Stugge pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inngge

Stugge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 09:28

Hey bokkers,

Mijn pony is best wel stug. Heeft iemand een idee wat voor bit je er dan het beste in kan hangen? Of maakt dat niet veel uit..

mika11

Re: Stugge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:38

Ik denk niet dat dat zal helpen, een ander bit.
Je bedoelt dat je pony stug in de mond is?
Of stug en stijf in haar hele lichaam?

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 09:40

Het duurt lang voordat hij eindelijk nageeft. En bij mij is het probleem dat net dat extra knikje erin moet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:42

je vraagt dan wel teveel in 1 keer ben eerst maar eens tevreden als hij loslaat en werk daar aan, voordat je hem verder vraagt veel vwnw rijden env eel overgangen rijden dat werkte bij mijn altijd super, en liet de pony veel vlugger los en naarmate je dit langer deed in de loop der weken merkte je duidelijk verschil en kon ik verder trainen.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 09:44

Ik moet ook zeggen dat het al stukke beter gaat dan voorheen. Maar het is nog niet dat hij helemaal super loopt.

skyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:45

je kan je ook nog af vragen waarom je paard moeilijk los laat
denk eventueel aan blokkades in het lichaam etc.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:46

Is hij hard in zn mond? En dus moeilijk buiging/stelling?
Misschien eens een fysio vragen, mijn paard heeft dat ook een tijdje gehad en na de behandeling liep ie weer super. :j
Verder schijnovergangen rijden, schakelen en goed losrijden en losmaken in de spieren (lang en laag, stelling)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:49

Misschien zit je hem net wat in de weg met je houding of ben je te strak met je handen..Het is echt niet makkelijk hoor je paard goed nagefelijk te rijden,dat kost tijd en oefening en gevoel ontwikkelen..Het kan ook zijn dat jou pony vast zit in zijn nek/rug..Er zijn nogal wat mogelijkheden die problemen kunnen veroorzaken en dat kan je op bokt niet oplossen een goede instructeur wel..

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 09:51

MelanieB schreef:
Is hij hard in zn mond? En dus moeilijk buiging/stelling?
Misschien eens een fysio vragen, mijn paard heeft dat ook een tijdje gehad en na de behandeling liep ie weer super. :j
Verder schijnovergangen rijden, schakelen en goed losrijden en losmaken in de spieren (lang en laag, stelling)

Mijn instuctrice heeft er ookal mee naar gekeken.
Norbi is achter wat hoger dan voor (overbouwd) en daardoor zal die dan wat meer druk op mijn hand zetten. Maar omdat ik redelijk klein ben voor hem. Word het voor mij moeilijker om nog kneepjes zegmaar te geven.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 10:01

Heeft iemand daarvoor tips?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:10

Zoals hierboven al gezegd wordt: veel overgangen rijden en verschillende tempi in de gang rijden, dus bv. draven, vlot weg laten rijden en dan terugnemen ( wel in draf blijven!) en dan weer aansporen om vlot weg te draven. dit kan ook in stap, of in galop. Je pony komt fijn aan het been en gaat de spieren van achterhand beter gebruiken.Wat ook een fijne oefening is, is volte verkleinen en vergroten. Probeer eerst in stap en voel goed wat het ook met jouw lijf doet. Klinkt misschien raar, maar jouw navel wijst in de richting waar je pony heen moet! Dan in draf. Je pony kan zo de buiging in zijn lichaam oefenen en moet zijn binnenachterbeen goed onder zijn lichaam plaatsen. In galop is het nog moeilijker! Let op dat je je handen netjes laag houdt en nooit trekt! Dat werkt niet. Je binnenteugel moet je naar de mond van je pony toe ' denken'. Dan geef je hem ruimte om zijn buiging te kunnen maken in zijn lichaam. Je kan dit in je les met de instructrice doen en nog een paar keer per week oefenen, maar vergeet ook je buitenritjes niet voor de ontspanning.
Dat je pony iets overbouwd is, of een wat Arabische croupe heeft( ik zag in je profiel dat je pony Arabisch bloed heeft), maakt het misschien niet makkelijker, maar hoeft zeker niet te betekenen dat het niet lukt.
Heel veel rijplezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:40

WD-V => YRT

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:40

Je paard moet ontspannen (over de rug) gaan lopen om netjes na te geven. ook dat laatste knikje.
Dit los je niet op door een zwaarder bitje er in te leggen.
* Ga veel schakelen, overgangen rijden
* Veel figuren en voltes rijden (verkleinen vergroten) zodat hij los word in zijn lijf
* Belangrijkste een onafhankelijke stabiele ontspannen zit
* en los zijn in je eigen lijf!

Succes

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:47

mijn pony was dat ook,
nu niet meer.
we hebben advies gekregen dat we haar 2x in de week moeten longeren met een touwtje( bijzet).
en dat lang, laag en iets te diep dan moet ze die rug los laten.
het helpt echt

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:45

camilla1998 schreef:
mijn pony was dat ook,
nu niet meer.
we hebben advies gekregen dat we haar 2x in de week moeten longeren met een touwtje( bijzet).
en dat lang, laag en iets te diep dan moet ze die rug los laten.
het helpt echt

owkee :)
hoe bedoel je die bijzets? je hebt verschillende ..

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:09

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 23:21

Mijn pony is bij het kruis wat hoger dan de bij de schoft. Dus voor hem is het extra moeilijk om zijn hoofd 'te dragen'. En als ik hem lang een laag na het rijden rijdt, gaat die ook een beetje hangen. Maar dat kan ik hem niet kwalijk nemen.

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:13

o.w dan loopt hij iets op de voorhand,
dan kan je veel overgangen maken en door laten lopen maar wel een ophouding met je handen maken.
dan komt hij meer berg op waarts en dan loopt hij meer op de achterhand

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:19

veel rijtechnische tips zijn al gegeven, maar het kan ook zijn dat je paard het bit gewoon niet prettig vind, te dun of te dik ,te licht of te zwaar ,enkel of dubbelgebroken? let op ;ik heb het er niet over om een scherper bit erin te hangen he? maar gewoon eens kijken of een ander bit iets meer verschil maakt kan wel werken hoor.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:09

knollentuin schreef:
veel rijtechnische tips zijn al gegeven, maar het kan ook zijn dat je paard het bit gewoon niet prettig vind, te dun of te dik ,te licht of te zwaar ,enkel of dubbelgebroken? let op ;ik heb het er niet over om een scherper bit erin te hangen he? maar gewoon eens kijken of een ander bit iets meer verschil maakt kan wel werken hoor.

Hij heeft voor ik hem had altijd op een dubbele gereden. Maar ik heb ooit is een enkele gekocht om te kijken of er verschil in zat. Daar heb ik een aantal keren mee gereden, en toch weer mn oude dubbele erin gedaan omdat dat wel wat fijner is.