Paarden gemaakt om te springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Paarden gemaakt om te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 17:28

Heuj :+

Mijn vader vind het altijd erg dat ze paarden laten springen... maar sommige springen uit zichzelf? Dus.. paarden&springen=gewoon normaal..
of..
paarden&springen=kangewoonniet?

Ohja, zelf ga ik er dus voor dat het springen gewoon kan natuurlijk, want als ze echt niet willen.. dan weigeren ze vanzelf.. En tsja, als sommige uit zichzelf springen...
Spreekt voor zich toch?
:o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:08

Paarden springen uit zichzelf in principe als er een obstakel is waar ze niet gemakkelijk omheen kunnen. Sommige paarden doen dat erg gemakkelijk en vanzelfsprekend, anderen juist liever niet. Ras/type paard speelt daarbij ook een aardige rol.
Ik vind het niet zo zwart/wit als jij het in je openingspost stelt. Er spelen diverse factoren die bepalen of het wel of niet "kan". Springen is in ieder geval een zware belasting, zeker als het ook nog met een ruiter is. Dan moet de ruiter heel goed afwegen of het verantwoord is om het van een bepaald paard te vragen en in welke mate het dan kan.
Verwacht niet van een braaf paard dat het weigert te springen als het eigenljk niet wil, zo zitten paarden niet in elkaar. Heel veel paarden zijn veel te veel bereid om dingen voor hun ruiter te doen die eigenlijk ongezond zijn voor het paard. Voordat het gemiddelde paard weigert ben je meestal al ruim te ver gegaan.

Abeltje77

Re: Paarden gemaakt om te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:11

Maar.... eigenlijk is springen voor een steppedier als een paard iets onnatuurlijks. Kijk maar eens hoe vaak je bijv een zebra ziet springen. Eigenlijk nooit. Paarden zullen als ze de keus hebben ook liever langs iets lopen dan er overheen springen.

Al neemt dat niet weg dat er legio paarden zijn die het heel erg leuk vinden en ook goed doen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:22

Ja, dat is allemaal ook weer helemaal waar!

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:29

mij pony vond het super leuk die ging er echt op af!
en mij paard nu die loop er dwars door heen dus licht ook heel veel aan het paard zelf

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:36

De mijne springt wel vanzelf over een serie sprongen. Als ze los in de bak staat en ze gaat rennen, dan gaat ze ook over de sprongen waar ze eigenlijk ook langs zou kunnen lopen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:53

Alles wat ze kunnen wordt gebruik van gemaakt, het trekken van de kar, de ruiter ergens brengen, de dressuuroefeningen, springen. Allemaal vrij onnatuurlijk. Paarden er niet bewust van wat er in hun lichaam vanbinnen afspeelt, dus dat sommige dingen belastend zijn voor de gewrichten, maar ze kunnen het wel.
Overigens is het met de springpaarden zo dat ze niet iedere dag springen maar ook intensief zonder hindernissen getraind worden

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:24

Een paard is er op gebouwd dat wanneer het moet vluchten, het kan springen. De snelste route kan nemen en snel over/langs obstakels kan. Ofwel de wendbaarheid, het soepel zijn, en de springtechnieken.

Het paard ontwikkelt zich naar de omgeving, de flora én fauna! ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:56

RT-D ->> YRT

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:42

Waratje schreef:
Paarden springen uit zichzelf in principe als er een obstakel is waar ze niet gemakkelijk omheen kunnen. Sommige paarden doen dat erg gemakkelijk en vanzelfsprekend, anderen juist liever niet. Ras/type paard speelt daarbij ook een aardige rol.
Ik vind het niet zo zwart/wit als jij het in je openingspost stelt. Er spelen diverse factoren die bepalen of het wel of niet "kan". Springen is in ieder geval een zware belasting, zeker als het ook nog met een ruiter is. Dan moet de ruiter heel goed afwegen of het verantwoord is om het van een bepaald paard te vragen en in welke mate het dan kan.
Verwacht niet van een braaf paard dat het weigert te springen als het eigenljk niet wil, zo zitten paarden niet in elkaar. Heel veel paarden zijn veel te veel bereid om dingen voor hun ruiter te doen die eigenlijk ongezond zijn voor het paard. Voordat het gemiddelde paard weigert ben je meestal al ruim te ver gegaan.

Idd, hier ben ik het helemaal mee eens :)

_Switch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:36

Heb ergens gelezen dat een gezond paard tot zijn knie-lengte kan springen.
Tja, paarden die springen/dressuren weten niet beter, die gaan niet ff denken zo van, ow, was ik nu maar vrij :+

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:49

Zowieso kent iedere 'regel' zijn uitzonderingen,
maar ik vind het een beetje raar dat je vader dit zegt.
Er zijn zat paarden die het super vinden om te springen!
Natuurlijk speelt het ras etc. ook een rol, maar dat
betekent niet dat een paard het niet leuk kan vinden?