wat is leuker merrie,ruin of hengst?PLZ help me!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

wat is leuker merrie,ruin of hengst?PLZ help me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 21:53

Haii,
Ik heb een hengst veulen dat zich tot nu toe geweldig gedraagt en alles oppikt wat ik vraag.(8maand)
Maar ik zit ermee dat het een hengst is, hij zal later vast hengstengedrag krijgen.
Dus PLZ wat moet ik doen?
Ik wil hem graag uitbrengen op de KWPN hengstenkeuring.

Groetjes

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:58

Dit hoort niet thuis op dit deel van het forum, dus er is geTEMt.

Wat voor afstamming heeft het dier? Want een hengst bij het KWPN goedgekeurd krijgen is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarnaast is een hengst onder de verantwoordelijkheid van een 13-jarige in mijn ogen niet echt een briljant idee: Hij moet goed en consequent worden opgevoed, en niet om jou te doen, zijn kinderen daar over het algemeen cognitief gewoon nog niet goed genoeg toe in staat. Tenzij je ouders er verstand van hebben, en de opvoeding van het dier op zich nemen, natuurlijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:17

[WWW] > [OPG]

Daks

Re: wat is leuker merrie,ruin of hengst?PLZ help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:25

TS heb je foto's en afstammeling van je bijna jaarling

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:39

Moderatoropmerking:
Offtopicreacties verwijderd.Graag normaal en respectvol reageren.TS vraagt naar voorkeur voor merrie,hengst of een ruin.Indien je geen toegevoegde waarde hebt voor het topic, reageer dan niet.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:39

Van OPG-->YRT.

memmie1960

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:23

ik heb alle 3 gehad
en mijn dochter heeft fries hengstje gedaan en die was toen 14jaar mijn dochter

en die is nu dekhengst dus leeftijd doet er niet toe als je maar consequent bent en liefde geeft dan lukt het wel
hij loopt gewoon braaf bij de merries voorbij
omdat zei zijn aandacht opeist heeft hij geen tijd voor die merries
dus je kunt het wel
mijn voorkeur gaat naar merries want ik hou van hun eigewijze stijl van koppigheid hahahaha
nou ik wens je veel sucses met je hengst en hoop dat het een sucses word
gr memmie

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:24

Als je consequent blijft tegen je hengst en hem goed opvoed en hem laat weten dat jij de baas bent komt het vast goed.
Ik vind zelf een hengst veel een veel mooier worden
en zijn over het algemeen ook wat constanter dan een merrie.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:31

Tsja, het gedrag verschilt natuurlijk heel erg per hengst. Realiseer je wel dat wanneer je een hengst op latere leeftijd castreerd dat hij zijn hengsten gedrag mogelijk niet meer kwijt raakt. Ook de periode van het jaar waarin je hem castreerd heeft invloed op zijn gedrag. Doe je dit op het moment dat de hormoon spiegel hoog is (voorjaar?) dan zal hij na castratie nog vrij lang hengsten gedrag kunnen vertonen. De hormonen moeten dan eerst het lichaam uit. En het huisvesten van een hengst is niet altijd makkelijk. Je zult hem altijd apart moeten houden en pension stallen weigeren nogal eens hengsten.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:27

O ja, als jet het over leuker hebt: met een hengst ook al is hij nog zo braaf moet altijd zo op blijven letten en heel erg vooruit denken. Met een merrie of ruin kun je gewoon lekker plezier hebben. Merries kunnen ook l,astig zijn wanneer ze henhstig zijn maar dit hebben ze lang niet allemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:36

Wat ik leuk vind is een braaf en goed opgevoerd PAARD, waarmee ik een klik heb en die alles voor me doet. Geslacht is daarbij onbelangrijk. Toevallig was mijn eerste paard een merrie en dat had tot gevolg dat er een veulentje kwam. Dat veulentje was ook een merrie, en dat had als gevolg dat er nog een veulen kwam. Dat is het voordeel van een merrie.

Maar jij wilt je hengstveulen naar de KWPN hengstenkeuring hebben? Niet doen. Kijk even hoeveel hengsten het redden om goedgekeurd te worden, dat zijn er maar heel weinig. Wil je hem tot die tijd hengst laten en met hengstengedrag, de problemen en vooral met het gevaar dat een hengst op kan leveren, geconfronteerd worden?
Ik zou je hengstveulen laten castreren voordat hij doorheeft wat een merrie is, of hengstengedrag gaat vertonen. Schaar hem in in een kudde met andere hengstveulens, zodat hij sociaal leert te zijn, en castreer hem op tijd voordat er hormonen bij komen kijken (leeftijd van ca 2 jaar)
Je zult hem hoe dan ook heel konsekwent op moeten voeden maar hebt dan iig het probleem niet dat hij bij een confrontatie echt doorgaat waar een ruin of een merrie zouden stoppen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:48

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:00

Bedankt Cassidy,
Dit verhaal is echt heel Brrr, snap je?:
[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Groetjes

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:10

Cassidy schreef:
Wat ik leuk vind is een braaf en goed opgevoerd PAARD, waarmee ik een klik heb en die alles voor me doet. Geslacht is daarbij onbelangrijk. Toevallig was mijn eerste paard een merrie en dat had tot gevolg dat er een veulentje kwam. Dat veulentje was ook een merrie, en dat had als gevolg dat er nog een veulen kwam. Dat is het voordeel van een merrie.

Maar jij wilt je hengstveulen naar de KWPN hengstenkeuring hebben? Niet doen. Kijk even hoeveel hengsten het redden om goedgekeurd te worden, dat zijn er maar heel weinig. Wil je hem tot die tijd hengst laten en met hengstengedrag, de problemen en vooral met het gevaar dat een hengst op kan leveren, geconfronteerd worden?
Ik zou je hengstveulen laten castreren voordat hij doorheeft wat een merrie is, of hengstengedrag gaat vertonen. Schaar hem in in een kudde met andere hengstveulens, zodat hij sociaal leert te zijn, en castreer hem op tijd voordat er hormonen bij komen kijken (leeftijd van ca 2 jaar)
Je zult hem hoe dan ook heel konsekwent op moeten voeden maar hebt dan iig het probleem niet dat hij bij een confrontatie echt doorgaat waar een ruin of een merrie zouden stoppen.

Hier ben ik het hélemaal mee eens! _/-\o_

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:11

Ik zou er een merrie van laten maken . ( nav van je topictitel :+ )

xxdiorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:06

Het is wel leuk als je een brave hengst hebt, als ie dan tenminste ook braaf blijftxD
Zelf heb ik altijd al op ruinen gereden, die vind ik het fijnste/leukste :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:22

Voordat een 8 maanden oud hengstveulen, een brave hengst wordt waar op gereden kan worden, gaat er nog heel wat water door de Rijn. Een goed opgevoed paard komt niet zomaar uit de lucht vallen, die moet je braaf maken. En ik denk dat de TS (als dertienjarige) daar nu net even te jong en te onervaren voor is.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:28

Janedieene schreef:
Bedankt Cassidy,
Dit verhaal is echt heel Brrr, snap je?:
[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Groetjes

Niet banketstaaf bedoelt maar een hengsten zijn over het algemeen vrij onvoorspelbaar.
Toen ik 12 was had ik ook een jaarling hengst ging goed maar bij meisje wat ik ken bijvoorbeeld niet.
Ben nu 17 heb nu een jaarling hengst en die heeft me 2 weken geleden flink in mijn arm gegrepen dus ik wil zeggen: pas onwijs goed op, het ene paard is het andere niet.
Wat betreft de HK, dat kost bakken met geld en zeeen van tijd voor je paard goedgekeurd is. Als ik jou was zou ik hem dus laten ruinen kan je er zelf veel meer plezier van hebben om de duur.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:19

ik persoonlijk heb wat met merrie's, daarmee klikt het bij mij sneller.

maar over jou paardje, wat voor ras is het?
hoe veel verstand heb jij er van?
gewoon al hoeveel verstand heb je van opvoeden?
wat voor stal heb je?

kijk als je hem goed opvoed. en op plek staat waar een hengst makkelijk kan. ja dan lekker hengst laten tog?
maar als ruin makkelijker is. en jij wil verder tog niks mee doen. dan is ruinen zeker een aanrader.

maar ja ik weet niet wat jij wilt enzo

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:28

Ik heb een merrie en had een hengst hij is inmiddels gelukkig ruin!!!! Met merries heb ik niet zo veel qua karakter, uitzonderingen daar gelaten. Mijn merrie was nooit echt heel erg merrie-merrie, maar sinds ik met haar op pension sta is het een echte bitch!

Afbeelding

Mijn hengst werd "onhandelbaar" hij werd echt gewoon gevaarlijk, zelf heb ik het ziekenhuis moeten bezoeken, mijn collega heeft er een nachtje mogen doorbrengen,

Hij was gewoon echt niet meer te doen, hij is geruind en we zijn nu zo gek op elkaar :D Kannie meer zonder mn aapie!
(ook niet zonder merrie hoor, maar die werd bij mij geboren, dus ik had geen keus :D )

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:52

ik zou zeggen zodra het kan maak er een ruin van, hij is nu nog niet bewust dat die hengst is maar als die dat merkt gaat die zich uitsloven trekken enzo, maar ook tegenover andere paarden, gaan ze zich uitstoven. ik heb nu 2 hengsten te verzorgen maar wanneer het kan maken we er gelijk twee ruinen van want ze zijn nu echt irritant.
Wat je ook vaak bij hengsten ziet is dat ze niet goed aankomen ze hebben hun spieren ziet er heel strak uit maar een beetje vormen mag wel van mij.
Het is altijd eigen keus maar ik vind dat het beter is als je neit wil fokken om er gewoon een ruin vn te maken ,

succes met je keuze en als je nog iets wilt weten kun je me een bericht sturen

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:56

Als je er geen fokambities mee hebt, lekker laten ruinen. Kan die lekker met vriendjes in de wei spelen :)