bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:31

misschien een domme vraag, maar wat is nou het verschil (met rijden) tussen een enkel en een dubbel gebroken watertrens?

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:34

Ik weet wel dat een enkel gebroken een notenkraker effecht heeft
Maar niet echt het verscil met rijden ofzo

sanso

Re: bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:35

notenkraker effect?? ;p

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:37

Als je er aan zit dan gaat het bit zo buigen en steekt het middelste stukje in het gehemelte en de zijkanten drukken tegen de mondhoeken aan. Beetje moeilijk uit te leggen ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:43

en enkel gebroken trens legt veel druk op de lagen (dus het notenkraker-effect) en daarbij knikt het gebroken stukje naar boven en prikt in het gehemelte als je aan de teugels zit, een dubbel gebroken bit legt ook druk op de lagen van het paard, maar door het platte stukje in het midden prikt dat niet in het gehemelte :)

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:47

@tammy_
dankje voor het uitleggen ik wist niet precies hoe ik het moest uitleggen ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:48

http://www.paardenbitten.nl

Een enkel gebroken mondstuk kan werken als een notenkraker wanneer de ruiter druk uitoefent bij een hoge handhouding. Hierbij worden de tong, de mondhoeken, het gehemelte en de lagen betrokken. Een nogal recht mondstuk oefent vooral aan de zijkanten van de lagen druk uit en hierbij is er ook meer kans dat bij het aannemen van de teugels de tong ingeklemd wordt en het gewricht van de trens tegen het gehemelte stoot.

Enkel gebroken bitten met een sterk gebogen mondstuk daarentegen, geven meer tongvrijheid. Er wordt echter naar verhouding meer druk op de tong uitgeoefend: hoe meer gebogen, hoe meer druk. Bij de aanschaf van een gebogen mondstuk is het raadzaam om deze altijd een paar mm groter te kopen, zodat het goed past in de mond van het paard.

Een enkel gebroken mondstuk ligt daarnaast vaster in de mond dan een dubbel gebroken mondstuk.

Afbeelding Afbeelding
Bron links: 'Monden en bitten - Toni Webber' / Bron rechts: 'Optoming voor mijn paard - Antje Holtappel'

Er bestaat echter ook een enkel gebroken mondstuk wat geen notenkrakereffect heeft, namelijk het zogenaamde blokkade bit. Dit bit heeft, zoals de naam al aangeeft, een blokkade waardoor het mondstuk van een enkel gebroken inwerking, naar een ongebroken inwerking gaat.

Afbeelding

Een dubbel gebroken mondstuk heeft een middenstuk dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen, de tong en de mondhoeken. Daarnaast ligt dit mondstuk losser in de mond dan een enkel gebroken mondstuk.

De gehemelte wordt er bij betrokken wanneer het middenstuk 'opbolt' dus wanneer er sprake is van een tongboog.

Afbeelding

De volgende tussenstukken komen voor bij dubbel gebroken mondstukken:

Bolletje (africhtingstrens) I: dit mondstuk verdeelt de druk gelijkmatig over de tong. Er bestaan varianten die inwerken in het gehemelte maar er zijn ook varianten die dat niet doen. Het bolletje zelf kan in vorm variëren waardoor de preciese inwerkende druk (per mm²) kan verschillen. Zo bestaan er bolletjes die om een asje heen kunnen draaien zodat het paard er mee kan spelen, maar er bestaan ook bolletjes die in het midden kunnen draaien waardoor beide bithelften onafhankelijk van elkaar kunnen inwerken.

Bolletje (africhtingstrens) II: dubbel gebroken mondstukken met een normaal bolletje kunnen nog steeds 'dichtvouwen' waardoor er een zekere mate van een notenkraker effect ontstaat. Onder andere de bitten van K&K en H&M Danger hebben een bolletje wat ervoor zorgt dat het bit maar in een (zeer) beperkte mate 'dichtvouwt' waardoor de lippen en de tong dus niet ingeklemd worden.

Cilinder vormige tussenstukjes: een variant op het bolletje zijn de cilindervormige tussenstukken. Deze worden onder andere gebruikt bij de bitten van Myler en Billy Allen. Dit tussenstukje voorkomt dat het bit een notenkraker effect heeft, het kan dus maar beperkt 'dichtvouwen'. Dit wordt vaak als prettig ervaren. Ook hebben deze mondstukken het voordeel dat beide bithelften onafhankelijk van elkaar kunnen inwerken. Dus de hulp die links wordt gegeven is rechts nauwelijks merkbaar.

Plat tussenstukje (Dr. Bristol): Dit is vermoedelijk de oudste variant van een dubbel gebroken mondstuk. Een Dr. Bristol mondstuk heeft een plat middenstukje dat veel scherper inwerkt dan een africhtingstrens. Het werd van oorsprong gebruikt bij zware spring- en crosswedstrijden. Het plaatje oefent zware druk uit op de tong, tenzij het paard zijn hoofd in de juiste houding houdt. Het bit kan aanzienlijke pijn veroorzaken op de tong als het misbruikt wordt. Het plaatje kan zowel horizontaal als verticaal op de tong staan. Verticaal werkt dit plaatje vele malen scherper in dan een horizontale stand (kijk maar naar de drukverdeling per mm²). Er bestaan ook bitten waarbij het plaatje zowel horizontaal als verticaal kan staan (oa. bij de Robart bitten).

Naast bovenstaande tussenstukjes komen er ook andere tussenstukjes voor, deze worden onder aan deze pagina ook genoemd en het betreffen de zogenaamde speeltjes.

Bijschrift: De meeste middenstukken van dubbel gebroken bitten zijn opgehangen in beweeglijke gewrichten. Er zijn echter ook middenstukken met scharnierende gewrichten. Deze begrenzen de beweeglijkheid van het middenstuk zodat het alleen nog naar voren en achteren kan schuiven, op en neer is niet mogelijk. Daardoor werkt het bit weliswaar preciezer en rustiger in de mond, maar vanwege de meer beperkte beweeglijkheid drukken scharnierende gewrichten eerder tegen het gehemelte, vooral als het gehele bit te groot, of het middenstuk te breed is voor de mond.

[edit] Om het plaatje visueel te krijgen, deze website laat een röntgenfilm zien van een paard wat dubbel gebroken trens in heeft en met een rustige ontspannen houding het bit blijft aannemen. Hierbij zie je ook goed dat de een onafhankelijke ruiterhand zo belangrijk is tijdens het rijden. http://horsesforlife.com/X-rayBits
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 25-09-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:51

dankjewel voor de uitgebreide uitleg! hier heb ik heel veel aan!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:53

wat een goede uitleg hierboven!!
op youtube zag ik laatst ook een helder filmpje:

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:54

Graag gedaan, zie voor meer informatie dus mijn website. :)

jameyskatje, dat filmpje is vaak ter discussie gesteld en ik blijf erbij dat het een niet objectieve verfilming is met ook veel foutieve informatie. Zie ook [YRT] Is bitloos nou wel zo goed??.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 25-09-11 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:00

ohh ik schrok al!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:06

HAR-->YRT

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:58

na aanleg van dat filmpje rijd ik wel mooi bitloos :P (degrootstelijnenkloppenwel)

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:48

jameyskatje schreef:
wat een goede uitleg hierboven!!
op youtube zag ik laatst ook een helder filmpje:

Ik reed eens op een paard, zonder neusriem, ik dahct dus: is dat niet slecht?
nou, nu ik het filmpje zie, kan het paard daardoor veel beter de pijn stillen.
maar als ik ooit een eigen paard of pony heb, ga ik dus bitloos rijden!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:22

Maurane12 schreef:
na aanleg van dat filmpje rijd ik wel mooi bitloos :P (degrootstelijnenkloppenwel)

Om Bitloos te rijden besluit je niet van de ene op de andere dag,
Je moet weten of je je paard kunt stoppen mocht deze op hol slaan of zoiets dergelijks ZONDER de teugels te gebruiken.
Dat je niet in paniek aan je teugels gaat hangen als je paard niet terug gaat naar arbeidsdraf, bedenk eerst maar eens wat er allemaal kan gebeuren bitloos wat je je paard daarmee allemaal kan aandoen, nee dan geef mij maar een buisje ijzer in de mond..

TS:
Vind zelf de dubbel gebroken bitten paard vriendelijker, maar de meeste paarden - ook op manege's - worden toch gereden met enkel.

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:31

het was ook niet van de een op de andere dag :p . Lang overnagedacht steeds kleine stapjes verder en nu rijd ik zonder iets

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:36

maar dan is er ook weer schil met hoe de tongvrijheid is tussen die 2 bitten...