Vriendin op mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xKnol

Vriendin op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:31

Ik denk dat het onder 'overige' moet, aangezien ik niet echt iets kan vinden waar het past. ;)
Ik heb een vriendin, die harstikke aardig is en die supernetjes zit en ook ongeveer op mijn niveau rijdt. Ook heb ik een vriendin die paardrijden ontzettend leuk vind, maar de verzorging nog meer en die gek is op kleine pony's. Wij hebben bij mijn verzorgpaard Shetjes staan, ze is dus mee geweest, heeft honderduizendmiljoen foto's van ze gemaakt, heel gezellig allemaal. Ze rijd verder niet heel bijzonder goed, maar wel oké. Zij is een aantal keer mee geweest naar mijn verzorgpaard & heeft ook stukjes gereden (eerst uitgestapt, later ook wel eens wat oefeningen in draf). Ze doet ontzettend haar best en zit mijn paard niet in de weg. Mijn andere vriendin wil ook graag een keer mee naar mijn verzorgpaard, logisch, heb mijn verzorgpaard al behoorlijk wat langer dan zij haar verzorgpony, en ze heeft nog nooit op de mijne gezeten, ik wel op die van haar. Ze rijdt prima, zit echt supernetjes, maar is heel erg gefocust op "rond" rijden. Dit doet ze dus door kneepjes te geven "spelen" met de teugels (zo wordt ons dit op manegepaarden aangeleerd), maar mijn paard reageert daar heel slecht op, gaat veeeel te hoog en diep lopen. Het probleem is dat zij het prachtig vind als een paard "rond" loopt. No matter how, zegmaar. Ze gebruikt termen als "over de rug" zonder te weten wat dat inhoud. Ze vind elk rond lopend paard (hoe diep ook) "over de rug" lopen. Haar verzorgpony is hard in de mond, en zij doet dus ook behoorlijk wat in haar mond om haar "over de rug" (zoals ze het zelf noemt, dit is niet zo, gewoon te hoog en te diep, ver achter de loodlijn, etc.) te laten lopen. Ik wil gewoon echt niet dat dat op mijn verzorgpaard gebeurt, het gaat net heerlijk met rijden na een paar lessen waar ik echt wat aan heb gehad, ben zo bang om dat kwijt te raken als zij in z'n mond gaat plukken, maar wil haar wel een keer meenemen. (Ze weet dat mijn andere vriendin, die duidelijk minder goed rijdt ook op mijn verzorgpaard heeft gereden, dus het zou raar zijn als ik haar niet laat rijden, maar die andere vriendin zit niet zo in de mond van een paard te plukken). Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ze loopt denk ik een stapje achter. Zo vertelde ze tegen iedereen dat ze een verzorgpony ging rijden die al L had gelopen en dus alles al kon. :+
Maar vind het dan zo rot om te zeggen: Een paard in de L kan niets bijzonders. Of te zeggen: Je mag niet op mijn paard, want je doet veel te veel in de monden van de paarden waar je op rijdt.
Ach, misschien maak ik er ook teveel een probleem van, en moet ik dr gewoon een keer meenemen. Maar het gaat net lekker met mijn paard (hij loopt eindelijk iets beter achter, heeft blessure gehad, en krijg hem ook iets beter aan de voorkant nu ik door lessen heb geleerd mijn hand ietsjes meer toe te staan, zodat hij ruimte krijgt om z'n passen af te maken) dus ik wil dat niet kwijt zijn. ;)
We hadden pas een gesprek over rond rijden, zij vertelde hoe zij het deed (kneepjes geven & spelen met de teugels), waarop ik zei dat het met mijn verzorgpaard echt niet op die manier moest, omdat hij dan te gespannen en hoog ging lopen. Hopelijk onthoud ze dat haha.

Om een lang verhaal kort te maken: ik hoop dat ze snel les gaat nemen met haar verzorgpony en leert hoe je een paard wél moet rond rijden. :D
& ik wou dit gewoon even kwijt. Als je dit hele verhaal gelezen hebt: bedankt! Zou graag weten wat jullie in mijn plaats zouden doen.

S_Evelyne

Re: Vriendin op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:34

misschien kun je haar alleen laten uitstappen? lekker met de lange teugel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:38

Gewoon erbij blijven als ze gaat rijden en jij bent de baas over jouw paard dus vertel haar maar dat rond rijden van achter uit moet komen en als ze dat niet snapt dan laat haar eerst een artikel erover lezen, paard in de krul heeft kneden,trekken heeft geen enkele zin. Snapt ze het allemaal niet dan weiger je om haar op je paard te laten rijden, succes.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:38

Of je laat haar dit stukje lezen?
Eigenlijk ben je hier heel eerlijk zonder vervelende dingen over haar te zeggen.
Ik kan me voorstellen dat je het niet prettig vind dat iemand jou paardje waar je iets mee bereikt hebt op een andere manier gaat rijden, dit mag je denk ik best aangeven :).

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:41

ben het met evelyne eens.
Maar hoe krijg Jìj hem dan "Rond"/aan de teugel

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:42

En wat vind de eigenaresse van het paardje ervan?

Verder is het heel simpel, als jij niet wilt dat er iemand op rijdt dan moet je dit gewoon niet doen. Je kan haar natuurlijk ook helpen en haar constant hierop wijzen en laten merken/voelen hoe ze dan wel moet rijden op het paard. Zo leert zij er van, kan ze toch even rijden en blijft je paard gespaard. Allemaal winst :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:43

jij bepaalt het en anders heeft ze pech. en je kunt het toch aardig zeggen wedden dat ze het begrijpt

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:45

Zeg je toch gewoon dat de eigenaresse vanaf nu niet meer wilt dat er nog andere behalve jij op het paard rijden!

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:46

Enyaa schreef:
ben het met evelyne eens.
Maar hoe krijg Jìj hem dan "Rond"/aan de teugel

Handen gewoon stil en ontspannen, wel verbinding blijven voelen met de paardenmond, maar absoluut niet trekken. Verder gewoon ríjden, proberen te zorgen dat de achterhand er ietsjes meer onder komt (heel lastig ivm blessure uit het verleden). Dan komt hij vanzelf lager in de hals en maakt hij niet alleen een knikje vlak achter zijn oren, maar is hij (zover mogelijk) van achter uit daarheen gereden.

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:47

Kun je haar niet vertellen als ze daar is dat ze beter niet 'rond' kan rijden?
Laat haar dan een beetje met langere teugel rijden :)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:49

Het is jouw verzorgpaard dus jij of de eigenaar bent de baas!Je laat haar anders eerst gewoon even uitstappen,en als zij de volgende keer meer wil laat je haar dat doen.Maar zeg je wel duidelijk als je niet wilt dat zei jouw paard op die manier rijd.Je zegt gewoon dat jouw verzorgpaard daar erg gevoelig voor is.En als ze dat niet begrijpt heeft ze pech en haal je haar eraf.Dit zou ik doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:24

Als ik eigenaar was van een paard en jou als verzorger had, dan stond je met 1 minuut buiten als ik merkte dat je anderen op mijn paard laat rijden. Maw: mág jij uberhaupt anderen op jouw verzorgpaard laten rijden? Het is nl níet jouw paard, dus jij beslist sowieso niet wie er op welke wijze op dat paard rijdt. Dat doet de eigenaar.

Als de eigenaar het goed vindt dat jan en alleman op het paard rijden, dan zou ík daar dan weer niet als verzorger willen rijden. Want wie zegt dat er naast jou niet nog anderen datzelfde paard rijden? Dat is voor het paard niet goed, en voor jou niet erg leerzaam...

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:34

Ibbel schreef:
Als ik eigenaar was van een paard en jou als verzorger had, dan stond je met 1 minuut buiten als ik merkte dat je anderen op mijn paard laat rijden. Maw: mág jij uberhaupt anderen op jouw verzorgpaard laten rijden? Het is nl níet jouw paard, dus jij beslist sowieso niet wie er op welke wijze op dat paard rijdt. Dat doet de eigenaar.

Als de eigenaar het goed vindt dat jan en alleman op het paard rijden, dan zou ík daar dan weer niet als verzorger willen rijden. Want wie zegt dat er naast jou niet nog anderen datzelfde paard rijden? Dat is voor het paard niet goed, en voor jou niet erg leerzaam...

Ja het mag. Vorige keer (laaaang geleden, verzorgde hem net twee maanden) was mijn vriendin mee & liet ik haar niet rijden & zei de eigenaresse tegen haar na afloop: "Je had er ook wel op gemogen hoor, dan weet je dat voor de volgende keer." Wat je ook goed moet begrijpen, ookal heb ik nergens vermeld, is dat mijn paard de jongste niet meer is en geen mooie 'toekomst' meer heeft. Daar bedoel ik mee dat hij Z heeft gelopen, een blessure kreeg, kansen dat hij ooit nog bereden zou kunnen worden erg laag waren, maar tóch kwam hij er bovenop. Achter loopt hij stijf, de achterhand is er heel moeizaam onder te krijgen & bovendien: als je dat doet, rijd je hem gewoon stuk (achterbeen blessure). Het is dus gewoon een paard waar je qua sport niets meer mee kan, maar het is voor mij wel echt een leerpaard. Een paard die de basis goed kent en waarvan ik veel leer. De eerste keer dat ik op hem reed en ik hem uit de galop naar draf wou, gebruikte ik te veel mijn hand ipv mijn zit, waardoor hij ging verzamelen. Daarvan leer ik dus meer met mijn zit te rijden. Zo leer ik dus elke dag van hem. Mijn paard kan niet meer 'verpest' raken omdat er iemand op rijdt, omdat hij dit in kwestie al is ;) , al maakt mij dat niets uit want het is gewoon een lieverd. <3
Bovendien, ik weet heus wel dat er naast mij geen anderen op rijden. Ben de enige die daar als iemand van buiten het gezin over de vloer komt (dan bedoel ik in de stallen, het is geen afgezonderde familie ofzo haha :P ), en ben er bijna elke dag. Z'n conditie is ook niet top, en als je de vorige dag iets te intensief hebt gereden voel je dat gelijk, dus er rijd verder echt niemand anders op. (Sowieso laat ze haar paard toch niet twee keer per dag lopen? :Y) ) Zij rijdt hem ook trouwens niet meer, omdat hij niet de sport in kan. Heeft een nieuw jong paard. Het is dus wel haar paard, maar ze rijdt er niet meer op, ik ben de enige die hem rijdt. Ik vind je reactie een beetje apart, maar jij wist dit soort dingen natuurlijk niet, misschien kijk je er nu anders tegenaan. :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:54

xKnol schreef:
(...) Dit doet ze dus door kneepjes te geven "spelen" met de teugels (...)
Op de manege waar ik heb leren rijden heette dat 30 jaar geleden al gewoon 'zagen' en dat werd daar toen al niet getolereerd. En ik kan geen enkele reden bedenken waarom jij dat nu wel zou moeten doen. Maak dus vooraf strikte afspraken met vriendin in kwestie over hoe jij wil dat ze het paard rijd voordat je haar erop laat.

Als je scherp in de gaten houd of ze zich daaraan houdt ben je er, als ze dat niet mocht doen, snel genoeg bij om haar eraf te laten stappen en zo te voorkomen dat ze de vorderingen die je met je verzorgpaard hebt gemaakt teniet te doen. Haar laten rijden op jouw verzorgpaard was dan natuurlijk wel een eenmalige aangelegenheid, dat lijkt me duidelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:03

Ben het met de rest eens.
Als zij een echte vriendin is kun je haar best de waarheid zeggen en zeggen dat je dat gepluk in de mond niet de manier vindt om een paard te rijden en je dat ook niet wil zien als ze op je vz rijdt.
Als jij haar laat zien hoe het wel moet dringt het misschien wel door.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:08

Ik verplaats het topic van TAO naar YRT

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:10

Hallo,
Je zou ook voor een middenweg kunnen zoeken.
Je vriendin uitleggen hoe jij rijdt. Je vriendin vertellen dat je het heel erg gaat vinden als mensen op je paard rijden die andere hulpen geven. Dat je ook aan je paard kan voelen wanneer iemand er opgezeten heeft die hem anders gereden heeft.
Vragen of ze zich dat kan voorstellen (dat zal ze wel kunnen begrijpen), en vervolgens vertellen dat je het wel goed vindt dat ze een keer rijdt, maar dat je je zorgen maakt over haar "anders rijden".
Jullie kunnen dan afspreken dat ze er mee moet stoppen, als blijkt dat ze zich niet kan aanpassen aan je paard.
Daar heb je echt alle recht toen, en je hebt je vriendin toch een eerlijke kans gegeven.

Succes ermee!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:52

Je kunt ook zeggen dat je niet wil dat zij hem naar beneden rijdt, mijn vriedin zou dat wel snappen :)
Dan leg je uit waarom en dan zou ze denk ik wel begrijpen ;)
Laat haar anders met lange teugel rijden? ;)

annaa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:25

Ik zou toch de waarheid zeggen,
het is niet jouw eigen paard maar je verzorgt hem wel ;)
Toen ik mijn arm had gebroken heeft een ander meisje
een tijdje mijn paarden gereden.
ze is zeker net zo goed als mij, misschien nog wel beter
maar ze rijd heel anders, met hardere hand zeg maar
toen ik weer hersteld was en weer ging rijden
stijgerde mijn paard soms als er iets was of als ik haar aanspoorde.
Voordat dat meisje haar gereden had deed ze dat nooit.
Het heeft mij enkele maanden geduurd omdat weer af te leren!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:11

Gewoon zeggen hoor. Doe ik ook gerust. Zelfde idee, iemand die te hard met haar handen was, ze snapt kennelijk niet dat het verkeerd is. Heb het een keer vriendelijk gevraagd, kreeg geen reactie toen was het even heel duidelijk: "Je houd nu op met zagen of ik kom je eraf halen, meen ik serieus." :)
Zou het dus gewoon eerlijk zeggen, als er mensen op mn vzpaardjes rijden durf ik ze ook gerust een beetje les te geven.

Michellee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:58

Je zou haar gewoon kunnen zeggen dat ze heus op je (verzorg)paardje mag, maar dat ze haar handen niet mag "gebruiken". Misschien leert zij daar ook wat van, niet elk paard is natuurlijk hetzelfde. Ik ken een paardje waar je niets mag doen en dan gaat ze van zelf langzaam naar beneden. Leg dus gewoon uit dat jou (verzorg)paardje niet hetzelfde is als die van haar en dan zal ze heus wel luisteren. Ben benieuwd hoe het loopt!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:01

Je kan haar er wel oplaten, maar blijf erbij.
En zeg bijvoorbeeld dat ze haar handen stil moet houden, en zodra je ziet dat ze begint te 'plukken' zeg je er wat van! :j

9xxshadowxx9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:17

Je kunt haar er wel op laten gaan, maar dan moet je er gewoon bij blijven.
En als het te erg wordt volgens jou moet je gewoon vraen of ze hem niet aan de teugel wil vragen
Het is altijd nog JOU verzorgony :D

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 17:19

Het is al goed gekomen. Mag er een slotje op? :)