Join Up kan niet alleen bij probleempaarden, het wordt juist door Monty Roberts en aanhangers gebruikt om enige discussie over het leiderschap van tevoren uit de weg te helpen. In een keer: pats, ik ben de baas, naar mij luisteren alsjeblieft, anders ga je dood. Voor de buitenstaander ziet het er heel vriendelijk uit. Geen rodeo, geen lichamelijk geweld, maar psychisch gebeurt er heel veel. En dat in hele korte tijd. Monty Roberts kan een tot die tijd bijna wild paard in 20 minuten een ruiter laten dragen.
In Europa komen jonge paarden vaker in handen dan bijv. in Amerika, waar grote fokkerijen soms honderden aan veulens rond hebben lopen. En daar is dan geen tijd om ze alle honderd regelmatig in handen te nemen. Gevolg: op het moment dat het nodig is, dat de paarden beleerd moeten worden, krijg je knokpartijen, paarden die in paniek raken, rodeo enz. Door toepassen van de Join Up voorkom je dit.
Alleen: voor het oog is het een vriendelijke methode, maar in dat koppie gaat er van alles om. Wat je met de Join Up in die 20 minuten bereikt, kun je op een andere manier, als je wat langer de tijd neemt, ook bereiken. En die andere manier, heeft hetzelfde effect. En in mijn ogen is de JU in Europa, als voorbereiding voor inrijden, niet nodig. Join Up hoef je volgens Monty Roberts ook niet vaker dan een drie-tal, viertal keren in een paardenleven op een paard toe te passen. Helaa wordt dat door al die kinderen met shetjes, die Heartland boekjes lezen en demonstraties bezoeken niet gezien. Die nemen de Join Up drie keer per week mee omdat het zo leuk is dat de paarden aansluitend als een hondje achter je aanlopen.
Lees voor een uitgebreide discussie even dit topic door
[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent! Voor het uitvoeren van de JU heb je ervaring nodig. De JU is er niet om een betere band te krijgen, en dat is helaas wat er door de demonstraties van de JU wel overkomt. Als jij in een keer de machtsverhoudingen rechtzet en vervolgens in je eigen fouten vervalt, heeft de hele JU geen zin gehad, omdat je dan iedere keer weer duidelijk laat zien dat jij het niet waard bent dat je paard vertrouwen in jouw heeft....