eigen paard, geld lijstje.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:56

aankoop van paard, liefst haflingertje die WEL verkeersmak voor veiligheid: verschilt per leeftijd enz. meestal rond de €2000 / €3000 euro.

stalling+ voer+ hooi en stro (de stal hoeft niet verschoond te worden door diegene): €85 stalling, €20 voor hooi (hele grote kuilpakken die 2 maanden mee kunnen), stro weet ik niet ik dacht iets van €35 per maand? Ik doe met 1 zak brokken en een zak muesli 1 of 2 maanden.

zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort: lijstje:
rond de €500 voor het zadel.
€50 hoofdstel.
€10 halster + touw
dekens verschilt, ik heb 3 fleece dekens, 1 uirijdeken, 2 winterdekens (1 onderdeken), 1 regendeken, 1 vliegendeken en een vliegendeken met uitsparing, alles bij elkaar is toch zo'n €250.

dierenarts: €15 aan wormenkuur en €30? euro voor inenten en voor evt. medicijnen of operaties natuurlijk meer ;)

hoefsmid: €100 euro per jaar.

wormenkuur: €15 euro ong. (verschilt) per 12 weken.

rijlesgeld: €60 euro per maand (iedere week les)

verzekering: doen wij niet aan ;)

vervanging van rijkleding (weet niet HOE snel het slijt): ik heb zo'n €300 euro aan rijkleren excl. jophers, chaps, laarzen en cap.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:15

bumper schreef:
aankoop van paard, liefst haflingertje die WEL verkeersmak voor veiligheid: verschilt per leeftijd enz. meestal rond de €2000 / €3000 euro.

stalling+ voer+ hooi en stro (de stal hoeft niet verschoond te worden door diegene): €85 stalling, €20 voor hooi (hele grote kuilpakken die 2 maanden mee kunnen), stro weet ik niet ik dacht iets van €35 per maand? Ik doe met 1 zak brokken en een zak muesli 1 of 2 maanden.

Dat vind ik heeeeele goedkope stalling... Op de stal waar ik alles zelf moest doen betaalde ik 3 jaar geleden €150 en ik weet dat het nu €175 is, en dat was echt geen luxe stal.

bumper schreef:
zadel, hoofdstel, halster, deken, longeersingel, enzovoort: lijstje:
rond de €500 voor het zadel.
€50 hoofdstel.
€10 halster + touw
dekens verschilt, ik heb 3 fleece dekens, 1 uirijdeken, 2 winterdekens (1 onderdeken), 1 regendeken, 1 vliegendeken en een vliegendeken met uitsparing, alles bij elkaar is toch zo'n €250.

Goedkoop zadeltje dan. Als je paard het past is het meegenomen, maar met de rondgeribte haflingers en fjorden etc zit je vaak toch aan een wat duurder zadel.

Zelfde geldt voor de dekens, ik heb al €50 betaald voor een vliegendeken, en €25 voor een fleece. In de uitverkoop. Ik denk niet dat je dat voor €250 bij elkaar krijgt.

bumper schreef:
dierenarts: €15 aan wormenkuur en €30? euro voor inenten en voor evt. medicijnen of operaties natuurlijk meer ;)


€15 per wormenkuur neem ik aan. á 4x per jaar. En als je dan ook de tandarts er ff naar laat kijken wordt die €30 al snel €80

bumper schreef:
hoefsmid: €100 euro per jaar.

wormenkuur: €15 euro ong. (verschilt) per 12 weken.

rijlesgeld: €60 euro per maand (iedere week les)


Dan heb je goedkoop les, ik ben het dubbele kwijt per maand...

bumper schreef:
verzekering: doen wij niet aan ;)

vervanging van rijkleding (weet niet HOE snel het slijt): ik heb zo'n €300 euro aan rijkleren excl. jophers, chaps, laarzen en cap.


Het is dus maar net wat je er aan uit wilt geven.

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: eigen paard, geld lijstje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:00

Vind het vooral een goeie tip om in je omgeving te gaan informeren naar prijzen... Begin idd met een stalling (neem evt iemand mee die weet waar ie naar moet kijken!) en vergeet vooral niet te vragen of je daar terecht zou kunnen.. Sommige stallen hebben een wachtlijst, en dan heb je niet zo veel aan hun prijsopgave :)

Daarna gaan informeren bij een da; er zijn meestal zat aardige mensen die je een redelijk gemiddelde kunnen geven. Dan gelijk achter een hoefsmid aan voor de actuele prijslijst. Kom je al een aardig eindje denk ik :) Op een gemiddelde stal hebben ze vaak ook vaste(of terugkerende) instructie en kunnen ze je daar de prijs van geven...

Verder kun je is gaan kijken op marktplaats (bijvoorbeeld) wat een Haflinger die aan jouw wensen voldoet ongeveer kost. Dan moet je toch al een heel eind komen :)

De gegeven lijstjes zijn een hele mooie richtlijn overigens hoor! Maar een hoop bedragen zijn zo afhankelijk van de omgeving dat er haast geen peil op te trekken is...

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: eigen paard, geld lijstje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:27

Aangezien hier al veel topics en zelfs wikiartikelen over zijn plaats ik hier een slotje