Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Mijn ervaring met bitloos: het is alsof je stuurt, dan even moet wachten en daarna pas reactie krijgt. Dezelfde vertraging in je hulp ervaar ik ook bij ophoudingen. Terwijl hetzelfde paard op een bit wel direct reageert. Ook moet je bij bitloos veel duidelijkere hulpen geven (dus hele arm van de hals af want anders komt de eenzijdige hulp niet door)
Bitloos is leuk maar niet voor in de dressuurbaan.
EskeGirl schreef:Een optoming is zo hard als de hand van de ruiter.
Met een bitloos hoofdstel kán je een paard pijn doen, met een bit ook.
Het verschil vind ik wel dat je met bitloos meer release kan geven dan met bit.
EskeGirl schreef:Een optoming is zo hard als de hand van de ruiter.
Met een bitloos hoofdstel kán je een paard pijn doen, met een bit ook.
Het verschil vind ik wel dat je met bitloos meer release kan geven dan met bit.
Air schreef:[naam verwijderd]: Waarom heb je het over bitloos en niet over het hoofdstel wat je hebt gebruikt? Het is namelijk duidelijk dat je bijv. geen sidepull hebt gebruikt.
Dees schreef:Air schreef:Dees: Waarom heb je het over bitloos en niet over het hoofdstel wat je hebt gebruikt? Het is namelijk duidelijk dat je bijv. geen sidepull hebt gebruikt.
Ik heb een kingekruisd exemplaar. Vooral omdat ik het rem-aspect vrij belangrijk vindOptoming is mijn aangeraden door doorgewinterde bitloos-rijders.
In sidepull geloof ik niet. Ik vind een dressuurmatig rustige houding erg belangrijk en geloof er niet in dat je vanaf de rug het hoofd van je paard opzij moet gaan trekken. Al zullen liefhebbers van bitloos rijden het niet over trekken willen hebben. In mijn ervaring was het absoluut wel trekken anders geen reactie. Ik rijd bij voorkeur 'op de pinken'.
Voor in het bos op een braaf paard zal het vast leuk zijn en ik geloof dat mijn paard het bitloze ook wel plezierig vond - vrijheid blijheid aan een lang teugeltje. Maar ik heb het gevoel dat je ermee als ruiter echt je zit (en dan vooral de rust in de armhouding en het gevoel in je handen) ermee verpest. Het is gewoon allemaal minder direct dan op het bit.