Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:42

ja spy dat is nogal lastig,
ik denk persoonlijk niet dat het kwaad kan dat jij er nog op rijd,
te groot en je hebt een hele goede balans dat maakt het eigenlijk niet zo erg behalve als je ook nog eens te zwaar bent op de pony,
dan heb ik een vraag in het algemeen als je te lang/ te zwaar zal je dit dan aan de gangen van een paard gaan merken?
en nee dan bedoel ik niet meteen maar na een jaar moet je dan toch wel verschil gaan zien negatief bedoel ik?

HorsesWoman
Berichten: 2535
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:47

Oke ik werd zelf bijvoorbeeld als te lang "benoemt" op mijn haflinger van 1.45 met mn 1,70.
Ze is dan wel een sport type maar ze is echt niet slam, en om dan te zeggen dat ik haar uit balans zou halen vind ik echt te ver gaan, en toen ging het topic afzoeken en ik zag dat dit wel vaker word gedaan,
en het zou dus zonde zijn als mensen die nog makkelijk passen bang worden dat ze hun pony in de weg zitten terwijl ze nog makkelijk passen en terwijl dat helemaal niet te zeggen is vanaf een foto.

Als voorbeeld, dit was toen ze nog totaal geen spieren had.
Afbeelding


natuurlijk is gewicht schadelijk,maar ik snap niet dat iedereen zo overdreven doet over lengte,
als je er 10 cm onderuit komt ben je tegenwoordig al te groot en moet je een andere pony kopen.

Gelukkig groei ik niet meer, want ik als ik een pony heb blijft ze tot het eind bij me.

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:49

Volgens mij ging het in dit topic over te lang zijn, over te zwaar wordt elke maand wel een topic geopend maar om daar ook even op te reageren; te zwaar ben je sneller dan te lang.

Mensen moeten zich echt eens wat beter in de anatomie van een paard gaan verdiepen voordat ze erop stappen want er worden zoveel uitspraken gedaan waar niets van klopt.

Dat ijslanders sterker zijn is niet zomaar uit de lucht gegrepen maar gewoon een feit, deze dieren zijn klein en robuust en kunnen niet alleen in verhouding maar ook in gewicht gewoon meer aan dan het gemiddelde rijpaard. Nee ze hebben geen metalen botten ofzo maar ze hebben een korte brede rug en een kort en breed pijpbeen, dat zijn de belangrijkste factoren qua bouw voor het dragen van gewicht.

Verder moet je niet naar het ras kijken, er zijn altijd uitzonderingen. Kijk naar het paard, let op zijn bouw. Het meest ideale rijpaard is vierkant van vorm, breed geribd en en heeft korte pijpbeenderen.
Ook de conditie van het paard speelt een hele belangrijke rol. Een vet of onbespierd paard kan veel minder dragen dan een paard in topconditie.

En wat ook héél veel mensen vergeten, rij het dier gewoon correct. Hoe vaak zie je mensen wel niet zeggen 'ik weet dat ik te groot ben maar ik maak alleen af en toe een stapritje' zó fout, op die manier belast het het dier veel meer. Zorg dat het dier je draagt, niet sjouwt, en rij gewoon de snellere gangen, daar doe je je paard of pony echt wel meer plezier mee, de belasting in een snellere gang over dezelfde lengte is minder dan een langzame gang om nog maar te zwijgen over het verschil tussen uit elkaar gevallen slenteren en dragen draven of galopperen.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:42

Ik reageerde ook op het 'te zwaar of niet' omdat ik de discussie ben gaan teruglezen in het andere topic. Daar is zelfs zo'n lijstje verschenen met de gewichten van het paard en de kilo's die erop mogen.
Op het topiconderwerp zelf heb ik net zo goed gereageerd in m'n (beetje lange) lap tekst.

Wat betreft die ijslanders, dat dit sterke pony's zijn wil ik gerúst geloven, en zeker dat ze misschien meer kunnen hebben, vooral qua verhouding eigen gewicht-gewicht van de ruiter, dan een gemiddeld rijpaard of een pony van dezelfde grootte maar ik blijf erbij dat ik het niet geloof dat zo'n grote vent op zo'n kleine pony niet schadelijk is, en niet enkel om het gewicht maar sowieso al omdat hij gewoon veel te groot is voor het dier. (in deze gevallen kan je namelijk niet meer spreken van een tussenlengte waarin je je paard nog niet stoort x))

HorsesWoman schreef:
Ze is dan wel een sport type maar ze is echt niet slam, en om dan te zeggen dat ik haar uit balans zou halen vind ik echt te ver gaan, en toen ging het topic afzoeken en ik zag dat dit wel vaker word gedaan,
en het zou dus zonde zijn als mensen die nog makkelijk passen bang worden dat ze hun pony in de weg zitten terwijl ze nog makkelijk passen en terwijl dat helemaal niet te zeggen is vanaf een foto.


Dat is exact wat ik ook altijd zo sneu vind aan die opmerkingen, dat mensen aan zichzelf gaan twijfelen en stoppen met een paard dat ze eigenlijk helemaal niet in de weg zitten.
Als iemand natuurlijk al lichtjes te groot aan het worden is en die persoon groeit nog, dan kan je wel aanhalen dat die best alvast gaat uitkijken naar iets anders..

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:20

En wát vind jij dan precies te lang? En waar baseer je dit op?

IMO zijn er twee verschillende soorten te lang: wanneer je met je voeten voorbij de knie van het paard komt en het daarmee in de weg zit, en dat ben je niet snel, óf zoals ik al eerder beschreef, wanneer je niet in balans zit op het draagvlak van het paard en hierbij doet de schofthoogte niet toe.


Dat lijstje met kilo's is gebaseerd op een puntensysteem aan de hand van de bouw/rasstandaard van die rassen. Extra punten/procenten voor lichamelijke aspecten waardoor ze meer gewicht kunnen dragen en aftrek bij lichamelijke punten waardoor ze minder kunnen dragen. Dit moet je eigenlijk gewoon per paard toepassen maar dit gemiddelde voor bepaalde rassen is het een aardige richtlijn.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:54

Deze vind ik vrijwel allemaal te lang: http://www.youtube.com/watch?v=3bQU5pnOi7o&NR=1
Waarop ik dit baseer? Sja, nergens specifíek op. Ik kijk naar de lengte van de benen en naar de lengte van het bovenlijf, en die vind ik in beide gevallen echt wel te lang. Om specifieke standaarden te hanteren is moeilijk want de ene persoon is meer in verhouding dan de andere en er zijn zoveel 'details' die meespelen. Iedereen die hier roept dat iemand te groot is doet ook maar een inschatting van wat hij/zij op een foto te zien krijgt. Ik dus ook. Te zwaar lijken ze mij ook allemaal, maar goed, 't gaat nu vooral over het te lang gedeelte.
Natuurlijk is dit wel tölt, en alleen maar rechtdoor lopen, wat mijn inziens veel verschil maakt in de balans van zowel ruiter als paard (de rug beweegt amper dus met je lengte uit balans brengen is moeilijk, behalve in de bochten misschien) en de belasting van het dier, maar er zijn genoeg mensen met deze lengte die ook 'gewoon' rijden met ijsjes, en dan heb je dat uit balans brengen wel degelijk veel meer.
Iemand sprak ooit over het hefboomeffect van te lange mensen op een paard of pony en dat dit ernstige schade kon toebrengen aan een paard. Ikzelf vond dat hier dus wel wat te ver in gegaan werd (als je benen echt een scheet onder buik uitkwamen was het al totaal verkeerd) maar ik geloof hier wel in als het om écht te lange mensen gaat.

Hoe dat lijstje voor gewichten wordt opgebouwd wist ik niet. Ik heb er eerlijk gezegd ook nog niet zo vaak naar gezocht. Zo nu en dan verschijnen ze eens in topics hier en daar. De reden dat ik dat aanhaalde was vooral om aan te geven dat er dus ook over gewicht gesproken was in het andere topic waar de discussie in eerste instantie is ontstaan.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 20-05-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Berichten: 8252
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:59

Als je het niet zeker weet zou je ook raad een een paardenfysio kunnen vragen. Dan laat je zien hoe je met de pony rijdt en kan zij misschien kijken of de pony er hinder ondervindt.
Paarden kunnen heus wel wat hebben, maar we moeten wel redelijk blijven en niet voor ons eigen plezier gaan. Daarom is deskundig advies inwinnen nooit verkeerd.

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:41

De meeste in dat filmpje vind ik dus weer niet te lang, ze zijn lang, maar niet té, wel vind er een aantal veel te ver naar achteren zitten wat wel weer belastend is omdat daar geen ribben zitten om te dragen. Maar ik heb verder nooit in die snelheid die gangen gereden en weet niet of dat van invloed is op de zit.

Het hefboomeffect is idd slecht voor het paard, maar hierbij komt dus het draagvlak verhaal kijken en niet de verhouding lengte ruiter stokmaat paard. Denk bijvoorbeeld aan jezelf, op platte schoenen kun je makkelijker lopen dan op naaldhakken omdat je het gewicht van je lengte beter kunt verdelen over het grotere oppervlakte van de platte schoen waardoor je beter in balans blijft. Hetzelfde bij paarden, een smalle rug heeft een kleiner draagvlak dan een brede rug waardoor je op een bredere rug beter in balans blijft en op een smalle rug sneller omkiept, het hefboomeffect. Maar dit heeft dus niet te maken met de stokmaat :) .

En idd wat AnnemiekvM , vraag iemand die er meer verstand van heeft om advies, fysio, osteopaat, chiropractor, veearts, zij hebben allemaal meer verstand van anatomie en kunnen je waarschijnlijk beter uitleggen hoe wat en waarom. Instructeurs valt me trouwens vies tegen hoe weinig zij er vaak van weten, heb af en toe het idee dat je wel heel makkelijk aan dat papiertje kan komen maar dat is wellicht weer stof voor een andere discussie :') .

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:10

Dan is mij dat hefboomeffect altijd verkeerd uitgelegd geweest. Of het nu om een dikke pony, een dunne pony, een dunne ruiter, een dikke ruiter, whatever ging, als je een scheet te groot was en een stukje met je benen onder je paard uitkwam, dan was je te lang! Iemand die een wat langer bovenlijf had maar wel nog paste qua benen, die was ook te lang.
Niet dat ik op zo'n extreme manier dacht daarover, ik vond dit zelf ook overdreven, maar bij iemand die ikzelf dan toch ook echt te lang vond dacht ik dat dat effect dus wel sowieso naar voren kwam.

Tesssaaa

Berichten: 403
Geregistreerd: 07-05-11

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:21

Ik heb dat ene topic een tijdje gevolgd van ben ik te zwaar vooor me pony ik regeer nooit op de dingen en ik wil wel is weten waar mensen het op baseren zoals ponylies die ik vaak in het topic zie langs komen, waar baseer jij de dingen op?(niet aanvallend bedoelt) gewoon uit niewschierigheid? en voor ander waar baseren jullie het vooral op?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:23

@xHaithi, in dat filmpje zie je volgens mij dan wel vrij kleine ijslanders met erg grote mannen. Ik vind daarnaast maar 1 écht te groot/lang. Het hangt natuurlijk ook echt af van de bouw van je paard, mijn Ijsco is rond en breed en dat past gewoon super, ik hoef niet op zo'n spitsiepoown te gaan zitten, ookal is hij 1.45.
Mij valt bij alle wedstrijden die ik zie bij ijslanders (vooral in de hogere sport) ook altijd op dat ze zo ver naar achteren zitten..
Alsof ze allemaal van die platte ijslanderzadels hebben waarop je erg vrij bent en dus geen enkele opsluiting hebt van achteren.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:33

Tesssaaa schreef:
Ik heb dat ene topic een tijdje gevolgd van ben ik te zwaar vooor me pony ik regeer nooit op de dingen en ik wil wel is weten waar mensen het op baseren zoals ponylies die ik vaak in het topic zie langs komen, waar baseer jij de dingen op?(niet aanvallend bedoelt) gewoon uit niewschierigheid? en voor ander waar baseren jullie het vooral op?


tsja lastig uit te leggen,
ik vind sommige ruiters te lang omdat,

je vaak foto's ziet van mensen die eigenlijk kwa lengte zouden kunnen maar een verschrikkelijke houding hebben waardoor je ziet dat ze het paard i de weg zittten,
mensen die gewoon veel te dik zijn voor hun lengte en daardoor ook te groot voor de pony,
slecht passende en te ver naar voren of achter liggende zadels waardoor je als ruiter nog meer moeite moet doen om fatsoenlijk te kunnen rijden / balans kunnen vinden en gewoon veel te dikke pony's waar da ook nog eens redelijke dikke / lange mensen op zitten

tuurlijk kun je niet dit alles vanaf een of 2 foto's zien maar een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden,
sommige ruiters die aan de lange kant zijn en je goed kunt zien dat ze een nette rechte houding hebben op de foto dan daar zeg i niet tegen dat ze te lang zijn bijv...

DearLove
Berichten: 1553
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:47

HorsesWoman schreef:
Hallo allemaal,

Aangezien we in het topic; Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? deel 13,
een discussie hebben, en daar in dat topic niet op in mogen gaan omdat we ontopic moeten blijven,
open ik hier een discussie topic over of te lang zijn perse slecht is voor je pony.

Mijn mening is,dat als je een beetje te lang bent je niet perse je pony uit
balans brengt, ik denk dat dat aan je manier van rijden ligt.
Als je niet te lang bent kan je je pony ook uit balans brengen,
en als je aan de lange kant bent, en je rijd goed en hebt een goede zit,
is mijn mening dat het niet in alle gevallen is dat je je pony uit balans brengt.

Wat vinden jullie?

Hou het wel netjes en respectvol tegen over anderen,
want dat vind denk ik iedereen wel fijner.

is nooit goed.

Tesssaaa

Berichten: 403
Geregistreerd: 07-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:49

ponylies schreef:
Tesssaaa schreef:
Ik heb dat ene topic een tijdje gevolgd van ben ik te zwaar vooor me pony ik regeer nooit op de dingen en ik wil wel is weten waar mensen het op baseren zoals ponylies die ik vaak in het topic zie langs komen, waar baseer jij de dingen op?(niet aanvallend bedoelt) gewoon uit niewschierigheid? en voor ander waar baseren jullie het vooral op?


tsja lastig uit te leggen,
ik vind sommige ruiters te lang omdat,

je vaak foto's ziet van mensen die eigenlijk kwa lengte zouden kunnen maar een verschrikkelijke houding hebben waardoor je ziet dat ze het paard i de weg zittten,
mensen die gewoon veel te dik zijn voor hun lengte en daardoor ook te groot voor de pony,
slecht passende en te ver naar voren of achter liggende zadels waardoor je als ruiter nog meer moeite moet doen om fatsoenlijk te kunnen rijden / balans kunnen vinden en gewoon veel te dikke pony's waar da ook nog eens redelijke dikke / lange mensen op zitten

tuurlijk kun je niet dit alles vanaf een of 2 foto's zien maar een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden,
sommige ruiters die aan de lange kant zijn en je goed kunt zien dat ze een nette rechte houding hebben op de foto dan daar zeg i niet tegen dat ze te lang zijn bijv...

Dus het komt er op neer dat jij iemand met een verschrikkelijke houding te groot vind en hun zadel verkeerd ligt? dat moet in praktijk toch niet helemaal kloppen wat je vertelt.. de houning kan veranderd woorden met lessen en juiste aanwijzingen en het zadel hoef je alleen maar een zadel maker voor te bellen..

DiekeC

Berichten: 1020
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:10

Dit is wel een onderwerp dat een grote discussie uit gaat lokken, maar wat is vandaag toch tegen kwam... niet normaal! Ik zat op Hyves en zag bij een meisje deze foto op d'r hyve:

Afbeelding

Ik snap niet hoe je kán denken dat dit nog eerlijk is tegenover je pony...Ik was zo geschrokken, en moest dit even met jullie delen. Als ik dan naar een foto kijk waarvan de ruiter te lang is en waardoor het niet meer mooi is voor het "plaatje", dan vind ik dat eigenlijk onzin. Maar wat is het "plaatje" dan in vergelijking met deze foto? Volgens mij staat dit gewoon gelijk aan mishandeling in mijn ogen, er stond trouwens og een filmpje bij waarbij ze ook nog ging draven... Maar daarbij was de ruiter duidelijk "herkenbaar" en dat lijkt mij niet toegestaan.

Tesssaaa

Berichten: 403
Geregistreerd: 07-05-11

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:32

ja maar dit is waanzin en dit gaat over de grens heen,
maar volgens mij snap je het niet we zoeken nou precies wat de grens is.. dit lijkt me duidelijk over schreden

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:35

Okee, volgende. Ik ben 1.72 weeg om en de nabij 56 kilo. Heb een onafhankelijke zit. Ik heb wel eens op een c pony gereden.
Vinden jullie dit ook zielig?
Of zien jullie liever een meisje erop die de pony hinderd, omdat ze geen onafhankelijke zit heeft en de pony in de mond hangt?

DiekeC

Berichten: 1020
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: brabant

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:38

Ik vind 1,72 toch echt te lang, en er zijn ook kleinere ruiters die wél een onafhankelijke zit hebben maar niet te groot zijn, dus dan zou ik eigenlijk geen van beide laten rijden. Maar dat is weer een mening he, en eigenlijk nog geen antwoord op jou vraag.

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:42

Ik ben wel lang, maar zeker niet te zwaar! En rijden doe je in mijn ogen voornamelijk op je zit.

Enya

Berichten: 1573
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:48

Ik ben 1.74 en weeg zo'n 56, rijd ook nog wel eens heel soms op m'n verzorgpony (meestal buiten) maar buiten kan ie nog een aardig rengalopje pakken en al, heb niet het idee dat hij last van me heeft!

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:59

Het hangt echt van de bouw van de ruiter af.
Ik ben 1,78m en meet 1,15m van m'n heup naar de grond, eindeloos lange benen dus :') Probeer maar eens een paard te vinden waar dat niet ontiegelijk lang op lijkt :P Bij een paard van 1,72m kom ik dan net niet onder de buik uit, terwijl ik kwa totale lengte best op een kleinere kan, ook kwa gewicht.
Ik rij bijvoorbeeld heel af entoe op een E pony van 1,52m, maar dan steek ik er echt met m'n benen onderuit. En hoe leuk ik het beestje ook vind, hoe goed m'n balans ook is, rijden is dan toch niet zo makkelijk als op een groter dier.

RSR_paarden

Berichten: 15
Geregistreerd: 01-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:22

ik denk dat als je te zwaar bent voor je pony, je pony er meer last van heeft dan dat je te lang bent. :)

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:32

Citaat:
Dus het komt er op neer dat jij iemand met een verschrikkelijke houding te groot vind en hun zadel verkeerd ligt? dat moet in praktijk toch niet helemaal kloppen wat je vertelt.. de houning kan veranderd woorden met lessen en juiste aanwijzingen en het zadel hoef je alleen maar een zadel maker voor te bellen..


nee als de ruiter al aan de lange kant is en dan een verschrikkelijke slechte houding heeft dan kan het niet,
slecht passend tuig kan indd opgelost worden namelijk

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:46

Slofje schreef:
@xHaithi, in dat filmpje zie je volgens mij dan wel vrij kleine ijslanders met erg grote mannen. Ik vind daarnaast maar 1 écht te groot/lang. Het hangt natuurlijk ook echt af van de bouw van je paard, mijn Ijsco is rond en breed en dat past gewoon super, ik hoef niet op zo'n spitsiepoown te gaan zitten, ookal is hij 1.45.
Mij valt bij alle wedstrijden die ik zie bij ijslanders (vooral in de hogere sport) ook altijd op dat ze zo ver naar achteren zitten..
Alsof ze allemaal van die platte ijslanderzadels hebben waarop je erg vrij bent en dus geen enkele opsluiting hebt van achteren.


Bedoel je dat de ijslanders in het filmpje dat ik hier toonde klein zijn/lijken, of dat ik doe alsof ze erg klein zijn. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar ik weet niet echt hoe ik het moet opvatten xD
Ik heb overigens even gekeken naar jouw ijslandertje en ben op een oud fototopic gestoten, maar dat vond ik toch een compleet ander beeld dan mijn filmpje hoor, dus het kan duidelijk ook anders, zoals je zelf ook al aangeeft. Jou vind ik helemaal niet te groot.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Te lang erg voor je pony in alle gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:58

Nee dat als ik het zo zie dat dat wel echt van die enorme venten (wel 1.80+) zijn met kleinere ijslanders, niet van die grote van 1.45 of groter, maar ergens rond de 1.35 :P
En inderdaad ziet het er bij Thom niet zo gek uit, omdat hij gewoon een enorme dikzak is xD