Het begin van bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Het begin van bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 19:43

Hoe doe ik dat?
Ik wil graag bitloos beginnen met mijn lease pony Binky. Ik kan met hem al aan een los teugeltje stappen draven en galop. Sturen kan ik ook.
Moet ik nu het halster over het hoofdstel doen en dan eerst met bit proberen & daarna zonder?
of gelijk het halster om?
en als ik bitloos rijd, waaraan moeten mijn ''teugels'' dan?

Gr. Naomi :+:

marissa119

Re: Het begin van bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:47

Je kan het halster onder het hoofdstel doen en daar een halstertouw aan vast maken het halster mag niet te laag op de neus hangen en dan rijden en als het mis gaat kan je altijd de teugels van je hoofdstel er bij pakken zo deed ik het de eerste keer ;)

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:49

Je hebt speciale bitloze hoofdstellen, dan hoef je niet met een halster te rijden.
Deze zijn gewoon te koop via internet bijvoorbeeld. (of kijk in mijn profiel bij Music, die heeft ook een bitloos hoofdstel).
Dan heb je ook geen gedoe dat je je teugels ergens aan vast moet maken oid.
Het lijkt me niet echt handig om met halster en tegelijkertijd met bit te rijden, het is misschien wel 'veilig' en je kan met het bit ingrijpen, maar ik denk dat dit niet erg fijn is voor je pony.
Ik zou gewoon eerst voor de 'proef' met een halster rijden (zonde als je eerst een bitloos hoofdstel aanschaft en er later niks meer mee doet), en met iemand erbij in de gesloten bak oefenen. En als je nog zekerder wilt zijn, hou je je pony aan de longe. Misschien voelt je pony teveel vrijheid als je in een keer het bit eruit haalt, maar als je met halster + hoofdstel gaat rijden, raak je ook niet van het bit af.
In de bak kan je in principe altijd nog ingrijpen, maar ik neem aan dat er niks gebeurt, aangezien je zegt dat je pony erg braaf is.
Voor de eerste keer bitloos rijden kan je dan gewoon een keertje je halstertouw aan het halster vastknopen.

Veel plezier! :)

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:54

Ik deed het alleen voor de eerste keer en hij was heel braaf en daarna het hoofdstel afgedaan ik vond het wat veiliger met het hoofdstel er nog overheen maar nu rij ik gewoon met alleen een bitloos hoofdstel :D

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:01

marissa119 schreef:
Ik deed het alleen voor de eerste keer en hij was heel braaf en daarna het hoofdstel afgedaan ik vond het wat veiliger met het hoofdstel er nog overheen maar nu rij ik gewoon met alleen een bitloos hoofdstel :D

Ooh vet goed! :D

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:06

Dankje :D

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:25

Ik zou een keer na het rijden bij het uitstappen het hoofdstel vervangen door een halster met twee touwtjes. Doordat je daarvoor al gereden hebt staat hij goed aan de hulpen en is hij niet te fris. Rij met het halster net zoals je met bit rijdt, dus kijken waar je heen wilt en binnenhand van de hals en buitenteugel tegen de hals en iets strakker dan de binnenteugel. De meeste pony's kunnen het dan meteen. Veel plezier!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:31

Ik ben van de 1 op de'n andere dag bitloos kunnen gaan rijden zonder probleem, in de hand etc is uiteraard later gekomen.
Ik rij vaak met zo een gewone lage enkele neusriem. Daar zijn zo'n rondjes aan waar ik de teugels aan vast maak.
De bakstukken met bit doe ik er dan gewoon af.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:34

Ik heb een bitloos hoofdstel, maar ik rijd er maar af en toe mee. Toevallig vandaag nog een rondje gedaan. Wij hebben een rondje buiten van ongeveer een half uur. Dat rondje heb ik al zo vaak met mijn pony gereden dat ze het uit haar hoofd kent. Zodra ik merkte dat ze het rondje kende heb ik mijn bitloze hoofdstel uitgeprobeerd en ook daarmee loopt ze keurig het rondje uit. In de bak heb ik eigenlijk nog nooit bitloos gereden, maar bitloos uitstappen lijkt me een goed begin :)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 09:20

Bedankt! :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:22

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:26

Ik ben met halster en halster touwtjes gewoon op een dag naar buiten gegaan.Nou is mijn paard wel braaf,maar het ging super.Gewoon een keer proberen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:28

Als je het dan toch met hoofdstel wilt proberen voor je eigen veiligheid (zit tussen je oren :P ) dan kan je het beste een touwhalster onder je hoofdstel doen en de neusriem van je hoofdstel afhalen. (Zie profiel voor voorbeeld). Met een gewoon halster lijkt me dat niet zo lekker zitten als een touwhalster.

Een bitloos hoofdstel of eventueel een CRB is toch het beste met bitloosrijden, vind ik zelf. :) Succes ermee, laat je weten hoe het gegaan is? :D

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 09:51

ja, alleen je kan toch gewoon een tijdje met stalhalster rijden??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:54

Tuurlijk maar vaak zorgt dat wel voor veel onduidelijkheidEen stalharster is er natuurlijk niet op aangepast. Maar om zo te kijken of het wat is voor jullie kan je het wel doen, en dan kan je altijd beslissen, als je verder wilt met bitloosrijden zou ik er wel een passende / goede optoming voor zoeken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:20

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:39

Ik vind eigenlijk niet dat een halster is om mee te rijden.
Ikzelf heb een bitloos hoofdstel. Is veel fijner en beter.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:44

Met een gewoon halster zou ik het ook niet doen, wel met touwhalster.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:48

precies in officieel bitloos hoofdstel en halster zit echt ontzettend veel verschil!
een halster geeft hele onduidelijke signalen.

ik heb er overigens 1 te koop! bitloos Sidepull FRA Pardoes *\o/*

Bevalt super, maar heb inmiddels 2 bitloze hoofdstellen en 1 geblesseerd paard, beetje overbodig dus om er 2 te hebben ;-)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 10:50

hier kan een slotje op ik weet genoeg hoe en wat etc. ;)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:59

w8

waar moet je je teugels dan vastmaken? Aan de zijkanten van het halster of aan het onderste ringetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:00

Bedoel je een stalhalster?
Dan maak je de teugels vast aan de ringen die aan de zijkanten zitten.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:01

ow want een vriendin doet ze aan het onderste ringetje?

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:06

Ik heb zelf geen ervaring met bitloos rijden maaar ik ben het zeker ook van plan om het met mijn bijrijpaardje te gaan doen! Dus ik gebruik al deze tips zker ook!

Ik dnek dat het gewoon het slimst is een bitloos hoofdstel aan te schaven en er volgends de manier die hier boven steeds word aan gegeven te werk te gaan1

Succes met Binky :+:

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:09

ja maar ik weet nog niet zeker of ik met hem door ga dus eind oktober zie ik wel :D