Zonder zadel slecht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Zonder zadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 11:48

Hee bokkers.

Ik weet dat hier al meer topics van zijn maar die zijn allemaal uit dus ik vraag het jullie even.
Ik rij vaak met zadel, alleen voor de afwisseling ga ik steeds vaker zonder zadel rijden.
ik rij ong 4x per week. en in de les zowiezo met zadel en op wedstrijd (af entoe heb ik wedstrijd) ook met zadel.
Maar voor de rest rijd ik liever zonder zadel. Omdat ik dat veel lekkerder vind zitten en ik kan in galop goed haar spieren voelen bewegen, en ik merk dat ze er zelf ook meer plezier aan heeft (dit kan ik me ook inbeelden omdat ik het zelf zo leuk vind).
Nu hoor ik vaak de reactie dat veel zonder zadel rijden slecht is voor de paardenrug omdat je veel doorzit en dus soms een beetje 'bonkt' op de rug.
Maar ik merk dus dat als ik zonder zadel draaf, dat ik automatisch ga lichtrijden, ik heb mijn bovenbenen en mijn knieën er dan stevig
aan, en een vriendin maakte laatst een opmerking toen ik zonderzadel reed "Eline ben je nou aan het lichtrijden!?'. En toen had ik het
pas door.
Maar doordat ik lichtrij lijkt het mij toch niet zo slecht nog zonderzadel rijden. 'k Hoor graag jullie mening hierover.

Groetjes,

Eske_B

Re: Zonder zadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:53

Ik weet het niet...
Ik zou het niet vaker dan 2x per week doen.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:55

volgens mij als je met het ritme van het paard mee gaat heeft hij er ook geen last van

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:57

Het is opzich niet slecht hoor. Denk wel dat als je inderdaad een paard hebt die heel hoog op gooit en er dan iedere keer op rond stuitert, dat het niet erg goed is.

Maar jij geeft zelf al aan dat je zelf kunt lichtrijden zonder zadel, dan is er geen probleem hoor. Lekker blijven doen, vooral als jullie er zoveel plezier in hebben! :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 12:20

oke bedankt voor de reactie's

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:57

ik rijd ook altijd zonder zadel en had ook deze vraag, ze zeiden dat je met een zadel de druk op de rug beter verdeeld dan als je er zonder opzit.
ik rijd overigens wel nog steeds zonder zadel

stellaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:48

Ik heb hetzelfde probleem, ook omdat ik mijn zadel niet zo fijn vind zitten...
Ik rijd meestal gewoon zonder zadel en dan met een dik dekje en dekensingel, tegen schuurplekken en dat het iets minder hotst :+ Ik voel mijn pony dan inderdaad ook beter aan en ik het ook sterk het gevoel dat zij het ook fijner vind, net als jij.
Ik zou het lekker blijven doen! Gewoon af en toe met zadel rijden...

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:37

De reden waarom je niet zonder zadel moet rijden: (even van een andere site gekopieerd)

Iedere keer kijk ik weer hoofdschuddend naar deze discussie's. Ze worden keer op keer geopent, terwijl er steevast twee groepen op HPS zijn die heel duidelijk bij hun standpunt blijven. Welles, nietes. Voor ik deze reactie dan ook helemaal uitwerk, wil ik even zeggen dat ik open sta voor beiden uitkomsten, en dus niet partijdig ben.

De stelling: Is zonder zadel rijden slecht?

Eén groep zegt van wel omdat onze elegante zitbeetjes in de rug duwen, groep twee zegt dat dat wel meevalt en dat ze al heel hun paardencarriëre zonder zadel rijden zonder klachten van het paard af. Maar hoe kan dat dan? Hebben zij iets wat andere niet zien? Voor eens en voor altijd wil ik deze discussie uitbannen door een volledige uitwerking te laten zien van het paarden en mensenlichaam. Ik weet het, dat heeft de wetenschap al eerder gedaan. Maar zij deden het voor een andere doelgroep. Mijn doelgroep zijn jullie, heel HPS, mijn doel is om duidelijkheid te krijgen voor iedereen.

De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.

De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
Afbeelding

Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
Afbeelding
Oke, dus zadels zijn niet alleen gemaakt voor het comfort van de mens, maar er is blijkbaar ook rekening gehouden met de atonomie van het paard. Discussiepunt 1 gesloten.

Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
Afbeelding

Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
Afbeelding
Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.

Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.

En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!

Ik zie de zonderzadelrijders al beteuterd kijken. Maar ik stop mijn zoektocht niet. Want hoewel er op de achterkant van onze bips geen spieren zitten, betekent het niet dat er op een andere plaats ook geen spiermassa zit. Hierbij gooi ik dus een nieuwe methode zitten in mijn post. Want het is mogelijk, zie ik nu, om zonder zadel te rijden. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:
Afbeelding

Het vergt veel oefening, maar ik denk dat het mogelijk is om zonder schade toe te brengen toch te rijden.

Hopelijk heb ik hiermee veel dingen verklaard en uitgelegd, maar mochten er dingen niet kloppen: Be kind, ik heb hier meer dan twee uur aan gewerkt. :)

Liefs,

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:01

Maar als je met zadel rijd dan voelt je paard toch ook wel je zitbeenknobbels of niet? Want met wijken moet je op de ene zitbeenknobbel vaak leunen.
Ik snap het laatste plaatje ook niet echt, wat zou dan de betere manier zijn om zonder zadel toch te kunnen rijden met ontspanning?

Ik rijd nu gewoon zonderzadel terwijl mijn paard mooi ontspannen loopt beter dan dat ze met zadel doet. Ze reageert ook beter op mijn hulpen zoals met wijken, omdat er dan geen zadel tussen ligt waardoor het eerder doorkomt.

Ik rijd ook gewoon ligt zonder zadel, dus ik neem aan dat dat al wat druk wegneemt en in de galop zonderzadel, zit ik meestal in de verlichte zit, waardoor ik ook niet op de rug van mijn paard bonk.

Het klopt trouwens ook niet dat je zegt dat je geen spieren in je bips zitten, want ik kan toch wel degelijk mijn bilspieren aanspannen.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:33

Ik snap dat laatste plaatje ook niet helemaal..

Als ik zonder zadel rij, rij is ook wel een met nog een dekje er onder. Is dat dan ook weer beter dan zonder dekje? want je hebt dan nog wel een soort van 'laagje' er onder liggen zeg maar..

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:47

Hoe rijd jij licht zonder beugels? :P

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:58

Ik heb het zelf niet gemaakt, dus ik weet het precies ook niet, maar je zadel verdeeld de druk wel stukken beter natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:06

xhoppa schreef:
Ik snap dat laatste plaatje ook niet helemaal..

Als ik zonder zadel rij, rij is ook wel een met nog een dekje er onder. Is dat dan ook weer beter dan zonder dekje? want je hebt dan nog wel een soort van 'laagje' er onder liggen zeg maar..

Voornamelijk gewicht verplaatsen naar je bovenbenen ipv billen. Je hebt ook in je billen wel spieren, maar zitbeenknobbel steekt nog steeds uit.
Pirate schreef:
Hoe rijd jij licht zonder beugels? :P
vanuit je knieën.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:30

inderdaad ik rijd licht vanuit mijn knieën en bovenbenen zonder zadel.
Natuurlijk kom ik niet zo ver van de rug af als met lichtrijden zonder zadel, maar het geeft na mijn gevoel wel minder last bij mijn paard dan doorzitten zonder zadel, niet dat ik heel erg bonk ofzow.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:35

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:39

ik krijg die opmerking ook welleens...

Maarja, ik spring er bij de wei altijd op, en draaf dan naar stal, en na t trainen altijd nog even paar rondjes zonder zadel.
En ik kwam er laatst achter dat zelfs in draf(snelheid maakt niet uit) ik even stil/in balans zit als in stap, en zijn bewegingen perfect kan volgen. Dus ik vind het ook niet zo'n probleem (:
Als jij en je paard dr lol van hebben, so what?

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:48

interressant stukje xSimonee zal dat ook zo zijn met een boomloosje die drukpunten of stel ik nu een rare vraag

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:57

@ xSimonee zou je de bron erbij kunnen geven?

als het goed is zou je sowieso meer als het laatste plaatje "moeten" rijden, want dan heb je veel meer balans en controle over je zit.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:39

love_shyboy: Ik hoor veel mensen zeggenl; maar mijn paard heeft er lol in. Maar een paard laat zijn pijn vaak niet merken;)

hokke: Met een goede pad met inlages eronder die je altijd moet gebruiken onder een boomloos zadel niet nee, zonder wel, maar wel in mindere mate als helemaal zonder zadel.

ladypaard: niet teveel gaan rellen over de bron, maargoed hier komt ie dan.
Bron: www.hetpaardenspel.nl

LovexRestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:46

Het is juist goed om zonder zadel te rijden :P
Zo heb je meer contact met je paard...
Natuurlijk moet je niet teveel druk op een punt uitoefenen... maar je moet erbij bedenken als je teveel zadel gebruikt: Een zadel is zwaarder! En als je dan teveel rijdt... krijgt het paard daar last van,,, dus afwisseling is goed.

X

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:48

LovexRestar schreef:
Het is juist goed om zonder zadel te rijden :P
Zo heb je meer contact met je paard...
Natuurlijk moet je niet teveel druk op een punt uitoefenen... maar je moet erbij bedenken als je teveel zadel gebruikt: Een zadel is zwaarder! En als je dan teveel rijdt... krijgt het paard daar last van,,, dus afwisseling is goed.

X

heb jij mijn post wel gelezen?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:00

Nouja de meningen zijn dus erg verdeeld. zolang mijn paardje er geen last van krijgt. Rijd ik gewoon lekker door zonder zadel. (niet elke dag). Ik ben van plan binnenkort zo'n barebackpack dekje aan te schaffen dan zit er nog een laagje tussen de paardenrug en mijn kont haha.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:39

xSimonee schreef:
ladypaard: niet teveel gaan rellen over de bron, maargoed hier komt ie dan.
Bron: http://www.hetpaardenspel.nl

Ik niks hoor :D , ben enkel wel verbaast dat het zo goed is uitgelegt :) (en zou dat daar helemaal niet zo verwachten)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:55

Dat verhaal heeft ook al eens eerder op Bokt gestaan, zie het topic [RT-D] Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Ik denk dat het met de beste bedoelingen in elkaar gezet is maar ik geloof er niet zoveel van. Natuurlijk is elke mensenkont en elke mensenrug anders, dus in sommige gevallen zal het elkaar wel in de weg zitten.
In mijn geval is mijn gewicht behalve over mijn zitbeenknobbels ook goed verdeeld over een laag spek in mijn billen en dijen. Door goed mee te veren in mijn bekken en onderrug ontstaan er geen "klappen". Ik zie na het rijden twee grote symmetrische zweetplekken die de wervelkolom vrij laten. En onder het rijden voel ik ook dat de druk over het hele grote oppervlak verdeeld is. ;)
Dus ik denk dat het niet pijnlijk is, mits je voldoende meeveert in je bekken en anatomische uitzonderingen daargelaten.
Ik zou bij het "lichtrijden" wel een beetje oppassen met klemmen, maar wel knap dat je het kunt. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:01

Als je niet je paard doodhobbelt :D
Waarom niet?