Waarom moet je zo oud zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCelinaB

Waarom moet je zo oud zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:15

Ik snap iets echt niet.
Ik ben naar nog een verzorgpaard opzoek, omdat ik van paardenles afmoet einde van het jaar.
En als ik dan een leuke verzorgpony/paard(wel groter dan 1.55 want ben zelf 1.60 en best groot) staat er dat je 14 of 15+ moet zijn.
En dan baal ik echt.

Wat vinden jullie hiervan?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-05-10 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit tekst gehaald

Dorus

Re: Waarom moet je zo oud zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:17

Vaak is dat omdat de eigenaar van het paard een bepaalde verantwoordelijkheid verwacht. Over het algemeen komen meiden die nog wat jonger zijn alleen om te 'spelen' en daar zitten ze niet op te wachten want er moet serieus met het paard aan de slag gegaan worden dus vandaar de leeftijdsgrens.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:18

Ik denk dat veel paarden eigenaren die grens instellen omdat kinderen van die leeftijd vaak al meer ervaring en verantwoordelijkheidsgevoel hebben en dat is wel belangrijk want je krijgt een grote verantwoordelijkheid als je voor iemand anders paard zorgt.
Ik zelf stel geen leeftijdsgrens in, mits het klikt en de bijrijd(st)er goed kan rijden.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:19

Waarom een paard/pony van meer dan 1.55?

Met jouw lengte van 1.60 pas je makkelijk nog op een D-pony.
Dan heb je ook meer kans dat ze een jonger meisje nemen.

xCelinaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:20

Maar, sommige kinderen zijn echt serieus met paarden.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:20

Maar hebben op die leeftijd nog te weinig kennis over ervaring..
Niet persoonlijk op jou bedoelt, maar ik zou hetzelfde hebben.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:22

1.60 is niet zo groot hoor, je kan idd nog makkelijk op een D pony.

De eigenaren kennen de pony's/paarden het beste dus als ze geen jonger iemand dan die leeftijdgrens willen tja helaas, ze zetten het er niks voor niks bi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:23

Terecht, ivm verantwoordelijkheid(sgevoel) en de hoeveelheid begeleiding die je anders als eigenaar moet geven. Dan kun je net zo goed gewoon alles zelf doen, ben je 3x zo snel klaar ;)

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:26

Toen ik een bijrijder zocht voor mn paard an 1.74 zocht ik ook iemand van 18+.
Dit idd om verantwoordelijkheidsgevoel, en toch wat te zeggen kunnen hebben over hem.
Ben bang dat hij aan de haal zou gaan met een kleiner jonger iemand, iemand jonger dan 18 met veel ervaring had misschien ook gekund, maar over het algemeen zijn dat de meiden die zelf een paard hebben of ergens zelf al rijden.
Het zal vaak liggen aan het type paardje, of het graag uitprobeerd of achter iedereen aan loopt...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:27

Dat wat Sonja zegt is inderdaad ook een belangrijke reden.
Vaak zoeken ze iemand erbij omdat ze te weinig tijd hebben om het zelf te doen. Iemand van 11 kan je alleen niet alleen met een paard/pony om laten gaan, daar moet je bij blijven en dat gaat natuurlijk niet als je al te weinig tijd hebt.

Alleen laten gaat echt niet. Als eigenaar blijf je verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard. Als er iets gebeurt met jou is de eigenaar aansprakelijk en daar zitten ze natuurlijk ook niet te wachten.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-05-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: gedeelte uit tekst verwijderd

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:32

14+, 15+?
Dan heb je nog goeie te pakken... De meeste willen iemand van minstens 16, zo niet ouder. Vaak wordt het al 18 of zelfs 20...

Ik begrijp het wel. Qua leeftijd ben je echt nog kind, je zult sowieso nog minder dingen begrijpen over het wezen paard...
Wat standpunten betreft valt er met een 11-jarige ook nog weinig te bespreken in de meeste gevallen.
Of je kan rijden of niet, tsja, daar laat ik me niet over uit. Misschien ben je wel heel goed.

Maar het gros van jouw leeftijd is manege-grut en dat kan in het algemeen niet met eigen paarden omgaan is mijn ervaring ;)
Bovendien heb je als paarden eigenaar meer zorgen met ouders enz. als je voor een jongere ruiter gaat, dat moet dan heel goed geregeld zijn, want anders ligt echt alle verantwoordelijkheid in de handen van de eigenaar. Dan kun je een kind ook moeilijk alleen laten rijden... En dat is nou juist meestal de reden dat iemand een bijrijder wil, wegens tijdgebrek. Als je er steeds bij moet zijn kost het nog evenveel tijd...

Ik snap je standpunt overigens wel, zo had ik ook gedacht op jouw leeftijd waarschijnlijk ;)

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:37

Nog een reden waarom..., als je met een ouder iemand afspraken maakt kun je er van uit gaan dat deze nagekomen worden. Er is een meisje wat mn shetlander verzorgt, dat wil zeggen dat er iedere week 3 andere vriendinnetjes ook bijzijn en op zitten, mn spullen regelmatig door de wei slingeren, en de pony ongevraagd gewassen/gevoerd/enz wordt. Omdat ik graag heb dat ze wat aandacht krijgt en er geen direct gevaarlijke situaties zijn zie ik het zo maar aan en zeg er regelmatig wat van, maar dit wil ik dus niet met mn paard van 1.74 hebben snap je..

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:23

Volgens mij willen ze gewoon oudere kinderen omdat die al iets meer verantwoordelijkheid hebben en betere rijervaring. Want kleine kinderen zijn ook wat speelser enzo....

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:29

X_Biekeh_X schreef:
Volgens mij willen ze gewoon oudere kinderen omdat die al iets meer verantwoordelijkheid hebben en betere rijervaring. Want kleine kinderen zijn ook wat speelser enzo....

Zet alle eerder gegeven antwoorden achter elkaar en je krijgt deze zin! Welke overigens nog goed is ook! :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:37

RT-->YRT

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:39

aan de ene kant snap ik het wel. als ik zelf een bijrijder zou zoeken zal het ook 18+ zijn.
maar aan de andere kant, op mijn 12e reed ik een z2 paard bij en was ik daar echt wel serieus mee aan de gang. als ik die mogelijkheid toen niet had gehad had ik toen ook niet al vreselijk veel geleerd

sharintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:35

xCelinaB, heel begrijpelijk.
Ik heb er met mijn 12-jaar(tjes) ook last van.
Snap het soms ook niet, want ookal zeg ik het zelf, ik ben best verantwoordelijk.

Het is idd ververlend als je wéér zo'n advertentie tegenkomt van +16 of +18.

Ik weet het ook niet...:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:41

Die kans die Lissy noemt had ik gelukkig ook, maar dat kwam doordat ik altijd op stal was, uit mezelf stalgangen aanveegde, paarden poetste, even de drollen uit een stal schepte als die toch even leeg was omdat een paard in de les liep etc.
Die kans kreeg ik niet omdat ik advertenties bekeek en beantwoorde...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:43

Meestal wil de persoon 1 rond die leeftijd hebben zodat ze wat kan verwachten van de persoon.

De klik tussen paard eigenaar(res) en verzorger(ster) moet ook goed zitten en misschien voelt de persoon wat meer thuis om te kunnen praten met een wat oudere dan een jongere persoon.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:40

ik ben zelf ook 12 maar ik snap het wel =)
als ik een eigen paard/pony zou hebben zou ik ook een verantwoordelijk iemand willen hebben, en zeker voor een pony 1.55 kan je ook snel een ouder iemand vinden. ik ben 1.63 en ik rijd ook nog gewoon op een forse c-pony (bijna d) dus dat kan je ook gewoon zoeken, dan zou je ook sneller iets vinden ;)
Trouwens, veel meiden van 18 kunnen al beter rijden dat meiden van 11/12 jaar.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:50

ik snap het wel, veel mensen zoeken een bijrijder omdat ze zelf niet genoeg tijd hebben, en als jij een paard hebt laat je niet zo snel iemand van bijv. 12 alleen met je paard.
ze willen graag iemand met veel verantwoordelijkheids gevoel.
en als je een groot paard rijd en verzorgt, en die is een stuk groter als jou, en hij schrikt bijvoorbeeld, dan loopt hij zo over je heen, en dat wil jij, en de eigenaar van het paard natuurlijk niet ;)

en als je denkt dat je wel verantwoordelijk genoeg bent, en goed genoeg kan rijden voor een bepaalde pony/paard kan je altijd toch nog even reageren op een advertentie :)
dat heb ik ook een paar keer gedaan.(ik ben 14)
veel mensen zetten idd in hun advertentie een bepaalde leeftijd, maar veel willen het best overwegen als jij één/twee jaartjes jonger bent, maar wel veel ervaring hebt :)
ik zou zeggen zoek gewoon verder, en vraag rond. en als je echt graag wil vind je wel iets ;)
en ik zou niet meteen zeggen van dat je een groot paard wil, want je past volgensmij nog prima op een pony,
en het gaat uiteindelijk toch meer om de klik die je met een paard hebt toch??

gewoon niet opgeven, en rij anders nog een paar jaartjes verder op een manege om wat meer ervaring op te doen :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:52

Ik snap het wel. Als ik een andere verzorgster zou zoeken zou het ook 18+ zijn, tenzij het iemand is die ik heel goed ken, maar dan alsnog het liefst vanaf 16 ofzo.
Die hebben toch vaak net even wat meer verantwoordelijkheidsgevoel. Ik zou een 11 jarige niet alleen met mijn paard laten, hoe lief hij ook is.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:42

Falona schreef:
Vaak is dat omdat de eigenaar van het paard een bepaalde verantwoordelijkheid verwacht. Over het algemeen komen meiden die nog wat jonger zijn alleen om te 'spelen' en daar zitten ze niet op te wachten want er moet serieus met het paard aan de slag gegaan worden dus vandaar de leeftijdsgrens.

hier ben ik het mee eens denk wel dat het daarom is
en ik ben 1.65 ongeveer en ik mag op pony die kleiner dan 155cm zoek anders iets kleiners

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:00

tja je bent 11, ik denk dat het wel logisch is dat een eigenaar liever een verzorgmeisje willen met een grotere ervaring en iemand die
een paard kan houden.
Waarom zoek je geen leuke D verzorgpony? :)

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:37

Ik vind het best goed dat ze vanaf een bepaalde leeftijd doen,
je hebt toch een grote verantwoordelijkheid over het paard/pony.
Bij een jonge leeftijd moet eigenlijk de eigenaar er veel bij zijn,
en ja, zeg nou zelf, dan kan je net zo goed het zelf doen.

Je kan beter op zoek naar een leuke shetlander, of kleine pony
die je goed de baas kan en waar je veel plezier mee zal hebben.
Is voor je zelf en de eigenaar een stuk fijner.