trekken jullie je paard opzij als ie niet luisterd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

trekken jullie je paard opzij als ie niet luisterd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:20

hallo,

mijn paard heeft vaak de neiging er vandoor te schieten , zowel in bak als buiten. ik geef altijd rustig ophoudingen , maar als ze 't in de bol heeft houdt niets deze eigenwijze tante tegen .
behalve dit dan ; haar opzij trekken , het hoofd naar jou knie . dit is zeker niet iets dat ik graag doe , maar als het moet dan moet het . wat is jullie mening hierover ?

liefs.

Anoniem

Re: trekken jullie je paard opzij als ie niet luisterd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:22

Ik zou eerst eens willen uitvinden waarom ze dat dan doet. Dan kun je het ook echt oplossen.

Ik zet een paard dat harder wil als ik, vaak even op een volte, ga figuren rijden, dat werkt vaak prima, moeten ze goed opletten :) Het hoofd naar mij knie doe ik nooit :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:23

de reden is gewoon puur dolheid ( als je het zo zegt , denk dat je 'm wel snapt) wat je noemt doe ik ook , maar ik heb het ook over buiten .

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:24

Ik kan Diva redelijk goed terugrijden op mijn zit en als het noodzakelijk is kan ik haar ook kalmeren met haar stem, dus nee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:25

@ TS: Ik rijd niet met zo'n paard buiten, ben niet levensmoe :D

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:26

Ja, dat doe ik ook wel eens. :)
alleen als ik op buitenrit ben, paardje gaat dan helemaal door het dolle heen en wordt een tank. ik kan alles doen wat ik wil, maar niets helpt. behalve omtrekken. ik ga nu met thiedemann naar buiten, dan hoef ik dat minder vaak te doen.
Laatst bijgewerkt door Anniick op 13-04-10 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:26

Hier in de bak wil de mijne ook nog weleens kloten, meestal is een tikje op de bakrand op op het sjabrakje wel voldoende. Als hij er vandoor schiet gaat hij ook echt (al meerdere malen meegemaakt) dus word hij zonder pardon tegen het hek gepakeerd. Hoeft gelukkig niet vaak. :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:27

upendo , daar is ieder paard verschillend in , mijn paard hoort , ziet , ruikt , denkt niets als ze wil rennen . het kan zo zijn dat jij dus een gevoelig paard hebt . en daar mag je echt wel heel erg blij mee zijn !

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:29

YelaBrenda11 schreef:
upendo , daar is ieder paard verschillend in , mijn paard hoort , ziet , ruikt , denkt niets als ze wil rennen . het kan zo zijn dat jij dus een gevoelig paard hebt . en daar mag je echt wel heel erg blij mee zijn !

haha, ja, het is wel een gevoelig bolletje, het scheelt ook dat ze ook voor de kar staat, dus sowieso gevoelig op stemhulpen is. :j

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:29

ik wil er graag nog even bijzetten ; dit is niet mijn manier van de dagelijkse omgang met mijn paard . dit is gewoon een noodoplossing . ik doe het ook alleen als het noodzakelijk is .

verder bedankt iedereen voor de reacties !

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:30

upendo schreef:
YelaBrenda11 schreef:

haha, ja, het is wel een gevoelig bolletje, het scheelt ook dat ze ook voor de kar staat, dus sowieso gevoelig op stemhulpen is. :j

nou , daar mag je echt blij mee zijn ! mijn paard is alleen gevoelig wanneer ik zeg dat ze mag draven , dan ben ik haar bij het kleinste klikje met m'n tong al kwijt. helaas.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:36

Ja ik doe dat ook wel eens ik heb ook zo'n tank. Ik probeer het altijd subtiel op te lossen door langzaam licht te rijden en rustig te ademen en dat werkt vaak. Maar die ene keer dat het niet werkt grijp ik even duidelijk in door haar hoofd een kant op te trekken ze moet wel luisteren. Beter zo dan de hele tijd aan de teugels trekken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:36

Ik ken het probleem, niet mijn paard maar dat van iemand anders doet juist hetzelfde. En wat je dan doet is eigenlijk een one-rein stop? Of iets wat er op lijkt. Overgens, dat niet meer luisteren voelen enz is normaal als ze eenmaal in die roes zitten, alleen nog geen idee hoe je ze der terug uitkrijgt.
Bij mijn fjord ben ik ook soms hardhandig als we richting hek-met-stroom gaan, maar dat is meer omdat ik dan freak dan mijn paard. Ben ik ook niet echt trots op.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:37

YelaBrenda11 schreef:
nou , daar mag je echt blij mee zijn ! mijn paard is alleen gevoelig wanneer ik zeg dat ze mag draven , dan ben ik haar bij het kleinste klikje met m'n tong al kwijt. helaas.

Hihi ja dat ken ik, mijn paard draaft al aan als ik denk aan draf :).

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:38

nee de one reine stop is een reflex , je paard draait meteen zijn hoofd naar zijn knie zodra je je hand over de teugel laat glijden , eigenlijk hoef je niet eens te ''trekken '' maar ik snap wel wat je bedoeld , het lijkt er wel erg op . een paard draait zijn hoofd eigenlijk naar zijn knie zonder dat ie het wil . een reflex dus :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:41

Misschien kun je het aanleren? Het is tenslotte mond vriendelijker en je berijkt hetzelfde.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:41

The one rein stop werkt op dit principe, alleen zo dat je dit met zo weinig mogelijk kracht doet. Het is een aangeleerde reactie en absoluut geen reflex.

Opzij trekken ontkoppelt de voorkant van de achterkant en is dus wel zeer effectief.

Ik vind dat je veiligheid voorgaat, en als het nodig is, dan is het nodig ;)

Uiteraard zou ik wel trainen op tempocontrole, rustig terugkomen, etcetc.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:42

Kan je het niet voelen aankomen? Want zo gaat het paard een spelletje met je spelen, en voorkomen is beter dan genezen.

Als je aanvoelt dat je paard gaat rennen, kan je 'm vast op de volte zetten, met z'n aandacht bij jou.
Of een ander figuur inzetten, waarbij z'n aandacht weer bij jou komt.
Eventueel stelling naar binnen, en goed begrenzen, zodat 'ie niet alsnog uitbreekt.
Hij zal dan leren dat het spelletje zo niet leuk is, hopelijk laat 'ie het dan uit z'n hoofd.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:43

in de bak doe ik dat ook altijd , en dan gaat het meestal na 2 rondjes ook wel prima . maar het bos blijft lastig . of het asfalt heeft ze het trouwens wel minder .

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:46

Ik heb een keer meegemaakt dat ik dit moest gebruiken.. paard ging echt aan de kletter (samen met nog twee). Normaal hartstikke braaf dier en makkelijk terug te nemen maar had nu de kolder in de kop. Het is vervelend om te gebruiken maar ik deed op dat moment liever dat dan onder een vrachtwagen komen met haar.
Het is idd een nood oplossing.. je hoopt het nooit te gebruiken en daar train je ook voor.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:48

Meestal niet, alleen als ze echt heel vervelened is ga ik op de volte, maar dat is meestal in de bak. en dan trek haar dan ook niet helemaal naar binnen. Buiten kan ik haar zo bij me houden, of ze moet echt schrikken maar dan hou je natuurlijk geen enkel paard. Maar zoals ik lees heb je dat dus buiten vaak en kan je haar niet houden op je zit. of in ieder geval zonder haar opzij te trekken. Dus ik zou als ik jouw paard had, ook inderdaad opzijtrekken of in ieder geval een kleine volte rijden je eigen veiligheid is natuurlijk ook belangrijk en ik zou het je zelf daar niet kwalijk voor nemen. Dan maar een beetje hardhandig. Misschien kan je het trainen in de bak :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:49

mijn paard ervaart het ook niet als pijn . want ik doe het ook vak met 'n bitloos hoofdstel. maar meer omdat ze dan niet kán lopen .
pijn doet het haar niet , ze voelt wel dat ik dan wat bozig ben , en dan is het voor haar ook een ''oja!'' moment.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:51

bedankt allemaal voor de reacties hé !

spreek jullie later , moet nu ff douchen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:51

En kun het het dan niet in het bos ook voorkomen door z'n aandacht erbij te vragen?
Je kan 'm weliswaar niet op de volte zetten, maar je kan 'm er wel bij pakken, nageeflijk vragen,
en een oefening doen zoals wijken of pasje schoudervoor, zodat 'ie weer bij jou komt met z'n aandacht.
Doet 'ie dat goed, gelijk belonen. Ik vind dat je het positieve gedrag beter kan belonen, dan het slechte gedrag zo afstraffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:58

Lovely1 schreef:
Ik heb een keer meegemaakt dat ik dit moest gebruiken.. paard ging echt aan de kletter (samen met nog twee). Normaal hartstikke braaf dier en makkelijk terug te nemen maar had nu de kolder in de kop. Het is vervelend om te gebruiken maar ik deed op dat moment liever dat dan onder een vrachtwagen komen met haar.
Het is idd een nood oplossing.. je hoopt het nooit te gebruiken en daar train je ook voor.
YelaBrenda11 schreef:
in de bak doe ik dat ook altijd , en dan gaat het meestal na 2 rondjes ook wel prima . maar het bos blijft lastig . of het asfalt heeft ze het trouwens wel minder .

Ik snap niet waarom jullie met zo'n paard buiten gaan rijden, eigenlijk, is dat niet een beetje onverantwoordelijk?