zonnepaardje schreef:Ik zou niet proberen om een verkeerde zit aan te nemen (bv stoelzit) of je benen vast maken.
Rij eens een lange tijd zonder beugels en probeer echt te ontspannen in stap, draf en galop...
(dat is steeds gemakkelijker aan de longe dan dat je zelf nog moet sturen)
Denk dat je met je voeten op de grond staat en je benen moeten losjes tegen het zadel liggen.
Je hiel moet onder je heup komen, meestal liggen je benen dan niet op/bij de singel, maar wat meer naar achter.
Dat is niet zo gemakkelijk maar als je er veel op oefent gaat dat vanzelf, ik heb hiervoor vaak zitles.
Om dat alles te corrigeren moet je een beetje meer aandacht geven aan je benen en ze gewoon aan het paard houden zonder klemmen. Het gaat gemakkelijker als je je tenen naar binnenhoudt, probeer als je in het zadel zit, vanuit je knie je onderbeen wat naar binnen te draaien zodat je hak naar buitenkomt. En probeer steeds te veren in je knieën en in je hak, dat wordt mij steeds verteld en het helpt echt !!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is bedoeld als tips en hoop dat het zo een beetje over komt.
Hier heb je wat aan 
Vastbinden of iets zou ik ook niet doen dat is gevaarlijk..
Maar inderdaad zitles, dat ga ik zelf ook doen