achter- en voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MichellexH

achter- en voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:43

hoi,
ik weet niet of ik dit in het goede forum zet, ik ben pas nieuw hier enzo.
dus sorry daarvoor.
maar nu was mijn vraag; iedereen heeft het altijd over de achterhand en de voorhand.
dat ze meer op de voorhand moeten rijden of juist op de achterhand.
maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat dat is.
kunnen jullie mij dat uitleggen?
ik vind het echt genant dat ik het niet weet, haha. :o
alvast bedankt !
xx

xMarieke

Re: achter- en voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:49

PP -> YRT

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:52

De achterhand of voorhand is eigenlijk gewoon een net woord voor de voor en de achterkant. Dus de voorkant is alles voor het zadel ongeveer en de achterhand is het stuk bij de achterbenen.
Als een paard op de voorhand loopt, betekent dit, dat hij een groot deel van het gewicht op de voorbenen heeft lopen. Dit is normaal voor een paard, in de natuur doet een paard dit ook.
Het doel van de dressuur is om het paard op de achterhand te krijgen: het paard gaat zijn benen verder onder het lichaam plaatsen, gaat als het ware een beetje zitten en de voorhand komt omhoog en de achterhand omlaag. Zodoende komt er meer gewicht op de achterbenen en minder op de voorbenen.
Afbeelding
Dit is duidelijk een tekening van een paard op de voorhand: Je ziet dat het grootste deel van het gewicht op de voorbenen rust en dat het paard als het ware voorover loopt.
Afbeelding
Dit is waar je als ruiter naar streeft: het paard heeft de achterbenen er zo ver onder staan, dat zijn achterkant (dus de achterhand!) naar beneden zakt en zijn voorhand naar boven komt.

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:55

dat van de achterkant en voorkant wist ik al. toch bedankt, want nu weet ik toch weer meer.
maar hoe kan je een paard dan op zijn achterhand krijgen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:59

Door overgangen te rijden, figuren etc. Hem actief naar je been te zetten. Is niet makkelijk uit te leggen via de computer. Gewoon goed les nemen :)

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:00

nou, toch nog bedankt voor zover het er nu staat, haha. :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:01

Om een paard op de achterhand te krijgen is veel training nodig. Ten eerste moeten de spieren in de achterhand sterker worden, want alleen dan kan hij zoveel gewicht op zijn achterbenen tillen. Om de achterhand te trainen kun je vanalles proberen, er zijn ook al erg veel topics over, dus met de zoekfunctie zul je waarschijnlijk nog veel meer kunnen vinden over het trainen van de achterhand.
Voorbeelden zijn bergjes oplopen of veel korte overgangen rijden (dus kort op elkaar). Zo wordt het paard sterker en zal hij steeds meer gewicht op zijn achterbenen kunnen tillen.
Ik heb geen idee of je les hebt, maar dan zal je instructeur/instructrice er waarschijnlijk ook nog veel meer tips over kunnen geven, die meer gericht zijn op jullie als combinatie.

Nog een paar topics hierover:
[RT-P] paard vanuit achterhand laten lopen
[RT-P] Achterhand er goed onder krijgen
[RT-P] de achterhand gebruiken...

MichellexH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:04

heel erg bedankt. ik zal zo alle drie de topics lezen.
ik les wel, maar dan op een manege.
zelf heb ik een verzorgpaard (een fries) nou, eigenlijk is het voortaan meer een eigen paard.
maar helaas les ik niet met hem. ik ben het wel van plan.
maar hij loopt erg naar voren, vind ik zelf dan.