Een jong paard beleren

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Een jong paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:38

hee allemaal,
het vorige veulen van mijn verzorgpaard is nu 2 en ik wil graag beginnen met Elmira (het vorige veulen) beleren.
nouja, gewoon goed van de groep af kunnen zijn en longeren.
goed van de groep af is nog een beetje een probleem omdat ze als je in de bak bent alleen maar rond rent, en niets wil doe wat ik wil.
hebben jullie een idee hoe ik hiermee moet beginnen met beleren? :o
alvast bedankt!

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Een jong paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:42

Is dat wel verstandig met jou leeftijd?
Ze kunnen een beetje agressief reageren.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:44

Biggers schreef:
Is dat wel verstandig met jou leeftijd?
Ze kunnen een beetje agressief reageren.


ja maar ik ga nog geen zadel en hoofdstel indoen.
maar dat ze gewoon de basis kent (aan het touw lopen, longeren enz)
maar ik wil graag weten hoe ik ermee moet beginnen, want aan een touw lopen kent ze al wel.
en ze kent mij ook want ik ken haar al vanaf haar geboorte en ben altijd bij haar geweest enzo.

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Een jong paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:46

Longeren bij jonge paarden is ook niet echt makkelijk. De meeste die beginnen, weten niet wat een longeerlijn is (paard)
Dus is altijd wel oppassen, en een volwassene erbij is ook erg handig.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:47

Biggers schreef:
Longeren bij jonge paarden is ook niet echt makkelijk. De meeste die beginnen, weten niet wat een longeerlijn is (paard)
Dus is altijd wel oppassen, en een volwassene erbij is ook erg handig.


ja maar ik ben ook niet alleen. maar hoe zou jij het aanpakken dan? hoe leer je een paard longeren.

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Een jong paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:49

Sowieso een longeerzweep hebben, voor als het een beetje mis gaat. Stevig vasthouden.
Als het paard het fout doet, weer even binnenhalen en wanneer het goed gaat, op den duur stoppen en hem een snoepje geven.

(Ben geen prof hoor, dus weet nog niet alles zo heel goed ;) )

laura_power

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:50

als je nou gelijk les/begeleiding neemt vanaf het begin, kan die precies uitleggen hoe je zoiets moet "aanleren" snapje?
ik heb mijn paard gewoon een maand in training staan :j dan gebeurd het in ieder geval door mensen met verstand.
je kan zelf wel wat gaan doen maar dan kan het heel fout gaan

isverwijderd
Berichten: 2709
Geregistreerd: 03-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:50

Laten staan tot hij 3 is en dan hulp vragen van je instructeur, of beter nog, wegbrengen naar een prof. :)

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Re: Een jong paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:58

maar als ik het nog niet zeker weet ga ik ook nog wachten of niet doen. maar ik wil graag weten hoe je het doet. iedereen doet het natuurlijk anders maar ik wil het later ook zelf kunnen doen..

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:59

Laat dat beest lekker veulen zijn.
Longeren is heel zwaar voor paarden, vooral voor een 2-jarige.

Heb geduld, wacht minstens een jaar en zoek goede begeleiding :)
Je moet zeker niet zelf met een paard gaan klooien in de hoop dat hij rondjes gaat lopen, daardoor kan hij verkeerde dingen aanleren.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:02

marloesxx schreef:
maar als ik het nog niet zeker weet ga ik ook nog wachten of niet doen. maar ik wil graag weten hoe je het doet. iedereen doet het natuurlijk anders maar ik wil het later ook zelf kunnen doen..


Als je het zo graag wil leren, moet je zeker niet met een 2-jarig paard beginnen.
Laat hem lekker staan tot ie 3 is, en ga ondertussen op longeerles en zoek bij het beleren proffesionele begeleiding.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:04

EskeGirl schreef:
marloesxx schreef:
maar als ik het nog niet zeker weet ga ik ook nog wachten of niet doen. maar ik wil graag weten hoe je het doet. iedereen doet het natuurlijk anders maar ik wil het later ook zelf kunnen doen..


Als je het zo graag wil leren, moet je zeker niet met een 2-jarig paard beginnen.
Laat hem lekker staan tot ie 3 is, en ga ondertussen op longeerles en zoek bij het beleren proffesionele begeleiding.


ik kan wel longeren, maar wil graag weten hoe ik het een paard moet leren. en ik weet niet echt wie ik om advies zou moeten vragen want heb niet veel vriendinnen die met paarden overweg kunnen en ook nog goed kunnen rijden en paarden dingen kunnen leren.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:06

EskeGirl schreef:
marloesxx schreef:
maar als ik het nog niet zeker weet ga ik ook nog wachten of niet doen. maar ik wil graag weten hoe je het doet. iedereen doet het natuurlijk anders maar ik wil het later ook zelf kunnen doen..


Als je het zo graag wil leren, moet je zeker niet met een 2-jarig paard beginnen.
Laat hem lekker staan tot ie 3 is, en ga ondertussen op longeerles en zoek bij het beleren proffesionele begeleiding.


ik kan wel longeren, maar wil graag weten hoe ik het een paard moet leren. en ik weet niet echt wie ik om advies zou moeten vragen want heb niet veel vriendinnen die met paarden overweg kunnen en ook nog goed kunnen rijden en paarden dingen kunnen leren.[/quote]

Lees nu eens goed!

Ten eerste: dit paard is te jong.
En je bent 14, dan kan je zonder ervaring echt geen paard leren longeren.
Stappenplan om het paard te leren longeren:
Stap 1: Laat het paard nog een jaartje veulen zijn
Stap 2: Zoek iemand met heel veel ervaring om het paard een jaar later te leren longeren, en ga niet zelf met haar klooien.

Niet zo moeilijk, toch :)

Edit:

Je kan hier op bokt, OVER EEN JAAR, een advertentie plaatsen, op internet rondzoeken ect.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:08

Citaat:
Lees nu eens goed!

Ten eerste: dit paard is te jong.
En je bent 14, dan kan je zonder ervaring echt geen paard leren longeren.
Stappenplan om het paard te leren longeren:
Stap 1: Laat het paard nog een jaartje veulen zijn
Stap 2: Zoek iemand met heel veel ervaring om het paard een jaar later te leren longeren, en ga niet zelf met haar klooien.

Niet zo moeilijk, toch :)


ik zeg toch dat het mij meer gaat om te weten hoe het moet en niet dat ik dat paard ga verpesten.
maar aan een touw meelopen verkloot je het paard echt niet mee.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:10

marloesxx schreef:
Citaat:
Lees nu eens goed!

Ten eerste: dit paard is te jong.
En je bent 14, dan kan je zonder ervaring echt geen paard leren longeren.
Stappenplan om het paard te leren longeren:
Stap 1: Laat het paard nog een jaartje veulen zijn
Stap 2: Zoek iemand met heel veel ervaring om het paard een jaar later te leren longeren, en ga niet zelf met haar klooien.

Niet zo moeilijk, toch :)


ik zeg toch dat het mij meer gaat om te weten hoe het moet en niet dat ik dat paard ga verpesten.
maar aan een touw meelopen verkloot je het paard echt niet mee.


Meiske, prima dat je longeren, maar beleren is toch iets anders.
Longeren is niet zomaar rondjes aan een lange lijn lopen die toevallig een longe heet.
Het vraagt erg veel inspanning, te veel inspanning voor een 2-jarige.
En jij hebt geen enkele ervaring met beleren.

Nogmaals:
Laat hem een jaar veulen zijn en zoek begeleiding.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:13

Citaat:
Meiske, prima dat je longeren, maar beleren is toch iets anders.
Longeren is niet zomaar rondjes aan een lange lijn lopen die toevallig een longe heet.
Het vraagt erg veel inspanning, te veel inspanning voor een 2-jarige.
En jij hebt geen enkele ervaring met beleren.

Nogmaals:
Laat hem een jaar veulen zijn en zoek begeleiding.


met aan een touw meelopen bedoelde ik niet longeren, maar net zoals ik het zeg ; meelopen aan een touw ;).
en nog maals:
ik wil gewoon weten hoe je dat aan zou moeten pakken, een paard beleren.

en ik kan een paard best wat leren, mijn veulen is een maand en kan al aan een touw meelopen, hoefjes geven en halster om en af.
en ja ik weet dat dat iets anders is dan een paard zadelmak maken enz.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:14

marloesxx schreef:
Citaat:
Meiske, prima dat je longeren, maar beleren is toch iets anders.
Longeren is niet zomaar rondjes aan een lange lijn lopen die toevallig een longe heet.
Het vraagt erg veel inspanning, te veel inspanning voor een 2-jarige.
En jij hebt geen enkele ervaring met beleren.

Nogmaals:
Laat hem een jaar veulen zijn en zoek begeleiding.


met aan een touw meelopen bedoelde ik niet longeren, maar net zoals ik het zeg ; meelopen aan een touw ;).
en nog maals:
ik wil gewoon weten hoe je dat aan zou moeten pakken, een paard beleren.

en ik kan een paard best wat leren, mijn veulen is een maand en kan al aan een touw meelopen, hoefjes geven en halster om en af.


Tuurlijk, aan een touw meelopen en voetjes geven, lekker poetsen en kroelen, dat is meer dan genoeg.
Als je haar dat nu leert, en het longeren nog een tijdje uit je hoofd laat en dat pas doet over een jaar met goede begeleiding, is er geen probleem.

renee16

Berichten: 4899
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:16

Ze vraagt volgens mij hoe ze het een paard moet aanleren, niet wat jullie mening erover is....

Ik zou beginnen in een afgesloten liefst longeerbak, of een bak met lint afzetten zodat je de ruimte kleiner maakt. Hierin eerst eens aan de hand, duidelijk maken ho is ho en vooruit is vooruit, dat het paard je volgt en jou ziet als leider. Dit voor je echt gaat longeren.. Vervolgens aan een longeerlijn om je heen laten stappen, wel goed bij zijn achterhand blijven.. En dit rustig aan uitbouwen tot echt longeren. Op zijn leeftijd zou ik persoonlijk lekker met een halster zonder bijzet beginnen, puur opgehoorzaamheid.

In ieder geval succes ermee.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:20

renee16 schreef:
Ze vraagt volgens mij hoe ze het een paard moet aanleren, niet wat jullie mening erover is....

Ik zou beginnen in een afgesloten liefst longeerbak, of een bak met lint afzetten zodat je de ruimte kleiner maakt. Hierin eerst eens aan de hand, duidelijk maken ho is ho en vooruit is vooruit, dat het paard je volgt en jou ziet als leider. Dit voor je echt gaat longeren.. Vervolgens aan een longeerlijn om je heen laten stappen, wel goed bij zijn achterhand blijven.. En dit rustig aan uitbouwen tot echt longeren. Op zijn leeftijd zou ik persoonlijk lekker met een halster zonder bijzet beginnen, puur opgehoorzaamheid.

In ieder geval succes ermee.


precies dat is waar :)!
en ik was ook van plan om anders alleen met halster te doen. maar Elmira is er nog niet klaar voor om echt beleerd te worden. maar ik wil haar wel klaar hebben voor als ze 3 is. en met leeftijd valt het best mee mijn vriendin heeft een paard dat daar ook staat beleerd toen ze net 15 was, dus een leeftijd hoeft niet uit te maken. maar iedereen zegt wel dat ik geen ervaring heb, maar daarom is bokt juist, om advies te krijgen en daarom heb ik dit geopend :)

MarjanB

Berichten: 16550
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Een jong paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:23

Hoi, Op zich kan je wel met een 2 jarige aan de gang om iets te leren en ik denk dat het ook geen kwaad kan (uit ervaring) Maar let alsjeblieft op! Ik ben wat jaartjes ouder en heb veel ervaring met jonge paarden maar heb laatst mn ribben nog aardig gekneusd toen mn allerliefste paard ineens bedacht dat ik misschien ook wel kon dienen als sleep voor de bak (en dus goed hard terecht ben gekomen) dus als je wat doet zorg dat je niet alleen bent!

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:24

marloesxx schreef:
renee16 schreef:
Ze vraagt volgens mij hoe ze het een paard moet aanleren, niet wat jullie mening erover is....

Ik zou beginnen in een afgesloten liefst longeerbak, of een bak met lint afzetten zodat je de ruimte kleiner maakt. Hierin eerst eens aan de hand, duidelijk maken ho is ho en vooruit is vooruit, dat het paard je volgt en jou ziet als leider. Dit voor je echt gaat longeren.. Vervolgens aan een longeerlijn om je heen laten stappen, wel goed bij zijn achterhand blijven.. En dit rustig aan uitbouwen tot echt longeren. Op zijn leeftijd zou ik persoonlijk lekker met een halster zonder bijzet beginnen, puur opgehoorzaamheid.

In ieder geval succes ermee.


precies dat is waar :)!
en ik was ook van plan om anders alleen met halster te doen. maar Elmira is er nog niet klaar voor om echt beleerd te worden. maar ik wil haar wel klaar hebben voor als ze 3 is. en met leeftijd valt het best mee mijn vriendin heeft een paard dat daar ook staat beleerd toen ze net 15 was, dus een leeftijd hoeft niet uit te maken. maar iedereen zegt wel dat ik geen ervaring heb, maar daarom is bokt juist, om advies te krijgen en daarom heb ik dit geopend :)


Dit stappenplan kan inderdaad wel.
Tja, bokt is grotendeels voor tips en adviezen, maar er zijn vaak meisjes die denken dat ze na een jaartje rijles een paard kunnen beleren.
Ik dacht dat jij er ook zo eentje was, maar denk ik toch niet...
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 11-04-11 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:27

Citaat:
Dit stappenplan kan inderdaad wel.
Tja, bokt is grotendeels voor tips en adviezen, maar er zijn vaal meisjes die denken dat ze na een jaartje rijles een paard kunnen beleren.
Ik dacht dat jij er ook zo eentje was, maar denk ik toch niet...


haha maakt niet uit :P. ik rijd 7 jaar en verzorg me lieve paardje al bijna 3 jaar. en ik ben met haar bijna zover dat ik goed wedstrijden kan beginnen. maar ik wil later graag ook zelf paarden beleren enzo en ik wil graag weten hoe ik het het beste kan doen :D

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:42

Ik begin altijd met het paard in een circel los te laten lopen. Je kan ze dan leren dat ze bij je vandaan moeten gaan en moeten lopen. Met lichaamstaal kan je dan leren hoe ze sneller en (vooral belangrijk) langzamer moeten gaan. Als het paard dat snapt, is aan de longeerlijn niet zo moeilijk meer. Denk er om: nooit meteen aan het bit! Dat werkt veel te scherp in.

Probeer te voorkomen dat er iets misgaat, om het paard dan weer vertrouwen te geven is best moeilijk. En alles heel kort, een paar minuten is al voldoende. Beter voor het jonge paard en beter voor jou als je er op gaat. Je wil niet dat ze te veel conditie heeft, dat komt later wel.

marloesxx

Berichten: 299
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:43

Tilmar schreef:
Ik begin altijd met het paard in een circel los te laten lopen. Je kan ze dan leren dat ze bij je vandaan moeten gaan en moeten lopen. Met lichaamstaal kan je dan leren hoe ze sneller en (vooral belangrijk) langzamer moeten gaan. Als het paard dat snapt, is aan de longeerlijn niet zo moeilijk meer. Denk er om: nooit meteen aan het bit! Dat werkt veel te scherp in.

Probeer te voorkomen dat er iets misgaat, om het paard dan weer vertrouwen te geven is best moeilijk. En alles heel kort, een paar minuten is al voldoende. Beter voor het jonge paard en beter voor jou als je er op gaat. Je wil niet dat ze te veel conditie heeft, dat komt later wel.


bedankt voor je advies :D! hoe bedoel je precies met het paard in een circel los laten lopen :o ?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:55

marloesxx schreef:
Citaat:
Dit stappenplan kan inderdaad wel.
Tja, bokt is grotendeels voor tips en adviezen, maar er zijn vaal meisjes die denken dat ze na een jaartje rijles een paard kunnen beleren.
Ik dacht dat jij er ook zo eentje was, maar denk ik toch niet...


haha maakt niet uit :P. ik rijd 7 jaar en verzorg me lieve paardje al bijna 3 jaar. en ik ben met haar bijna zover dat ik goed wedstrijden kan beginnen. maar ik wil later graag ook zelf paarden beleren enzo en ik wil graag weten hoe ik het het beste kan doen :D


Zou ik ook graag willen, maar dat kan ik nu nog niet.
Ik zou als ik jou was veel ervaring opdoen, misschein cursussen doen, en niet zomaar zelf beginnen.
Succes :)