Problemen met slaand veulen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manny1

Problemen met slaand veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 23:20

hallo iedereen
ik heb een veulen gekregen
en heb ze nu al enkele maanden vanaf 16/3/2011
en ze had nog nooit gestamt met haar voor been of achterbeen naar mij
wel al eens kappen maa niet op mij gericht
tot vandaag
ze deed super goed mee met de oefening dat ik elke dag doe zoals achteruit
stappen enzo ik doe ongeveer 5 oefeningen per dag en altijd een beetje afwisseling
dus ja ik lied ze lekker gaan grazen samen met haar shelandervriendje fonske
en ik kreeg ze maar niet te pakken na ongeveer 5 min had ik ze weer
ik wouw ze een beetje aaien ik stond met mijn maag naar haar been
gericht en ze stamte er recht in ik heb ze een tik met de zweep gegeven want dat
is al genoeeg voor haar om ze te straffen ze is namelijk vrij bang als je ze staft en ernaa
dus ik kom deze avond terug in de wei en ze doet hetzelfde maar algeluk niet tegen mij
wat kan ik doen dat ze ermee stopt want et doet pijn en ze laat zich nu ook bijna niet meer
pakken in de wei omdat ik weer een tik met de zweep gaf

HEEELP ME !!!

mvg
manon

edith2

Re: HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:26

Veulenbeest gewoon een tijd met rust laten en dan af en toe de wei es inkomen voor een knuffel of een snoepje. Voorlopig d'r niks mee doen als je het mij vraagt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:51

Ik zou sowieso niet met de zweep slaan. Daar krijgt het veulen alleen maar een trauma van. Ze is nog jong het het kan natuurlijks speelsheid zijn. Ik zou der vorlopig op het land zetten nu ze nu ook dingen leert om haar 'rust' te geven. En dan weer gaan beginnen met oefenen. Je ziet al met 1 tik en ze komt niet meer ik zou als ik jou was dat nooit meer doen. Kom morgen bijv. rustig in het land zitten zodat ze misschien weer naar je toe komt. Blijf niet uren zitten als ze niet komt want dan vind ze je niet meer intresant. Succes!

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 00:04

haha 1997suus ik ben 2 min geleden even langs geweest ik was er iets vergeten en ik moest het hebben (ze staat achter mijn tuin) en ze kwam al aangegelaoppeerd xx

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:16

Als ze iets fout doet zou ik nu ook niet met de zweep slaan de zweep is bedoelt als hulp niet als straf, ik zou haar gewoon een tik met je vinger op haar neus geven ofzo. Ik denk dat je nu iets totaal anders moet proberen ik bedoel even jij alleen met het veulen. Gewoon even rustig samen zijn en confronteer haar met jou. Ze moet jou respecteren. ook moet je haar misschien eens een dagje rust gunnen, ze is nog jong en vind spelen enz nog heel belangrijk. Jij moet haar laten weten dat ze ook met jou kan spelen, dat je niet alleen dingen van haar verwacht maar ook plezier kunt maken met haar. Maar ik veronderstel dat je dit wel al doet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:20

ik zeg dat 5 oefeningen veel te veel is en dat ze dat zat word waar het op lijkt moet je voorkomen. als ze je wil trappen een goede brul geven en daarna wegduwen uit je richting maar alleen als ze fout zit. en geen zweep. herrie schrikt ze ook van.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:23

Ik denk ook dat ze het een beetje zat wordt. Iedere dag 5 oefeningen per dag vind ik behoorlijk veel voor een veulen, dus dat zou ik sowieso veranderen, en het beestje ook rust geven. En zeker geen zweep gebruiken.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:15

Het veulen is nog geen 3 maanden oud, vind dat je er vrij veel mee doet per dag. Die beestjes kunnen zich op die leeftijd nog niet zo goed concentreren. Ook het achterwaarts gaan is een vrij moeilijke oefening voor een veulentje.

Staat het veulen trouwens nog bij de moeder??

OldSchool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:06

Is ze nog niet wat te jong? Gewoon een beetje poetsen ed lijkt me genoeg. Misschien is het, zoals meer zeggen, gewoon wat teveel. En als ze het doet als je minder doet met het veulentje. Dan een kneepje in het puntje van het oor of in de manenkam. Dat werkt beter dan een tik met de zweep.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:31

lilly_s18 schreef:
Als ze iets fout doet zou ik nu ook niet met de zweep slaan de zweep is bedoelt als hulp niet als straf, ik zou haar gewoon een tik met je vinger op haar neus geven ofzo. Ik denk dat je nu iets totaal anders moet proberen ik bedoel even jij alleen met het veulen. Gewoon even rustig samen zijn en confronteer haar met jou. Ze moet jou respecteren. ook moet je haar misschien eens een dagje rust gunnen, ze is nog jong en vind spelen enz nog heel belangrijk. Jij moet haar laten weten dat ze ook met jou kan spelen, dat je niet alleen dingen van haar verwacht maar ook plezier kunt maken met haar. Maar ik veronderstel dat je dit wel al doet.

Helemaal mee eens! Laat je veulen groeien en ontwikkelen. Zodat je later een veulen hebt dat nog alles moet leren.
Maak haar alleen bekend met mensenhanden. En leer haar misschien later aan een halstertouw met touw te lopen. Maar meer hoeft niet. Dat belemert hun in hun veulenontwikkeling.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:34

Hoe oud is je veulen, is hij dit jaar geboren?

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:07

Ik vraag me ook af hoe oud dit veulen is. Staan er nog meer veulens/jonge paarden bij haar in de wei?
Krijg jij hulp bij het opvoeden van je veulen?

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 18:02

Nee ze is 1 jaar maar ze staat al 3 maanden bij mij
en ik heb een bal aangekocht dat voor haar de ideale oplossing is ze is super braaf
ze luistert naar haar naam staat stil als ik het vraag stapt mee en laat zich heel makkelijk poetsen want daar geniet ze met volle teugen van ze speelt heel de dag met de bal door en door en ik denk dat ik voor mjin shetters er ook 1 ga aaan schafen echt super ! x

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 18:04

De bal laat haar helemaal openbloeien en ik ga ook regelamtig naar mijn manege eigenaar vor wat tips en hij heeft reeds ook een aantal ballen aangekocht en die zweep heb ik ook niet meer nodig want als ik nu in de wei komt is ze heel lief en vroeger liep ze me gewoon omver pff heeft er ook iemand een veulen dat over alles spring bv baden,kruiwagens,... want zei doet het ik ruim alle dagen de poep op en dat vind ze geweldig want ze speelt met de kruigwagen xD xxx

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:12

Jeetje 5 oefeningen per dag... Dat hoeft mijn merrie van net 3 jr nog niet eens hihi.
Die mag nog lekker genieten op de weide. Een paar keer per week een borstel erover heen en een enkele keer een klein wandelingetje langs de weg....

Lekker op de weide laten lopen ze is og veel jong ervoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:02

Je hebt een jaarling ALLEEN in je achtertuin staan en ze krijgt de gelegenheid om je in je maag te trappen???
Verkoop dit dier maar voordat er echte ongelukken gebeuren, want je hebt duidelijk niet de kennis en ervaring om een jong ding op te voeden. Zorg dat dit veulen in een goede groep paarden komt te staan zodat het alsnog redelijke omgangsvormen kan krijgen, want van onervaren mensen gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
Een trap in je buik kan dodelijk zijn, dit is afgelopen week nog weer een keer aangetoond bij iemand die veel ervaring heeft met paarden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:03

Ts, hoe is je jaarling gehuisvest? Staat ze wel in een groep? Een jonkie alleen is verschrikkelijk natuurlijk, dat moet je niet willen.

5 oefeningen per dag is idd wel erg veel. Toen mijn pony een jaar oud was, was ik er een keer of 3, 4 per week. Dan haalde ik m uit de wei, haalde er een borstel overheen en ging eventueel lekker wandelen, maar meer ook niet. Was meer spelen dan leren eigenlijk, je moet t altijd leuk en interessant houden voor een jonge pony (en voor volwassen dieren eigenlijk net zo goed). Vijf oefeningen per dag... T klinkt ook wat rot zeg maar, alsof het heel bewust uitgestippeld wordt.. Ik deed met Bis ook meer dan een hoop mensen wijs vinden met een jonkie, maar hij had er altijd lol in en we deden vooral wat er op ons pad kwam. T eerste jaar bestond zijn ''training'' vooral uit doodeenvoudig manieren leren en wat basic dingetjes als overal aangeraakt worden, door een gang lopen (was een vrij nauw gangetje op die stal, mooie leer om daar eens doorheen te lopen), t hek niet heel ver open zetten zodat hij ook door een smalle opening zou gaan, zoiets levensgevaarlijks als een putdeksel bekijken..
Je moet t zo zien; een jonge pony moet lekker op t land staan en met vriendjes spelen. Zo af en toe haal je m uit t land, en pakt aan wat er op je pad komt. Ik zag bijv een keer iets raars op zn kroonrand, wilde het aanraken om te zien wat het was, en kwam tot de ontdekking dat ie t maar niks vond dat ik hem daar wilde aanraken. Ok, dan gaan we daar wat aan doen..

Trappen is not done, maar met een zweep meteen in de weer is ook niks.. T beessie wéét waarschijnlijk nog niet eens dat trappen not done is.
Wat is je ervaring met jonge paarden? T is wel belangrijk dat je daar iig wat ervaring mee hebt, een jonkie opvoeden is echt niet iets wat je zomaar even doet en je moet veel oog hebben voor je paard om te kunnen beoordelen wanneer het te veel wordt. Ik krijg idd ook de indruk dat je overvraagt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:08

Hoe OUD is jou veulen eigenlijk TS??

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:47

1.5 jaar is ze
en ik heb veel ervaring met veulens heb er al een aantal opgevoed en zijn nu super paarden x

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:50

mhh waar staan er veulen groepen in belgie mss kan ikdaar eens gaan kijen of ze zich er bij kan aansluiten x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:52

Wat dacht je van lekker met rust laten
Geef het veulen gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:53

Hoe oud ben je?

heb ff in prof gekeken?
Je bent nog erg jong dus ik denk dat het verhaal van jou met je '' ik hebe al veel veulens opgevoed'' vind ik een beetje onlogisch

Revanches

Re: Problemen met slaand veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:47

OPG-->YRT

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:11

Ik ben er niet voor om je veulen/jonge paard in het weiland te gooien.
Ze moeten wel tussen veel paarden staan maar ik vind het ook belangerijk dat ze om de dag
eventjes een stukje wandelen en b.v gepoetst worden.

Alleen ts, ik vraag me af, is het een shetlander veulen en weet je zeker wat je doet?
want je kan veel verpesten bij zn jong ding.

Plus eventjes offtopic, je bent veeeelste groot voor de shetlander in je profiel

Manny1

Re: Problemen met slaand veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:53

Ze is 1.10 en ze kan me zeker en vast nog dragen maar die foto's zijn al oud hoor want nu rij ik bijna nooit meer omdat ik weet dat ik toch te grrot word endan rijd een vriendin van mij haar en ik lekker met het karretje en VD ze word nu om de 2 dagen gpoetst en ik weet egt waar ik mee bezig ben x