Wat ik daarnet toch heb gezien... wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoverHorses0

Wat ik daarnet toch heb gezien... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 16:47

Ik was net de hond aan het uitlaten. ik liep voorbij de wei waar 4 shetlandertjes staan. ik ging ze even aaien en toen zag ik dat een oog van de kleinste shet helemaal onder het pus en viezigheid zat. ik keek nog eens beter en toen zag ik dat zegmaar de rand (het witte) van het oog helemaal weg was en dat de rest van het ook wit was. het was dus een soort witte bult. ik ben hier erg van geschrokken!

de eigenaar was niet thuis dus die kon ik niet waarschuwen

wat moet ik doen?

emma198

Re: Wat ik daarnet toch heb gezien... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:49

Wow das schrikken! Ik zal misschien toch even nog langs gaan, briefje ophangen ?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:50

144 bellen

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:52

ik zou zeker briefje ophangen (met je eigen telefoonnummer erbij, zou aardig zijn als de eigenaar je hiervoor zou bedanken en natuurlijk wil jij weten wat er verder gaat gebeuren neem ik aan ;) ) en om het half uur teruggaan om te kijken of de eigenaar er is!!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:54

Idd een briefje ophangen, nog een paar keer kijken vandaag, en als morgen het briefje er nog hangt, en er geen verbetering te zien is 144 bellen?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:55

Ik zou een briefje ophangen met jou telefoonnummer en zo snel mogelijk nog eens langs gaan. Want het kan ook zijn dat de eigenaar jou niet belt als je een briefje ophangt. Kijken hoe de eigenaar reageert en of het een oorzaak heeft en of er wat aan gedaan wordt. Als het apart klinkt zou ik zeker 114 bellen :j .

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:57

Mijn schoonbroertje heeft een welsh die het van de zomer ook heeft gehad. Pony werd echter goed bijgehouden, en kreeg er ook zalf voor en werd 2 maal daags behandeld. (onder toezicht dierenarts)
Was iets van een ontsteking en niks aan te doen. (zag er wel heel naar uit). Als deze pony in een wei had gestaan waar mensen langs zouden komen had er vast ook wel iemand de dierenbescherming voor gebeld. Maar soms trekken mensen te snel conclusies. Mochten de shet's er verder goed uitzien, geen verwaarloosde hoeven en gewoon mooi qua gewicht zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Je kunt hooguit kijken of je de eigenaar kunt achterhalen om na te vragen of er iets mee gedaan wordt....

ps: voor eigenaren is het echt niet leuk als er ineens dierenpolitie voor de deur staat terwijl het misschien wel heel goed behandeld wordt (dus 144 alleen bellen met ECHTE nood)

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 16:58

De eigenaar poetst de pony's ook niet, ze zien er altijd vies en modderig uit, hebben gras van 1 cm in hun weide. lijken me niet echt aardige mensen dus ik ben een beetje bang voor hun reactie...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:01

pony's die dag en nacht op de wei staan moeten ook niet teveel gepoetst worden, dan gaat het huidvet weg en ook dat beschermt ze tegen koude en regen.

Als ze nu nog gras van 1cm hebben, valt dat niet tegen.
Het is super nat geweest de laatste tijd en bijna niemand heeft nog gras op de wei staan.
Dus weet niet of de pony's te mager zijn....maar shetlanders hebben niks nodig om te kunnen overleven. Waar ze vandaan komen staat ook geen 10 cm gras. Als de hoeven niet verwaarloosd zijn, en ze zijn niet te mager, zou ik me niet teveel zorgen maken. Over het oog kun je hooguit advies geven of even aangeven dat het er niet zo goed uitziet.......

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:08

Maar ze hebben echt heel het jaar door 1 cm gras of minder, hun mest word ook nooit uit de weide gehaald dus heel die weide ligt dus ook onder de poep! ik vind dat niet heel normaal ofzo hoor... :=

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:13

Naar hun buren gaan en telefoon nummer van die mensen vragen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:16

LoverHorses0 schreef:
Maar ze hebben echt heel het jaar door 1 cm gras of minder, hun mest word ook nooit uit de weide gehaald dus heel die weide ligt dus ook onder de poep! ik vind dat niet heel normaal ofzo hoor... :=

Niks mis met weinig gras voor shetjes, heel goed zelfs aangezien die daar erg ziek van kunnen worden, hoefbevangen. En wat betreft mest, ach daar worden ze echt niet minder van hoor...

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:36

idd eenn briefje ophangen met informatie

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:43

LoverHorses0 schreef:
De eigenaar poetst de pony's ook niet, ze zien er altijd vies en modderig uit, hebben gras van 1 cm in hun weide. lijken me niet echt aardige mensen dus ik ben een beetje bang voor hun reactie...

Dan wil je onze paarden niet zien op dit moment, zijn gewoon regelrechte moddermonsters ;)
Niet zo vlug oordelen als je de situatie niet weet ( niet aanvallend bedoeld )
Hier staat er ook afentoe eentje met heksenvlechten in de wei maar ze worden toch echt goed verzorgd.
Dat de wei geen gras heeft is niet zo erg, vooral voor shetlanders is dit niet erg.
Zolang ze goed uitzien is dat helemaal niet erg
Over het mest: bij ons ligt er op dit moment ook veel mest in de wei, maar in het voorjaar wordt die gewoon geslepen, inorde gemaakt enz, misschien doen die mensen dat ook wel zo gelijk ons.

Gewoon langsgaan en informeren of ze weten dat de pony dit aan het oog heeft.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:47

Gewoon af en toe even gaan kijken of de eigenaar thuis is. Anders even op het naambordje (als die er is) bij de deur kijken en dan het telefoonnummer in het telefoonboek opzoeken.

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 18:03

brownhorse schreef:
Naar hun buren gaan en telefoon nummer van die mensen vragen?

ze hebben geen buren, ze wonen een beetje bij een soort van industrietereintje. maar blijft Rafa(de shet) nu niet voor altijd blind ofzo? want ik kon nou niet echt zeggen dat ik in dat 'ding' nog een oog zag...

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:06

Ben er net even met de hond langsgelopen, het is nog veel erger geworden! ik heb even wat foto's gemaakt en die ben ik nu aan het uploaden. het is echt heel erg...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:13

Heel fijn dat je je zo om andermans dieren bekommerd :j
maar een hoop dingen die jij hier zegt, komen volgens mij voort uit onwetendheid:
- pony's die 24/7 buiten lopen horen niet vaak gepoetst te worden; dan borstel je het vet uit de vacht en dan zijn ze niet meer 'wind- en waterdicht' en krijgen ze het wél koud.
- een gepoetste pony nu buiten zetten met dit weer en met zand, modder en blub, geeft binnen een mum van tijd een moddermonster
- kale weide's en shetten; de beste combinatie die je maar kan hebben. Shetten op vol gras geeft vaak een hoog risico op hoefbevangenheid. Er zijn ook veel pony's die zelfs niet meer op het gras kunnen en/of mogen, wegens chronische hoefbevangenheid
- wie weet komt de eigenaar 1x of vaker per dag het oog verzorgen, zalven e.d. alleen kan jij dat natuurlijk niet zien.

daarnaast; je bent nu foto's aan het maken en aan het uploaden???? Die zou ik als ik jou was hier maar niet laten zien, dat mag en kan niet zomaar! Is bovenal ook niet netjes. Ik zou het ook erg vervelend vinden als het één of andere kind even foto's van mijn pony's zou maken en die zo openbaar op het internet zou publiceren.

niet doen dus :n

Briefje schrijven met je naam en tel. nr. en meerdere keren gaan kijken.

Absoluut níet zomaar 144 gaan bellen!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:15

Ik zou sowieso proberen het telefoonnummer van deze mensen te achterhalen..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:15

Ik sluit me helemaal aan bij wat JoyCiej007 zegt.

Gooi een briefje door de bus of ga eerst zelf even langs de eigenaar. Vind je dat eng, neem dan iemand mee.
Als daar niet op wordt gereageerd, kun je altijd nog 144 bellen of de dierenbescherming.

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:16

Dat was ik ook zeker niet van plan! maar ik was dus net bij de pony's en het is alleen maar erger geworden dus er is zeker niet voor zijn oog gezorgt!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:19

Dan kun je dus het beste even naar de eigenaar toe gaan, gewoon iemand meenemen, je ouders bijvoorbeeld als je het eng vindt.

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:20

Mag ik wel zeggen van: wie de foto wil zien stuur maar een pb? of mag dat ook niet?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:21

Dat is niet zo netjes.... je zou het ook niet fijn vinden als mensen dat van jou of jouw dieren deed, toch?

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:23

Nee dat is waar, maar stel dat de pony's van mij waren, maar ik zou sowiso als ik zag dat mijn pony dat met zijn oog had gelijk de dierenarts ernaar laten kijken en dan zou ik hem even binnen zetten en niet gewoon buiten in de blubber laten staan. het is gewoon helemaal ontstoken geraakt!