Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

MarlouHarlem

Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 01:47

Hee,
Na een aantal topics over nageeflijkheid, ontspanning, bit, bitloos, gelezen te hebben is mijn vraag;
Is bitloos nou wel eigenlijk zo goed?
Want, bij bv. een kaakgekruisd bitloos hoofdstel, word er druk gevraagd achter de oren en op de neus van het paard die zich verdeeld over heel het hoofd. Terwijl als je een hoofdstel hebt met een dubbelgebroken trens, en je rijd ermee zonder dat het paard er last van heeft, dan is met bit toch veel fijner voor het paard?

Ik heb hierover zelf niet echt een mening, en dat zal ik dnek ik ook nooit krijgen,
Wat ik met dit topic wil bereiken is hoe andere mensen hierover denken?

Dus, wat vinden jullie ervan?

Brainless

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 03:07

Ik rijd mijn paard zowel met dubbel gebroken bit als met een sidepull.
Mijn paard kan geen druk (oa achter haar oren) verdragen en raakt in paniek van een kaak-/kingekruisde hoofdstel. Maar met een sidepull gaat het super.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:40

Een optoming is zo hard als de hand van de ruiter.

Met een bitloos hoofdstel kán je een paard pijn doen, met een bit ook.
Het verschil vind ik wel dat je met bitloos meer release kan geven dan met bit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:54

Ik heb hier een paard waarmee ik regelmatig bitloos reed. Paard heeft soms de tong uit de mond en om die gewoonte te doorbreken ben ik bitloos gaan rijden. Overigens: dit paard heb ik gekocht met dit probleem, mijn andere paarden zijn prima licht in de aanleuning.

Mijn ervaring met bitloos: het is alsof je stuurt, dan even moet wachten en daarna pas reactie krijgt. Dezelfde vertraging in je hulp ervaar ik ook bij ophoudingen. Terwijl hetzelfde paard op een bit wel direct reageert. Ook moet je bij bitloos veel duidelijkere hulpen geven (dus hele arm van de hals af want anders komt de eenzijdige hulp niet door)

Opvallend: het paard schuimt in de mond zelfs bij een bitloze optoming. Onverwacht!
Maar gezien de trage reacties op het bitloos rijden van mijn paard, rijd ik dit paard weer met bit.
Bitloos is leuk maar niet voor in de dressuurbaan.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:56

Tja, wat is goed? Met een bit in de mond rukken is niet goed, met een bitloze optoming rukken is ook niet goed.
De optoming is zo goed of slecht zoals de ruiter ermee omgaat.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:56

Het is niet meteen slecht wat je gebruikt of wat een ander gebruikt. Als je het maar GOED gebruikt, en er ook GOED mee om kan gaan. Mijn pony rijd velen male fijner met een bitloos hoofdstelletje dan met een hoofdstel waar bit in zit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:59

Dees schreef:
Mijn ervaring met bitloos: het is alsof je stuurt, dan even moet wachten en daarna pas reactie krijgt. Dezelfde vertraging in je hulp ervaar ik ook bij ophoudingen. Terwijl hetzelfde paard op een bit wel direct reageert. Ook moet je bij bitloos veel duidelijkere hulpen geven (dus hele arm van de hals af want anders komt de eenzijdige hulp niet door)

Grappig, die ervaring heb ik helemaal niet. Ik hoef maar het mínste druk te geven bij zowel touwhalster als kingekruist als neckrope en mijn paard reageert direct.

En die laatste zin.. Tsja, kan alleen maar zeggen dat ik het daar geheel mee oneens ben.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:03

ik rijd m'n verzorgpony met bit en met kaakgekruist en in de lessen loopt ie met een kaakgekruist
ik merk dat hij juist met een kaakgekruist meer ontspant dan met bit
je moet een hele zachte hand hebben om hem prettig te rijden met bit, en aangezien veel beginner die niet echt hebben is voor hem zonder veel prettiger

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:08

Niet iedereen lust spruitjes, niet iedereen vindt achtbanen leuk en zo ook reageert elk paard weer anders op bitloos.
Mijn haflinger pakte vaak het bit beet en ging er als een idioot vandoor. Sturen en remmen zat er niet in.
Toen bitloos geprobeerd. Kingekruist werkte niet, kaakgekruist werkte ook niet, eigenlijk werkte er niks echt helemaal lekker. Totdat ik de hackamore ging uitproberen. Daar rij ik nu alweer zo'n 10 jaar mee en gaat super.
Maar voor het paard van de buren zou dat bijvoorbeeld weer helemaal niet werken.

Dus wat is goed? Goed is waar het paard het beste op reageert.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:09

Ook ik ben niet voor of tegen bitloos rijden. Het is imo een onderdeel apart, net als western of mennen. :)
Het 1 is in beginsel niet slechter dan het ander, alleen ánders. Voor het paard kun je ook niet zeggen, bitloos is beter dan met bit of anders om. Het ene paard reageerd bitloos fijner, het andere met bit.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:11

onze draver rijden wij altijd bitloos, doe je hem een bit in, gooit hij gelijk zijn tong erover heen, en luisterd hij nergens meer naar, dit heeft hij zichzelf gewoon aangeleerd op de baan denk ik. en bitloos kan je hem op je pinken rijden, netjes nageeflijk, hij kan goed dressuuren hoor! jammer dat ik er nog geen foto van heb, en hetzelfde als bij Dees, onze draver schuimt ook in de mond bitloos, als je hem nageeflijk rijd.
maar mijn pony'tje rijd weer lekkerder met bit, (leren bitje) het verschilt gewoon, ook door het verleden van je paard denk ik.

ezri1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:13

EskeGirl schreef:

mee eens

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:22

Dooddoener.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:29

Dit ook. :')

Dees schreef:

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:36

EskeGirl schreef:

ben het hier totaal mee eens!!! ik rij zelf bitloos (kaakgekruist) omdat mijn pony in paniek raakt als je het bid gaat gebruiken (ze is toen ik haar probeerde bij andere mensen op hol geslagen en werd alleen maar banger als ik haar op bid probeerde te stoppen). ik ben heel blij met dit hoofdstel! ik heb een vrij scherpe omdat ze ook vaak erg druk is en ik haar goed moet kunne houden, maar een hoofdstel is alleen scherp door wat je er zelf mee doet (ik gebruik hem alleen voor nood dus als rem als ze te druk is) verder rijd mijn moeder haar paard met bit (dubbel gebroken watertrens omdat hij gewoon door het bitloze hoofdstel heen loopt! ieder paard is verschilllend dus is er volgensmij geen goed in slecht in bit of bitloos (tenminste als het een beetje kwaliteit heeft ;) ) je moet gewoon kijken waar je paard goed op reageert! kan ook zijn dat ie op beide goed reageert en dan kun je voor de afwisseling paar keer met de 1 paar keer met de ander rijden (doet een vriendin van mij met haar paard)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:26

Ik rij gewoon met bit, enkelgebroken watertrens, misschien omdat ik op manegepaarden rijd, dat mag denk ik niet eens bitloos :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:32

EskeGirl schreef:

Ga ik helemaal in mee :j
Een bit zit altijd in de mond terwijl een paardenmond absoluut niet groot is.

Dees: Waarom heb je het over bitloos en niet over het hoofdstel wat je hebt gebruikt? Het is namelijk duidelijk dat je bijv. geen sidepull hebt gebruikt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:37

Ik rijdt mijn 3 jarige met beiden.
Waarom..... ze is beleerd met bit, toen ze behoorlijk last had van het wisselen, ben ik bitloos gaan rijden. Mijn ervaring is dat ze er ontspannender mee loopt. Nu kan ik voorlopig niet rijden ivm zwangerschap. Er rijdt nu een meisje op die nog niet bitloos durft te rijden. Maar zodra ik weer kan rijden, wil ik haar helemaal oppakken op het bitloze.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:39

Wat dat betreft is alles 'slecht'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:39

Ligt eraan. Ik kende een paard die door een bitloos (kaakgekruist) is gaan hoofdschudden. Door een inieminie beetje druk. Ze vond dat gewoon niet fijn. Dus verschilt per paard!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:37

Air schreef:
[naam verwijderd]: Waarom heb je het over bitloos en niet over het hoofdstel wat je hebt gebruikt? Het is namelijk duidelijk dat je bijv. geen sidepull hebt gebruikt.

Ik heb een kingekruisd exemplaar. Vooral omdat ik het rem-aspect vrij belangrijk vind :D Optoming is mijn aangeraden door doorgewinterde bitloos-rijders.
In sidepull geloof ik niet. Ik vind een dressuurmatig rustige houding erg belangrijk en geloof er niet in dat je vanaf de rug het hoofd van je paard opzij moet gaan trekken. Al zullen liefhebbers van bitloos rijden het niet over trekken willen hebben. In mijn ervaring was het absoluut wel trekken anders geen reactie. Ik rijd bij voorkeur 'op de pinken'.

Voor in het bos op een braaf paard zal het vast leuk zijn en ik geloof dat mijn paard het bitloze ook wel plezierig vond - vrijheid blijheid aan een lang teugeltje. Maar ik heb het gevoel dat je ermee als ruiter echt je zit (en dan vooral de rust in de armhouding en het gevoel in je handen) ermee verpest. Het is gewoon allemaal minder direct dan op het bit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:10

Dees schreef:
Air schreef:
Dees: Waarom heb je het over bitloos en niet over het hoofdstel wat je hebt gebruikt? Het is namelijk duidelijk dat je bijv. geen sidepull hebt gebruikt.

Ik heb een kingekruisd exemplaar. Vooral omdat ik het rem-aspect vrij belangrijk vind :D Optoming is mijn aangeraden door doorgewinterde bitloos-rijders.
In sidepull geloof ik niet. Ik vind een dressuurmatig rustige houding erg belangrijk en geloof er niet in dat je vanaf de rug het hoofd van je paard opzij moet gaan trekken. Al zullen liefhebbers van bitloos rijden het niet over trekken willen hebben. In mijn ervaring was het absoluut wel trekken anders geen reactie. Ik rijd bij voorkeur 'op de pinken'.

Voor in het bos op een braaf paard zal het vast leuk zijn en ik geloof dat mijn paard het bitloze ook wel plezierig vond - vrijheid blijheid aan een lang teugeltje. Maar ik heb het gevoel dat je ermee als ruiter echt je zit (en dan vooral de rust in de armhouding en het gevoel in je handen) ermee verpest. Het is gewoon allemaal minder direct dan op het bit.

No offence, maar dan ligt het toch echt aan je rijden. Ik rijd bij voorkeur overgangen op mijn zit, en alleen ondersteunend teugelgebruik wanneer nodig.
Daarnaast snap ik niks van je zin ''geloof er niet in dat je vanaf de rug met hoofd van je paard opzij moet gaan trekken'', wat heeft dat met de optoming te maken?
Correcte nageeflijkheid verkrijg je niet door aan je teugels te sjorren.

Als je het liefst op je pinken rijd rijd je dus toch niet zo op je pinken als je paard met bitloos opeens slecht reageerd.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:19

Ik heb bitloos gestemd.
Als het zonder bit kan, waarom niet? Denk ik altijd ;)
Maar ik denk wel dat je het per paard moet bekijken. Sommige paarden reageren bijvoorbeeld juist heel fel op druk op de neus.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:19

@Dees, ik denk niet dat dat perse aan bitloos of met bit ligt, bij jouw paardje dus blijkbaar wel, maar dat geld niet voor ieder paard. neem onze draver, hij is juist heel gevoelig en sensibel bitloos. met bit ben je verzekerd van een paard dat gelijk het bit vast pakt en alleen maar gaat lopen hangen. ik vind je conclusie dus een beetje vreemd, ieder paard reageert anders toch? :)
en ik ken het wel hoor, mijn pony reageert ook niet fijn op bitloos, terwijl met bit je haar gewoon echt serieus op je pinken nageeflijk kan rijden.
het verschilt gewoon per paard, en hoe hij is beleerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:57

Heee, een ieder die wel fijn rijd met bitloos... laat mij je niet tegenhouden hoor! Gewoon lekker doen!

Mijn mening is dat je ruiterhulpen met de hand grover worden van bitloos rijden.
Tuurlijk rijd je een overgang met je zit, maar ondersteund door ophoudingen aan voorzijde. Anders heb je valse aanleuning ;) En juist die ondersteuning aan voorzijde vind ik met bitloos echt niet okee. Veel te gevoelloos.