Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Juangi schreef:Nou, ligt eraan hoe je het doet. Als je paard druk is en je ragt/zaagt hem naar beneden heb je misschien meer controlen, maar dit komt omdat je hem pijn in de mond doet.
Als hij nageeflijk loopt, ontspant hij en gebruikt hij zijn rug beter.
FantaZazou schreef:Oh ok, bedankt voor de reacties. Ik wou er nog niet aan beginnen ofzo, ik wou het gewoon weten. Moest ik het willen leren zou ik het wel aan mijn lerares vragen. =) Kan iemand ook zeggen waar het voor dient? Gehoorzaamt je paard je dan beter?
Bizzybijtje schreef:Juangi schreef:Nou, ligt eraan hoe je het doet. Als je paard druk is en je ragt/zaagt hem naar beneden heb je misschien meer controlen, maar dit komt omdat je hem pijn in de mond doet.
Als hij nageeflijk loopt, ontspant hij en gebruikt hij zijn rug beter.
Dat is geen aan de teugel rijden/nageven maar in de krul trekken.
Juangi schreef:Ja omdat je dan laat zien dat hij ontspannen loopt. Daar draait het hele dresuurgebeuren eigenlijk om. Om ontspanning en dat hij luistert.
Bizzybijtje@ Nee, maar met nageeflijk rijden bedoelde ik mijn eerste berichtje!
xmiloux1 schreef:[RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...
Hier kunnen ze je vast helpen, er zijn hier al duizende topics over.
Ik heb zelf eigenlijk geen eigen paard en ik ben lang niet zo goed als meeste ruiters hier, en ik wou gewoon even weten wat het is.
FantaZazou schreef:Juangi schreef:Ja omdat je dan laat zien dat hij ontspannen loopt. Daar draait het hele dresuurgebeuren eigenlijk om. Om ontspanning en dat hij luistert.
Bizzybijtje@ Nee, maar met nageeflijk rijden bedoelde ik mijn eerste berichtje!
Zijn de paarden van Anky van Grunsven (bijvoorbeeld) ook ontspannen? Want soms kijk ik naar haar filmpjes op youtube en er zijn mensen die zeggen dat dat Rollkur heet of hyperflexion ofzo en dat dat slecht is voor de paardennek.
Kirr__ schreef:Ik vind zelf weinig paarden die in de hoge dressuur lopen, ontspannen lopen, maar goed. Er zijn er wel, maar ik zie ze vaak niet op de grote wedstrijden, spijtig dat wel.
rollkur en al die dingen, dat is eigenlijk gewoon in een krul rijden, het paard zijn neus tegen zijn nek, borstkast duwen, daardoor wordt ook de luchtpijp half dichtgeknepen en het is gewoon slecht voor de nek...
Daarom dat we ook spreken van nagefelijk rijden, en niet van in een krul trekken.
Als je goed rondkijkt, zie je zelf ook wel welke paarden ontspannen en nagelijk lopen
en welke echt in een krul getrokken worden.
Veel te veel mensen praten altijd maar over dat hoofd en die nek, maar eigenlijk gaat het over de rug juist rijden en dan volgt de juiste natuurlijke (elke paard houdt zijn hoofd/nek anders) hoofdhouding en gaat ook ontspannen lopen. Al je oefeningen gaan dan ook veel vlotter en soepeler gaan.
Nagefelijkheid is de basis, het is geen doel.