Lange teugels geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TESSMIEN

Lange teugels geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:46

Ik snap iets neit helemaal want ik heb op de manege het op 2 verschillende manieren geleerd ( lange teugel geven)
De eerste manier:
1. Helemaal aan het riempje vastpakken en dan de pony de hals laten strekken
maar er zit helemaal geen contact in de teugel :')
-> Toen ging ik naar de hoogste groep
2. Een BEETJE langere teugel en nog wat conact houden met de pony, hals strekt niet helemaal.

Dus.. toen ik 1 gewend was kreeg ig het aan mijn hoofd dat ik 2 moest leren..

.. welke is de beste en de fijnste ?

liefs Tessa..

Amira_

Re: Lange teugels geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:53

Met uitstappen gewoon 1, maar met hals laten strekken in bv. proef uit laten schuiven, dus steeds meer teugel geven als ze zakt.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:54

Ik heb laatst zelfs nog over een derde manier gehoord, namelijk niet zozeer meer teugel geven door ze hoger vast te pakken, maar door zelf meer naar voren te bewegen met je bovenlijf/handen meegeven (beetje zoals je op een sprong zou doen).
Ik ben ondertussen ook een beetje in de war wat nou de bedoeling is :? .

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:58

We hebben het hier dus over 3 verschillende dingen
de vrije stap; teugels los.
Halsstrekken; hierbij laat de ruiter het paard zijn hals langer maken en zijn neus dalen(gewenst is tot knie hoogte).
En het paard toestaan; de handen iets naar voren zetten, door het bovenlichaam te bewegen.
Laatst bijgewerkt door wessjuhh op 10-06-11 16:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:58

Om een veelgehoord misverstand uit de weg te helpen: halsstrekken is niet hetzelfde als 'teugels losgooien' of 'lange teugel geven'! De bedoeling is om contact te houden met de mond en je pony als het ware steeds uit te nodigen om naar beneden te gaan door steeds iets meer ruimte te geven en je teugels heel voorzichtig iets langer te laten worden. Terwijl je dat doet, moet je aanvullen met je been om te zorgen dat hij het contact blijft opzoeken en niet achter de teugel komt of zijn hoofd omhoog doet/blijft houden.

Je zegt: 'hals strekt niet helemaal', maar dat is maar net wat je zelf wilt. De bedoeling is dat je helemaal zelf kan bepalen hoe je pony zijn hoofd draagt. In principe moet hij je hand zo goed volgen dat hij helemaal met zijn neus over de grond gaat. Dat wil niet zeggen dat je hem altijd zo laag moet rijden, maar hij zou het wel moeten kunnen. :)

Er is trouwens op zich niets mis met manier 1 hoor, je kunt best eens je teugels helemaal loslaten, als je pony dat fijn vindt en uit zichzelf lekker naar beneden gaat met zijn hoofd. Maar voor correct halsstrekken is het dus manier 2. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:56

Halsstrekken is niet losgooien. Maar de pest is dat ze in de F-proeven willen zien dat de teugel helemaal lang gegeven wordt. Jammer is dat.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:03

Lange teugels geven is de teugels gewoon helemaal los tot aan het laatste puntje dus bij jou stap 1.

stap 2 bij jou is hals laten strekken.

Zo heb ik het geleerd :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:41

Als ik ga uitstappen ben geef ik ze echt lange teugel. Maar wel dat ik mijn
handen normaal heb. Sommige pakken met een hand hun teugel vast. Dat
doe ik niet. Maar als ik met veel mensen in een bak rijd dan geef ik ze wel
een langere teugel maar wel dat ik er nog mee kan sturen want sommige
luisteren niet zo goed op been. Ik vind dat het ook verschild per paard.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:13

Als ik m'n paard laat uitstappen geef ik gewoon lange teugel. Als m'n paard tijdens het rijden de hals moet strekken, houdt ik contact met de mond.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:11

-> YRT

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:43

Ik heb altijd geleerd om met in en uitstappen wel de teugels echt los te doen en zeg maar tussen door een keertje één rondje rustig stappen en belonen dan met contact behouden

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:47

@ wessjuhh: optie 1 en 2 snap ik. Maar wat bedoel je precies met optie 3? Waar is dat dan voor bedoeld? Hoe ver sta je dan toe, en waarom?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:51

Sonja schreef:
Halsstrekken is niet losgooien. Maar de pest is dat ze in de F-proeven willen zien dat de teugel helemaal lang gegeven wordt. Jammer is dat.

Dat dacht ik dus ook. Maar op mijn protocol stond toch mooi dat ik contact had moeten houden...
1 puntje hoger en ik was 3e geweest :+

En het ligt er inderdaad aan waarom je je paard wil laten strekken. Als oefening of om even pauze te geven? Als je gewoon even een pauzetje tussen het rijden door doet gewoon lekker helemaal lang laten ;)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:56

Bij het uitstappen dien je je paard echt een losse (weggegeven) teugel te geven. Bij halsstrekken en vrije stap hoor je contact te houden. Tijdens de laatste twee ben je ook nog echt aan het dressuurrijden.

Wat je in die hogere groep moest doen, was dat aan het eind bij het uitstappen, of een oefening tussendoor?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:58

ik pak hem niet helemaal los maar ook niet strak gewoon ertussenin.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:03

zo heb ik het van mijn pa geleerd (ik krijg altijd les van mijn ouders) steeds een ligt kneepje in de binnenhand geven en tegelijkertijd hem (het paard)meer teugel geven tot dat hij zen hals helemaal strekt
ik vind dit een fijne manier en mijn paard vind het ook fijn want hij weet dan (mijn paard he) dat hij zijn hals mag strekken (ik vind dit fijn en mijn paard kent dit zo (heb ik hem zelf ook geleerd we leren nammelijk alles samen) )

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:59

Bij uitstappen 1, tijdens bijvoorbeeld een proef, langzaam uitschuiven en contact met de mond houden.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:42

Bij uitstappen 1 en tijdens proef wor dal 100x verteld :)