wodkalover schreef:
mijn 1e dus
wat moet ik oden en hoe berijd ik mijn paard er goed op voor?
er is alleen 1 probleem hij heeft een dikke vacht en hij is in december
er zijn geen opties zoals scheren,deken opleggen enz.
ik rijd namelijk natuurlijk
bit en boomloos en er komen geen dekens opwie o wie snapt mijn probleem en hoe bereid ik mijn paard nu voor
als je bit en boomloos rijdt, rijdt je als het goed is een speciale wedstrijd, dus die zullen er ook meer begrip voor hebben als je aankomt met een iets wolliger paard. Als je paard witte voetjes hebt kun je die van te voren wassen en goed drogen, als het kan doe je dat voor de wedstrijd, of de avond ervoor, net als het vlechten. Als het kan zet je hem daarna op stal, om de voetjes schoon te houden (tenzij je het direct voor je wedstrijd doet). staartwortel kan je avond voor je wedstrijd in wikkelen, zodat alle haartjes mooi plat en recht gaan liggen, eventueel kun je in de staart ook nog een grove vlecht maken zodat je de volgende dag mooie golven hebt. Na de wedstrijd flink lang uitstappen, vooral als je paard erg wollig is, want dan heeft hij waarschijnlijk ook veel gezweet. Als je twijfelt toch gewoon een zweetdeken opleggen en hem sowieso uit de wind houden. Als ik met een harig paard heb gereden stap ik hem eerst lang uit, dan met een zweetdeken op stal, dan zweetdeken eraf en nog een uurtje op stal laten staan en dan weer naar buiten, geleidelijk aan weer aan de buitentemperatuur laten wennen.
en nog een tip voor als je met de trailer gaat en je paard daar niet zoveel van houd: achter transport beschermers om doen of niet te strakke bandages, en staart over de stang als je paard dit geen probleem vind, paarden die nerveus worden in de trailer poepen zich vaak helemaal onder en dan is je poetswerk helemaal voor niks geweest.
nog een laatste tip: als je je tuig van te voren mooi schoon wilt hebben, vet het dan een paar dagen van te voren in, als je het te kort voor je wedstrijd doet is je broek straks zwart en glij je zo van je zadel af
succes!