Rengalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pirate

Rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:41

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik heb niets gevonden dus stel ik even een vraag.
Hoe krijg je een paard in rengalop?
Misschien klinkt het dom, maar ik zou niet weten hoe je een paard laat rengalopperen op commando.
Moet je dan in handgalop nog harder aandrijven, of moet je in verlichte zit gaan zitten?

x

JessicaG

Re: Rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:17

Je bedoelt op buitenrit? Je zegt het bijna alsof rengalop een aparte gang is maar het is gewoon een hele snelle arbeidsgalop. Dus je handen wat openen, paard de ruimte geven en desnoods iets opdrijven als dat nodig is (en niet de hele tijd blijven schoppen natuurlijk). Het makkelijkst is wel dat je wat verlicht gaat zitten. Ik zie dat je uit Amsterdam komt, wilde je dat in het Amsterdamse Bos uitproberen?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:31

Inderdaad was Jessica ook zegt. Maar ik wilde er nog even op aanvullen. Je moet niet zomaar in 'ren galopt' gaan zonder verder na te denken. Ik weet wel je kan alles zo gevaarlijk maken als je zelf wil. Maar hou er rekening mee dat ren galop snel gaat. Jij ziet geen 'konijnen hol' (om maar even iets geks te noemen) maar je paard ziet dat ook niet meer. Dus goed na denken waar je in ren galop gaat.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:33

Zal ik doen, als ik ooit zou rengalopperen...
Ik denk dat ik het niet zomaar zelfstandig zou doen in bijv. het A'damse bos, daar lopen trouwens ook allerlei andere mensen rond enzo...
Maar bijvoorbeeld op het strand bij een buitenrit met nog meer andere mensen lijkt het me wel leuk :D

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:23

Ja, maar meestal als je met een buitenrit meegaat bij een stal zit er begeleiding bij en die bepalen (meestal aan de hand van je ervaring) feitelijk het tempo. Paarden zijn kuddedieren en die volgen vaak het tempo van de voorganger, tenzij je er 1 hebt die er graag steeds voorbij probeert te piepen. Als je zelf gaat rijden moet je de omgeving kennen en kun je wel hard willen gaan maar je moet wel vooropstellen dat je altijd de controle hebt. Sommige paarden kunnen weleens een beetje enthousiast worden als ze weten dat ze hard mogen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:03

Jessica schreef:
Je bedoelt op buitenrit? Je zegt het bijna alsof rengalop een aparte gang is maar het is gewoon een hele snelle arbeidsgalop.

Nee, rengalop is echt iets anders dan snelle arbeidsgalop. Bij een arbeidsgalop heb je een gesprongen galop in drietakt, bij rengalop wordt de beweging anders, vlakker en viertakt. Als mijn merrie in rengalop gaat (tankbaan op de hei) dan wordt ze 10 centimeter kleiner en lijkt dan op rolletjes te lopen. Ik zou bij wijze van spreken een boek kunnen lezen zo vlak en vloeiend is de beweging.
Hoe je het een paard leert zou ik zo niet weten, voor een deel zal het er al in moeten zitten, sommige paarden vinden het prachtig om hard te gaan, anderen hebben daar helemaal niets mee. Een optie zou kunnen zijn om samen met iemand anders te gaan waarvan het paard weet wat rengalop is, maar er niet een wedstrijd van wil maken. Gewoon steeds aanmoedigen om een stukje harder te gaan tot je overgaat naar rengalop. Maar er is geen enkele garantie dat het paard het zo leert, als het niet snapt hoe het moet doorschakelen dan blijf je alsnog in die snelle arbeidsgalop. :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:08

als ik in verlichte ziit ga en ik doe mijn handen overdreven naar voren dan zakt mijn pony een paar cm naar beneden(word kleiner) en loopt alsof hij skeelers draagt :')
Ooit zag hij het als race en mmet zijn 1.47 schofthoogte kon het paard van bijna 1.80 hem niet bijhouden........
sterker nog....hij haalde die grote in alsof die stil stond..........en ik schrok me te pletter, kon hem niet bijhouden :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:18

Met mijn paard ben ik 2x in rengalop geweest (denk ik).
Hier in het bos is een grote zandverstuiving, echt een grote vlakte.
Daar heb ik 2x mijn paard laten gaan, zo hard ze wilde.
Volgens mij was dat rengalop, want het voelde anders als gewone galop en het ging veel harder.
En inderdaad, je zit veel stiller in het zadel doordat de beweging anders is.
Daar hoef je geen commando voor te geven, dat doen de paarden dan wel uit zichzelf.
Maar je moet wel de ruimte hebben.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:29

kan in de bak ook hoor.....gisteren nog gedaan zodat ik er een beetje mee om kan leren gaan :o
Maar dan scheelt het misschien dat ik een quarter heb......die zijn daar toch echt wel handig in

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:31

Ja, dat zal wel. Dat zie ik mijzelf met mijn paard nog niet doen in de bak :')
Een quarter kan natuurlijk heel snel versnellen op korte afstand.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:36

yep...en ik heb hem pas vanaf januari en gekocht als zijnde een erg lui paard....
Nou....ik schrok me dood op buitenrit.....het werd voor hem een race die hij echt NIET ging verliezen :')
Vandaar dat we nu maar even elkaar beter leren kennen in de bak als het even hard moet :')

tegenwoordig is hij als ik alleen met hem ben wel beter in de hand te houden :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:04

quartel schreef:
kan in de bak ook hoor.....gisteren nog gedaan zodat ik er een beetje mee om kan leren gaan :o
Maar dan scheelt het misschien dat ik een quarter heb......die zijn daar toch echt wel handig in

Rengalop in de bak lukt niet tenzij je een enorme bak hebt. Waar je met je quarter mogelijk last van hebt is het stukje competitiedrang dat hoort bij renpaarden, uiteindelijk zijn quarters gefokt met een aardig deel Engels volbloed erin om zo hard te kunnen lopen op die kwart mijl. ;)
Speel ermee op buitenritten, liefst zonder een ander paard erbij of een paard dat er niet om geeft zodat je het wedstrijdelement kwijt bent. Bij mijn merrie is het per rit kijken hoe ze is, soms is ze perfect te regelen in snelheid en soms wil ze alleen maar zo hard mogelijk. Als ze zo'n laatste bui heeft moet je niet rekening hoeven houden met een ander 8-)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:14

uhm....mijn quarter is pleasure getraint :D
En we hebben inderdaad een hele grote rijbak.
Het lukt echt prima in de bak alleen de bochten worden wel wat plat genomen zeg maar. :+
Als wij in de bak zijn is er meestal niemand bij dus die competitiedrang kan hij dan niet hebben.
In een groepje buiten echter wel, maar dat begint pas als ik mijn voorganger inhaal.
Loopt hij voorop is er niets aan de hand tenzij hij ingehaald word......sja, dat kan natuurlijk ook echt niet :+
Ik ga nu even liever alleen met hem naar buiten zodat hij en ik kunnen leren rekening met elkaar te houden.
Leren we elkaars tempo kennen en racen doen we even alleen in de bak....lekker veilig :o

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:20

Ik moet regelmatig met mijn poown even een stukje in rengalop anders wordt ze ontzettend ongelukkig. :+

Daarvoor kies ik een mooie lange brede vlakke berm waarvan ik de bodem ken uit. Ik hoef alleen maar iets naar voren te gaan zitten en de teugels wat te laten vieren en vroohhm daar gaan we! :D Bij een paard die dat nog niet goed kent zal het wellicht wat langzamer gaan, maar als ze het eenmaal door hebben... Ik zou op topsnelheid goed rekening houden met plotselinge uitschieters naar links/rechts, althans dat heb ik altijd met mijn kijkerige pony. Dan ziet ze bijv rechts iets dat eng is en zwenkt ze opeens heel snel naar links. :=

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:44

Quartel als je buiten rengalop doet zal je zien dat je quartje nog een versnelling heeft in vergelijking met de bak :D
Als je verder terug zoekt op je paard zijn stamboom kom je van zelf TB tegen, thorough breed, race paarden dus ;)
Verder ga ik mee in de meningen hier dat rengalop een extra versnelling is, het is leuk maar je moet het wel conrtoleerbaar houden. En zeker als je voor het eerst gaat met andere zou ik niet gaan inhalen.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:06

Maar.... Ben ik nu de enige met deze vraag? Waarom zou je je paard in rengalop doen? Pas er goed mee op dat je dit echt goed gecontroleerd kunt. Want je kunt de lekker rustige buitenritten hier zo makkelijk mee verpesten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:20

Waarom gaan in rengalop Gerda. Nou het (jonge) paard vindt het heerlijk om eens helemaal vol te gaan, dus antwoord plezier en ontspanning voor het paard. Tweede reden het is spannend voor de ruiter.
En inderdaad je kunt zo verschrikkelijk hard gaan (zodat tranen over de wangen gaan) dat je dit niet overal kunt doen. Als wij in rengalop willen gaan dan gaan we in galop en gaan we rustig het tempo omhoog brengen (de twee paarden worden dan goed in de gaten gehouden want een wil wel eens van enthousiasme enorm bokken). Als het goed gaat en tempo is al goed hoog dan klik ik een keer en ga in verlichte zit geef wat meer teugel lengte. Reken maar dat de snelle galop over gaat in rengalop. Wel kijk ik altijd naast en schuin achter me om mijn ruin in de gaten te houden om te voorkomen dat hij gaat bokken (herken altijd de tekenen van te voren).
Maar paarden kunnen veel als het om veiligheid gaat. Ooit helemaal achter in het bos ver van de wandelpaden op een lang pad de paarden vol laten gaan. Daar komt normaal niemand. Opeens springen er twee kleine kinderen voor onze neus. Reken maar dat paarden stil stonden. Ik zat voor het zadel en mijn maatje zat op de oren van haar pony die haar vervolgens door te bukken keurig liet afstappen. :+ .
En Gerda je hebt helemaal gelijk met je opmerking en vraag. Wij laten onze paarden hooguit twee , drie keer per jaar voluit gaan want ze vinden het zo gaaf dat ze er te heet van worden als we dat te vaak herhalen. En als we ze vol hebben laten gaan dan doen we de dag erop een stap rit in het kleine bosje van een uur voor de rust voor hen en dus veiligheid voor ons. Maar iedereen die graag buiten rijdt zou een keer echte rengalop mee moeten maken want het is echt onwijs gaaf. *\o/*

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:23

ik zit heel vak in rengalop, wij hebben op buitenrit 2 standaart plekjes, zodra we daar aankomen gaan de paarden zelf al zodra we ze 'loslaten'. en als ze met zn 2e gaan, maken ze er een strijd van, en gaan ze echt keihard!! we dwingen ze niet, ze doen het helemaal zelf, en ze zijn allebij wat ouder!

echt een heerlijke ervaring!! maar zoals al word gezecht, controleer het pad waar je wil eerst op holen en kuilen enzo!

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:24

Je moet eerst altijd goed uitkijken voordat je in rengalop gaat. Is het pad wel lang genoeg, weinig verkeer, geen gaten etc.
Mijn paard vind het heerlijk om lekker in rengalop te gaan, ik hoef haar alleen maar aan te sporen en ze gaat.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:27

@pien_2010
Oh dat zeker. En het tranen verhaal ken ik ook als geen ander. Ik bedoelde het ook niet negatief. Zo lijkt het wel een beetje nu ik het terug lees. Mijn excuus hier voor. Alleen zoals jij me verteld doe je dit zeker gecontroleerd. Maar als een meisje van 13 lentes jong vraagt hoe ze in ren galop moet. Lijkt het me niet verstandig om dit te gaan doen. Tuurlijk moet je ergens beginnen, maar wat ik met al mijn opmerkingen wil zeggen is. Pas op voor je zomaar iets gaat ondernemen. Ik ben ook jong geweest en heb zelf ervaring met het vele racen. Weet dus ook wat er gebeurd als het niet helemaal gecontroleerd gaat. Vandaar mijn misschien iets te velle reactie. Gelukkig geen ongelukken. Maar wel als resutaat zodra de pony zand voelde was ik hem kwijt.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:30

pien_2010 schreef:
Maar iedereen die graag buiten rijdt zou een keer echte rengalop mee moeten maken want het is echt onwijs gaaf. *\o/*

En dat niet alleen, ook de paarden knappen er enorm van op! Na een knetters harde rengalop heb je een uiterst gelukkig paard, vaak heel ontspannen en een stuk soepeler. Eigenlijk zou het een basisonderdeel moeten zijn van iedere training. :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:35

Marloez schreef:
pien_2010 schreef:
Maar iedereen die graag buiten rijdt zou een keer echte rengalop mee moeten maken want het is echt onwijs gaaf. *\o/*

En dat niet alleen, ook de paarden knappen er enorm van op! Na een knetters harde rengalop heb je een uiterst gelukkig paard, vaak heel ontspannen en een stuk soepeler. Eigenlijk zou het een basisonderdeel moeten zijn van iedere training. :P

Helaas word die van mij er niet onstpannen van maar juist heel erg opgefokt :+
Blij word ze er zeker van _O-
Ik laat de paarden hier altijd even gaan op onze lange wei na bijv een dressuurtraining, maar dat is niet heel ver maar gewoon lekker. :j

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:39

MelanieB schreef:
Helaas word die van mij er niet onstpannen van maar juist heel erg opgefokt :+
Blij word ze er zeker van _O-
Ik laat de paarden hier altijd even gaan op onze lange wei na bijv een dressuurtraining, maar dat is niet heel ver maar gewoon lekker. :j

Dat herken ik ook wel ja. :+ Ik kies daarom altijd een lang pad uit dat langzaam afbuigt/afloopt of 'spannend :+' eindigt. Dan remt ze vanzelf al wat af, kost het afremmen minder moeite en is madame weer voldaan. Desalniettemin blijft onze remweg echt enorm lang maar dat is ook weer onderdeel van het 'rustig worden proces'. :))

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:40

Nouja de remweg is hier wel goed hoor, maar ze blijft dan nog ff door dribbelen op de plaats zegmaar. Adrenaline kick denk ik haha

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:46

Hihi, ik was niet van plan het zelf te doen hoor, ik heb niet eens een eigen paard :')
Ik vroeg me alleen af hoe dat werkte, want op bijv. youtube zie ik vaak filmpjes over paarden in rengalop ..