Snell.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedvroem

Snell.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:07

Hajhaj,

Ik heb een verzorg pony'
ze is een welsh

die rij ik voor een lesgever.

Maar dat paard heeft veel energie.
we jagen haar meestal voor de les op.
anders gaat ze in galop en kan ik har er niet uitkrijgen .

En als de andere pony lang's komt rijden , dan gaat ze stappen en dan stilstaan.
en als ik dan weer wil draven, dan wilt ze dat niet , en dan ga ik porren met mn hakken. en dan begint ze te bokken.

&& als ik zweef gebruik, dan gaat ze in galop en komt ze er niet uit.

Tip's zijn welkom .

/3

xxx

Buffelduke

Re: Snell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:46

Deze pony zit gewoon in zijn puberende jaren. Wat je moet doen is hem vooral goed bij de les houden, dan heeft hij zijn aandacht bij jou en is het voor hem moeilijker om in galop over te gaan. Probeer ook eens op bijvoorbeeld een volte tussen E en B of C en X aan te springen. Voltes zijn moeilijker in galop omdat ze dan gecontroleerder moeten galopperen en lang niet zo snel kunnen. Wanneer hij wel in galop overgaat maak dan een halve ophouding werkt dit niet maak dan een hele ophouding. Wanneer hij nog steeds probeert er vandoor te gaan blijf dan expres een tijdje stilstaan, stap dan wat en vervolgens stop je weer.

Je kunt ook aan je instructrice vragen of ze je voor de les aan de longeerlijn wil doen. Hierbij heb niet alleen jij je pony in de hand maar heeft de instructrice je pony ook gedeeltelijk vast. Wil die wel ervandoor gaan dan kan je instructrice hem altijd terugnemen.

Wat betreft het aansporen, mijn pony deed dat ook altijd, wanneer hij niet reageert geef je hem gewoon een tik met de zweep wanneer jij een tik geeft en hij bokt dan geef je weer een tik bokt hij weer nog 1 net zolang totdat hij niks meer doet. Dan heb jij gewonnen en weet hij wie de baas is.

Succes!

Maria100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:07

Ik denk dat je de pony de verkeerde singnalen geeft. Ik zou hem/haar zeker niet opjagen voor het rijden, je maakt de pony gek en wil je vervolgens erop gaan zitten. en verwacht dat hij braaf alles doet. Waarschijnlijk gaat de pony rennen omdat hij het even niet meer weet wat er verwacht van hem is. Door opjagen vertel je hem dat hij moet van jou gaan rennen en daarna zit je erop dus wat gebeurt, dan gaat hij rennen.

Probeer stil te zijn en heel klein bewegen, als goed is zoekt de leiding van jou op, je hoeft niet groot en wild te bewegen.

Veel eenvoudiger maar duidelijk hulpen geven niet remmen en gas geven tegelijk. Als hij gaat rennen zet hem op de volte en blijf rustig zitten zet hem terug dan weer aandraven en aangalopeeren op de volte alleen als jij het aangeeft.

Ik denk dat het goed komt maar je moet zeker naar jezelf kijken van "hoe communiceer jij?"eigenlijk tegen de pony?

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:38

Tsja dat is erg lastig.. maar probeer je pony vanaf het begin al goed aan het werk te zetten
vooral geen spanning hebben want dat voelt je paard aan en dan gaat hij alleen maar harder
belangrijk is dus ook dat je als je bang bent dát hij gaat rennen bijv,
wel gewoon blijft aansporen en hem aan het werk blijft zetten
en niet bijvoorbeeld zelf aarzelend langzamer gaan stappen want dat heeft je pony dan ook door.
Zou je niet kunnen proberen de pony te longeren en zo flink moe te maken ipv op jagen?
Probeer verder diep in het zadel te zitten en hele tijd terug te werken
gaat hij in galop? terugwerken naar stap en halthouden
en vanuit daar weer proberen rustig aan te draven en dat gewoon proberen vol te houden :)

frekkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:41

Ik zou je pony zeker niet op jagen, omdat je hem hier alleen maar drukker mee maakt, en er dan op wilt gaan rijden.
Je zou hem beter eerst kunnen longeren, zodat alle drukte eruit is.

Als je weet dat je pony stil gaat staan bij de andere pony's, moet je hem voor zijn, en hem daarvoor dus al een beetje bijdrijven.
En als die daar niet op reageert een tikje met de zweep, zodat je pony wel door blijft lopen.

Dat je pony gaat bokken, als je gaat 'porren' met je hakken is logisch, je drijft met je kuiten en niet met je hakken.
Zoals hierboven ook gemeld, zou ik maar eens kijken hoe je met je pony communiceert, en niet je pony de schuld geven.

Speedvroem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:24

Bedankt voor de tip's .

en tog , je denkt het niet, dankzij dat ik nu haar 3 x in de week opjaag, gaat ze me meer vertrouwen.
ze loopt nu achter me aan. en komt naar me toe.
ik heb alleen nog niet op der gereden.
maar dat ga ik zaterdag doen.
xxx'

Speedvroem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:26

en ,
dat longeeren dat gaat nog niet.
het is een pony van 9 en heeft maar een paar keer aan de longe gezetenn.
dus daarop gaan we haar nog trainen.
als we tijd hebben, want helaas is er ook nog school :(

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:34

Longeren kennen ze snel genoeg hoor daar heb je geen weken voor nodig ;)
Opjagen word ze wel moe van maar ook gestresst, of angstig, of zelfs kwaad en kun je het daarna helemaal bekijken met rijden. Maar ze kan er ook allerter/frisser van worden, alles in haar staat nog op vluchten/spelen.
Aan de longe heb je meer controle. Misschien kan iemand je ermee helpen?

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:28

veel overgangen rijden dat doe je stappen-stil sstaan als je gaat draven gaat die dan weer sneller dan naar stap zo doe je dat een poosje en word die en stuk rustiger van! als je dat hebt gedaan ga je naar gallop en doe je precies hetzelfde maar dan in galop en inderdaad bijvoorbeeld op de volte gaan.

Speedvroem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 09:22

Bedankt allemaal voor reactie's

'xxx *D

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:23

Alsjeblieft! hahhah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:20

Je moet haar proberen heel erg bezig te houden :)
Veel overgangen en bijvoorbeeld S-figuren. Ik zou haar van te voren even longeren, dat helpt vaak goed om de ergste energie/drukte d'r uit te krijgen :)