niet fijn kunnen dressuren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjesssicaa

niet fijn kunnen dressuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 09:09

hoihoi,
tegenwoordig rij ik heel veel op de 5 jarige haflinger van mijn vriendin , t is echt mn grootste vriend
en we hebben ook echt een klik vind ik zelf! :D als ik hem voor mezelf rij loopt ie helemaal perfect
soms heeft ie zn dag niet en dat merk je ook. maar over het algemeen gaat het helemaal goed als
ik voor mezelf rijd. afgelopen dinsdag reed ik met hem in de dressuurles bij ons op de manege en
je kan wel zeggen dat het niet bepaald goed ging. het lijkt dan of ik het helemaal niet meer kan,
terwijl als ik voor mezelf rijd het juist heel erg goed gaat. zou ik nu gewoon wel vaker in de
dressuurles met hem rijden. of gewoon voor me zelf blijven rijden?

xxx :*

HIPPIA

Re: niet fijn kunnen dressuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:36

Ik zou zeggen: zoek die uitdaging op! ;) haha! Weet je wat het kan zijn... dat je toch net een tikje anders rijdt als er andere mensen bij zijn.. dus dat kun je het beste oefenen!
Ik vind het zelf ook weleens moeilijk als er mensen langs de kant staan en dat gaat dan een beetje z'n eigen leven leiden als je dat toelaat.. Logisch dat je paard dan ook anders reageert. Misschien heb je daar een beetje last van? als het dat is kun je gewoon oefenen...dan komt het vanzelf goed :P

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:42

ik zou ze nog alle 2 blijven oefenen. misschien is het omdat hij voor jezelf en zijn gewoone omgeving niet veel stress of afleiding heeft. en in de manege zijn er nieuwe dingen of andere paarden waardoor hij afgeleid wordt? was het de eerst keer in de manege met dat paard? ik denk dat als je wat vaker gaat en voldoende blijft oefenen dat het wel zal beteren hoor. :) :)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 09:45

nee hij staat op de manege hihi :+
als ik voor mezelf rij, rij ik in dezelfde bak als dat ik les krijg.
en ik rijd hem elke vrijdag ook in de springles :P

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:58

Geef je misschien andere hulpen in de les dan wanneer je voor jezelf rijdt? (Net je benen even anders leggen bijv)
Ikzelf doe dat namelijk wel. :Y) Ik heb mijn paard zelf ingereden en verder rijdt er ook eigenlijk niemand anders op. Als er dan voor de lol een vriendin eens een rondje rijdt, en hoewel die goed rijdt, wil het dan ook nog wel eens in de mist lopen. (niet in galop willen behalve met zweep, terwijl ik maar 1 been hoef te verleggen en nooit met zweep rij bijv)

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 10:01

dan zou ik dat onbewust doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:04

Waarschijnlijk moet je in de les de dingen net even anders doen, of moeilijkere dingen doen, dan je doet wanneer je zelf rijd. Als je zelf rijd ga je (ik noem maar wat) pas in galop als je pony fijn voelt, in de les moet het als de 'juf' het zegt.
Gewoon allebei blijven doen dus, les rijden om bij te leren en zelf rijden om dingen uit je les te oefenen.

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 10:06

okee, en wat vinden jullie over privéles ? ik denk dat ik daar nog meer van leer.
moet wel met mijn ouders en de eigenaar overleggen dan :P

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:28

xjesssicaa schreef:
dan zou ik dat onbewust doen :+

Dat bedoel ik ook :D
Het kan zijn dat je dingen net even anders doet in de les "omdat het zo hoort en de instructeur kijkt" :j Omdat je zelf al zegt dat je het gevoel hebt ineens niks meer te kunnen, ga je extra je best doen en dat vind je pony maar raar.
Priveles vind ik altijd beter, omdat de instucteur dan alleen met jou bezig is en in een groepsles toch zijn/haar aandacht moet verdelen.
Laatst bijgewerkt door Morganya op 15-09-11 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 10:29

jaa dat hebben een aantal mensen ook al tegen mij gezegt, moet alleen nog wel met mn ouders overleggen of ze dat willen betalen :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:00

Je moet bij Stoer heel erg rekening houden met hoe je hem rijd. Je kunt hem niet zo maar zijn kop naar beneden vragen. Eerst rechtgaan voor buitenteugel binnenbeen. Als hij rechtgaat kun je aan je buitenteugel vragen of hij iets zakt. Als hij zijn hals naar voren uitgelegd heeft kun je aan je binnenbeen en je binnenteugel van de hals heel iets doorvragen en zo lengtebuiging krijgen om je been en een goede stelling in de hals.

Let op de verspringende halsspier. Die zit niet aan zijn atlas maar aan zijn tweede halswervel, correct inbuigen is dus ietsje lastiger voor hem.

Dressuren kan hij opzich prima.

Persoonlijk zou ik geen groepslessen rijden maar gewoon goed privéles nemen. Dan zul je zien dat je beter eens in de twee weken privéles kunt hebben als wekelijks groepsles.

Ik mis hem zo. :P

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:26

snap ik nikki! dat je hem mist, ik ga ook met mn ouders overleggen wat hun van privéles vinden :D

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:30

RT-P >> YRT

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:29

Er zijn daar heel veel instructrices toch, die privélessen doen? :))
Ik zou ook gewoon tegen je ouders zeggen dat het ws. nog meer effect heeft als je eens in de 2 weken privéles hebt als wekelijks groepslessen. :j

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 11:30

jaaa, en als ik privéles zou nemen weet ik ook al wel van wie ik die wil :D .

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:34

Cool, die meid die er laatst tijdens de vakantie op had gereden? :) (weet ff er naam niet meer, sorry. ).

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 11:37

neee van iemand anders, D had en trouwens van de week ook op gereden omdat ik ziek was en niet kon rijden had ik gevraagd of zij hem even kon rijden zodat ie niet stilstond :D . ging ook heel goed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:41

Wie is D ook al weer? Moet altijd ff denken met die afkortingen allemaal. :P

Wie dan?

Ik zou een instructie nemen die hem ook kan rijden en over kan nemen. Heb je veéeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer profijt van als iemand die er zelf niet op kan stappen. Dan zijn ze namelijk ook niet handig genoeg om hem les te geven. :)

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:06

Op zich is het wel mooi als je instructeur er zelf ook opstapt om te voelen wat jij voelt, maar of dat noodzakelijk is? Mijn instructeur weigerde pertinent om op onze paarden/pony's te stappen. Hooguit verplaatste ze onze armen/handen/benen terwijl ze naast het paard stond, maar daar hield het mee op. Je moet het toch zelf voelen en weten wát je voelt, om het terug te kunnen koppelen naar het paard.

@ Chaos: Jij kent het paard blijkbaar en lijkt ook te denken dat het probleem bij het paard ligt ipv bij de TS?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:10

Ik heb de pony verkocht en hij is heel talentvol en slim, dus keihard rennen en bokken om onder het werk vandaan te komen is niet te handelen door ts of wie ook op die leeftijd. Je moet gewoon goed en consequent kunnen rijden, hulp van instructie is dan wel handig.

Ik denk niet dat het aan ts ligt maar aan eigenaren. Een pessoabit, elastiek eraan binden en hem niet meer naar buiten zetten lost niks op.

Ts probeert het leven van mijn lieverd beter en gemakkelijker te maken. Maar dat kan ze niet alleen.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:18

Hmm, tja, dat zijn dan dingen die hier in het topic niet gemeld worden. Ja, het gaat bij vrijrijden helemaal prima, maar tijdens de les gaat het niet, en dat is ook alles wat we weten. Het probleem dat jij nu schetst is idd van een heel ander kaliber. Kan eigenlijk ook niet geloven dat het met vrijrijden dan wel van een leien dakje kan gaan...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:54

Ik heb het rijden al maanden niet meer gezien!

Maar ik ken de pony, en ik weet hoe de meesten rijden. Ik heb het topic niet geopend, liep er toevallig tegenaan en zag dat het mijn oude pony betrof. :)

[RT-HAW] Agossie, Stoer & Armano at work! Dit is hij bij mij aan het werk. Toen had ik hem nog niet zo lang.

[ITP] Agossie, Stoer en Armano; de benen strekken! Dit is hij los in de bak bij mij.

Ik kon met hem lezen en schrijven, maar hij is veels te pittig voor kleinere, jongere kinderen. Je moet ballen hebben en flink van aanpakken weten wil je hem fijn kunnen rijden. Hij is gewoon heel heet, hij heeft enorm veel beweging en talent, maar kan zijn ei op stal (natuurlijk) niet kwijt.

En als hij zijn ei niet kwijt kan buiten het rijden om, dan maar tijdens het rijden. TS heeft dus ook al wat vliegers gemaakt, waaronder een heel heftige. Stoer vermaakt zichzelf wel als je hem niet aan het werk kunt schoppen.

En eigenlijk zou alles opgelost zijn met GOEDE instructie en begeleiding, want ik weet zeker dat TS er dan een fijn paard aan heeft, maar iedereen die ik tot nog toe over hem heb gehoord heeft nog niks rijtechnisch gezegd.

Oplossingen zijn niet een hulpteugel en een scherp passoa-bit. Rijtechnisch commentaar, daar kun je een combinatie mee gaan vormen. Je moet hem met zijn kop bij het werk houden. Een goed gereden paard word nageeflijk gereden, maar ik heb niemand nog gehoord over bijv. zijn bovenhalsspier.

En bij de verkoop heb ik zó veel tips meegegeven wat betrefd het rijden en huisvesting. Maar als er lak is aan alles kan ik niet meer doen als toezien hoe mijn mannetje word bestempeld als gevaarlijk.

Ik ben blij dat TS zo serieus met hem bezig is, zij is tevens degene die ervoor gezorgd heeft dat hij nu weer naar buiten komt, je kunt een jonge pony nu eenmaal niet eeuwig op stal houden.

Nu de omgang verbeterd is zou het fijn zijn als er rijtechnisch wat aan gesleuteld kan worden, want ik weet zeker dat TS nog veel te leren heeft, zeker met Stoer.

En ik geloof ook niet dat het met vrij-rijden allemaal perfect gaat, maar er ligt dan wellicht minder druk op waardoor het beter voelt???

Ik grapte al eens dat ik hem beter Lief had kunnen noemen ipv. Stoer.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:06

Mijn vraag aan de TS is dan toch wel om wat duidelijker aan te geven wat het probleem is. Wat doet hij tijdens de les zo anders dan tijdens het vrijrijden?
Mooie pony trouwens, ik heb je topics van hem wel eens langs zien komen. :j

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 16:33

eeeuhm nou ik zal het een beetje proberen uit te leggen, als ik voor mezelf rij, vind ik dat ie veel beter aan het been is. ja en gewoon fijner te rijden waarom weet ik niet maar voor mijn gevoel gaat het gewoon veel beter. ik heb zeker zoals chaos al zij heel erg veel te leren vooral op dressuurgebied, en vooral met Stoer. ik ben ook zeker bereid om te leren. heb het vanmiddag met mijn moeder over priveles gehad maar omdat dat toch redelijk wat kost en we dat geld nu op dit moment niet hebben gaat dat hem ook niet worden, dat komt door persoonlijke omstandigheden. maar ik heb het er wel voor over om al mn geld te sparen zodat ik priveles met hem zou kunnen nemen. ik weet dat ik ontzettend veel van hem kan leren. en wil ook heel graag leren :D .

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 16:36

er zijn idd afspraken met chaos gemaakt, hier over heb ik eigelijk niks te zeggen omdat het gewoon niet mijn eigen paard is. maar hij komt nu wel vaak buiten zn stal, of ik gooi hem los in de buitenbak dat ie daar zn energie kwijt kan of ik zet hem op de wei. of ga aan de hand wel eens het bos in met hem. ben ontzettend blij dat de eigenaren daar geen problemen over maken :j