Vertrouwen/spelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aaanoukJarig

Vertrouwen/spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 14:44

Hooi bokkers! :)

Voordat ik aan mijn vraag begin, wil ik eerst even wat zeggen:
Het gaat om mijn verzorgpony Rexana, ze is absoluut niet de makkelijkste. Het is een Welsh x Arabier, met aardig wat pit. Ik verzorg haar nu een half jaartje, de vorige verzorgster is met haar gestopt, omdat ze, jawel.. niet de liefste is.

Toen de vorige verzorgster er nog was was er eerst maar 1 pony. De eigenaar (een jaar of 70) besloot toen nog een pony er bij te kopen, dat werd Rexana. Waarschijnlijk klopte de advertentie niet, en het was dus op zich al een een fout dat ze haar gekocht hadden zonder goed uit te proberen. Toen Rexana op haar nieuwe plekje kwam, zei de eigenaar na een paar dagen tegen de verzorgster: 'Ik vind dat je er nu wel eens op kan.' Dat hebben ze toen gedaan, en ponylief heeft de hele rit alleen maar gesteigerd. Het duurde erg lang voordat het meisje normaal op haar kon rijden, ze was nog wel erg vlot maar je kon tenminste iets. Het meisje is na een tijd met haar gestopt, omdat ze haar gewoon niet leuk meer vond. (Qua gedrag)

Haar buien zijn heel afwisselend, (ze is heel erg gehecht aan Hester, de andere pony die er bij staat) soms loopt ze zonder omkijken met je naar de manege, terwijl ze de andere keer echt niet gaat. Dan kan je drijven/sturen/praten, kortom alles wat je wil, doen maar het enige wat ze doet is verzetten omdat ze gewoon niet mee wil. Nou zit ik al een tijd met haar op les, en ik moet zeggen dat er een heel verschil tussen de eerste keer rijden, en een van de laatste keren rijden zit. Toen ik voor de eerste keer les reed, moest ze aan een longeerlijn en het enige wat ze deed was kei-hard draven. Nu stap ik er gewoon op, ze loopt ontspannen en we kunnen normaal stappen en draven. Galop kan nog niet, maar daar zijn we vorige week mee begonnen. Ook hebben we al eens een sprongetje gemaakt, dit hoefde ik aan het begin echt niet te doen. Daar in tegen vind ze buitenritten het einde, lekker crossen over de bospaden en ook konden we deze zomer zonder problemen te water. We zouden zaterdag onze eerste onderlinge wedstrijd rijden, gewoon een BB proefje zonder galop. Jammer genoeg kwam ik tijdens het inrijden (wat echt bijzonder goed ging voor haar doen, die week daarvoor flikte ze het weer om onder me vandaan te rennen) dat ze niet lekker liep. Toen hebben we de wedstrijd maar niet gereden, om te voorkomen dat het erger zou worden. Nu staat ze lekker met rust op stal.

Tja, verder.. Ze is heel eenkennig: ik, en 3a4 mensen springen zo bij haar in stal, zonder dat ze het erg vind. Terwijl bijvoorbeeld mijn moeder echt niet bij haar in stal hoeft te komen. Ik ben ook de enige die haar nu rijd, ik heb mijn stiefzus er wel eens opgezet maar dat werd 10 keer niks. Pony voelde gelijk dat het anders was en schoot in de stress (stiefzus rijd net zo lang als mij, dus dat was het probleem niet). Maar nog steeds is het niet zoals het moet zijn, ik kan niet zonder broodje ofzo bij haar in het land komen, ik kan niet lekker naast haar in het gras komen liggen, ik kan niet zonder zadel in het land dat ze lekker staat te grazen en ik kan niet met haar alleen op pad. Terwijl ik dit zo graag zou willen!

Nu kom ik terug op mijn vraag:
Hoe win ik vertrouwen? Hoe maak ik van mijn stresskipje een lieve pony? Hoe maak ik haar niet zo bang meer (ze schiet gelijk in de stress als je ook maar je hand opheft, ze is waarschijnlijk vroeger ook mishandeld.)? En misschien, wat zijn leuke dingen om met haar te doen? (Qua spelen)

Soms weet ik het gewoon echt niet meer, ze heeft al eens bijna te koop gestaan (Het liefst wil de eigenaar het ook, maar hij houd haar voor mij. Dus het was toen aan mij de keus of ze te koop kwam staan of niet.) maar als ik dan naar die lieve ogen van haar kijk, of het gaat zo goed met rijden krijg ik echt een gevoel van: Ik mag niet opgeven, dit kunnen we samen doen!

Verder krijg ik waarschijnlijk in februari hulp in grondwerk van iemand, dit omdat ik er zelf niet veel verstand van heb en het niet wil verpesten. Kan iemand mij verder nog helpen?

Liefs Anouk. :*

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:46

Ik denk dat je het met je grondwerk lessen wel kan oplossen :j

Tot die tijd niet teveel doen ;)

aaanoukJarig

Re: Vertrouwen/spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:01

Ik wil ook gewoon lekker met haar kunnen spelen in bijv. de bak, wat zou ik precies met haar kunnen doen? (Natuurlijk als ze weer helemaal fijn loopt)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:15

Past het harnachement wel goed? Vooral zadels kunnen echt een probleem zijn! Er zijn zo verschrikkelijk veel mensen die een slecht passend zadel op hun paard hebben liggen, gewoon omdat ze dat zelf niet in de gaten hebben. Een passend zadel hoeft je geen vermogen te kosten, natuurlijk moet je niet met een zadeltje met de nieuwprijs van 75 euro aan komen zetten, want de vulling kan daar gewoon geen goede kwaliteit van zijn, maar een tweedehands B merk zadel, wat natuurlijk goed past, kan al een hele verbetering zijn.
En de tandarts, is die ooit geweest?

Verder gewoon goede les nemen, deze kan je het beste adviseren.

Een logboek bijhouden kan je ook helpen. Daarop moet je dan wel echt álles bijhouden. Als je verschillende hoofdstellen hebt, welk hoofdstel heb je gebruikt? Hoe warm was het? Waar heb je getraind? Liepen er paarden/geiten/koeien/whatever langs de bak? Wanneer was de vorige keer dat je getraind hebt? En natuurlijk, hoe liep ze? Misschien zit bij een hoofdstel het bit wel niet op de goede hoogte, misschien reageert ze op wind, misschien stresst ze door andere paarden, dat soort dingen kun je allemaal aan denken. Het is een beetje als detectiveje spelen, zoek de associatie tussen die ene dag en die andere dag dat ze goed liep, en het verschil tussen de dagen dat het minder ging.

EDIT: Het lijkt op de foto's die ik van haar zie nu ik je profiel en fototopics bekijk op sommige foto's alsof het bit te smal is, dat is natuurlijk op foto's niet zo heel goed te bekijken, maar dit zou een van de redenen van haar gedrag kunnen zijn.

aaanoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:26

Hyposjuhhh schreef:
Past het harnachement wel goed? Vooral zadels kunnen echt een probleem zijn! Er zijn zo verschrikkelijk veel mensen die een slecht passend zadel op hun paard hebben liggen, gewoon omdat ze dat zelf niet in de gaten hebben. Een passend zadel hoeft je geen vermogen te kosten, natuurlijk moet je niet met een zadeltje met de nieuwprijs van 75 euro aan komen zetten, want de vulling kan daar gewoon geen goede kwaliteit van zijn, maar een tweedehands B merk zadel, wat natuurlijk goed past, kan al een hele verbetering zijn.
En de tandarts, is die ooit geweest?

Verder gewoon goede les nemen, deze kan je het beste adviseren.

Een logboek bijhouden kan je ook helpen. Daarop moet je dan wel echt álles bijhouden. Als je verschillende hoofdstellen hebt, welk hoofdstel heb je gebruikt? Hoe warm was het? Waar heb je getraind? Liepen er paarden/geiten/koeien/whatever langs de bak? Wanneer was de vorige keer dat je getraind hebt? En natuurlijk, hoe liep ze? Misschien zit bij een hoofdstel het bit wel niet op de goede hoogte, misschien reageert ze op wind, misschien stresst ze door andere paarden, dat soort dingen kun je allemaal aan denken. Het is een beetje als detectiveje spelen, zoek de associatie tussen die ene dag en die andere dag dat ze goed liep, en het verschil tussen de dagen dat het minder ging.

EDIT: Het lijkt op de foto's die ik van haar zie nu ik je profiel en fototopics bekijk op sommige foto's alsof het bit te smal is, dat is natuurlijk op foto's niet zo heel goed te bekijken, maar dit zou een van de redenen van haar gedrag kunnen zijn.

Tja, over het zadel.. Er lag eerst een ander zadel op, maar gelijk de eerste keer dat ik daar kwam zag ik al gelijk dat het veel te groot was. Toen hebben we dat zadel geruild tegen een wintec 500, wat zowieso beter ligt, maar dat kunnen we nog niet goed kijken omdat pony erg dik is. (Ze is wel bezig met afvallen) Maar moet wel zeggen dat het echt beter ligt! Maar het is niet zo dat ze altijd zo doet, soms had ik met het rijden; Wie ben jij? Dan liep ze gewoon zo lekker. En het bit, ook dat hebben we aangeschaft. Op dit bit loopt ze veel beter, en het lijkt idd op de foto's dat er niet zo uit ziet. Wanneer ze op goed gewicht is wil ik graag een goed passend dressuurzadel, nu kan ik de bomen nog verwisselen.

Dat idee van het logboek is echt handig, dat ga ik zeker doen! ;)

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:57

Ik zit een beetje in dezelfde situatie qua vertrouwen winnen.
Anastacia is een schat van een pony, en met rijden ligt het niet aan.
Maar in de stal is ze een ongelooflijk kreng, en dan voornamelijk met poetsen.
eerst oortjes naar voren als je aan komt lopen, wil je haar aaien en dan ineens oren naar achter.
dus ik poetsen, en ze dreigt me vaak te bijten.
dit wordt al enorm beter en het gaat ook goed, gewoon omdat ik haar negeer als ze et doet.
verder kruip ik gewoon bij dr in de stal als ik tijd over heb, en dit helpt echt.
eerst was ze altijd boos als ik binnenkom, en nu is t al een stuk beter. :)
denk dat je het beste gewoon niet veel kunt doen totdat iemand komt van dat grondwerk,
veel tijd met haar doorbrengen in de stal, als je tijd over hebt goeie, laaaange borstelbeurt.
zo raakt ze gewend aan jou, en dat vertrouwen de "band" komt vanzelf wel als je een beetje tijd in dr steekt. ;)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:37

Ik zou iig eerst haar volledige respect gaan verdienen in het grondwerk,
Want dat ze je toelaat in haar stal is natuurlijk heel fijn, maar dat kan ook gewoon gewenning zijn,
Als ze je op de grond respecteerd, zal ze onder het zadel ook veel fijner zijn,
Ik zal je vanavond(als ik meer tijd heb) nog een pb sturen met allerlei oefeningen voor grondwerk :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:00

Ik denk trouwens, dat je voor grondwerk oefeningen beter bij naturals kunt zijn, evt even temmen?

Jampz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 03:10

ik heb ook een verzorgpony gehad arabier X welsh

tjah wat een begin kan maken is veel met haar praten knuffelen wandelen.

althans het werkte bij lady ( mijn verzorgpony wel) ze werd er wat relaxter van.

dit paardje deed mee aan renwedstrijden. haha

sux6 [url][URL=http://img525.imageshack.us/i/naamloos9d.jpg/]Afbeelding[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]

xxx_manon_pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:47

heey
ik weet wel een leuk boek voor je hier de link
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
dit is een boek met horsemanship oefeningen(grond werk) heel duidelijk uitgelegt
Met zulke oefeningen krijg je een sterkere band
en leer je paard ook meer respect voor je te krijgen
ik kan wel wat oefeningen naar je toe sturen
ik heb het boek in de computer gescand
je kunt je pony ook gaan Masseren
De Touch is ook echt aan te raden je paard gaat hier van ontspannen
Ik zal ook gewoon vaak bij je pony in de wij gaan zitten
of in de stal gaan zitten
en je paard gewoon zijn ding laten doen zo kan jij je paard laten zien
dat die niet altijd hoeft te werken als je er bent of dat die iets moet doen
en als je dan in de stal zit kun je gewoon lekker tegen je knol praten
deze oefeningen en dingen werkte bij mijn respectloze haf en bange shet wel
hoop dat je er wat aan hebt ;)

xx

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:51

ik denk dat grondwerk wel een goeie optie is voor jullie.
jullie komen er wel *\o/*

Shirly_Bob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:34

Heb zelf het boek Clickertraining met je paard van Monique Hamerslag.
Leer er heel veel uit ;)