mijn oude lieve paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

demidewit

mijn oude lieve paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 17:24

Hallo allemaal, :D
ik ben nieuw op bokt en wil graag iets vertellen over mijn 26 jaar oude kwpn merrie Celina:
Mijn paard heeft atrose in haar benen, en door de winter stond ze 4 dagen alleen maar op stal.
Heeeel slecht dus maar we konden de stal niet uit want er lag allemaal ijs bij de stal
De volgende dag werden we gebelt dat ze niet wou opstaan en Peter(de boer) heeft haar een schop gegeven om optestaan en heeft de veearts gebelt.
ze stond gelukkig op en de veearts zag dat ze dikke stalbenen had.
ze is ook nog een keer omgevallen en heeft verwondingen opgelopen aan haar hoofd, nek en benen gelukkig schrammen... |(
wij hebben daarna een groot stuk(een half uur)over de dijk gestapt. ze liep erg goed maar dat kwam waarschijnlijk door haar pijnstillers.
toen het had gedooit hebben we haar kort gelongeert. Ze liep echt super! later ging mijn moeder voorzchtig proberen te rijden en met iemand op haar rug liep ze minder. Als we haar op een pensioen stal hadden gezet was ze nu waarschijnlijk al lang al dood... |( Nu kan ze waarschijnlijk alleen mij nog dragen en mijn zusje. Aan tips en reacties heb ik veel
wij zijn op dit moment erg verdrietig. |( |( |(
groetjes Demi

Leo

Re: mijn oude lieve paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:31

PP --> YRT

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:33

Heeft dit paard nog wel een paardwaardig bestaan?

En waarom zou ze allang dood zijn als ze op een pensionstal had gestaan?

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:37

Jeetje, wat een verhaal. Hoop dat je nog wat kan met dat weer in Nederland op het moment, niet echt gunstig voor jullie. Maar zeker de momenten gebruiken, die je kunt en ook nog van haar genieten. Ben wel van mening dat een dier, geen pijn moet lijden, als er niets anders meer op zit, zal je toch ook eerlijk tegenover het dieren moeten zijn. Weet dat het makkelijker gezegt als gedaan is, heb zelf nog niet voor zo'n keuze moeten staan. Maar als het ooit zover komt zal ik toch mijn gevoelens op zij moeten zetten en kijken door de ogen van het dier.

Wens je erg veel suc6.

demidewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 17:43

ja wij zijn er al over na aan het denken wat het beste is voor haar, wij willen niet dat zij pijnlijd. dat is echt zielig

als zij op een pensionstal stond dan zou ze alleen maar op het land en in de stal staan en dan word die atrose erger door dat er teweinig met haar word gedaan.

groetjes demi

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:44

ik zou zowieso stoppen met rijden.
een paard van 26 jaar oud met atrose heeft een welverdiende pensioen verdient.
zowel je moeder als jij en je zusje moeten niet meer gaan rijden.

kun haar de laatste tijd rust en verwen haar met poetsen en wandelen.
en als ze teveel pijn heeft moet je toch een keus maken al is dat voor jullie als eigenaar niet leuk.
denk ook aan het paard.

je hoeft niet perse te rijden om beweging te geven.
ga lekker met haar wandelen. en los in de bak.
korte rondjes met longeren lijkt me ook niet fijn voor haar.
je moet haar der eigen gang laten gaan.
ze weet zelf het beste wat ze wel en niet aankan.
en dan laat ze dan ook wel merken.

demidewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 17:56

zei vind vind het nog leuk om te werken dat zie je aan haar.
we hebben al eens geprobeert om niets met haar te doen met gevolg dat ze nog meer pijn aan haar benen kreeg en dat ze naar de dierenarts moest.
Wandelen doen we vaak genoeg maar ze vind saai behalve als we op de terug weg gaan naar stal
wij proberen ook haar zoveel mogelijk haar eigen ding te laten doen.

groetjes demi

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:11

zei vind het leuk om bereden te worden terwijl ze pijn heeft?????
of vind jij het leuk om nog te rijden.

denk toch aan het paard en haar leeftijd.
wandelen kan je ook leuk maken.
in het bos/park/duinen/strand.
dat vind ze niet zo saai hoor. lijkt me stug

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:17

Ik snap het niet helemaal, als ze in de winter 4 dagen alleen op stal staat is jammer maar als ze op een pensionstal staat waar ze dagelijks naar buiten gaat is het te weinig :\
Als het paard werkelijk artrose heeft aan beide voorbenen zou ik ook niet rijden.
Gewicht komt toch het meeste op de voorbenen. Ik zou op die leeftijd lekker troetelen en een welverdiend pensioen geven.
Als ze elke dag pijn heeft zou de keus voor mij makkelijk zijn.
Sterkte met alles! :(:)

demidewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 18:23

NIET MEER REAGEREN OP DIT BERICHT de meeste mensen snappen het niet wel bedankt voor de lieve behulpzame berichten

groetjes demi
p.s hoe kan je berichten verwijderen?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:31

demidewit schreef:
NIET MEER REAGEREN OP DIT BERICHT de meeste mensen snappen het niet wel bedankt voor de lieve behulpzame berichten

groetjes demi
p.s hoe kan je berichten verwijderen?

Mischien snap jij het wel niet, je bent vrij om uit te leggen wat wij dan wel niet snappen :)*

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:35

dat kan niet, vind het ook een beetje raar, je krijgt niet de reacties die je hoopt, Dús het topic mag weg ?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:37

Hallo,

wat rot voor je :(:)
Maar ik zou zeker NIET alleen maar met haar gaan troetelen, een paard wat artrose heeft moet je niet stilzetten ;)
Dat zegt niet dat je op haar moet gaan rijden,zeker niet als ze veel last heeft.
Maar je kunt wel met haar gaan wandelen, lekker rustig aan de lange lijnen of wat vrijheidsdressuur gaan doen :)
Dan belast je haar niet te zwaar, en zo kun je het werk aanpassen aan wat ze nog wel ka, en of ze die dag pijn heeft of niet. En niet onbelangrijk, zo gaat ze zich ook niet vervelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:43

Ik heb een paard van 25 met artrose, dus ik snap het prima. Ga er mee wandelen, niet meer rijden en al helemaal niet op een volte longeren.
Helemaal niet omhoog laten schoppen door de boer, wat zijn dat voor wanpraktijken.

Vrijheidsdressuur ook in beperkte maten, want als ze bijv het compliment moeten maken, is dat niet handig met een paard van 26 met artrose die op pijnstillers staat.

Op een pensioenstal komen ze dagelijks buiten op de weide, dat is een stuk beter voor haar dan longeren, rijden, omhoog schoppen en vallen.
Arm beest.

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:45

wat sneu voor je maar ik vind wel dat je aan je paard moet denken en ik vind niet dat je paard mag leiden.
en als je er dan niet meer op kan rijden nou dan niet je kunt ook gewoon lekker wandelen knuffelen enzo...het gaat niet alleen maar om het berijden van je paard!!!!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:50

Met troetelen bedoel ik ook niet stilzetten ;)
Ik bedoel NIET RIJDEN, lekker wandelen,poetsen, grondwerk etc :j

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:23

jeetje,,
ik raad je aan om niet meer te rijden.
ik heb zelf ook een 26 jarige merrie met atrose.
die staat nu in een paddock met schuilstal.
om stal benen te voorkomen.
en ik longeer haar nog af en toe.
verder poets ik haar elke dag en knuffel lekker met haar
ze staat met een shetlander.

mischien ook iets voor jou paard.
denk er maar is over na. het is namelijk eerlijker tegenover je paard stalbenen en snachts binne staan doet je paard namelijk harstikke veel pijn.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:19

Ik ken dit paard en wat de eigenaresse met haar doet is heel goed!
Ze wil nog werken en heeft geen pijn door het rijden!
Mijn pony staat zelf ook op deze stal!
Mensen lees het berichtje eerst goed door voordat je een reactie plaatst!Je doet het hardstikke goed hoor, succes!

XX.Femke

demidewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:20

heey bedankt voor de tips!
wij rijden niet zo veel gelukkig dat is zielig..
dat schoppen vonden wij ook belachelijk daar hebbben wij ook iets van gezegt!
ze staat de hele dag nu buiten met 3 shets op een groot weiland.
we geven haar ook de medicijnen voor het atrose in haar meusli
Ik ben echt heel blij met jullie reacties ik zal het zeggen tegen mijn moeder(eigenaresse)
wij vinden het ook zielig als het paard leid alleen maar om wat wij willen en ik hoef trouwens niet perse te rijden ik vind het ook leuk om haar een uitgebreide poetsbeurt te geven enz.

groetjes van demi
en hinnikjes van Celina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:55

Zet haar iig niet op een volte en ook niet longeren. Dit is een extra belasting op de voorbenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:57

femkesofie schreef:
Ik ken dit paard en wat de eigenaresse met haar doet is heel goed!
Ze wil nog werken en heeft geen pijn door het rijden!
Mijn pony staat zelf ook op deze stal!
Mensen lees het berichtje eerst goed door voordat je een reactie plaatst!Je doet het hardstikke goed hoor, succes!

XX.Femke

Mensen hebben heus het berichtje doorgelezen.
Het is heel aardig van je dat je het voor je stalgenoten opneemt, maar er zijn hier mensen met veel ervaring met artrose paarden.
Die roepen niet zo maar iets.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:30

Citaat:
Aan tips en reacties heb ik veel
wij zijn op dit moment erg verdrietig.
groetjes Demi

Wat is dan het probleem?????Waar moeten wij dan op reageren?????
Ze krijgt tips en reacties maar ze weet het allemaal zo goed, waarom dan dit topic?

Als het zo goed gaat, waarom dan verdrietig, alleen omdat ze minder kunnen rijden?
Nou sorry, maar ik denk dat je blij mag zijn dat je op een paard met deze diagnose nog kan/mag? rijden.
Ik denk dat je eens moet kijken naar welke tips je hier krijgt, misschien hebben deze mensen die hier reageren wel iets meer
ervaring met paarden die artrose hebben :Y) Misschien zie je het dan wat beter en reageer je ook anders.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:21

't is niet zomaar een stal hulp het is een super goede vriendin dus....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:24

femkesofie schreef:
't is niet zomaar een stal hulp het is een super goede vriendin dus....

Dan wil je haar toch ook helpen?

Een paard met (zware) artrose zonder pijn kun je vaak nog best rustig rijden.
Lekker naar buiten en lange rechte stukken stappen (evt draven).

Aan de longe is helaas niet zo verstandig omdat er dan veel druk op de gewrichten komt,en de artrose daardoor sneller verergert.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:29

Sjonge jonge , doe even allemaal wat rustiger...

Ik snap Ts erg goed het is met een oude rpaard met mankementen altijd wikken of wegen...
Mijn oudje staat ook met artrose en heeft ook nog aardig mindere dagen met dit weer, maar is nog fit en houdt van werken, dus het wordt meer fysio dan zwaar trainen!
Paard met artrose altijd in beweging houden , met slcht weer en vorst is het indd moeilijker, maar goed dat mag geen reden zijn om zomaar in te slapen!
Verdrietig ben ik ook zo vaak geweets omdat mijn paard pijn had en we weer nieuwe dingen moesten gaan proberen , het is de angst in je die je gewoon verdrietig maakt!
Hoe vaak mensen mij niet hebben willen vertellen "hij zal ook niet lang meer lopen "... hij had al 10 keer ingeslapen moeten worden!
En nu , naja hij is ouder en grijs, maar loopt als een jekko, de mensen van toen "oh leuk heb je een nieuwe" ?? Nee dat is die dode!!!!
Ts doe maar lekker wandelen en door de polder en haar gewoon zoveel mogelijk aan het lopen houden!
Misschien overleggen met de DA wat je haar nog verder kan geven om haar de winter wat door te helpen, ik heb sinds kort een poeder gehad waar die van mij heel erg goed op reageerd... ik bandageer zijn voorbenen ook in met deze temp!

Als je nog wat wil weten hoor ik het graag!