zonder zadel rijden slecht!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

heathfield

zonder zadel rijden slecht!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 16:30

hai bokkers :D

Ik had laatst met mijn pony zonder zadel gereden en een paar lage sprongetjes gemaakt.
voor de lol had ik op hps een topic gemaakt. ik kreeg alleen maar negative reacties
over hoe slecht dat wel niet is... ik weet dat het niet goed is als je het dagelijks doet!
(vorige keer dat ik het deed was ruim een jaar geleden) maar op bokt zie je toch een aantal
mensen doe gwn zonder zader rijden en bitloos.

is dat nou echt zo slecht als je 1 keer zonder
zadel rijd en een paar kleine sprongetjes maakt!? mijn pony vind het zelf wel leuk! gewoon als een afwisseling van een serieuze week trainen! ze heeft gwn haar oortjes naar voren (ook tijden het springen!) zelf ben ik van menig dat het wel wat mee valt
als je een nette houding hebt die je pony niet tegen zit. mijn pony draaf heel vlak, dus stuiteren
enzo valt reuze mee!

dus mijn stelling is:
is af en toe zonder zadel rijden ( en soms springen) slecht voor je pony!?

ik weet niet zeker als het hiet goed staat :o

capopjekop

Re: zonder zadel rijden slecht!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:39

Het ligt er net aan hoe zwaar de ruiter is. Een zware ruiter kan beter met zadel rijden, omdat de druk met een (passend) zadel over een groter oppervlak wordt verdeeld. De druk per cm neemt dus af. Een lichte ruiter zal denk ik niet veel kwaad kunnen, mits je niet te lang en te vaak zonder zadel rijd. Zelf doe ik het niet meer, vroeger toen ik jonger en lichter was wel. Het is namelijk wel goed voor je zit.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:44

Ik ben van mening dat zonder zadel rijden niet echt goed is, aangezien je zitbeenknobbels dan in de rug van je paard drukken. Dit lijkt me niet aangenaam voor het paard. Eventjes (10min oid stappen) moet wel kunnen in mijn ogen, maar ik zou niet zonder zadel gaan springen want als je dan bijvoorbeeld terugklapt op de rug krijgt het paard wel veel druk op zijn rug.

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:09

Als je het niet vaak doet en eventueel met een dekje eronder legt lijkt het mij niet heel erg. Ik rij ook wel eens zonder zadel door de bak. Al lijkt springen mij dan nog weer minder fijn voor je paard, met name als je inderdaad terugklapt op de rug van je paard. Waarschijnlijk staan de oortjes van je paard dan een heel stuk minder ver naar voren ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:12

Ik denk dat het niet echt slecht is hoor, ik doe het ook regelmatig, met mn vzh paard en op de manege. Allebei mijn instructrices zeggen dat het kan, en die zijn echt niet gek ;) Springen lijkt me idd een minder goed idee, maar gewoon een beetje stappen, draven en soms een galopje kan in mijn ogen geen kwaad :) .

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:25

Ik denk dat het niet slecht is voor je pony als je weet dat ie een erg sterkte rug heeft.
Persoonlijk vind ik het niet slim om te doen, er is niets voor niets een zadel, je kan ook beugels van je zadel af halen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:29

Als je vaak zonder zadel wilt gaan rijden, koop dan een bareback pad. Dit is nog steeds goed voor je zit, maar zit voor jou en je paard ook lekkerder. Zo wordt de druk beter verdeeld en krijg je geen irritaties! :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:32

Ik denk niet dat het erg is om af en toe zonder zadel te rijden. Ik heb nu 2 keer op de manege (2 weken achter elkaar) zonder zadel meegereden, om mijn zit te verbeteren. En ik denk niet dat de pony er echt last van had. |(veel stappen, beetje draven en 4 rondjes gallop.)

XxMandyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:50

Ik denk niet echt dat het erg is als je zonder zadel rijdt, maar springen zonder zadel zal ik inderdaad niet zo vaak doen.
Zelf heb ik sinds een maand een verzorgpaard, daar rijdt ik ook zonder zadel op omdat ik geen zadel heb.
Maar als je gewoon normaal doet zal het vast niet zo erg zijn, toch?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:36

Ik hobbel ook eens zonder zadel na een drukke trainings week ook gewoon lekker naar buiten wel veel stappen dan.
Maar ik denk als je geen gekke dingen doet dat het best wel mee valt allemaal.
Ga je hoge sprongen maken, klap je terug op de rug of stuiter je in draf nogal kan dat inderdaad behoorlijk irritand zijn voor je paard.
Maar dan als nog moet lekker iedereen het zelf weten of ze wel of niet met zonder zadel gaan rijden of het nou wel of niet slecht is, iedereen is verantwoordelijk voorzich eigen en daar hebben andere niks mee te maken.
ook voor die paar keer dat ik eens zonder zadel hobbel ga ik ook echt geen bareback pad dat is zo'n lekkere koste uitgave en stof verzamelen in de kast hangend ding :P.

Ik denk dat de mening gewoon heel erg verdeeld liggen bij het wel schadelijk zijn van zonder zadel rijden..

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:35

Is niet erg, alleen niet te vaak.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:07

ik reed mijn haf regelmatig zonder zadel, en ze vond dit altijd leuk@!
wel had ik er altijd een dekje met longeersingel op liggen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:09

en al die indianen dan die vroeger noooooit met een zadel reden??? ik denk dat het niet slecht is! Sjah, als je vrij zwaar bent is zelfs met zadel niet optimaal!

Jeanine93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:11

Volgens mij is het helemaal niet slecht.
Er rijden zoveel mensen, vaak, zonder zadel. Bij mij in de buurt zit ook een manege waar ze alleen maar zonder zadel rijden. En zo zullen er wel meerdere zijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:43

RT-->YRT

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:34

af entoe is niet erg
zolang je goed evenwicht heb
springen vind ik niet goed dat heb je zo enzo minder balans

paardjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:40

mijn vrzrgpony heeft niet eens een zadel! valt wel mee hoor, hoe slecht het wel niet is ;)

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:15

TS, als je zonder zadel op de pony uit je profiel rijdt dan is het idd slecht, omdat je met zadel ook al te groot voor deze pony bent ;)

En als antwoord op de stelling: Als je niet al te zwaar ben en het met mate doet denk ik niet dat het heel erg veel kwaad kan.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:53

Ik rijd zonder zadel voor de ontspanning!
De lol met z'n 2en
Wel met een dekje erop!

Mijn palomino doe ik het niet op!
Die vind dat echt niet fijn ;) doe het dan niet!

Kijk of je pony het leuk vind! :D

ilsemarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:20

waarom zal het slecht zijn ik rij zo vaak zonder zadel en ga er ook mee springen mij pony heeft nooit problemen

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:23

Als je het niet te vaak doet is het niet slecht hoor..

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:27

Hoezo slecht? Oowkee, als je je gewicht slecht verdeeld en dat een uur achter elkaar doet, is het slecht! Ik vind dat je het niet zomaar kan zeggen, want (ik denk?!) dat hij gewoon over de hindernissen heen kom stappen, dus je moet wel de omstandigheden weten..

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:42

Dollylver schreef:
Hoezo slecht? Oowkee, als je je gewicht slecht verdeeld en dat een uur achter elkaar doet, is het slecht! Ik vind dat je het niet zomaar kan zeggen, want (ik denk?!) dat hij gewoon over de hindernissen heen kom stappen, dus je moet wel de omstandigheden weten..

Ja idd.. Het is slechter voor een paard iemand met zadel op zijn rug te hebben die totaal geen balans heeft, dan iemand zonder zadel met een perfecte balans..

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:13

Ik wil niet vervelend zijn. Maar zoek maar op op Google enz.
Ik rijd ALTIJD zonder zadel, springen, voltige, buitenritten van circa 3 uur enz enz.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:23

Wat moeten we opzoeken op google?