help. ik mag een pony. :D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merel___

help. ik mag een pony. :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:55

heehee!

ein-de-lijk mijn zusje en ik hebben mijn ouders zo ver gekregen dat we een eigen pony krijgen. naast ons huis!(dus weide en stal
is geregeld)
maarja nog 7 maanden wachten. we gaan samen een folderwijk lopen waarmee je 60 / 100 euro per maand verdient
in maart hopen we dan 560 euro te hebben + spaargeld en dan ook door te gaan met de folderwijk (zeer moeilijk maar
je moet wat over hebben voor je droom :D ) we hebben het wel zo'n beetje uitgerekend, en kost wel super veel geld.en 80
euro per maand is niet echt veel, maarja lang leve bijbaantjes!...
gelukkig willen mijn ouders ook meebetalen. ik heb het een beetje uitgerekend en je bent al snel
800 euro per jaar kwijt.klopt dit ongeveer:
ontwormen: 7,50 tot 20 euro per keer
bekappen: 20 tot 90 euro per keer (ligt eraan alleen bekappen of ook ijzers)
tandarts: 40 tot 60 euro per keer
en dan nog zadel,hoofdstel,dekjes,dekens,voer,hooi enz enz enz
maar wat betalen jullie hiervoor ongeveer?
en het moet natuurlijk goed te combineren zijn met school. ik wil graag pony om te rijden,
gewoon recreatief zeg maar, dus geen wedstrijden enz. maar met een shetlander / a pony ben ik al blij, ookal kan je daar
niet echt goed op rijden ;p.
ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven & ongeveer bv de prijs weten voor een pony die je recreatief kunt berijden,
heb zelf al gezocht maar ben niet echt ver gekomen.

liefs, x

_Kimmm

Re: help. ik mag een pony. :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:59

Ik denk niet dat je het met 800 rond komt hoor :)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:04

Het hangt er echt allemaal van af wat je zoekt. Een shetter heb je al voor 200 euro ( soms zelfs minder).
En het hangt er ook vanaf hoeveel je smid juist vraagt enz.
Ik denk dat ik voor mijn paard ongeveer 1000 euro per jaar kwijt ben. Kan iets meer zijn uiteraard.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:04

800 per jaar? Hier eerder per maand

Ik zou een pony ook laten verzekeren, daarnaast kan de gemiddelde pony niet op enkel gras leven, er moet zeker hooi komen, evt brok, muesli, supplementen. Als je laat enten kost 't ook 1 of 2x per jaar weer wat. Zadels enzo kan je zo gek maken als je wilt maar reken zeker op een bedrag van minstens 500 voor compleet tuig (zadel, hoofdstel, dekjes, beschermers).

Onderhouden jullie 't weiland zelf? Daar zitten ook nog kosten aan verbonden.

Qua aankoopsprijs zou ik op marktplaats rondkijken naar ponies die jij wel zo willen hebben en in wat voor een prijsklasse die liggen.

Je kan beter een ruimer bedrag inschatten en dat je later wat overhebt dan dat je in de knoei komt met geld en dat je je ouders een hartverzakking aandoet.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:05

needat denk ik ook niet je moet nog hooi/stro/bix/zlaf je hier dingetje daar en aanschafkostten ben je denk ik al 1000 tot 1500 euro kwijt!(zadel hoofdstel dekjes dekens bitjes je eigen troepjes)
ik zal maar op veel meer rekene kan het nooit tegevallen en verzeker je paard kost 200 per jaar maar je bent wel verzekerd vooor veel meer!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:06

het kost een hoop geld want er komen altijd kosten bij.
vraag of je ouders zeker bij spingen als je te weinig geld hebt want je paardje mag daar dan niet onder lijden :D
als je dan een paardje gaat kopen neem iemand mee die er verstand van heeft een pak een groter paardje dan een shetlander of een a
dan heb je er langer plezier van ook als je groter word :D
spaar ze en succes ;)

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:07

Vind het knap van je als je met 800 euro rond zou komen zeg! Ik ben per maand voor mijn pony al rond de 350 euro kwijt en de laatste tijd nog meer omdat hij erg ziek is geweest.
Is ook belangrijk om rekening mee te houden: dierenartskosten, verzekering, je moet de keuring betalen etc etc etc.
De aanschaf van een pony op zich is het probleem niet, maar vergis je echt niet in wat een dier aan onderhoud kost!

edit: nog even een toevoeging: kleine pony's zoals een shetlander/Apony kosten qua onderhoud net zoveel als een groot paard, vergis je daar ook niet in.
Laatst bijgewerkt door Niki_ op 20-08-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:07

Betalen je ouders de stalling, weide en dierenarts?
En wie betaald de aanschaf van de pony?
Ik weet niet hoe oud/groot jullie zijn. Maar ik zou als ik jou en je zusje was toch gaan voor een pony die zéker 1.40-1.45m is, een D-pony dus. Het liefst een beetje stevige pony, dan kun je er teminste lekker op rijden en een tijdje mee door.
Zadel, hoofdstel koop je maar 1x, dekjes kun je zo gek maken als je het zelf wil maar hoeft niet duur te zijn.
Ik denk dat je voor een beetje leuke, handelbare pony toch zeker 1000-2000 euro kwijt bent als je goed zoekt.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:08

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:08

uuuuuuuuuuuuh heb je ook aan biks hooi en stro gedacht?
hier ben je makelijk al 100 euro in de maand voor kwijt.
sorry ik wil je dromen niet de grond in stampen maar ik zou nog even door sparen.
ps moet je de pony ook zelf kopen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:09

is het jullie eigen land en stal? Dan komt er ook nog kosten bij voor het weide onderhoud, stal onderhoud, hooi, stro, voer, mestafvoer.
En komt de pony dan alleen te staan? dan moet je ook regelen dat er een paardenvriend op de wei komt. Misschien kunnen je zus en jij eerst een tijdje een verzorgpony verzorgen, zodat jullie en je ouders leren wat het allemaal inhoudt om verantwoordelijk te zijn voor een paard elke dag van de week. Succes.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:10

Ik heb ergens een topic zien staan over de maandelijkse kosten van een paard. Komt denk ik zo op 200 euro uit.
Dus 800 euro per jaar is echt te laag ingeschat m.i..
Hangt uiteraard wel af van het soort paard je hebt en wat je er mee wil gaan doen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:10

haha nee inderdaad dat denk ik ook niet. En tandarts kosten kunnen juist nog wel duren zijn dan 60 euro. Ik heb al wel eens 130 euro betaald

MerakiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:11

Wat super dat jullie een pony mogen zeg! :)

Maar 800 per jaar.. dat gaat nooit lukken denk ik :=
Al helemaal niet als je je pony ergens moet stallen,
heir kost stalling met alles erbij 350,00 ..

Maar jou ouders springen bij :) dus komt vast goed..

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:18

Hier ook wel zo'n 2500 euro per jaar, en dan het paard + zadel + hoofdstel, en wat andere grote dingen NIET meegerekend.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:24

Ik denk dat jullie eerst een een grondig financieel plaatje moeten maken met jullie ouders.

Paarden of ponies kosten geld, dat jullie een bijbaantje nemen is leuk en geeft blijk van waardering, maar daar mag je niet op rekenen als vaste inkomsten e.

Jullie studeren nog beide neem ik aan, dus zorg dat eerst en vooral de studies nooit gaan lijden onder het hebben van een paard.

Kosten zijn verschillend van hoe je een paard houdt.
Huur je een wei met stal tegen een vast jaarbedrag of moet je op pension gaan staan.
Dit huisvesten alleen al kan vaak een hap uit het budget zijn.

De aankoop van een dier is eenmalig, maar al wat erna komt is een lopende rekening.

Met deels vaste kosten (huisvesting, smid, ontworming, da) en variable kosten (lessen, wedstrijden mss, maar evengoed vervanging van tuig enzo)

Ik sta zelf in de wintermaanden op pension voor 300 euro/maand , andere maanden aan huis. Maar buiten die 300 euro, is het maandbedrag dan toch vaak meer richting 500 euro voor die maand (lessen, etc)

En die kosten kunnen jullie zelf niet dragen, dus ff een realistisch ruim kostenplaatje maken en vooral altijd ruim rekenen, dus geen kosten minimaliseren.

Dus aanschaf paard en goed passend tuig= wat is budget voor elks
Dan huisvesting uitdokteren naargelang de eisen
Bedrag voor lessen, smid ontwormingen en gewone dierenarts bezoek (jaarlijkse entingen)

Dan een spaarpotje aanleggen (mij lijkt dat het geld dat jullie verdienen eigenlijk vnl hiernaar zou moeten)
voor de onverwachte omstandigheden.

Bij aanschaf van een paard boven 2.500 euro (en een gezond redelijk paard zit daar al snel) zou ik ook laten verzekeren.

Zowieso bij aanschaf dier laten controleren, dit zowel klinisch als rontgenologisch.

In ieder geval veel succes

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:29

Oohja wil ook nog even zeggen:
Er zijn mensen die voor een zadel van 200 euro uitgaan, die bestaan inderdaad, maar wie zegt dat dat zadel goed ligt op jou paard? Misschien heeft jou paard wel een moeilijke rug of wat dan ook.

Je kan dus het best overal gewoon van het duurst uitgaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:33

Mijn pony staat heel goedkoop en afgezien van de aankoop kosten en zadel en toebehoren zit ik toch al op 1000 euro per jaar. Dat is wel incl. hoefsmid en inentingen. Maar vorig jaar was hij hoefbevangen en had een kwaadaardige tumor: kosten a 500 euro! dus dat was al de helft van wat wij normaal kwijt zijn per jaar....

Jullie kunnen het wel redden, als je ouders bijspringen :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:34

ja idd Vinurr goede tip en kritische noot die je aanbrengt :-)
een nieuw zadel is toch snel 1250 euro, als je kwaliteit voorop stelt. Mij is altijd geleerd goedkoop is niet altijd duurkoop. Zeker als beginner (in de zin van eerste eigen dier) zou ik me niet inhouden met zelf tuig te liggen uitzoeken. Vele Zadelmaker of ruiterzaken hebben tegenwoordig zowel nieuwe als goede tweedehands zadels liggen. Dus vraag zeker ook hierbij enige hulp

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 13:38

dankje voor jullie reacties (: jullie hebben gelijk 800 euro per jaar is idd nogal weinig. mijn zusje is 13(1,55m ofzo?) dus die kan nog niet echt iets met baantjes, zelf ben ik 14 (1,65 m trouwens) dus ook nog niet echt veel mogelijkheden , over een halfjaartje ben ik 15 en dan heb ik dus meer kans op bijbaantjes enzo. weide en stal hebben we dus wel zelf, maargoed onderhoud kost ook veel tijd & geld, en uhm janouk : haha ja een paardenvriend hebben we aan gedacht. hier in de buurt is een hele goeie shetlander stal en daar kosten de shetten 200 of meer.
het is wel super veel geregel, geld, tijd enz. ben al aan het zoeken naar een hoefsmid, dierenarts en al die mensen. en ik wil wel graag dat de pony verzekerd word, je weet maar nooit.

ps, ik heb geluk, in de tussentijd ben ik nog jarig en sinterklaas trouwens ook xd. dus dan kan ik al wat spulletjes vragen maarja dan ben je er nog niet natuurlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:42

Maar dan heb je 2 pony's in onderhoud, dat red je met jullie geld niet. Springen je ouders wel bij als er een dierenarts bij moet komen?

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 13:46

ja dat is waar.. ja mijn ouders springen sowieso bij. zij leggen ook elke maand nog X euro neer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:48

xhaflinger schreef:
dankje voor jullie reacties (: jullie hebben gelijk 800 euro per jaar is idd nogal weinig. mijn zusje is 13(1,55m ofzo?) dus die kan nog niet echt iets met baantjes, zelf ben ik 14 (1,65 m trouwens) dus ook nog niet echt veel mogelijkheden , over een halfjaartje ben ik 15 en dan heb ik dus meer kans op bijbaantjes enzo. weide en stal hebben we dus wel zelf, maargoed onderhoud kost ook veel tijd & geld, en uhm janouk : haha ja een paardenvriend hebben we aan gedacht. hier in de buurt is een hele goeie shetlander stal en daar kosten de shetten 200 of meer.
het is wel super veel geregel, geld, tijd enz. ben al aan het zoeken naar een hoefsmid, dierenarts en al die mensen. en ik wil wel graag dat de pony verzekerd word, je weet maar nooit.

ps, ik heb geluk, in de tussentijd ben ik nog jarig en sinterklaas trouwens ook xd. dus dan kan ik al wat spulletjes vragen maarja dan ben je er nog niet natuurlijk.

Als je zelf een wei heb zijn er ook veel vaste kosten plus extra tijd die je nodig hebt.
Laat maar een stalstrooisel komen, kostprijs val je vaak vanachterover en je moet het nog kunnen wegleggen.
Dan voeder (hooi en krachtvoeder al naargelang je doel)
Dan moet je toch zien dat je minstens een 1HA grond hebt, zodat je aan goed weidebeheer kan doen. Je moet stellen een 0.5HA per paard, maar als je ze daar jaar in jaar uit op laat is het volledig kapot gelopen. Dus twee weides is eigenlijk dan een minimum en ook nog een plek waar je kan rijden.

Dit alles moet nog eens afgespannen worden, uiteraard 1 grote investering met van tijd kleine kosten (gesprongen draad, of gebroken plank of paal)

En dan kan je alles nog zelf doen, dus voederen, al dan niet binnen-buiten zetten, stal mesten, en die dingen gaan voor op rijden.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:49

verzekering ben je ook al minstens 200 euro per jaar kwijt, dus dat komt nog boven de 800 uit!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:50

Ts: kijk of iemand een shet heeft maar geen weidegang en laat deze persoon dan huur betalen voor het weiland en eigen voer te betalen. Zo heb je een vriendje voor de pony en komen er geen extra kosten bij, maar komt er zelfs nog een beetje geld binnen.