Paard in de wei zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Paard in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:28

Wie o wie kan mij helpen?
Ik heb een hartstikke lief paard, maar zodra ik hem in de wei wil zetten gaat het mis. Er zit best een stukje lopen tussen stal en wei, maar zodra ik de stal deur open doe, doet ie zn hoofd omhoog en galopeerd ie keihard de wei in. Mn vader houd hem zelfs niet, (paard is 1.73) Zodra ie in de wei is kun je hem zo weer pakken, maar het is echt heel gevaarlijk. Soms als je naar de wei loopt gaat ie ook superhoog steigeren, en rent ie weg. We zetten het hek dus altijd alvast maar open. Hij doet het bij iedereen behalve bij mij zelf (ik ben 14 maar ik zit op school dus kan lang niet altijd binnen/buiten zetten) We hebben het al zo geprobeerd:
- Met biks, steeds handje biks geven als ie halt houd
- met een zweep
- met het bit (het helpt wel maar niet de oplossing want als ie stijgert is ie alsnog weg)
en als er van de winter ijs/sneeuw ligt galopeerd ie daar dus overheen...
Please als je dit zelf ook kent, of een oplossing weet zeg het, want een keer zou hij kunnen struikelen en dan wil ik de gevolgen niet weten.

Bedankt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:47

Ik begrijp dat de stal zegmaar in de wei staat? En als de deur dan opengaat, hij er heel hard uitrent?

Kun j hem niet eerst omdraaien, dat ie met zn kont naar de deur staat?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:49

Oh wacht iik snap hem volgens mij :z Je moet eerst nog een weggetje over ofzo.

Dit lijkt me vooral een geval van geen respect hebben. Probeer eens wat grondwerk?

zodiacje

Re: Paard in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 01:11

probeer het eens met een Monty Roberts halster.
Zet m daarmee maar eens flink op z'n plek, wedden dat ie z'n rotgeintje dan snel zal laten!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:27

Hier gaat altijd gewoon een stropje over de neus. Je doet dan het halstertouw over je paard zijn neus en weer terug door het ringetje waar de klip aan zit. Dit werkt vaak goed!
Hoe werkt zo'n MR halster precies? Is dat ongeveer hetzelfde effect als een stropje.

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:51

Hyposjuhhh;
Ja ongeveer, alleen het monty roberts halster is er speciaal voor hemaakt, en sluit (volgesmij) beter aan op de neus dan een halstertouw om de neus.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:18

DreamStable schreef:
Hyposjuhhh;
Ja ongeveer, alleen het monty roberts halster is er speciaal voor hemaakt, en sluit (volgesmij) beter aan op de neus dan een halstertouw om de neus.

Dat geloof ik wel ja, dat het wat fijner zit. Als je stropt en je laat echt los glijt je strop ook van de neus af :Y) Vervelend als je paard daarna weer wegschiet (spreekt uit ervaring :') ) Jammer dat die dingen zo duur zijn, het lijkt me wel fijn werken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:41

Je bedoeld een Dually halster..:)
http://www.aleashop.be/details.asp?prod ... anguage=nl

je kan inderdaad gaan grondwerken en hierbij kan ik je ook nog Milou Weijer aanbevelen. die kan je misschien ook beter helpen met heel het probleem met het in de wei zetten. ze heeft een boktaccount met de naam: Milou_Ginger . voor de precieze werking van het Dually halster kun je haar ook PB'en

ulo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:54

hi, misschien heb je al een oplossing. maar toen mijn paard de trailer niet in wilde, werd ons de hengstenketting aanbevolen. (mijn paard zette een stap op de trailer en draaide zich daarna keihard om en rende weg) een hengsten ketting kun je over de neus of onder de kin vastmaken, net als een stropje. maar het stuk dat je over de neus heen doet is een ketting, dus werkt het meer in! veel succes, hopelijk heb je al een oplossing ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:00

Heel heel consuquent zijn.
Pak hem , doe de staldeur open. Hierbgij MOET ie achter (schuin) jou staan en zeker niet tegen je aandrammen.
Doe rustig de staldeur open en nu nog steeds moet ie wachten.
Wilt ie al gaan? Direct hard NEE zeggen (desnoods een ruk aan het halstertouw) en deur dicht + paard weer op plek zetten (letterlijk dus gewoon weer waar ie stoind) . Dit herhaal je tot ie netjes stilstaat ook als je de deur open hebt staan.
(Is ie braaf ? Heel goed belonen!)

Dit is al genoegvoor sessie 1. Oefen het op deze manier steeds verder :)
dus stukje de stal uit etc.

Heel streng zijn!
Eerste waarschuwing is stem , tweede is ruk aan het halstertouw ... gaat ie door? Prima geeef je hem gewoon een tik.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:05

Misschien kan je, in plaats van naar het gevolg te behandelen, beter eerst naar de oorzaak kijken.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:04

net wat ulo zegt een hengstenketting onder zijn kin. Als hij stijgert of weg wil rennen geef je een ruk aan dat touw en dan zijn ze er heel gauw klaar mee hoor ;)
Mijn paard deed het als je hem in het land had en hem nog vast had ging die heel snel om draaien en keihard wegrennen en ik kreeg hem dan ook niet meer te pakken. Dit heeft erg geholpen ;)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:34

komt hij alleen uit zijn stal om naar die wei te gaan? Of gebeurt dit ook als je hem uit zijn box haalt om te gaan rijden of longeren etc. Misschien weet je paard al wat hem staat te wachten als je vader aan komt lopen en is die hem gewoon een stap voor. Dus misschien je vader ook andere dingen met het paard laten doen. zodat hij niet van te voren al weet dat als je vader komt hij de wei in mag.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:03

@ Beezel, ik weet de oorzaak niet. Ik denk dat hij vroeger altijd zelf van de stal naar de wei kon lopen ofzo?
Maar eff in het algemeen: het gaat al beter! we doen het nu met de hengstenketting en dan touw dubbel er doorheen zodat als hij weg rent, ie niet op het touw kan komen staan. het gaat al beter; zodra het hek vd wei opengaat is ie weg, maar iig niet meer zodra de staldeur open gaat dus nog even door oefenen :D en oja bij de paddock en de kleine wei doet ie het minder als bij de grote wei.. haha
Bedankt voor alle reacties! Zijn altijd welkom :D

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:36

Ik bedoel oorzaak als in; Wat zou je paard je misschien willen vertellen?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:31

Dat hij de wei in wil? :')

Probeer eerst een touw over zijn neus, dan een ketting onder zijn kin, als dat niet werkt over zijn neus en als dát nog niet werkt in zijn mond (alleen druk erop zetten als hij wegrent/voor je uit loopt, in de mond werkt hard in ;) )