Alles eng

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aaanouk

Berichten: 601
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Leeuwarden

Alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 15:59

Sinds kort rij ik een Welsh x Arabier, Rexana.
Alleen ze is zo ontzetten heet..
Ze vind alles eng, kan niet normaal stappen en bij de lichtste aanraking van mijn been gaat ze al draven/galoperen.
Met springen precies hetzelfde, ze crost keihard op de hindernis af, en dat vind ik geen fijn idee aangezien ik niet zo'n springer ben..

De vorige verzorgster heeft altijd les met haar gereden, en ik ben dit ook van plan om te doen.
Maar haar gedrag is er nooit beter op geworden.
Kan iemand mij tips geven?

Liefs Anouk :*

LoisVeenings

Berichten: 383
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:59

Dit is wel lastig ja.

Ik zou zoiezo eerst nog niet gaan springen, want als het dan fout gaat is ze helemaal overstuur.
Ik ou zeggen gewoon vaak doen, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk. ;)
Misschien dat als je gaat rijden, je haar zo min mogelijk met je benen aanraakt. Als ze zo gevoelig reageert, reageert ze misschien ook erg goed op stem. probeer haar een keer met stem te rijden, als je dat doet zou ik het wel houden bij max halfuurtje en galop nog even laten voor wat het is.

Ik weet niet of dit een oplossing voor je is, maar ik kan naturlijk ook niet zo goed weten hoe hij reageert op verschillende dingen. ;)
Heel veel succes!

aaanouk

Berichten: 601
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 11:22

Nou, dat is dus het probleem, ze reageert overal op.. Ik hoef maar draf te zeggen en ze zit al half in galop.. Het lijkt wel alsof ze overstuur is, maar waarvan weet ik niet.. Misschien het bit ofzo? Maar daar heb ik niet zo veel verstand van.

Ook heb ik net een Winteczadel aangeschaft, haar vorige was veel te groot, en daar is té lang mee gereden, zo'n 5 jaar.

Ze is gewoon zo'n stresskip, echt bij alle dingen. Ook als ik haar het weiland in wil zetten, moet ik het hek net zo ver opendoen en dan van te voren al loslaten omdat ze me anders gewoon omver galopeerd..

Ik hoop gewoon zo dat ik over een tijdje lekker relaxt met haar buiten kan rijden, wat sprongetjes pakken etc. Maar dat lukt gewoon niet!

Ik moet wel zeggen, op buitenrit is ze wel rustiger dan wanneer ik in de bak of het weiland rij. Wel weer ze dan weer snel..

lovehannah

Berichten: 422
Geregistreerd: 05-12-09

Re: Alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:58

Misschien heeft ze weinig vertrouwen? Dat je daaraan moet werken met grondwerk etc.

LoisVeenings

Berichten: 383
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:48

Mag ik vragen met wat voor bit je rijd? Dat zou het idd ook best kunnen zijn, maar als ze ook met lopen druk is..
Of, ze heeft last van haar rug. Als je buiten rijd is dat vaak minder zwaar voor der dan in een bak, doordat je op gras of afvalt etc rijd.

Of bouw ,zoals lovehannah al zegt, eerst een goede band op, tot dat ze rustig is met lopen. dan weer eens erop proberen. ;)

aaanouk

Berichten: 601
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 23:18

Ze heeft een enkelgebroken bitje, maar dat is volgens mij veel te dik voor haar. Zou een dubbel gebroken bit beter zijn?

LoisVeenings

Berichten: 383
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:48

Oke, ja een dubbel gebroken bit is idd beter.
Daardoor prik je niet in het gehemelte. en heb je een bustrens of een watertrensje?
Vaak ben je met een bustrens wat sterker.
Wat ik zou nemen is een dubbelgebroken bustrens.

Owhja, en probeer als ze weer zo hard gaat, je benen van haar buik af te houden (dat is heel moeilijk, maar zo voorkom je dat ze nog harder gaat), en trek niet aan de teugels.
Als je gaat trekken wilt ze 'door' het bit heen lopen, om de pijn minder te laten worden. Als jij geen druk op de teugels zet heeft ze geen pijn in haar mond en zal ze ook niet harder gaan om de pijn te ontlopen. ;)
Hoop dat je hier wat aan hebt!

Sabmid

Berichten: 200
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Essen

Re: Alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:51

Ik denk dat jullie eerst vertrouwen in elkaar moeten krijgen.
Ga haar eens rustig leren kennen aan de grond in de bak. Bouw het langzaam op.
Ik zou toch les met haar gaan volgen en miss een medisch probleem uitsluiten..
Succes

aaanouk

Berichten: 601
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:02

Ik was nog vergeten te zeggen, bij de vorige eigenaar is ze waarschijnlijk mishandeld..
Zal dit haar gedrag verklaren?

EAW
Berichten: 472
Geregistreerd: 24-09-09

Re: Alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:14

Ja, dit zou haar gedrag kunnen verklaren.
Ten eerste, neem les.
Ik heb hier ook last van met mijn draver, maar in mindere mate.
Na één keer lessen ging het meteen veel beter.
Ook zou ik niet de oplossing in een ander bit zoeken, dit werkt vaak juist tegen strijdig.

Ze ziet jou waarschijnlijk (nog) niet als leider, en ziet erg veel situaties als ''eng''.
Jij raakt dan nog stressiger, waardoor haar gevoelens alleen maar worden bevestigd.
Ik zou proberen om gewoon in de bak een beetje te longeren, proberen te zorgen dat ze meer vertrouwen in jou krijgt.
Als ze dit dan heeft, beginnen met in de bak stappen, en stukjes draven, maar er echt vooral mee bezig zijn dat JIJ het tempo bepaalt, en niet zij!
Des te meer jij merkt dat je haar meer onder controle krijgt, des te meer geef je mee.
Bv: Je stapt, en draaft aan, in het begin dramt ze nog een beetje, maar daarna neemt ze jouw tempo aan. Je geeft dan mee qua teugel lengte. Maakt ze hier gebruik van, begin dan weer opnieuw. Teugels aan nemen, jouw tempo, meegeven.
Dit hou je net zo lang vol totdat jij het tempo bepaalt.
En als je haar dan in stap, draf én galop onder controle hebt, kan je een keer een sprongetje proberen.
En nee, dan gooi je niet meteen de teugels los, maar blijf je rijden volgens precies dezelfde werk wijze.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

lorreleentje
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: ter apelkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:25

ik heb net zo'n pony gehad, en ik kon er in het begin ook echt helemaal niks mee! Het was bij mij altijd zo dat als ik op hem ging rijden dat m'n vader hem eerst een kwartier aan het longeertouw moest laten lopen, omdat ze gewoon graag hun energie kwijt willen! bij mij was het ook in het begin dat als ik op een concour kwam dat hij iets zag en dan was het gelijk weer mis... staart de lucht in en niet meer te houden... vaak is het ook gewoon eigenwijs gedrag en moet je ze gewoon aanpakken, wij hebben hier voor een ketting gekocht voor door het bit heen, en als hij dan weer zo heet word om niks dan trek je eens een keer aan dat touw en dan klap het bit even dubbel, het hoort pijnlijk maar ik zal je zeggen het helpt echt wand hij moet ook respect voor je krijgen jij bent de baas en hij niet! en bij arabieren kan het ook nog wel eens liggen aan het voer wat jullie hem geven mischien wat switchen met brokken? maar ik zal zeggen heeeeel veel oefenen met bijvoorbeeld alleen maar stap draf stap draf stap draf niet eerder stoppen tot dat het echt goed gaat!! er is maar 1 ding te zeggen veel oefenen en niet opgeven!

en ps. mischien is het anders beter dat je prive les krijgt?