Hallo, Ik heb een vraagje. ik rij bijna elke dag op mijn pony soms een buitenrit maar bijna altijd in de bak. dat doe ik meestal een uurtje of 3 kwartier Ik doe ook soms springen. maar als ik een paar keer heb gesprongen zegt me moeder. zo is het wel genoeg. nu wil ik weten hoelang jullie per keer springen.
Alvast bedankt.
Arabische
Geplaatst: 16-06-09 16:36
een uur lang? als je springles hebt op een manege bijvoorbeeld heb je toch meestal ook een uur springles wel met rust momenten naartuurlijk.
AhvG
Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-09 16:38
Ok dankje, Meestal als ik gewoon dressuur doe kijk ik altijd hoelaat ik begin want de ene keer gaat de tijd heel snel en de andere keer heel sloom
Foulplay_
Geplaatst: 16-06-09 16:40
In m'n privéles is dat ongeveer een halfuurtje inrijden + cavaletti's & lage sprongetjes in cirkel 10m. & Dan ongeveer 20 minuutjes het "echte" werk, en daarna uitdraven & uitstappen
Ok dus eigenlijk maar 20 min. en de rest een beetje gewoon rijden en hele kleine sprongetjes ? Maar ik weet niet of ik nu dom overkom maar wat is cavaletti`s. Zo heten toch ook van die blokken waar je een balk op kan leggen ?
Ilona
Geplaatst: 16-06-09 18:35
cavaletti's zijn draf/stap balken alleen dan iets boven de grond, (als ik het goed begrepen heb) waardoor het paard nog meer moet opletten waar die zijn benen plaatst. Maar dat moet je ook rustig opbouwen want sommige paarden willen daar ook wel is in 1x overspringen.
Foulplay_
Geplaatst: 17-06-09 11:49
Oei, ik ben Belgisch dus misschien zeggen jullie iets anders tegen cavaletti's ? Ja, cavalleti's zijn een paar balkjes na elkaar op de grond (of soms ook een beetje omhoog ).
monica08
Geplaatst: 17-06-09 11:57
Meestal half uurtje ofzo, hangt er vanaf hoe het gaat. Als het goed gaat minder lang dan wanneer het minder goed gaat. Hangt er natuurlijk ook vanaf wát je doet en hoeveel je stapt of draaft.
De springles bij ons op de manege is ook een uur. Eerst de paarden lekker los/inrijden. Dan balkjes draven/galoperen. Daarna pas beginnen met springen. Ik kijk wel eens naar de springlessen en vind dat best intensief en ze beginnen al vrij hoog. Daar is Dakota (en ik ook) nog lang niet aan toe.
senna21
Geplaatst: 17-06-09 23:36
een keer per week echt bezig met springen is genoeg hoor. Het is best zwaar voor pony's/paarden. b.v. als ze landen komt het hele gewicht op de voorbenen + de snelheid. (hoe hoger de sprong, hoe meer druk) Het kan dus zijn dat een pony van 300 kg. tijdens het springen 1000 kg 'verwerkt' in z'n voorbenen op het moment van landen. Enkele sprongetjes kan geen kwaad, maar houd er rekening mee dat het erg zwaar is. Je pony kan er ook eerder geblesseerd door raken. Je kunt het rijden ook afwisselen door spelletjes, gymnastiek te paard, schriktraining, bixie-training, rijden zonder zadel, etc.
IK wou ook met mijn pony wedstrijden rijden met springen en dressuur maar springen weet niet of ik dat wel doe misschien 2 keer in een jaar ofzo want je paard gaat er veel sneller aan kapot door de druk die hij op zijn voorbenen krijg leeft hij een stuk minder lang. Ik vind het wel erg leuk om te doen dus doe het 1 keer in de maand ofzo maar niet zo lang acher elkaar, Ik denk dat ik dan gewoon ga instappen en indraven en dan kleinsprongetje en dan weer gewoon ff rijden en stappen dan weer ietsje hoger en dan weer afbouwen .