Is paardrijden wel een goede sport voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Is paardrijden wel een goede sport voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 21:17

Sorry al het hier helemaal verkeerd staat, :')

Beste Bokkers :wave:

Ik heb er vaak over nagedacht om met paardrijden te stoppen.
Niet omdat ik bang ben, maar omdat ik vaak boos wordt.
En hoe ik mijn boosheid uitwerk is niet altijd de vriendelijkste manier.
bijvoorbeeld vanmiddag: Paard zat te rennen, ik kreeg dr niet terug, én toen werd ik boos nou eerder uit frustratie begon ik zó hard te trekken aan de teugels dat ik het gewoon heel zielig vond. Het is nóóit mijn bedoeling om zo te doen, maar het is gewoon .. ja, hoe leg je dat uit?
Ook iedereen op stal praat heel lief tegen zijn paard enzo, maar of ik ooit wat zeg? Ik praat haast niet tegen mn paard, nooit eens lieve woordjes enzo ...
Omdat ik snel uit frustratie in de mond ga lopen trekken, is paardrijden waarschijnlijk niet een goede sport voor mij,
natuurlijk kan ik mijn frustratie onder controle proberen te houden maar dan krop ik he top en zit ik nog gespannerder op mijn paard dan anders, (Ik heb helaas geen ontspannende houding..) daar probeer ik wel aan te werken, maar het is allemaal zo veel en zo moeilijk..

sorry voor dit rare bericht, maar wilde het even van me afschrijven (dat heeft iedereen wel eens toch? :'))
vragen kunnen natuurlijk gesteld worden!
ben erg open ;)

Groetjes, Emma :wave:

siskeh

Re: Is paardrijden wel een goede sport voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:20

heb je wel een eigen paard?
het niet met lieve woordjes tegen je paard praten zegt niets over of je geschikt voor paardrijden bent.

maar zie je het zitten om paardrijden als een uitdaging te zien om minder gefrustreerd te raken?
heb je de behoefte om je op dat gebied te verbeteren?
misschien moet je ook wel een stapje terugnemen?
op een andere/rustigere manier weer beginnen met paardrijden...
ik weet niet wat je van NH dingen denkt, maar misschien dat dat geschikt is?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:24

Super dat je de fout bij jezelf zoekt!

Misschien moet je je afvragen of je het wel leuk vindt, als je er zo boos van wordt. Als je je frustraties en woede niet onder controle kan houden dan lijkt het me erg zinvol om te stoppen met rijden.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 21:24

Ik heb geen eigen paard, ik rij een pony 1 keer in de week(zaterdag ;)

Natuurlijk wil ik me op dat gebied verbeteren, wat waarschijnlijk heel moeilijk gaat worden ;)
Ik rij nog niet zo lang, en ben pas net bezig met stelling enzo. Wat ik allemaal wel erg snel vind gaan.
Ik weet nog niks van natural horsemanship, maar zou er graag aan meewerken ... nu nog iemand vinden die het me een beetje wilt voordoen ..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:27

Zelfdiscipline, als je boos wordt afstappen en er naast lopen tot je weer afgekoeld bent.
Tijdens het paardrijden heb je zekere mate van discipline en respect nodig, het is aan jou of je er aan wil werken. Zonder zelfdiscipline kom je nergens, in geen enkele sport.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:35

Eerst en vooral, heel mooi van je dat je zo eerlijk bent en de schuld niet op het paard schuift maar jezelf grondig analyseert. Pas als je weet wat het probleem is kan je er iets aan doen.

Ik zie twee mogelijkheden. Ofwel blijf je paardrijden en zie je het als een mooie kans om aan jezelf te werken. Je wil niet dat je paard de dupe wordt van jouw gedrag, dus zul je aan dat gedrag iets moeten veranderen. Misschien is het wel goed om hier begeleiding in te zoeken van een ervaren lesgeefmens. Zo kan er tijdig ingegrepen worden als het uit de hand dreigt te lopen.
Ofwel vind je het te zielig voor het paard of je wil je gedrag niet veranderen. Dan is paardrijden inderdaad niet de beste sport voor je.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 21:35

Rhodos schreef:
Super dat je de fout bij jezelf zoekt!

Misschien moet je je afvragen of je het wel leuk vindt, als je er zo boos van wordt. Als je je frustraties en woede niet onder controle kan houden dan lijkt het me erg zinvol om te stoppen met rijden.

Dat is het nou juist, ik kán gewoon níét stoppen met rijden. Naja, het zou kunnen.
Misschien moet ik weer helemaal overnieuw beginnen, bijvoorbeeld door te borstelen en te longeren.
Rijden hoeft van mij niet perse. Ik vind het omgaan met paarden al heel leuk :D
Misschien is het idd beter als ik stop ...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:36

ik heb het niet vaak maar als ik echt wel es in zon bui ben dan kan ik ook wel es niets hebben en heb ik er echt spijt van wat ik mn paard allemaal wel niet toegeroepen heb en hoe hardhandig ik ben geweest daar ben ik niet trots op gelukkig kan ik het meestal voorkomen.
maar ik moet zeggen dat als mijn paard met me aan de hol gaat en hij reageert niet op wat voor hulp dan ook dan trek ik hem om anders vind ik het echt te gevaarlijk om met zon onbestuurbaar paard door het bos te gaan maar omtrekken kost niet zo veel kracht en het is wel effectief.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 21:43

Mjay: Helaas gebeurd het bij mij gewoon in de bak. Best wel vaak eigenlijk ... ik vind het echt niet fijn voor het paard en voor mezelf, want dan loop ik weer heel lang met een schuldgevoel ..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:51

@undercover: misschien een paard zoeken die niet gereden hoeft te worden?(oke klinkt er banketstaaf, maar misschien op zoek naar een leuke VD shet?)
ik zou je heel graag opweg helpen met NH, maar woon niet echt naast de deur.
vind het ook super dat je kritisch naar jezelf kijkt, en als je aangeeft dat het voor je gevoel te snel gaat moet je er misschien ook gewoon een rem opzetten om het zo maar te zeggen... rij je in een groep?
want anders zou je kunnen kijken of je een aantal keer privelessen kan hebben,(bijv. 1x in de 2 weken priveles ipv 1 keer in de week groepsles)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:53

Als je jezelf er van bewust bent dat je het doet, dan is dat al een eerste stap.
En als je er dan ook nog wat aan doet...

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:03

siskeh schreef:
@undercover: misschien een paard zoeken die niet gereden hoeft te worden?(oke klinkt er banketstaaf, maar misschien op zoek naar een leuke VD shet?)
ik zou je heel graag opweg helpen met NH, maar woon niet echt naast de deur.
vind het ook super dat je kritisch naar jezelf kijkt, en als je aangeeft dat het voor je gevoel te snel gaat moet je er misschien ook gewoon een rem opzetten om het zo maar te zeggen... rij je in een groep?
want anders zou je kunnen kijken of je een aantal keer privelessen kan hebben,(bijv. 1x in de 2 weken priveles ipv 1 keer in de week groepsles)

Meestal rij ik met 2 of 3 mensen in de bak (er is maar 1 bak) en dan doe ik een beetje mij eigen ding (eeh, juist jah :') )
Ik krijg ook soms les, en dan gaat het meestal super! Maar ik krijg van verschillende mensen les, en ze hebben allemaal hun eigen manier om stelling te vragen. Dit werkt meestal nog verwarrend en dan vat ik het samen in mn koppie :P

Haha, nee het ligt niet bepaald om de hoek nee ...

Een verzorgshet is misschien wel een idee, maar het liefst ga ik niet weg van de stal waar ik nu zit.
Ik kijk wel wat ik doe ;)

peterwas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:07

Frustraties krijgen is een normaal iets. Het gebeurd vaak onbewust als iets niet wilt lukken. Of als er andere zaken je dwars zitten. Erg goed dat je het probleem bij jezelf zoekt.

Dat iets niet wilt lukken betekend niet dat je het niet kunt. Het paard voelt jou frustratie aan en dat maakt hem ook niet op zijn gemak voelen. Waardoor alles nog moeilijker gaat. Probeer zoals eerder gezegd eens een stapje terug te nemen. Eerst de basis goed onder de knie krijgen. Lekker grond werk doen en dan gewoon nog eens proberen.

Als je het echt wilt dan komt je er wel. ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:17

Ergens anders las ik een tip hierover: elke keer als je die frustraties op voelt borrelen, afstappen en naast je paard gaan lopen tot je weer rustig bent. Dan zal je het paard minder snel pijn doen erdoor.

NH kan ook prima zonder begeleiding, hoor. Ik heb erg veel aan de tips en links die op bokt staan, daar haal ik heel veel informatie uit.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:21

Ik heb ook een periode gehad dat ik precies hetzelfde had :j en af en toe nog steeds. Dingen die ik uit woede gedaan heb :o poeh, heb me er heel lang heel schulig over gevoeld. Het was natuurlijk geen regelrechte mishandelng, maar reken maar dat ik even niet o lief ben geweest. :=

Bij mij kwam het ook uit frustratie en onmacht, meer willen dan het paard kan. Ik heb geleerd heel snel tt tien te tellen en mezelf in de hand te houden, als ik die frustratie op voelde borrelen... gewoon niet op ingaan.
Want dát heb je wel in de hand!
Zelf de deksel erop gooien voordat htescaleert. E dat zal niet altijd lukken, maa at is een 'fout' in jezelf, ie je met oplossen om ht te voorkome en beter te maken. :)

Hetlukt wel, maar het is niet makkeijk, zeker niet al je één keer die 'grens' overgeweest bent..

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:37

juist,...zoek ontspanning!
kijk eerst es of er een rustiger paard is voor jou,...om je frustratie wat
af te bouwen, NH kan ik je jammer genoeg ook niet mee helpen...

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:48

Ik heb het ook wel eens hoor.
Meestal als iets niet helemaal wil lukken of als mijn fjordje de bloed onder mijn nagels vandaan haalt :o
Maar ik weet dit nu wel goed onder bedwang te houden beter als vroeger toen had ik het ook wel erg.Meestal ga ik dan even wat anders met haar doen wat wel lukt of ik ga een paar rondjes stappen zodat ik even tot 10 kan tellen :P en dat help meestal wel bij mij :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 02:15

Verplaatst van RUI naar PP.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:20

Misschien is de cominatie ook niet goed. Soms past een ruiter gewoon niet bij het paard en andersom ook natuurlijk. Dat kan ook frustraties opleveren. Misschien stap je onbewust al gefrustreerd op.

Mijn fjord reageert daar ook heel erg op, al rijd ik dan wel niet meer maar ook in de omgang merk ik dat.
Hoe gefrustreerder ik ben hoe 'onhandelbaarder' dat 'beest' wordt.

Parelli is leuk kwa grondwerk en makkelijk op te pakken door iedereen. Ga eens kijken of je de dvd's kunt vinden op bv marktplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:27

Ik denk dat je geen klik hebt met die pony en 1 keer per week is vaak te weinig om een pony goed onder appel te houden. Hangt natuurlijk ook van het niveau en karakter van de pony af. Maar zoek een leuke pony die meer in jouw hand is. Als je bijna elke keer boos wordt als je deze pony gaat rijden, zal ze nooit een prettig gevoel bij je geven en omgekeerd dus ook niet. Die pony heeft geen zin in dat wezen op zijn rug die gespannen zit, en snel boos wordt. Zoek een andere pony of idd stop er mee.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:49

Ja ik zat ook al te denken misschien moet je op een paard gaan rijden die het allemaal al een beetje kan en daar leer jij ook weer van en gaat het allemaal wat makkelijker. Probeer idd tot 10 te tellen, paarden willen alles voor je doen maar als ze niet weten wat ze moeten doen dan kijken ze wat het beste is en doen ze dan, en het is dan echt poedersuiker als je ze dan gestraft heb terwijl ze eigelijk voor hun doen echt het beste deden. Zit je nog met andere problemen thuis ofzo? Want dat kan er ook uitkomen!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 10:52

Cowgirl@ het is een super leuk beest, dat wel graag voor je wilt lopen maar meestal het even in dr koppie krijgt en dan met je op de loop gaat. Soms, als het rustig is ben ik ontzettend trots op haar en klikt het echt, maar als ze weer gaat lopen klieren, dan is dat gevoel meteen weer weg.

russel@ helaas kost de pony geld, en ik kan haar helaas niet vaker betalen .. op andere dagen is ze ook niet meer vrij.
helaas, kan ik, als paardenliefhebber , niet echt stoppen met rijden, ik vind het heerlijk om op zo'n mooi prachtig beestje te rijden :D Maar, met die frustratie is het niet echt diervriendelijk .. :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:55

Als je paarden tegen komt waar je zo boos van wordt, is het duidelijk dat jij daar uit moet leren. Om jezelf onder controle te krijgen en te snappen waarom je zo boos wordt, bv omdat je de controle verliest, maar dat gaat dan niet alleen over het paard. Ik moet eerlijk toegeven dat ik zo'n dingen vaak heb meegemaakt met mijn eigen paard, en dan zou je kunnen zeggen dat ik slecht voor hem zorgde, maar uit eindelijk heb ik daar heel veel uit geleerd, en daar draait het om. Je kunt proberen een rustiger paard te nemen, maar dan ben jij nog niet van je probleem verlost, je gaat gewoon de confrontatie uit de weg.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:19

Goed dat je je fout bij jezelf zoekt ;) In een boek van Anky stond dat zij soms ook gek werd van haar paard. Gewoon omdat hun karakters tegen elkaar botsten. Toen moest ze van haar vader rondjes om de manege rennen. Na een paar rondjes was ze weer afgekoelt. En toen ze haar paard zag was ze weer helemaal gek op hem. En kijk eens hoe ver Anky gekomen is. En ze rijd nu nog steeds paard. Niet dat jij ook precies hetzelfde hoeft te doen maar het is maar even een voorbeeldje.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:39

lieve emma,

je bent sowiezo dol op sup, dat is overduidelijk. Anders zou je je namelijk echt niet schuldig voelen als je in dr mond zat te trekken.
je zegt dat je van verschillende mensen les krijgt, die allemaal wat anders zeggen. Wat zegt de eigenaar? Die zal zelf denk ik het beste weten hoe je dat paard kunt rijden. Luister naar haar, en vraag of ze je wat vaker wil helpen. Leg haar de situatie uit, ik weet zeker dat ze dit zal begrijpen!
Dat van die lieve woordjes zegt echt helemaal niks hoor ;) dat jij nou niet tegen je paard praat zegt niet direct dat je niet van dr houdt.
Wel goed van jezelf trouwens dat je de fout bij jezelf legt :P als je de fout bij je pony zou leggen zou je er al helemaal niks mee opschieten. Hiermee zeg ik niet dat je het expres doet, of zo wilt hoor, alleen dat je eerlijk bent tegenover jezelf en je paard.

en emma, ik zou sowiezo niet met paardrijden stoppen, daar vind je het toch veel te leuk voor...?
met fav gaat het toch ook stukken beter dan met sup? Of zie ik nu dingen niet die er wel zijn...? :P

Het is wel een moeilijke situatie, je houdt van sup, je wil niet met haar stoppen (gok ik zo), maar het rijden gaat gewoon voor geen meter ;(
In zo'n geval is het echt super jammer dat je ervoor moet betalen, want dan zeg je ook minder snel van 'ik rij een poosje niet, dan ga ik alleen longeren en poetsen, en dan pak ik het later weer op.'

maargoed, heb het er in ieder geval zo snel mogelijk over met haar eigenaar!!
en, als je wilt, wil ik best met je meegaan hoor ;) :P