Touwhalsters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisStruving

Touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:48

Hoi!
ik heb een touwhalstertje gekocht (foto's komen nog), in maat pony voor mijn Shetlander. bij haar neus past hij precies, maar bij haar wangen niet zo precies. voor de rest past hij perfect.
ik doe nooit een halster om in de wei, maar wil het haar toch wel gaan leren. kan ik hem dan gewoon in de wei omdoen of denk je dat ze dan met het touw bij haar wangen blijft hangen?

Groetjes, Lis

Eske_B

Re: Touwhalsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:55

Touwhalster NOOIT omlaten in de wei!
Als hij blijft hangen kan het erge wonden veroorzaken. Het touwhalster breekt niet, en het kan heel erg gaan schuren.
Een touwhalster is een werkhalster, geen stal- en weidehalster!

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:05

Een touwhalster mag je echt nooit zonder toezicht omdoen! ;)

Ze zijn er echt voor het grondwerk en het rijden, maar vastzetten of in de bak/wei etc. dat kan niet omdat het touw niet breekt, en daardoor net zoals EskeGirl zegt, hele erge wonden kan maken.

Uiteraard heel goed dat je het vraagt en het niet gewoon doet :j

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:57

_Maart_ schreef:
Een touwhalster mag je echt nooit zonder toezicht omdoen! ;)

Ze zijn er echt voor het grondwerk en het rijden, maar vastzetten of in de bak/wei etc. dat kan niet omdat het touw niet breekt, en daardoor net zoals EskeGirl zegt, hele erge wonden kan maken.

Uiteraard heel goed dat je het vraagt en het niet gewoon doet :j

:j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:48

Touwhalster = idd puur een werkhalster, dus die is absoluut níet bedoeld voor op de wei, op stal of om mee vast te zetten, enkel om mee te (grond)werken en/of rijden!

p.s. bokker laurahi maakt mooie touwhalsters speciaal op maat, in veel verschillende kleuren en variaties, en is ook niet duur :)
http://www.natural-horse.biedmeer.nl/

En waarom zou je pony het moeten 'leren' om een halster om te hebben in de wei? Meeste mensen laten hun paard juist liever zonder halster op de wei, omdat er toch altijd het gevaar bestaat dat ze ergens aan blijven hangen, of zichzelf zelfs ophangen.
Als jij je pony gemakkelijk zonder halster uit de wei kan pakken (bij een plukje manen, touw om de hals of halster omdoen) dan is het toch goed zo, dan hoeft hij toch niet speciaal een halster om in de wei?

Ik heb ze ook altijd zonder halsters lopen hier, kan iedere pony aan een pluk manen de wei uit halen, of een touw om de nek slaan. Ik ben echter nog wel eens weg voor studie, mijn ouders zijn geen paardenmensen, dus voor hen is het wel handig als ze allemaal een halster om hebben; moeten ze dan echt verplaatst worden oid dan is dat ook voor mijn ouders gemakkelijk te doen.
Maar voor alsnog lopen ze bij mij toch haast altijd wel zonder halster op de wei.

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:37

JoyCiej007 schreef:
[...]

Okee dankje :D
Nou, ze luistert niet echt altijdeven goed, maar ik kan haar nu wel gewoon meenemen aan haar maantjes.
Als ik op de wei kom, doe ik wel het halstertje om (ze loopt dan altijd achter mij aan), en als ik ga doe ik hem weer af.
Is dat wel goed?
ik wil namelijk vrijheidsdressuur gaan doen :j

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:39

Ik heb mijn pony liever nooit met halster in de wei als ik er niet bij ben en zeker geen touwhalster! Natuurlijk kun je het halstertje om doen als je op de wei komt. Niks mis mee toch? Je hebt er dan tenminste toezicht op.

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:48

mailun89 schreef:
Ik heb mijn pony liever nooit met halster in de wei als ik er niet bij ben en zeker geen touwhalster! Natuurlijk kun je het halstertje om doen als je op de wei komt. Niks mis mee toch? Je hebt er dan tenminste toezicht op.

Bij ons lopen ze ook allemaal los.
ik hou het liever natuurlijk.
Okee Dankjullie voor de tips ! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:53

Als je hem om doet als je komt, en je doet hem weer af als je weg gaat, dat kan prima hoor, als je hem maar gewoon weer af doet.

Verder zou ik ze alsnog (ook niet onder toezicht) los laten lopen met een touwhalstertje, als je zelf met andere dingen op de wei bezig bent.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:55

JoyCiej007 schreef:
Als je hem om doet als je komt, en je doet hem weer af als je weg gaat, dat kan prima hoor, als je hem maar gewoon weer af doet.

Verder zou ik ze alsnog (ook niet onder toezicht) los laten lopen met een touwhalstertje, als je zelf met andere dingen op de wei bezig bent.

K ging er vanuit dat ze dan natuurlijk wel met dr pony bezig gaat als ze het touwhalster om doet :P vind t wel eng als ze ergens achter blijven haken!

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:22

Jaa ik ben altijd met haar bezig, daarvoor kom ik juist ;)

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:05

Nou, als je er altijd bij bent, dan is het geen probleem hoor! Maar zoals hierboven al werd gezegd, als je wel even wegloopt, wel afdoen!

Het is gewoon zo belangrijk dat er toezicht is, en voor vrijheidsdressuur zijn ze natuurlijk heel geschikt! (:

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:15

Jaa daarvoor heb ik hem juist gekocht :D
Heeft iemand een leuke site voor vrijheidsdressuur?

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:18

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:21

LisStruving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:26

Dankje die zal ik zeker gaan gebruiken!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:50