Springen,, hoe hoog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyenKatinka

Springen,, hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 12:05

Ik heb een verzorgpony's van 17 jaar, maar ze gedraagd zich als 10.
Ze heet Katinka en ik rij bijna ongeveer 4X in de week op haar.
Springen kan ze ook heel goed en vindt ze heel leuk.
Maar mijn vraag is: hoe hoog kan ik nog ongeveer met haar springen?
Ik denk dat ze nog vrij hoog kan omdat ze het leuk vindt en nog heel actief en fit is.
Ik spring nu ongeveer 50/60 cm.
Ik hoor graag hoe jullie ongeveer zouden springen.

Groetjes Dyonne.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:26

Ik kan geen lengte zeggen. Ik denk dat je leeftijd van 17 jaar niet moet onderschatten. Een paard kan zich geestelijk heel jong voelen maar het lichaam is al ouder. Ik denk als die nu 50/60 cm springt dat je het met kleine beetjes nog wel kan opbouwen. Maar doe het met kleine stapjes. Als jee gevoel zegt dat het niet hoger kan doe het ook niet. Geniet lekker nog van je paardje nu nog lekker actief en fit is en voorkom ongelukken en blessures.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:27

Hoe groot is ze??
en wat lovehorses4 zegt; je moet zo`n paard niet onderschatten!!!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:28

hoe groot is ze/
want dat kan nogal schelen natuurlijk.
verder vind ik 17 niet oud. meters moet je niet meer willen springen.
maar 17 is echt niet oud.

en een parcours of 1 hindernis een paar keer nemen is ook verschil (wendingen en dergelijk)

xSaarSaar

Re: Springen,, hoe hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:30

17 vind ik nog niet oud hoor.

Waar je wel goed op moet letten is dat je het rustig opbouwt.
Probeer ook zoveel mogelijk dingen te oefenen en niet steeds hetzelfde.
En zorg natuurlijk dat ze goed losgereden is, bij de wat oudere paarden is dit helemaal belangrijk, die zijn sneller stijf.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:33

ik ben het inderdaad mee eens 17 jaar kan je nog makkelijk springen en is niet oud , maar doe het gewoon voorzichtig aan rij eerst je paard goed los en wees gewoon allert dan komt het goed

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:33

en zorg dat ze dan de volgende dag ook genoeg beweging krijgt, anders worden ze stijf, vooral op die leeftijd.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:40

Mijn pony is 19 en ik ga nog in volle rengalop door de bossen, ik gooi haar dan los en dan mag ze het helemaal zelf weten, en als ze hard wil gaan moet ze dat vooral doen :P
Als het een D pony is kan hij zeker nog hoger hoor, ik spring ook ongeveer 60 cm maar mijn pony heeft geen goede spring bazis dus doe ik niet zo veel. Ons oudje van 29 maakt soms ook nog een een sprongetje. Vorig jaar was ze in paniek en sprong ze over een hek van 1 meter of nog iets hoger!! Ze is vroeger dan wel Z spring pony geweest maar ze word nu nog zelden mee genomen op buiten rit. Ik zeg: geniet lekker van je pony de komende jaren en kijk goed naar wat je pony aan geeft!

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 15:14

Ze is een vrij grote D-pony en ik rijd nu ongeveer 4X in de week op haar.
Ben het nu aan het afbouwen omdat ik volgende week weer naar school moet en dan niet meer zo vaak op haar kan rijden.
En 17 is inderdaad nog niet echt oud, maar ik was gewoon nieuwsgierig.
Bedankt voor jullie reacties!

KladJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:01

mijn pony is ook 17 jaar en ik heb 1.20 met haar gesprongen
zolang je pony er zin in heeft kan je nog best hoog met haar springen

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:29

Het verschillt heel erg per paard, want het ene paard is al oud als hij 17 is maar het andere paard is nog harstikke fit.

Een paard waar mijn vader op reed was ongeveer 21 en die kon ook gewoon nog makkelijk over 80cm/1m en die vond dat heel erg leuk.
Maar je moet het dan gewoon in kleine stapjes opbouwen en niet al te vaak springen en dan gewoon een hindernis, maar afentoe een klein parcoursje zou denk ik ook nog wel kunnen.

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 20:31

Ik hoef geen meter met Katinka te springen.
Ik probeer wel steeds hoger en dat gaat heel goed.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:02

netjes dat je haar rustig afbouwt nu ja weer naar school moet.
zie omme heen te vaak dat de laatste 2 weken er elke dag heel veel gereden word, omdat het dan daarna minder kan. (zovan nu kan het nog)
vervolg pony grote kans op vervelende aandoeningen.
zo te lezen zorg je goed voor je Katinka, en gaat het allemaal prima,
heel veel plezier met je jongvolwassen pony
succes op school weer!

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:52

Bedankt Sandra.
Ik ben ook pas 12 dus ik dacht ik gebruik bokt.nl en het heeft me enorm geholpen!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:11

Ik vind het verstandig van je dat je afbouwd!
Verder is 17 niet jong hoor Een paard waar ik op rijd is ouder en springt ook nogsteeds.
Als je maar rustig begint kan je best hoog uitkomen volgensmij,

Groetjes,

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:10

wij hebben een e-pony gehad van 156,5. hij was 18 jaar jong.
maar hij was nog zooo fit we hebben er zelfs nog 1.20 mee gesprongen en dat kon hij nog makkelijk.. maar als het hoger werd vond ik het nogal eng...hoog.... maar hij kan het nog zat hoor!!!!! dus ligt gewoon aan het paard....

taaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:29

ik heb met een 18 jarig paardje 1.35 gesprongen.
dus je zou het gewn kunnen proberen.
je paard geeft vanzelf aan wanneer hij/zij niet verder durft of kan..

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 17:46

Meters hoef ik niet te springen, ik was alleen nieuwsgierig of qua leeftijd hoger kón.
Ik spring nu 40 tot 55 cm en dat bevalt ons prima!
Al is het natuurlijk wel leuk om het te proberen, we gaan hard oefenen!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:56

Mijn pony is 20 en 1.365m en lijkt wel 7. Ze is zo snel en fit. Ze sprong altijd 80 cm. Maar ik heb 1 x met haar 1 meter gesprongen en dat vond ik hoog genoeg. Toen ik een x 60 cm stijltje ging springen weigerde ze eerst 2x voor ze sprong. Dus spring ik tegenwoordig 50 cm.

Denk dat je moet beginnen met 40,50,60. en afwisselen met kruisjes en stijltjes. Je moet gewooon kijken hoe jij denkt dat ze het springen nog red.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:04

Je weet waar je mee bezig bent zo te horen. :) Heel verstandig dat je wat afbouwt. En idd gewoon lekker blijven springen af en toe, denk dat je zelf wel aanvoelt wanneer ze het niet leuk meer vind of het niet meer zo makkelijk kan. En 60 cm is een prima hoogte hoor. 70 of 80 zou misschien ook nog wel kunnen zo af en toe. Ik ken ook een paard van 17 die zo af en toe nog eens een sprongetje doet. Die vind het ook superleuk en is springgefokt. Maar ook vanwege haar leeftijd wordt er niet fanatiek mee gesprongen. (word wel ongeveer 4x in de week gereden) Blijf het werk gewoon afwisselen met dressuur, springen, buitenritten en grondwerk/losgooien en wandelen het ze heeft het nog prima naar haar zin. :)

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:18

Mijn (spring)paard is net 16 geworden. Die rijdt soms nog gewoon een prive(dressuur)les en een springles achter elkaar! Doet nog trecs van 25-30km. Echt geen probleem. Een paard geeft het wel aan als hij niet meer kan.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:16

lovehorses4 schreef:
Ik kan geen lengte zeggen. Ik denk dat je leeftijd van 17 jaar niet moet onderschatten. Een paard kan zich geestelijk heel jong voelen maar het lichaam is al ouder. Ik denk als die nu 50/60 cm springt dat je het met kleine beetjes nog wel kan opbouwen. Maar doe het met kleine stapjes. Als jee gevoel zegt dat het niet hoger kan doe het ook niet. Geniet lekker nog van je paardje nu nog lekker actief en fit is en voorkom ongelukken en blessures.

Zo oud is 17 niet voor een pony. Een pony kan 30 worden. Ik spring met mijn pony van 16 ook makkelijk een 90 parcours rond.

Ik denk dat je zelf moet kijken wat de combinatie aan kan.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 05:48

ampie2397 schreef:
wij hebben een e-pony gehad van 156,5. hij was 18 jaar jong.
maar hij was nog zooo fit we hebben er zelfs nog 1.20 mee gesprongen en dat kon hij nog makkelijk.. maar als het hoger werd vond ik het nogal eng...hoog.... maar hij kan het nog zat hoor!!!!! dus ligt gewoon aan het paard....

zo oud is dat niet het paard zou het zelf idd wel angeven als het niet meer wil of kan of durft. *D

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 06:13

Dat ligt aan het paard en aan de training van het paard.
Ons oude paard sprong op 19/20 jarige leeftijd in de M springen.

Dus ze zouden inprincipie makkelijk kunnen springen met de juiste training en goed opbouwen. Niet te hoog en veel in het begin later kun je het als het goed gaat wat hoger en iets langer springen. Ik zou beginnen met 30/40cm. Dan na een tijdje 10cm hoger. Tot je merkt dat je haar grens heb bereikt en dan kan je kijken of je die grens kan verleggen maar ik zou daar zoiezo met een intructeur overleggen al zou ik al bij het begin een instruvteur zoeken ;)

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:40

heye
nog gewoon lekker springen 17 is niet oud hoor.
xxx anneke