Wel of geen pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Welsh

Wel of geen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:18

Sorry als dit onderwerp niet op de goede plaats staat maar ik ben pas nieuw.

Ik zit met dit probleem.
Mijn broertje en ik willen graag een welshje.
Ik heb al 5 jaar ervaring met paarden. Ik help al 2 jaar op een paardenhouderij. Ik wil rijden/mennen. Mijn broertje mennen. Mijn ouders hebben het geld een pony te betalen/onderhouden en binnen 500 meter is een pensionstalling. Het echte probleem is: mijn ouders weten nogal weinig over pony's. Ze weten wel basis dingen zoals wat is een zadel wat is een schimmel maar niet wat koliek is en welke planten giftig zijn.
Wat moet ik doen? Wel of geen pony?

Omdat het niet duidelijk is dat ik en mijn broetje al een verzorgpony hebben zet ik dit erbij.
Leasen is geen goede optie want wij willen de rest van zijn leven zo'n pony hebben. Lenen is dan meestal ook duurder en je moet eerst toestemming vragen of je een wedstrijd mag rijden.
Laatst bijgewerkt door I_Love_Welsh op 06-04-09 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:19

Ik zou samen een leuk verzorgpaardje zoeken. Dan kan je altijd hulp krijgen van een eigenaar. Hoe oud ben je ook, als ik vragen mag?

Pure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:21

Ik zou er voor proberen te zorgen dat je ouders zich in zulk soort dingen gaan verdiepen,
voor zij voor jou en je broertje een pony aanschaffen. & denk er natuurlijk nog een paar keer goed over na. ;)

Judje

Re: Wel of geen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:23

Verplaatst van VSW naar YRT.

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:37

Pure schreef:
Ik zou er voor proberen te zorgen dat je ouders zich in zulk soort dingen gaan verdiepen,
voor zij voor jou en je broertje een pony aanschaffen. & denk er natuurlijk nog een paar keer goed over na. ;)

Wat dacht je van 1x per dag een uur les ponys? :D
We zijn er al minstens 4 jaar mee bezig omdat ik zeker wil weten dat ik een pony een goed huis kan geven.

spoonfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:43

je kan mss eerst kijken voor een verzorgpony samen met je broertje waar je alles mee kan proberen wat je met je eigen pony zou willen doen, op die manier leer je ook bij en heb je direct een zicht of het je wat lijkt en voor je ouders ook of niet. beter dat dan da je een pony koopt en ja paar maanden zegt we verkopen hem/haar het lukt niet ofz.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:44

Leasen is vaak ook een goede optie.

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:01

Waar denken jullie dat ik mijn ouders eerst les in moet geven? Giftige planten of stalondeugden?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:17

Even ter zijde: stalondeugden zijn stereotype gedrag en dus geen ondeugden, maar manieren van paarden om minder last te hebben van de stress die zij ervaren.

Er is zoveel informatie beschikbaar. Mij lijkt het verstandig om je eerst te verdiepen in de behoeftes van paarden, zodat je stal kan gaan kiezen, die daarbij aansluit.

Daarnaast is voer erg belangrijk en dat lijkt me dan ook niet verkeerd om info over te zoeken/vinden. Daarnaast zijn er héél veel boeken beschikbaar over zoektes, giftige planten en alles wat je verder (imo) behoort te weten voordat je een paard of pony aanschaft.
Het lijkt me dan ook verstandiger dat je je ouders helpt aan goede boeken/sites dan zelf les gaat geven. :)

Misschien is de Vereniging Eigen paard wat voor je? Deze vereniging (ik ken ze alleen via website/advertentie) heeft ook veel beschikbare info.

Een paard leasen klinkt ook als een goede optie. Je kan daardoor beter inschatten hoeveel tijd (en geld?) er in een eigen pony komt te zitten en daarnaast ben je dan nog niet helemaal zelf verantwoordelijk en kan je gebruik maken van de kennis van de eigenaren.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:37

Ik wou zelf ook een eigen paard, maar m'n ouders wilde dat ik eerst ging kijken of ik wel tijd genoeg had en of ik genoeg ervaring had, enz.
En dat kan je natuurlijk het best ontdekken met een lease paard.
Dus wij stad en land afgezocht naar een lease paard.
En bij een pensionstal stond een hele leuke en mag hem dus leasen.
Wij betalen de stalling.
Ik mag hem beschouwen als m'n eigen paard.
Nu weet ik wat er allemaal bij een eigen paard hoort.
En nu kijk ik er ook heel anders tegen een eigen paard aan dan voor dat ik een lease pony had.
Ik raad je echt aan om een lease pony te nemen.
Neem je ouders een paar keer mee en laat hun poetsen en opzadelen!
Soms is het mogelijk om de pony na een tijd over te kopen, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Maar ik kan nu precies inschatten hoeveel tijd ik per week aan m'n paard moet besteden enzo.
En de kosten van de stalling.
En m'n ouders leren nu ook weer dingen omdat ik ze meeneem.
Dus een lease pony is in jou geval het beste. (Lijkt mij)

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:40

ik zou lekker beginnen met leasen of verzorgen .. dan weet je precies wat er allemaal bij komt kijken voor een eigen pony

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:24

Ik heb al verschillende malen een lease pony gehad.
Gaat nu dus niet meer. Pony moest op die manege blijven en die is 3 kwartier rijden. Ben verhuist. De pensionstalling is dichtbij maar daar hebben ze geen leaseponys. Ik weet wat je moet doen met een pony, hoe duur het is,welke verantwoordingen je hebt. Ik ga 3x per week naar een paardenhouderij en weet hoeveel tijd je erin moet stoppen. Ik weet ook dat je een paard 24 uur per dag 7 dagen per week hebt. Maar mijn broertje en mijn ouders worden medeeigenaar.
Als wij op een paardenvakantie gaan en we het paard mee kunnen nemen kan dat vaak niet met een leasepony. Die moet daar blijven staan. Ik wil ook de rest van zijn leven die pony houden. Omdan iedere maand weer geld te betalen gaat dat veel hoger worden dan er een kopen. Als het een merrie is gaan we er misschien mee fokken. Als je een lease pony hebt kan dat niet. Je moet altijd overleggen met de eigenaar.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:51

Je zegt dus dat je een pony wilt, dat je ouders er weinig van weten, maar als een merrie is gaan jullie er misschien wel mee fokken? Beteje snel, als je ouders weinig ervaring hebben. En je hebt ook genoeg leasepaarden die mee mogen op vakantie, of waarmee je heus wel op een wedstrijd mag, oke, je moet er toestemming voor vragen, maar dat is toch niet erg? Je gaat 3 x p/week naar een paardenhouderij, dus, zeg je, je weet hoeveel tijd er in een paard hebben zit. Maar dat is wel wat meer dan 3 keer per week;)
En als jullie op een paardenvakantie gaan, zullen je ouders wel meer dingen moten weten, uiteindelijk zijn hun de eindverantwoordelijke. les geven is geen goed idee; neem ze lekker mee naar de paardenhouderij! Praktijk is bij paarden vaak handiger. laat de hoeven zien, laat ze poetsen, opzadelen( als je rijdt bij de houderij) en laat ze met zoveel mogelijk 'basis-paardendingen' kennismaken. Als dat niet lukt, dan moet je nog even wachten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:51

Het hangt er vanaf wat voor een pensionstalling het is. Is het een pensionstalling met volpension of alleen kale-boxverhuur?
Ik denk dat het best kan als het volpension is, ik neem aan dat jij zelf onderhand genoeg van een paard houden weet aangezien je leasepony's hebt gehad? En als de pony er staat kun je het je ouders leren.

(ik ben zelf ongeveer ook zo begonnen dus ik weet waar ik het over heb, voordat ik heel bokt over me heen krijg)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:08

ik ben van mening dat, om meer ervaring te krijgen met het hebben van een eigen pony dan je nu al hebt, is om er een echt te hebben.
wel is het handig om je ouders wat in te laten lezen zodat ze niet helemaal groen zijn.
ook raad ik je aan om dan op een pensionstalling te gaan staan met volpension zodat er veel controle is, dan kan er naar mijn mening weinig fout gaan.

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:21

Hte is ook een volpension.
de eigenaren van het pension wonen er exact naast. De dierenarts is 10 minuten rijden.
Ik word er ook een beetje gek van dat iedere keer vragen.
Als ik een eigen heb kan ik dit zelf bepalen.
Die paardenhouderij is een half uur fietsen.
Die pensionstalling 500 meter.
Dan kan ik er dus echt elke dag naar toe.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:31

Ik zou het gewoon doen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:35

Ik begrijp niet helemaal waarom je dit topic opent als je onze adviezen in de wind slaat...

Er zijn ook genoeg lease paarden die je wel bij huis kan zetten...

Je bent nog jong, vergeet niet dat je ook nog moet studeren en je broertje ook. Wie zorgt er dan voor de pony? Je ouders?

YellowRanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:14

Voor dat je een pony koopt is het vooral belangrijk dat je
zeker weet dat je genoeg tijd, geld en ervaring hebt. Een
pony is namelijk niet niks. Je moet hem haast dagelijks
berijden, verzorgen en aandacht geven. Het is niet zoals
een pony op de manege ofzo, waar je maar een of twee
keer per week naar toe gaat.

Qua geld moet je niet alleen de stal kunnen betalen, maar
ook de hoefsmid, tandarts en de veearts. Ervaring is
natuurlijk ook erg belangrijk. Als je niet weet hoe je een
paard moet opzadelen moet je er niet aan beginnen. xD

Als je echter zeker weet dat je deze drie factoren hebt,
dan moet je er vooral voor gaan!
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 08-04-09 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afbeelding verwijderd

_soofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:23

ik zou het gewoon doen,
je ouders hoeven hem toch niet te verzorgen?
mijn ouders wisten er ook niks van, dat komt allemaal vanzelf, ;)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:54

Als jij en je broertje alles afweten van de verzorging en alle dingen daarom heen, en je staat op een stal waar goede begeleiding is en je ook les kan krijgen of in iedergeval hulp als het nodig is, dan kan het!