Moet dit even kwijt about ik & mijn haflinger ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Moet dit even kwijt about ik & mijn haflinger ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 22:23

Laat ik het zo zeggen, bijna 8 maanden geleden kocht een een haflingertje van ondertussen 4,5 jaar oud. Ik was smoor op hem, ik hield altijd (nogsteeds wel) veel van hem, en het was altijd een schatje!
Aangezien ik best wel een beginnertje was, maar verder op geen manege in de buurt meer ervaring op kon doen als op de flut- manege waar ik toen reed, kreeg ik hem voor mijn verjaardag van mn ouders! Ik was zo blij! Alleen.. Hij was altijd wel een beetje bokkig, tot nu zijn pubertijd is aangebroken is het voor mij niet meer te doen. Hij wil bijna niks meer, 9 van de 10 keer springt ie met een bok van de volte af, het bos is alleen maar crossen, bokken crossen voor hem als je eenmaal bezig bent. Met andere paarden erbij is het gewoon een vliegende rat! ik kan er voor mijn gevoel helemaal Niks meer mee, zovaak heb ik hem eens goed aangepakt en hem terecht gewezen, mn instructeur, vriendinnen, me vader, vele hebben mij geholpen met hem, maar alles wat ik hem leer is die binnen een dag weer kwijt lijkt het net. Volgens mij klikt het gewoon niet meer tussen ons.. Ben eens in het bos zo hard van hem gevallen omdat hij zomaar om niks flipte, dat ik gewoon bijna bang ben geworden. Het heeft gewoon zo mijn vertrouwen beschadigt! En mijn vader zegt me ook al Als je hem weg wilt doen dan doen we dat en kopen we een andere beginners pony die wat ouder is, aangezien ik nu wel blijf zitten, maar ik niet vooruit kom, en ik binnenkort weer wedstrijd heb zit ik toch zo te twijfelen! Ik kan niet zonder hem, ik ben gewoon zo gehecht aan geraakt, vind dit onwijs moeilijk.. Wat vinden jullie? Verkopen, of doorzetten?

Sorry voor dit alles, maar ik moet het gewoon even kwijt, het doet me ook zoveel Verdrietig

Daihyo

Re: Moet dit even kwijt about ik & mijn haflinger ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:57

Ga eens na waar dit gedrag vandaan komt.
Ligt het zadel wel goed? Heeft hij nergens pijn? Wat voer je? Hoe vaak komt hij buiten? Hoeveel gerichte beweging krijgt hij?
Wanneer je daar problemen hebt kun je vaak al een hoop vervelend gedrag oplossen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 00:04

Zadel en alles is al nagekeken, nee hij heeft na onderzoeken etc. nergens pijn, Hij kreeg altijd brok, maar aangezien die de laatste maanden blijkt dat ie hier niet goed tegenkan krijgt ie andere brokken van de pavo waar die waarschijnlijk ook niet tegen kan. ik rijd hem ong 5 x in de week!

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:04

Jij hebt gisteren toch het topic aangemaakt van 'rijd ik nu teveel'
Wel ik denk dat dit een duidelijk antwoord is daarop...hij kan het allemaal niet meer goed aan denk ik, dus smijt hem maar een flink half jaar het land op en probeer dan opnieuw te beginnen!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 00:31

Met dit probleem zit ik al erg lang! Bij zijn oude thuis is hij verkeerd bereden kwam ik later achter, hij is echt te jong ingereden, en er is heel lang alleen spelletjes met hem gedaan, van crossen naar de overkant, en dan weer terug, stalletje open, stalletje dicht, doei pony! Heb heel veel hulp met hem gehad, ik wil alleen maar het beste voor hem, maar voor nu weet ik het gewoon nietmeer.. Bedankt voor de tips!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:36

Ik denk dat er zo niemand is die suggestisch kan doen, over wat je het beste kunt doen. We (iig ik) hebben geen flauw idee wat hij doet, wanneer hij dat doet, en wat jij dan doet. (voor én na die tijd)
Btw, ik tem even, want dit topic staat verkeerd.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:36

Laat hem eens een paar dagen door een professionele ruiter/amazone rijden, die kan misschien zo aanvoelen waar de fout zit. En dan niet 1x 10 minuten, nee 4-5 dagen iedere dag even aan het werk, dat er wel iets opgebouwd wordt. Wie weet is het wel iets simpels wat jij net niet doorhebt dat je doet. Dat overkomt veel ruiters.

Wel heel fijn voor je dat jou ouders zo achter je staan, moet je zeer blij mee zijn!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:42

Groen op groen = bont en blauw. Ken je die uitspraak?
Het is helemaal niet banketstaaf bedoeld ofzo. Maar je ziet het best vaak voorkomen dat mensen met nog niet zoveel ervaring veel problemen krijgen met een jong paard.

Als ik jou was zou ik begeleiding zoeken en samen aan de vertrouwensband gaan werken door middel van grondwerk. Alleen op die manier kun je weer op het goede pad komen met hem.
Hij maakt door zijn leeftijd een grote geestelijke ontwikkeling door en heeft iemand nodig waar hij op kan vertrouwen. Dat hoor jij te zijn.

Mijn tip is dus, even wat minder aandacht voor het rijden. En wat meer aandacht voor omgang en gedrag. Onthoud in ieder geval dat je consequent moet zijn en een paard ook regelmatig beloond. Verder...niet teveel tegelijk willen. Heb geduld. Dan komt het vast goed en heb je misschien wel een gouden pony voor het leven. Maar daar zul je zelf wel tijd en energie in moeten steken want het gaat niet vanzelf.

Heel veel succes ermee!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 00:49

Hartstikke bedankt voor de tips! idd ik ben zeker blij met mijn ouders! Lachen Die weten hoeveel moeite ik ervoor doe, dat vertellen ze me ook ! Maar er heeft al een keer een heel ervaren meisje die wel is op hele lastig opgevoede paarden heeft gereden enzo, maar het lijkt net alsof die alleen maar op zn oude gewoonte terug kan vallen, heel vaak in een pest bui tijdens het rijden, ik heb hem toen 1x een weekje stil gezet & gekeken hoe het dan ging, en de situatie werd er toen alleen maar erger op! Ik zou dolgraag willen weten wat ik misschien wel fout doe, of wat er fout gaat. De man van wie ik hem kocht vertelde dat het een perfecte goed gereden pony was die nooit een bokje zou laten! Nou die meiden trekten nooit hun mond open! En toen ik hem had gekregen was het; hij kan best wel link zijn! En dan denk ik; vind je het gek als een paardje al op 1 / 1,5 jarige leeftijd ingereden werd! Misschien dat daar ook nog de fout kan zitten..

Bedankt er worden hier goede tips gegeven! Ik ga beter letten op hoe ik rijd, misschien vind ik dan nog wel een foutje.. wie weet.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:53

Hoe pakte zij het aan wanneer hij vervelend was?
Dan zou jij dat ook een keer kunnen doen, en de volgende dag even rust, en grondwerk in de bak (evt met longeren).
En dan de dag erna er weer opstappen en dan weer hetzelfde doen als dat meisje die hem toen gereden heeft.

Op die manier heeft hij elke keer even een dag ertussen dat hij zijn spieren niet hard hoeft te gebruiken en licht beweegt.

edit; ik denk trouwens ook dat je wel wat vaker les moet gaan nemen, 2x per week, en misschien wel van verschillende personen dat je bij beide het goede mee kan nemen in de training.
Laatst bijgewerkt door Casca op 30-12-08 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 00:54

_Sigrid_ schreef:
Groen op groen = bont en blauw. Ken je die uitspraak?
Het is helemaal niet banketstaaf bedoeld ofzo. Maar je ziet het best vaak voorkomen dat mensen met nog niet zoveel ervaring veel problemen krijgen met een jong paard.

Als ik jou was zou ik begeleiding zoeken en samen aan de vertrouwensband gaan werken door middel van grondwerk. Alleen op die manier kun je weer op het goede pad komen met hem.
Hij maakt door zijn leeftijd een grote geestelijke ontwikkeling door en heeft iemand nodig waar hij op kan vertrouwen. Dat hoor jij te zijn.

Mijn tip is dus, even wat minder aandacht voor het rijden. En wat meer aandacht voor omgang en gedrag. Onthoud in ieder geval dat je consequent moet zijn en een paard ook regelmatig beloond. Verder...niet teveel tegelijk willen. Heb geduld. Dan komt het vast goed en heb je misschien wel een gouden pony voor het leven. Maar daar zul je zelf wel tijd en energie in moeten steken want het gaat niet vanzelf.

Heel veel succes ermee!

Daar heb je gelijk in vind ik zelf. Stond ik nog niet zo bij stil 8 maandjes terug.
Mn vader vond hoe jongere pony, hoe meer plezier je ervan kunt krijgen!
En aangezien de mensen mij vertelde dat het een super pony was vooral voor wat minder ervarende..
dankje voor de tip, ik wil ook idd meer aan grondwerk werken enzo, de dingetjes die ons meer bij elkaar brengen. Maar ik was bang dat ik hem alleen maar zou verpesten, en hem dan beter weg kon doen.
Wil het nog wel proberen! Lachen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:00

Het is ook niet "een foutje" denk ik. Het is een heel gedragspatroon dat moet veranderen bij hem. Hoewel het vervelend is kan je hem er niet echt de schuld van geven. Door een ervaren iemand er "een keer" op te laten rijden kan je de echte problemen nog niet aanpakken. Dat moet je structureel, dag in, dag uit blijven doen.

Maar ik kan zo een paar mensen opnoemen die hetzelfde mee hebben gemaakt met hun paard hoor. Ik kende een vrouw die bijna een jaar niet heeft gereden omdat ze er gewoon niet meer op durfde. Met hulp van een goede instructrice hebben ze de draaad opgepakt en ze doet nu alles met haar paard. Pas in de B dressuur gestart, buitenritjes enz.

Qua grondwerk zou ik gewoon eens een boek gaan kopen om er wat meer over te lezen. Iets van Emiel Voest of misschien Parelli. Gewoon kijken wat jou aanspreekt. En neem ook een paar lesjes daarin. Ik denk dat je dan ook het plezier wat meer terugkrijgt, want kan me voorstellen dat je nu af en toe wel gefrustreerd raakt.

Nog wat vraagjes, hoe oud ben jij nu? En op wat voor stal sta je? Komt je paardje regelmatig buiten, heeft hij voldoende contact met andere paarden?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 01:09

_Sigrid_ schreef:
Het is ook niet "een foutje" denk ik. Het is een heel gedragspatroon dat moet veranderen bij hem. Hoewel het vervelend is kan je hem er niet echt de schuld van geven. Door een ervaren iemand er "een keer" op te laten rijden kan je de echte problemen nog niet aanpakken. Dat moet je structureel, dag in, dag uit blijven doen.

Maar ik kan zo een paar mensen opnoemen die hetzelfde mee hebben gemaakt met hun paard hoor. Ik kende een vrouw die bijna een jaar niet heeft gereden omdat ze er gewoon niet meer op durfde. Met hulp van een goede instructrice hebben ze de draaad opgepakt en ze doet nu alles met haar paard. Pas in de B dressuur gestart, buitenritjes enz.

Qua grondwerk zou ik gewoon eens een boek gaan kopen om er wat meer over te lezen. Iets van Emiel Voest of misschien Parelli. Gewoon kijken wat jou aanspreekt. En neem ook een paar lesjes daarin. Ik denk dat je dan ook het plezier wat meer terugkrijgt, want kan me voorstellen dat je nu af en toe wel gefrustreerd raakt.

Nog wat vraagjes, hoe oud ben jij nu? En op wat voor stal sta je? Komt je paardje regelmatig buiten, heeft hij voldoende contact met andere paarden?

Dankjewel! Lachen Hier kan ik echt wat mee!:)

Ik ben 14,5 jaartjes jong, Sta op een stal waar ze alleen in de zomer op het gras gaan een paar uurtjes, Swinters staan ze in paddock, mijn pony en nog een ruin bij elkaar, en in het andere gedeelte de merrie's, Als mijn paardje een weiland ziet rent ie er het liefste in een bok-galopje naartoe Tong uitsteken .
Daarom ga ik niet graag meer naar het bos tegenwoordig Boos!.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:18

Ok, maar de omstandigheden van je paardje zijn in principe prima. Als hij iedere dag in contact komt met andere paarden en even los kan lopen is het goed.

Ik zat net even op de site te kijken van Emiel Voest en de meeste boeken zijn rond de 20 euro. Als je wat meer gaat lezen over de psychologie van het paard dan kom je vast al dingen tegen waarbij bij jou een lampje gaat branden Pling . En ik weet niet waar je woont, maar er is vast wel iemand in jouw buurt die grondwerk lessen geeft. Kan je gewoon even zoeken hier op bokt via het NH forum.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 01:24

Ok, interresant! Na ik woon in een klein dorpje, woon hier al me hele leven, en zover ik weet word hier alleen aan dressuur mennen & springen gedaan. Maar ik zal wel is rondkijken dankjewel!:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:06

Je kan ook vragen aan je ouders of je samen met je pony op cursus kan, waar professionals je helpen samen met je pony verder te komen. Bijvoorbeeld±
http://www.equixantos.com of http://www.emielvoest.nl
Daar leer je je pony begrijpen en samen aan het werk te gaan. En het is nog heel leuk ook om 3 dagen met je paard op cursus te gaan en lekker samen te werken.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:16

Mensen lees aub ook het topic 'Rijk ik teveel' v dezelfde auteur op zondag geplaatst.
Jier komen al vele antwoorden aan bod voor het teveel rijden, want op en 4,5jarig 5x per week rijden, zeker als die op zijn 1,5 !!!! is ingereden, is echt wel teveel hoor. Ik denk echt dat het probleem eruit voortkomt dat hij even mentale rust nodig heeft, hij heeft nog geen jeugd gehad he. Dus probeer hem eens gewoon een half jaar op een weiland te plaatsen of in de opfok ofzo,waar hij enkel contact heeft met paardjes en nergens anders aan moet denken. Denk echt dat dit je al veel verder gaat helpen hoor.
Ik merk dat je veel van je pony houdt en er veel voor (wilt) doen, maar geloof mij dan aub, dat hij eerst mentale rust nodig heeft.
Professionele begeleiding met een instructrice gaat dit probleem niet oplossen, want het is echt niet rijtechnisch bepaald, hij is te jong ingereden, wordt nog steeds heel vaak gereden en hij heeft nooit een jeugd gehad, nou dan zou ik ook wel opstandig worden na een tijd. Geef hem gewoon een half jaar weilandrust (liefst 24/7), zie dan of hij al klaar is (als hij nog niet ok is, laat je hem daar maar langer staan, zal hem enkel helpen en deugd doen) en dan kun je les gaan nemen. Hij gaat heus niet opnieuw zadelmak gemaakt moeten worden hoor, hoeveel mensen zie je niet die hun paard inrijden en dan een paar maand rust geven en hem dan opnieuw oppakken zonder problemen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 10:53

Ja idd. Vind het jammer dat zijn oude eigenaar dat had gedaan Boos!
Bedankt voor de tips!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:03

Ik zou inderdaad ook eens even echt goed gaan nadenken over de hoeveelheid werk die je van je paardje vraagt.

Waarom wissel je het rijden niet af met ´leuke´ dingen, het is overduidelijk dat je paardje genoeg heeft van al dat werken, werken, werken. Het is hem allemaal veel te snel gegaan en die schuld kun jij nu wel blijven steken op de vorige eigenaren, maar jij bent de sleutel tot de oplossing. En als je daar zelf geen aanpassingen in wilt maken, dan vrees ik het ergste...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:06

Weetje, ik vind het ontzettend goed van je dat je naar jezelf kijkt en niet de schuld bij je pony zoekt. Dikke pluim! OK dan! Zegt wat over je karakter en je ontwikkeling, denk ik Knipoog

Tja, het is al gezegd, groen paard en groene ruiter is een lastige combinatie. Zeker als er ook nogeens een verleden om de hoek komt waarbij er te vroeg teveel van je pony is gevraagd. Ik weet niet hoe je ouders er tegenover staan (ik vind de opmerking van je vader over het eventueel kopen van een meer ervaren pony wel van inzic ht getuigen) maar je kunt denk ik het beste twee dingen doen: meegaan met de suggestie van je vader en een meer ervaren pony kopen, of er helemaal voor gaan met deze pony, maar dan wel onder goede begeleiding.

Vanaf de computer kunnen we natuurlijk niet zien wat er door jouw pony's koppie gaat, maar er zijn genoeg heel goede profs die je hiermee zouden kunnen helpen. Misschien is zijn gedrag opstandigheid tegen het overvraagd zijn, misschien heeft hij nog niet geleerd te wijken voor druk, misschien is hij aan het puberen....wat het ook is, iemand met veel ervaring op het gebied van karakterpaarden en paardenkarakters Knipoog kan je hiermee vast helpen. Emiel Voest werd al genoemd, maar er zijn ook vele anderen. Als je wat tips wilt over trainers, pm me dan even Knipoog

sharissa_uni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:12

hoihoi

ik had even een vraagje wat voor voer geef je je haf?
ik heb zelf ook een gehad en nu heb ik een paard en als je die sportbrok geeft flipt ie ook helemaal uit het niets!
en dat ie in het bos zo doet dat dee mijn haflinger ook je moet ze gewoon aanpakken en niet bang worden dat is mijn tip wand toen ik dat met haar dee dee ze alles voor me!

heel veel succes!

sharissa_uni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:16

ik lees net dat je hem brok geeft!!

okee toen ik met mn hafllinger ree gaven we haar nooit brok ze was al druk genoeg we gaven haar een emmer met appel en wortels en brood enzo.. en wat hooi en toen dee ze ook gewoon normaal

we deden sochtends hooi met af en toe een handje museli
tussen de middag tegen 1 uur een plukje hooi met wat wortelen
tegen 4 uur wat hooi na hetrijden
en savonds een emmer met appels wortels brood enz. en wat zonnebloem olie voor de spieren

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:17

sharissa_uni schreef:
hoihoi

ik had even een vraagje wat voor voer geef je je haf?
ik heb zelf ook een gehad en nu heb ik een paard en als je die sportbrok geeft flipt ie ook helemaal uit het niets!
en dat ie in het bos zo doet dat dee mijn haflinger ook je moet ze gewoon aanpakken en niet bang worden dat is mijn tip wand toen ik dat met haar dee dee ze alles voor me!

heel veel succes!

Sorry maar ik denk echt niet dat dit probleem opgelost raakt door minder of ander voer hoor Frusty Gestoord
Of door een andere instructrice, een gedragspsycholoog zou kunnen helpen, maar die zouden denk ik juist hetzelfde als silence en mij zeggen: je paard is overwerkt en heeft rust nodig.
Nu is de vraag natuurlijk, wil je hem die rust geven?
Zo ja, plant hem op een weiland met een maatje voor een paar maand en kijk dan verder
Zo nee, verkoop hem maar.....en koop een oudere, ervaren pony (goed inzicht van je vader dat wel), maar als je hem verkoopt, vertel de mensen dan aub wel, waar ze aan beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:56

Ander voer kan wel degelijk helpen. Het zal niet de enige oplossing zijn maar wellicht haalt het de felheid wel wat van het dier af.
Mijn haflinger(ook 4,5 jaar)krijgt 's morgens een halve pavokoek en 's middags ongeveer 3 handjes musli/granenmix en verder veel hooi. Voor hem is dat zat,waar hij ingereden is kreeg hij minstens 2 kilo sportbrok.
Het kan dus wel degelijk uitmaken,haflingers zijn sobere dieren en kunnen flink reageren op (teveel)krachtvoer.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:00

Biebabeloeba schreef:
Mensen lees aub ook het topic 'Rij ik teveel' v dezelfde auteur op zondag geplaatst.
.