Veulen halster omdoen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skoofer

Veulen halster omdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:14

Hallo
Wij zijn 2 meisjes en verzorgen shetlandertjes. Er is 1 veulen bij. We mogen al aan het veulen zitten enz. maar de moeder is wel erg beschermend. Hoe zouden jullie het dan doen met het halster omdoen bij het veulen?

Vriendelijke Groet Vera&Inge

Cassidy

Re: Veulen halster omdoen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:55

Om te beginnen moet je er wel voor zorgen dat je eigen veiligheid niet in het geding komt, een beschermende moeder kan heel gevaarlijk zijn. Dan is het tweede dat het jullie verzorgpony's zijn, weet de eigenaar dat jullie het veulen willen gaan opvoeden?

Op het moment dat jullie met het veulen aan het werk gaan - en dan ook alleen maar in overleg met de eigenaar - kun je het beste de merrie vastzetten. Ga naast het veulen staan, maak het halster open zodat je het niet over de oren heen moet schuiven. Hou de rechterkant met je rechterhand vast, die je voor die tijd over de hals hebt gelegd. De linkerhand houdt de linkerkant van het halster vast. Halster laten zakken, neusje erin en halster vastmaken.

Het omdoen van het halster kan voor weerstand zorgen. Als ze het eenmaal omhebben is het vaak goed. Dus zorg ervoor dat je het omdoen minstens 20 keer achter elkaar meeneemt, tot je geen weerstand meer krijgt.

Omgaan en opvoeden met een veulen vraagt kennis van zaken, en mag ik heel eerlijk zeggen dat ik betwijfel of jullie echt de nodige bagage bij jullie hebben om het dier een goede degelijke basis bij te brengen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:31

Ik verplaats dit topic van NH naar YRT omdat het hier beter past.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:59

Cassidy schreef:
Om te beginnen moet je er wel voor zorgen dat je eigen veiligheid niet in het geding komt, een beschermende moeder kan heel gevaarlijk zijn. Dan is het tweede dat het jullie verzorgpony's zijn, weet de eigenaar dat jullie het veulen willen gaan opvoeden?

Op het moment dat jullie met het veulen aan het werk gaan - en dan ook alleen maar in overleg met de eigenaar - kun je het beste de merrie vastzetten. Ga naast het veulen staan, maak het halster open zodat je het niet over de oren heen moet schuiven. Hou de rechterkant met je rechterhand vast, die je voor die tijd over de hals hebt gelegd. De linkerhand houdt de linkerkant van het halster vast. Halster laten zakken, neusje erin en halster vastmaken.

Het omdoen van het halster kan voor weerstand zorgen. Als ze het eenmaal omhebben is het vaak goed. Dus zorg ervoor dat je het omdoen minstens 20 keer achter elkaar meeneemt, tot je geen weerstand meer krijgt.

Omgaan en opvoeden met een veulen vraagt kennis van zaken, en mag ik heel eerlijk zeggen dat ik betwijfel of jullie echt de nodige bagage bij jullie hebben om het dier een goede degelijke basis bij te brengen?

hier ben ik het mee eens,
niets meer aan toe te voegen

orange11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:34

zorgen dat de moeder en het veulen eerst een kwartiertje zonderelkaar kunnen de moedeer de uithalen en dan het veulen even een halster om

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:57

orange11 schreef:
zorgen dat de moeder en het veulen eerst een kwartiertje zonderelkaar kunnen de moedeer de uithalen en dan het veulen even een halster om

Mijn veulens hadden hun halster al op dag 1 om, en dan hoeft de merrie echt niet bij het veulen vandaan (of het veulen bij de merrie).

nymfasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:36

hallo ,ik heb zelf ook een veulen , en die kan nu op 2 maand al een halster aan doen , en zelfs al vasthangen aan de ketting , je moet ze gewoon even scheiden , de ene in de stal en de andere bij jou , en dan doe je die rustig een halster aan , xx