Beste leren voeten stilhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_julia

Beste leren voeten stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 17:46

Hooi,
Ik kan nooooooit maar dan ook nooooit mijn voeten stilhouden bij de singel.
Ze gaan of naar buiten wijzen (Wat dikkels gebeurt in de draf) of ze gaan heen en weer.
Heb al van alles geprobeerd en heb al heeel vaak les gehad maar het heeft bij mij nog nooit geholpen.

Dus heeft mischien iemand tips zodat ik mijn voeten kan stilhouden.

Bij mij in de buurt is er ook geen lesgeefster die me kan helpen want die komt niet aan huis of mensen waar ik al les van heb gehad.

Tips : Graag :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 07-08-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte en cursieve tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid

calypsoo

Re: Beste leren voeten stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:47

vastbinden met touwtjes?
let op: doe dit alleen als je pony/paard braaf is en niet om niets wegschrikt! ;)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:27

@calypsoo: okee ja dat heb ik al is gedaan zal nog is proberen en volhouden met dat te doen :D Bedankt,
Ja mijn pony is echt mak,, en als ze schrikt is of heel snel stilstaan of 1 pasje op zij springen maar niet overdreven xd
En meestal schrikt ze niet.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:29

heb je al verschillende beugellengtes geprobeerd. ik had dat eerst ook heel erg. nu ik mijn beugels wat korter heb gedaan lukt het beter om mijn hakken uit te drukken en mijn benen stil te houden. succes;)!

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:32

@horselover7: Ja, heb als is kort gereden en dan weer iets langer en dan nog langer en dan weer korter, maar lukt niet :(

Maar toch bedankt :D

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:38

als je kortere beugels doet ga je al snel in een stoelzit zitten.
ik zeg t maar even dat je t moet doen als je echt een makke pony hebt.
heb namelijk al een keer gezien dat t goed fout ging ;)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:45

@calypsoo: ja ik heb echt een mak paardje kan je alles meedoen en schrikt niet,, ik ga eerst proberen in bak en het is daar echt rustig dus :D

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:53

je benen vastbinden zou ik niet zo snel doen. Zelfs het braafste paardje kan schrikken.

Veel oefenen met zonder beugels draven. Heeft mij heel erg geholpen :)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:06

tessa_brain : ja dat is zo,,

okee kan ik ook oefenen.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:25

@ Laura_julia: zonder beugels oefenen helpt wel, maar het helpt meer je benen stil te houden (denk ik)

Ik kreeg altijd de tip om voor je gevoel een beetje naar achter te leunen, met je boven lichaam en dan draai je automatisch (tenminste, zo zei mijn instructrice dat) je voeten dus naar binnen en hou je ze stiller!

Ik hoop dat het helpt!

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:31

ik ben daar nu ook heel erg mee bezig, ik heb nu schuine beugelblokjes, waardoor ik nog extra mijn voeten naar binnen zet ( niet vastzetten), en je knieën tegen het zadel aandrukken ( met een normale lengte beugels )en je hakken laag houden ;)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:02

Ik heb hier ook moeite mee, vooral met lichtrijden.
"Ze" zeggen dat je het jezelf het makkelijkst maakt als jij je onderbeen wat naar achter legt (ter hoogte van je heup), je hakken uitdrukt en via de binnenkant van je boven/dijbeen je benen 'los' laat hangen. Dus geen spanning, niet klemmen, maar dat je een elastiek-gevoel creeërt. Ook de 'hakken naar buiten' werkt bij mij beter dan 'tenen naar binnen.'
Het helpt mij wel iets, maar ook nog niet optimaal, dus ik lees mee. :)

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:20

.
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 07-02-22 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 12:52

@zonnepaardje:
Bedankt ja het zal wel helpen.
:D
Ik ga het zo spoedig mogelijk dat oefenen.
Bedankt!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:29

RT-->YRT

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:32

zonnepaardje schreef:
Ik zou niet proberen om een verkeerde zit aan te nemen (bv stoelzit) of je benen vast maken.

Rij eens een lange tijd zonder beugels en probeer echt te ontspannen in stap, draf en galop...
(dat is steeds gemakkelijker aan de longe dan dat je zelf nog moet sturen)
Denk dat je met je voeten op de grond staat en je benen moeten losjes tegen het zadel liggen.

Je hiel moet onder je heup komen, meestal liggen je benen dan niet op/bij de singel, maar wat meer naar achter.
Dat is niet zo gemakkelijk maar als je er veel op oefent gaat dat vanzelf, ik heb hiervoor vaak zitles.

Om dat alles te corrigeren moet je een beetje meer aandacht geven aan je benen en ze gewoon aan het paard houden zonder klemmen. Het gaat gemakkelijker als je je tenen naar binnenhoudt, probeer als je in het zadel zit, vanuit je knie je onderbeen wat naar binnen te draaien zodat je hak naar buitenkomt. En probeer steeds te veren in je knieën en in je hak, dat wordt mij steeds verteld en het helpt echt !!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is bedoeld als tips en hoop dat het zo een beetje over komt.

Hier heb je wat aan :j

Vastbinden of iets zou ik ook niet doen dat is gevaarlijk..

Maar inderdaad zitles, dat ga ik zelf ook doen :j

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:31

.
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 07-02-22 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:47

vanuit je knien rijden,
je moet je kniën beetje klemmen zodat je je onderbeen niet mee beweegt.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:16

Klemmen? Juist niet..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:35

Ik loop ook met dit probleem, als ik lichtrij gaan bij het staan mijn onderbenen van de singel af, ga ik zitten dan gaan mijn onderbenen tegen mijn paard aan en mijn hakken omhoog en naar achter, echt geen gezicht :(.

Beugels aan de singel binden heb ik al eens geprobeerd, was geen succes.
Beugels langer maken hielp wel wat.
Met doorzitten is het een stuk beter.
Zonder beugels draven helpt goed.
Mezelf confronteren met mijn houding door mijn rijden te filmen helpt heel goed, want vaak denk ik dat ik het goed doe, maar lijkt het nog steeds nergens naar.

Laast meegedaan aan een clinic, onze instructeur vond dat ik veel strenger voor mezelf moest zijn, want mijn gewiebel en gepluk veroorzaakt dat mijn paard vervelend en onrustig in de aanleuning wordt tijdens het rijden.

Ik benijd de ruiters die van nature als een huis op hun paard zitten, misschien proberen wij wel teveel en moeten we gewoon gaan zitten en ons paard het werk laten doen.... :)

Elisabeth1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:39

Met de ontspannening kom je het verst en zorg ook dat je je benen gewoon om je paard legt, niet klemt maar gewoon legt!

elisah123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:06

Ik heb hier ook heel veel moeite mee. Ik kan ook niet goed druk uitoefenen op mijn hakken. In stap gaat dit nog redelijk, maar zodra ik ga draven gaat het helemaal mis. Mijn benen gaan de heletijd heen en weer. Gelukkig helpt mijn instructrice mij hier nu wel mee, en zij heeft me geleerd dat het makkelijker is je benen stil te houden wanneer je paard goed voorwaarts is.
Dat is inderdaad zo!

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 11:39

Hooi iedeereen ben al een paar dagen nie meer op bokt geweest had het heel druk.
Heb nu alle berichten gelezen en heb punten voor mij gemaakt waar ik dijdelijk op moet letten.
Gisteren deed ik ook is de beugels wat langer en het klopt ja :D het helpt beter ik hield ze beter stil en deed mijn voeten niet zo ver van de buik af dus dat was een succes:D
Ik ga het vaker doen!

ontsnapping heeft ook veel geholpen.
Je moet je zelf gewoon van de wereld afzetten en meer op je paard en voeten concentreren.
Dat heeft ook goed gedaan.
Moet natuurlijk nog steeds en veel oefenen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:55

ik zat heel erg als een pinguin of kapstokjes of hoe iedereen dat noemt, en ik heb het afgeleerd doordat mijn instructrice er iedere keer als ik langs haar kwam er wat over zei.. nu is het stukken minder!