Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cookie2222 schreef:soms hebben ze een harde prik wel nodig maar dan is het ook hun verdiende loon, zolang je niet de heletijd prikt gaat het wel goed

Cookie2222 schreef:soms hebben ze een harde prik wel nodig maar dan is het ook hun verdiende loon, zolang je niet de heletijd prikt gaat het wel goed

Paula1994 schreef:Ik vind dat je sporen alleen moet gebruiken als je weet hoe je er mee om moet gaan. Niet de heletijd met die sporen blijven drijven, dan wordt het paard daar later 'gevoelloos' voor dus dan hebben je sporen nog geen effect.
Ik rij zelf ook meestal met sporen. Om af en toe een beetje dat extra te laten zien.
Soms heeft die pony die ik rij wel een x even die sporen nodig. Als ze heel erg aan het hangen is dan geef ik ook een x goed been met mssn iets sporen en voor een iets strengere ophouding. (niet dat ik flink in die mond ga trekken, want daar ben ik zelf ook echt tegen! Maar even iets strenger dan normaal.) Dan leert ze ook dat ze moet luisteren.
Dus ik vind dat je je paard of pony ook best even je been mag laten voelen. Maar zeker niet onterrecht zoals je dat zo vaak ziet!!