Aan de teugel rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FantaZazou

Aan de teugel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:59

Hoe moet dat ongeveer? Ik weet wel wat het is enzo. Een vriendin die een eigen paard heeft heeft het een beetje uitgelegd, ze zegt dat je een beetje met de teugels moet 'spelen' en dat je je armen een beetje moet spreiden, ofja ik weet niet hoe je het zegt xD Nou? Kan iemand uitleg geven? En waar dient het allemaal voor?

Pepper3

Re: Aan de teugel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:00

Er zijn hier al super veel topics over even de zoekfunctie gebruiken ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:02

Een instructeur zoeken
Aan de teugel rijden lijkt zo makkelijk en klinkt zo makkelijk. Maar er zijn maar zo weinig paarden die op de juiste manier nagefelijk lopen.
De rug is het belangrijkste onderdeel hierbij en helemaal niet de hoofdhouding of nekhouding.
En vooral je benen niet vergeten.
Maar dit is niet uit te leggen in een topic of over internet. Begin er niet aan als je geen goede begleiding hebt.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:04

Euhm je rijd een paard niet aan de teugel. Je vraagt de nageeflijkheid. Als jij een paard met respect en ontspanning rijd geeft hij jouw de nageeflijkheid en loopt ie aan de teugel.

Handen stil houden, niet spelen, contstante druk op teugels (eigenlijk gewoon teugels vasthouden zonder boogjes erin) en recht rijden. Als dit allemaal goed gaat zal ie uiteindelijk ontspannen. Dit kan binnen een maand of binnen 2 jaar. Het is maar hoe goed jij rijd!

Dat knijpjes in teugels geven of spelen doet een paard pijn in de mond waardoor hij uiteindelijk de pijn van het bit probeert te ontwijken en naar beneden gaat. Not done!

FantaZazou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:07

Oh ok, bedankt voor de reacties. Ik wou er nog niet aan beginnen ofzo, ik wou het gewoon weten. Moest ik het willen leren zou ik het wel aan mijn lerares vragen. =) Kan iemand ook zeggen waar het voor dient? Gehoorzaamt je paard je dan beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:08

Het dient nergens voor.
Het is juist omdat je goed rijdt dat hij zo gaat lopen...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:09

Nou, ligt eraan hoe je het doet. Als je paard druk is en je ragt/zaagt hem naar beneden heb je misschien meer controlen, maar dit komt omdat je hem pijn in de mond doet.

Als hij nageeflijk loopt, ontspant hij en gebruikt hij zijn rug beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:10

Juangi schreef:
Nou, ligt eraan hoe je het doet. Als je paard druk is en je ragt/zaagt hem naar beneden heb je misschien meer controlen, maar dit komt omdat je hem pijn in de mond doet.

Dat is geen aan de teugel rijden/nageven maar in de krul trekken. ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:10

FantaZazou schreef:
Oh ok, bedankt voor de reacties. Ik wou er nog niet aan beginnen ofzo, ik wou het gewoon weten. Moest ik het willen leren zou ik het wel aan mijn lerares vragen. =) Kan iemand ook zeggen waar het voor dient? Gehoorzaamt je paard je dan beter?

Als je het juist doet gaat je paard zijn rug gebruiken en dat is belangrijk in de training. Daarnaast oogt het mooier en zorgt het er ook voor dat paard ontspannen gaat lopen.
Je paard kan nooit mooi verzorgd en traag, ontspannen galoperen als je hem nooit leert verzamelen. Door te verzamelen, bij elkaar te rijden, nageefelijk te rijden gaat de achterhand er ook mooi onderkomen. Als je daarbij goed je benen gebruikt krijg je een paard dat heel licht in de hand wordt.
Ik bekijk alles vanuit het standpunt van western (reining), dus er kunnen kleine verschillen zijn, hoewel in mijn ogen de basis van nagefelijk lopen overal hetzelfde is

FantaZazou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:10

Bizzybijtje schreef:
Het dient nergens voor.
Het is juist omdat je goed rijdt dat hij zo gaat lopen...

Het is toch verplicht om zo te rijden bij dressuurwedstrijden?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:11

Bizzybijtje schreef:
Juangi schreef:

Dat is geen aan de teugel rijden/nageven maar in de krul trekken. ;)

veeeeel mensen zien dit allemaal als hetzelfde, dus goed dat hier het verschil gemaakt wordt ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:12

Ja omdat je dan laat zien dat hij ontspannen loopt. Daar draait het hele dresuurgebeuren eigenlijk om. Om ontspanning en dat hij luistert.

Bizzybijtje@ Nee, maar met nageeflijk rijden bedoelde ik mijn eerste berichtje! ;)

FantaZazou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:15

Juangi schreef:
Ja omdat je dan laat zien dat hij ontspannen loopt. Daar draait het hele dresuurgebeuren eigenlijk om. Om ontspanning en dat hij luistert.

Bizzybijtje@ Nee, maar met nageeflijk rijden bedoelde ik mijn eerste berichtje! ;)

Zijn de paarden van Anky van Grunsven (bijvoorbeeld) ook ontspannen? Want soms kijk ik naar haar filmpjes op youtube en er zijn mensen die zeggen dat dat Rollkur heet of hyperflexion ofzo en dat dat slecht is voor de paardennek.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:15

FantaZazou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:18

xmiloux1 schreef:
[RT-P] [centraal] Problemen met aan de teugel...
Hier kunnen ze je vast helpen, er zijn hier al duizende topics over. ;)

Bedankt :) Ik heb zelf eigenlijk geen eigen paard en ik ben lang niet zo goed als meeste ruiters hier, en ik wou gewoon even weten wat het is.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:22

In dat topic zijn verschillende posts waar je kan lezen hoe de andere het doen die het misschien wel lukken, en eigenlijk is het niet zo heel gemakkelijk uit te leggen over bokt het is meer een gevoel wat je toe moet passen, en dat is niet zagen of trekken. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:22

FantaZazou schreef:
Juangi schreef:

Zijn de paarden van Anky van Grunsven (bijvoorbeeld) ook ontspannen? Want soms kijk ik naar haar filmpjes op youtube en er zijn mensen die zeggen dat dat Rollkur heet of hyperflexion ofzo en dat dat slecht is voor de paardennek.

Ik vind zelf weinig paarden die in de hoge dressuur lopen, ontspannen lopen, maar goed. Er zijn er wel, maar ik zie ze vaak niet op de grote wedstrijden, spijtig dat wel.

rollkur en al die dingen, dat is eigenlijk gewoon in een krul rijden, het paard zijn neus tegen zijn nek, borstkast duwen, daardoor wordt ook de luchtpijp half dichtgeknepen en het is gewoon slecht voor de nek...
Daarom dat we ook spreken van nagefelijk rijden, en niet van in een krul trekken.
Als je goed rondkijkt, zie je zelf ook wel welke paarden ontspannen en nagelijk lopen
en welke echt in een krul getrokken worden.

Veel te veel mensen praten altijd maar over dat hoofd en die nek, maar eigenlijk gaat het over de rug juist rijden en dan volgt de juiste natuurlijke (elke paard houdt zijn hoofd/nek anders) hoofdhouding en gaat ook ontspannen lopen. Al je oefeningen gaan dan ook veel vlotter en soepeler gaan.
Nagefelijkheid is de basis, het is geen doel.

FantaZazou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:29

Kirr__ schreef:
Ik vind zelf weinig paarden die in de hoge dressuur lopen, ontspannen lopen, maar goed. Er zijn er wel, maar ik zie ze vaak niet op de grote wedstrijden, spijtig dat wel.

rollkur en al die dingen, dat is eigenlijk gewoon in een krul rijden, het paard zijn neus tegen zijn nek, borstkast duwen, daardoor wordt ook de luchtpijp half dichtgeknepen en het is gewoon slecht voor de nek...
Daarom dat we ook spreken van nagefelijk rijden, en niet van in een krul trekken.
Als je goed rondkijkt, zie je zelf ook wel welke paarden ontspannen en nagelijk lopen
en welke echt in een krul getrokken worden.

Veel te veel mensen praten altijd maar over dat hoofd en die nek, maar eigenlijk gaat het over de rug juist rijden en dan volgt de juiste natuurlijke (elke paard houdt zijn hoofd/nek anders) hoofdhouding en gaat ook ontspannen lopen. Al je oefeningen gaan dan ook veel vlotter en soepeler gaan.
Nagefelijkheid is de basis, het is geen doel.

Oké. Dat van die paarden die het eigenlijk zelf doen en niet in de krul worden getrokken, is het daardoor dat men ook zo kan rijden zonder bit? Want ik zag gisteren een forum over aan de teugel rijden zonder hoofdstel.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:54

Inderdaad, door gewoon druk op de neus en druk op de buik (benen dus gebruiken) kan je je paard ook nagefelijk rijden. De paarden die dit eerst met bit gewend zijn, is ook simpel om met paarden bitloos te rijden, maar ook op bitloos kan je dit leren. Het heeft dus niets te maken met hard trekken of een zwaar bit, maar wel met juist te rijden.

FantaZazou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 14:41

Bedankt dan :)

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:01

Je moet zachtjes links en rechts trekken (een beetje spelen met de teugels, dit heet inwerken) en als het goed is, loopt je paard na een tijdje vanzelf aan de teugel :D

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:42

Je kunt het ook gewoon op google zoeken ;)

voor de rest ben ik het eens met Juangi !

X.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:50

_Kaira_ schreef:
Je moet zachtjes links en rechts trekken (een beetje spelen met de teugels, dit heet inwerken) en als het goed is, loopt je paard na een tijdje vanzelf aan de teugel :D

Nee, dat heet zagen. En zo rijd je een paard niet goed aan de teugel. ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:56

Aangezien hier al een centraal topic over is, plaats ik hier een slotje.