Paard & kar vol op laten rennen in de bloedhete zon.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouuk1994

Paard & kar vol op laten rennen in de bloedhete zon.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:47

Hoi allemaal,

eerst wil ik even zeggen, dat ik echt niet wist waar ik dit onderwerp moest plaatsen dus
ik hoop dat het goed is :o

Ik zit nu in Malta en het is hier benauwd, bloedheet en er zijn hier super slechte wegens.
Een paar dagen terug zaten we in de auto en ineens draaft iemand met paard+kar voorbij (erg hard)
beest mager, helemaal onder het zweet en ze mond stond gewoon open en zo heb ik er nog veel meer
gezien,
ook hondjes en katten verschrikkelijk ik zou ze zo allemaal mee willen nemen
maarja terug naar het paard..
Ik erger me er zo aan ik vind het verschrikkelijk om paarden zo te zien.
Wat bezield je om in dit weer midden op de dag (warmste punt zo ongeveer)
een paard keihard te laten werken in die zon en benauwdheid? :n
Ik snap dat echt niet ;(
Wat vinden jullie hier nou van?

Anoniem

Re: Paard & kar vol op laten rennen in de bloedhete zon.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:50

malta is toch iets anders dan nederland qua cultuur en normen en waarden
vertel maar eens in afrika dat wij een partij voor de dieren hebben en heel het dorp lacht je keihard in het gezicht uit
wat wij zielig vinden, vinden hun normaal
en wat wij normaal vinden, vinden hun de grootste onzin
oordeel niet meteen van dat kan niet, zeker niet als je in een ander land ben, want misschien denken de mensen daar wel heel anders over dieren, ten goeden of ten slechten

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:53

ja dat is waar maar 't zag er echt uit alsof dat paard elk moment in kon storten & dat moeten hun toch ook wel zien?
Ik bedoel doe het dan minstens in de ochtend of avond zodat het is koeler is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:55

ik was er zelf niet bij dus ik oordeel er ook niet over
maar was het een recreatief tochtje, of moet diegene zn geld er mee verdien (boer, toeristen :+ ,ect.)
als diegene zn geld er mee meot verdienen dan is het soms gewoon niet mogelijk om smiddags niet te werken
maar als het een recreatief tochtje was dan zou ik het toch een klein beetje beter plannen, of teminste het paard zo nu en dan koelen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:58

Daarom bezoek ik bepaalde landen niet als toerist, landen als Spanje of Griekenland. Lid van de EU en best de middelen en mogelijkheden om problemen met dieren goed aan te pakken, doen ze echter niet.
Het enige dat helpt (iig om je geweten te zuiveren) is alles boycotten wat daar vandaan komt, en er niet naartoe gaan, en petities blijven tekenen van instanties die strijden om dergelijke zaken te verbeteren....

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:03

@Asyaa: ik denk dat het gewoon recreatief was , want er zaten 4 mensen in die kar en 't was gewoon een simpele kar (heb ook koetsen enz. voorbij zien gaan )
Daarom had ik zoiets van het is warm let een beetje op je paard!
Het ligt natuurlijk ook wel aan de cultuur en alles zoals je al zei maar ik hoor ook genoeg mensen hier die het zielig vinden dus op de een of andere manier weten ze toch wel hoe ze met paarden om moeten gaan (denk ik dan)

@Ninx: ja idd maar mijn vader heeft hier een vriendin & daarom zijn we erheen gegaan.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:06

Hier in Tunesie, is het het zelfde.
Paarden zijn echt nog lastdieren, hebben gelukkig een betere behandeling dan de gemiddelde ezel of muilezel.
Gelukkig zijn de paarden meestal wel geboren in het land zelf en zijn enigszins gewend aan de hitte.
Net als dat jij zou kunnen rennen met hitte kunnen de paarden dat ook.
Ik hoop alleen dat ze het niet echt elke dag doen met hetzelfde paard.
Dat paarden te mager zijn hebben veel mensen niet door wanneer de veearts daar niet op wijst. Educatie hoe je dier te behandelen of op de juiste wijze te voeden is er vaak helemaal niet en er wordt maar al te vaak uit angst gehandeld en daarom geslagen. En dan is er in soortgelijke landen ook nog dat ego dat om de hoek komt kijken en daarom worden er soms ook dieren geslagen, vooral ezels en honden. Het is triest.
Ik zit er midden in. Ik heb al eens over straat gegild dat ze ermee moesten kappen.
Ik vind het goed van je dat je er een post aan wijdt. Je kan er beter over discusieren dan ermee in je hart blijven rondlopen.
Vaak zijn het kleine jongens die hun dieren laten rennen voor een kar, het is zo lekker om snel te gaan en de wind geeft dan verkoeling. Dat een paard uitgeput kan raken daar staan ze echt niet bij stil.
Toch hoop ik ook dat je andere voorbeelden ziet hoe het ook kan. Niet iedereen is zo achterlijk!

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:17

@ bedouin: bedankt & goed van je dat je er wat aan probeerde te doen, ze zullen vast wel geschrokken zijn omdat ze het niet gewent zijn dat iemand er wat van zegt..
Het waren inderdaad mannen en zoals je al zei voor de snelheid & wind, jammer genoeg denken ze niet aan het paard.
Ik hoop ook dat ik ook nog andere voorbeelden zie want ik weet idd zeker dat niet iedereen zo achterlijk is ;)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:24

Niet elk land is zo begaan met hun dieren als Nederland,
heel veel landen zien een paard inderdaad enkel als lastdier.
Het is vervelend om het te zien,
maar het is wel de werkelijkheid. Die mensen weten niet beter.
Als je door een land loopt met een slechte economie etc. voel je je ook bezwaard door de bedelaars en kinderen zonder schoenen.
Dat is nou eenmaal zo, helaas.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:37

ja idd jammer genoeg wel |(

anluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:48

Ik woon in kreta, en ken de problemen die jullie aankaarten, maar vergeet niet dat een groot deel van de problemen door de toeristen zelf veroorzaakt worden. Zielige zwerfpoesjes eten geven, paardrijden op een manege waar de paardjes er halfdood bijstaan. Hier op kreta zijn de mensen nog niet zo slecht naar hun dieren. Tuurlijk het kan een stuk beter, maar in nederland zitten de asiels ook overvol!

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 10:32

ja daar heb je gelijk in, maar die zwerfpoesjes eten geven is toch juist goed? :+
Maar idd net zoals rijden op een manege ookal staan die paarden er zo bij is niet goed nee.
& ja in nederland is alles ook niet geweldig maar iniedergeval wel iets beter!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:13

Ninx schreef:
Daarom bezoek ik bepaalde landen niet als toerist, landen als Spanje of Griekenland. Lid van de EU en best de middelen en mogelijkheden om problemen met dieren goed aan te pakken, doen ze echter niet.
Het enige dat helpt (iig om je geweten te zuiveren) is alles boycotten wat daar vandaan komt, en er niet naartoe gaan, en petities blijven tekenen van instanties die strijden om dergelijke zaken te verbeteren....

Kan ik begrijpen en goed van je dat toch op een bepaalde manier actief bent.

Naast het feit dat ik verliefd werd pakte ik in Tunesie de kans op mij weer met paarden bezig te houden.
Ik had grote kritiek op hoe de familie de paarden verzorgde en werd altijd uit de stal getrokken uit angst dat ik kritiek zou hebben en ik heb nu het geluk ze onder mijn eigen zorg te hebben en inmiddels 4 te kunnen verzorgen.
Wat ik merkte was zowiezo dat de paarden de gewoonte hadden erg weinig water te drinken. Ze kregen voorheen water uit metalen bakken waar gaatjes inzaten (een soort doormidden gezaagde boilertjes). Niemand die daar erg in had. Ik zag dat zelf ook pas later nadat zo'n oude bak -na voerbak voor de geiten had gediend ineens bij ons was terechtgekomen.
Ik heb de paarden aangeleerd meer te drinken.
Er is zoveel nonchalance, dat vind ik onvoorstelbaar.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:19

Tja, het is verschrikkelijk, maar Malta is echt niet het enige land waar het zo gaat. Er zijn maar een paar landen waar dierenwelzijn wel van belang is en de rest van de wereld heeft de middelen, kennis en mogelijkheden niet om het anders te doen. Het is verschrikkelijk, maar het is niet anders. Een voordeeltje: de paarden in Egypte, Malta en waar dan ook weten echt niet beter. Dat maakt het niet minder zielig :(:)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:10

Verplaatst van SV naar PP.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:17

PP > YRT

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:21

Snap wat je bedoeld maar het is op veel meer plekken zo, ik denk idd dat de mensen niet beter weten.
Op Malllorca precies hetzelfde verhaal, daar zag ik ze gewoon kreupel voor de kar lopen...

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:59

@ vanitymay: ja oke die paarden zijn (denk ik) idd niet anders gewend, maarja het is gewoon zo rot om te zien!

@semenamy: ja idd maar het is gewoon zo'n rare gedachte dat die mensen zoiets niet zien en het gewoon normaal vinden (vind ik dan!)

vla_flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:12

idd op heel veel plekken gaat jammer genoeg zo.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:37

semenamy schreef:
daar zag ik ze gewoon kreupel voor de kar lopen...

anouuk1994 schreef:
het is gewoon zo'n rare gedachte dat die mensen zoiets niet zien en het gewoon normaal vinden (vind ik dan!)...

Soms hebben mensen geen geld voor een consult van een veearts en wordt het kreupellopen als een extra ongemak gezien, hopen ze dat het heel misschien vanzelf over gaat maar moet er toch een lading heen en weer gereden worden. "Een kreupel dier heeft tijd nodig om te herstellen" zegt dan de veearts, "jaja," denkt de boer, "ik heb geen ander trekpaard!" . Bij gebrek aan een ander trekdier en omdat het werk gedaan moet worden wordt toch het kreupele paard weer voor de kar gespannen.
Je bijna denken: dat is toch ondenkbaar anno 2009, Nonchalance is onfatsoenlijk en kennis over omgaan met dieren is toch voor iedereen haalbaar en op zn minst zou je toch van de buurman verwachten dat die degene erop wijst, wanneer er geen veearts geconsulteerd wordt? Blijft het feit dat wanneer mensen geen voldoende inkomsten hebben heel snel hun dieren -volgens onze normen en waarden, verzorging onthouden.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 10:24

ja inderdaad :)