[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:39

Iedereen valt inderdaad wel eens van zijn paard maar hopelijk toch niet iedereen omdat het paard zonder aanleiding zo gestoord doet dat TS er een hersenschudding aan over houdt. Dat paard is niet levensgevaarlijk, die praktijken wel. Net als dat een kettingzaag niet levensgevaarlijk is tot hij in de handen van de verkeerde komt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:47

Nou als je net verkeerd valt heb je al gauw een (lichte) hersenschudding. Ik ben ook wel eens van mijn paard gekletterd, op m'n rug, de lucht sloeg me uit de longen, dus za ik ook even vijf minuten hijgend naast het dier.
Dat het paard 'zonder aanleiding" zo "gestoord" doet vind ik dan ook weer enorm voorbarig, weten we de aanleiding? Het paard in kwestie lijkt me allesbehalve gestoord. Misschien wat veel mans voor het niveau van de TS, maar om nou met vergelijkingen van levensgevaarlijke kettingzagen e.d. aan te komen is toch een beetje vergezocht.
"Die praktijken" klinkt ook niet zo aardig... TS heeft toch begeleiding?

Wat is het gevoel van Ts zelf over het gebeurde?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:56

Het gevoel dat ik heb, dat ik ook al had bij het topic van Orea, is dat TS gewoon geen paard moet hebben. Of een paard in combinatie met een goede bijrijder, iemand die wat vaardiger is, wat handiger.

Want zelfs het braafste paard kan 'verpest' worden als iemand het niet goed doet. En dit zijn harde woorden, dat snap ik echt. Maar ik kreeg op mijn 11e mijn eerste pony en dat had ik echt niet gekund zonder mijn grote sterke broer die net wat handiger was.

Ik vind TS ontzettend onzeker en onkundig overkomen. Dat de oude eigenaren zijn ingelicht vind ik niet netjes, maar als dit mijn vorige paard was, had ik het ook willen weten. En ja, dan had ik hem terug willen kopen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:58

Ik ben ook van mijn oude haflinger zo uit het niets gelanceerd en met harde knal op me hoofd en nek terecht gekomen. Was toen ook duizelig maar daarna ging het wel, nu is mn lichaam een en al drama constant zere nek schouders zeer en zere rug, heb afgelopen jaren veel bij fysio's gelopen en uiteindelijk naar osteopaath..

En die vermoede zeer waarschijnlijk whiplash.. allee sympthomen vaak werkte het wel om de pijn te onderdrukken maar ik kan moeilijk een fijne houding aan nemen en moet het denk ik mijn hele leven mee dragen.

Ts wees wel zuinig met je lichaam, een hersenschudding is heel naar en rot maar het kan ook een keer slechter aflopen.

Vele zeggen dat het een "gevaarlijk" paard is nu.. maar dat hoeft natuurlijk niet.

Heel veel beterschap!
En hoop dat je hier samen mee uit komt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:18

Kimmie25501 schreef:
Ga dus GEEN mailtjes en/of berichtjes naar de oude eigenaars sturen. Dat heeft helemaal geen zin.

Werkelijk? Dat gaat wel heel ver.
Ik neem toch aan dat je dat zelf wel kunt als dat nodg is.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:26

Shan is niet levensgevaarlijk maar gewoon ontzettend lomp en heeft ontdekt dat joligheid erg leuk is. Alleen is dat niet fijn voor Kim.
Kim, zoek hulp van mensen die stevig in de schoenen staan en die je kunnen laten zien hoe je een lomp paard onder controle kan houden. Mijn uitnodiging staat nog nog steeds open.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:53

karijn schreef:
Shan is niet levensgevaarlijk maar gewoon ontzettend lomp en heeft ontdekt dat joligheid erg leuk is..

Ik denk dat het zelfs geen kwestie is van joligheid. Joligheid voel/zie je wel aankomen.
En Shan was gelongeerd voor Kim ging rijden.
Uit alles wat ik over hem lees, vind ik hem onberekenbaar.
En daarin neem ik inderdaad ook het verhaal van die mensen mee die eerder bij hem zijn komen kijken en rijden. Ook daaruit bleek hij niet zo geschikt te zijn voor wat minder ervaren ruiters.
Wat de oplossing nu is, weet ik eerlijk gezegd ook niet. Als het is wat ik vrees dan lost het anderen laten rijden ook niets op. Dan zit het gewoon in het karakter van dit paard. Dan ligt het niet aan Kim of aan Shan, maar dan is Shan gewoon geen goede match voor Kim op dit moment.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 15:07

terpetijn, ik heb alleen op facebook gezet dat ik een hersenschudding heb. Verder alleen hetzelfde als in dit topic. Maar ik accepteer sws geen mensen die ik niet ken haha. Ik ben zelf eigenlijk niet echt bang ofzo. Vooral omdat ik het me niet echt kan herinneren. Maar ik denk dat het een samenloop van omstandigheden was. Ze waren op dat moment de stal aan het uitmesten met grote wagens, samen met dat iemand anders Shan vasthield, en ik die mijn been wat te hard aanlegde. Mijn instructrice zelf was er niet bij. Die is volgens mij later komen aanrennen of zoiets.
lieveli, wat een poedersuiker opmerking. Dat betekent dat ik dus nooit een paard zal moeten hebben? Ik heb supergoede begeleiding en moet gewoon nog heel veel leren. Als je er zo over denkt, ga dan maar alsnog niet reageren. Hier heb ik helemaal niks aan. Ik heb het niet over dat de oude eigenaren zijn ingelicht over mijn val (dat kunnen ze hier zelf wel lezen) maar dat mensen tegen de oude eigenaren gezegd hebben dat 'het hun schuld is'. 'Dat zij verborgen hebben dat ze vaak zijn gevallen.' 'Dat zij nooit het paard aan mij hadden moeten verkopen'. Dat kan echt niet!
Janinevv, dankjewel!
karijn, goede hulp ga ik zeker zoeken. En het spijt me echt vreselijk, maar mijn ouders willen gewoon geen andere mensen op stal. En zeker niet via internet. Ik heb het echt supervaak gevraagd, maar elke keer zeggen ze nee. En nu dit topic helemaal uit de hand is gelopen, willen ze helemaal niet meer. Ze vinden nu iedereen van bokt raar en gevaarlijk. En mijn vader wilde zelfs Shan al bijna gaan verkopen ;(

Vandaag ben ik samen met mijn nichtje naar Shan geweest. Eerst heeft zij hem gepoetst en heb ik aanwijzingen gegeven.

Afbeelding

Daarna zijn we buiten gaan stappen over een balkje. Ze deden het allebei heel goed en Shan was superbraaf. Alleen hij vergat wel even om zijn voeten op te tillen :')

Afbeelding

En daarna nog even een foto samen gemaakt.
Afbeelding

Shan was vandaag weer gewoon zijn eigen zelf.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 15:11

Absoluut niet poedersuiker bedoeld, ik zeg ook niet dat je nooit een paard mag hebben. Maar je bent zo onzeker, zo onervaren. Er is niks mis mee om te toe te geven dat het je boven het hoofd groeit en dat je het niet redt alleen. Regel een fijne bijrijder die hem wat beter kan mannen.

Ik had echt mijn paard niet kunnen hebben zonder hulp toen ik jouw leeftijd had. Maar zowel mijn ouders als mijn broer rijden en zodoende ben ik altijd geholpen.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:38

Ik snap goed waar lieveli vandaan komt hoor, je moet het niet als een persoonlijke aanval zien.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:41

Ik snap idd ook wel dat ze het zegt. Denk persoonlijk dat je ook wat meer had gehad aan een wat doorgewinterde E-pony. Makkelijker te hanteren dan een reus van 1,80 en helemaal omdat je het alleen leuk vindt. Misschien om je te onderscheiden van alle anderen maar dat doe je nu ook op een negatieve manier helaas.

Eraf vallen hoort erbij maar dan door een ongelukje en niet omdat een paard zo idioot gaat bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:04

MarcoBorsato schreef:
Absoluut niet poedersuiker bedoeld, ik zeg ook niet dat je nooit een paard mag hebben. Maar je bent zo onzeker, zo onervaren. Er is niks mis mee om te toe te geven dat het je boven het hoofd groeit en dat je het niet redt alleen. Regel een fijne bijrijder die hem wat beter kan mannen.

Ik had echt mijn paard niet kunnen hebben zonder hulp toen ik jouw leeftijd had. Maar zowel mijn ouders als mijn broer rijden en zodoende ben ik altijd geholpen.

Ik ben het daar mee eens... Ik geloof niet dat Lieveli bedoelt dat je nooit een paard 'moet'/'mag' hebben maar dat het misschien verstandig is om eerst gewoon ervaring op te gaan doen met een paard van een ander + goede begeleiding van iemand die dat paard goed kent. Je bent van makkelijke manegepaarden als Oreo gegaan naar iedere dag de verantwoordelijkheid om het paard te verzorgen en beweging te geven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:22

Als stille meelezer kom ik even onder mijn steen vandaag.
Ik denk niet dat je het het feit dat ts een hersenschudding heeft ook maar in enige mate kan koppelen aan hoe gek het paard deed. Ben heel wat keren in mijn leven vuil gelanceerd, ook meerdere malen met paard en al achterover geslagen...nooit iets anders als een gekneusd ego. Maar die keren dat ik eraf ging op een manier die eigenlijk te suf voor woorden was en echt eigen schuld dikke bult...tja...dat zijn de keren dat ik in het ziekenhuis belandde.

Verder vind ik niet dat we op basis van het verhaal van ts kunnen concluderen of het paard onbetrouwbaar is. Persoonlijk vind ik het heel gezond dat een paard van 7 af en toe een paar frisse bokken geeft, zeker in de winter. Verder als ik het verhaal hier volg lees ik een hoop getut en weinig werk..oftewel...ik denk dat een 7-jarige gewoon veel meer aan het werk gezet moet worden. Als ik zie hoe flegmatiek en stijfjes Shan in het beeldmateriaal beweegt, kan ik mij echt niet voorstellen dat die zomaar verandert in een explosieve elastische stuiterbal. Ik denk als ik zijn bewegingspatroon zie dat hij daar fysiek niet eens toe in staat is in de huidige conditie/vorm. Ik denk eerder dat het bokjes binnen de marge zijn, die vanwege zijn formaat en onzekerheid/onervarenheid van de ruiter enorm aanvoelen. Ts heeft simpelweg nog niet de ervaring en rijkunst heeft om dat uit te zitten en juist in te schatten. Dat is niet erg, zo zijn we allemaal begonnen. Hoe banketstaaf het ook klinkt, met vallen en opstaan worden we handiger. Persoonlijk vind ik de aanschaf een mismatch. Een zo onervaren ruiter met een slungelig onbespierd paard van 1.80 m. Het vraagt rijkunst om dat goed aan elkaar te rijden en zich fysiek correct te laten ontwikkelen. Maar goed, ze is er op gevallen en heeft hem gekocht, dus dan moet je er het beste van maken (of je verlies pakken en een andere conclusie trekken). Denk wel dat het voor ts zaak is om een zit en balans te krijgen, dat ze shan leert uitzitten. Zitles, core stability...en aanpakken en aan het werk zetten. Onder de juiste begeleiding! Van lummelen krijg je lummels die voor lompe brokken zorgen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:18

Eerlijk gezegd denk ik dat er geen kwaad is in het paard. Maar een combi van factoren.
Jong paard met nog niet veel ervaring., jonge eigenaresse met weinig ervaring en onzeker.
En ook nog een paard wat weinig uitdaging krijgt.

Als ik bv de longeer filmpjes zie daar kan een paard zijn energie niet in kwijt. Alles op een sukkeltempo en veel stap. Zoek ook met longeren hulp hang er bv een longeerhulp aan en laten lopen. Niet dat gesukkel voorwaarts in draf en galop. Ts geen verwijt aan jou trouwens want als je dit niet gezegd wordt kan je het ook niet weten.

Ook je vorige bijrijder is niets voor hem. Heel banketstaaf om dat tegen haar te zeggen snap ik. Maar ze is echt nog te jong voor hem. Dat beetje grondwerk en wandelen wordt het voor jou niet beter van.

Je moet een bijrijder hebben die No nonsens hem lekker aan het werk zet. Kilometers maken dat heeft hij nodig.

Wat ik zou adviseren: zet hem ergens in training voor paar maanden. Bij jou in de buurt zodat je er makkelijk heen kunt. En dan eerst een maand goed door rijden. En daarna nog 2 maanden daar dat hun hem rijden. En jij er 2 tot 3x per week heen kunt voor privé les op hem. In die les moeten ze jou dan ook gewoon gaan leren hoe longeer ik een paard. En hoe houdt ik hem alleen ook bezig met rijden.
In die 1e maand kan jij dan lekker kijken of ze een ander braaf paard hebben om te lessen om weer vertrouwen te krijgen.
Komt echt wel goed maar heeft even een geld en tijdsinvestering nodig.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:57

genja schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat er geen kwaad is in het paard. Maar een combi van factoren.
Jong paard met nog niet veel ervaring., jonge eigenaresse met weinig ervaring en onzeker.

Als ik bv de longeer filmpjes zie daar kan een paard zijn energie niet in kwijt. Alles op een sukkeltempo en veel stap. Zoek ook met longeren hulp hang er bv een longeerhulp aan en laten lopen. Niet dat gesukkel voorwaarts in draf en galop. Ts geen verwijt aan jou trouwens want als je dit niet gezegd wordt kan je het ook niet weten.

Ook je vorige bijrijder is niets voor hem. Heel banketstaaf om dat tegen haar te zeggen snap ik. Maar ze is echt nog te jong voor hem. Dat beetje grondwerk en wandelen wordt het voor jou niet beter van.

Je moet een bijrijder hebben die No nonsens hem lekker aan het werk zet. Kilometers maken dat heeft hij nodig.

Wat ik zou adviseren: zet hem ergens in training voor paar maanden. Bij jou in de buurt zodat je er makkelijk heen kunt. En dan eerst een maand goed door rijden. En daarna nog 2 maanden daar dat hun hem rijden. En jij er 2 tot 3x per week heen kunt voor privé les op hem. In die les moeten ze jou dan ook gewoon gaan leren hoe longeer ik een paard. En hoe houdt ik hem alleen ook bezig met rijden.
In die 1e maand kan jij dan lekker kijken of ze een ander braaf paard hebben om te lessen om weer vertrouwen te krijgen.

Ten eerste; we kunnen niet in haar ouders portemonnee te kijken, dit is een heeeeele dure optie.
Ten tweede: dat trainen is bij VT al gebeurd eigenlijk, daar was hij braaf dus wat dag betreft zou het goed moeten komen. Maar dan moet ze wel een ruiter die bv twee maal per week erop wil. Maar er moet toch wel een bijrijder te vinden zijn. Helemaal als je er geen held voor vraagt.

Verder eens met Oji. Longeerhulp had ik al geopperd, kosten €20. Moet ie nageeflijk gaan lopen en met zweep door laten lopen en niet behandelen als een barbiepaard.

Kim: stop niet gelijk met de hoop hebben. Zet hem eens echt san het werk de komende tijd.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:04

Idd niet stoppen met hoop hebben! Ik heb pebbles vaak vervloekt, vaak gehuild omdat ik niet meer wist wat ik moest. Maar nu zijn we beste maatjes, gaat het rijden super en zou ik nooit meer zonder haar willen.

Tegenslagen horen erbij, soms wat groter, soms wat kleiner. Volhouden, goede begeleiding houden en misschien een ervaren bijrijder. Daarnaast ben ik Gaan rijden op een handelsstal, van heel verschillende paarden rijden wordt je ook beter...

Maar nu eerst maar lekker uitrusten en beter worden van je hersenschudding!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:13

het valt me idd op dat hij een beetje een luizenleventje heeft bij jou, Kim. op de filmpjes van het rijden en het longeren loopt hij op een sukkeltempo. daar krijgt hij nou niet echt bespiering van en zn ei kan hij ook niet goed kwijt. laat hem eens goed doorlopen! op de filmpjes waar jij hem te snel vond lopen, vond ik hem eigenlijk pas op een goed tempo lopen. maar eerst weer beter worden!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:50

suikermeisje schreef:
genja schreef:

Ten eerste; we kunnen niet in haar ouders portemonnee te kijken, dit is een heeeeele dure optie.
Ten tweede: dat trainen is bij VT al gebeurd eigenlijk, daar was hij braaf dus wat dag betreft zou het goed moeten komen. Maar dan moet ze wel een ruiter die bv twee maal per week erop wil. Maar er moet toch wel een bijrijder te vinden zijn. Helemaal als je er geen held voor vraagt.

Verder eens met Oji. Longeerhulp had ik al geopperd, kosten €20. Moet ie nageeflijk gaan lopen en met zweep door laten lopen en niet behandelen als een barbiepaard.

Kim: stop niet gelijk met de hoop hebben. Zet hem eens echt san het werk de komende tijd.

Natuurlijk kunnen we niet in haar ouders portemonnee kijken. Maar ts heeft nu ook paar keer per week les en dit brengt nog niet echt vooruitgang. En als het zo door blijft gaan durft ts er straks niet meer op en moet hij verkocht. Dat gaat ook veel geld kosten.
Er moet nu geïnvesteerd in goede begeleiding want ook met een ander paard ga je vroeg of laat hier tegen aan lopen. Ts heeft door haar gebrek aan ervaring en ook wat onzekerheid niet genoeg overwicht. Geen probleem kan je leren bij de een duurt dit soms wat langer als bij de ander maar komt heus wel goed.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 14:53

lieveli, ik heb juist hartstikke veel hulp. Maar toch bedankt voor je tips.
suikermeisje, ik vind een E veel te klein joh haha. Moet toch wel minstens 1.75 zijn, maar ik ben ook te groot voor een E pony. Aan het werk zetten ga ik zeker proberen. Maar met mijn hersenschudding is longeren nu niet heel relaxt, omdat ik dan de hele tijd moet ronddraaien.
oji, ik weet wel heel zeker dat hij enorm hoog bokt. Dat zegt iedereen om me heen, en kun jij niet beoordelen. Ik kan ook wel prima zitten, heb vaker op bokkende paarden gezeten. Maar hij bokt alsof hij springt. Moeilijk uit te leggen haha. Maar eerst de voorkant en dan de achterkant.
genja, in training zetten ga ik niet doen. Ik wordt op deze stal genoeg geholpen en ga hem zeker niet wegbrengen. Ook veel te duur voor mij. En sorry hoor, maar hoe weet jij dat ik geen vooruitgang boek? Ik krijg enorm goed les en ga ook steeds beter vooruit. Ik laat hier amper rijfilmpjes zien, dus je hebt geen idee. Dit soort aannames slaan dus helemaal nergens op. Ik heb hem pas twee maanden!

Vandaag zijn mijn nichtjes weer meegeweest. Mijn ene nichtje mocht hem helemaal zelf poetsen, en de andere heeft grondwerk met hem gedaan. Ging enorm goed!
Morgen zal wss een stalgenootje hem gaan rijden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:07

TS heb je al gevraagd hoeveel krachtvoer hij krijgt? Daar krijgt een paard namelijk ook veel energie van. Misschien kan je hem tijdelijk helemaal van het krachtvoer halen en alleen (veel) hooi geven?

Hoe lang staat je paard buiten? En hoe groot is het stuk waar hij dan staat? Kan hij daar galopperen en zich uitleven?

Beterschap met je hersenschudding!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:11

Ik heb heel lang niet meer gereageerd in dit topic, wel gelezen.
Ten eerste, erg veel beterschap.

Ik denk niet dat er wat mis is met dit paard.
Maar dit is gewoon geen paard voor een echt beginner. En niet om je je te kwetsen Kim, maar dat ben jij wel.
En daarom gaat het mis.
Krijgt hij een baasje die van zichzelf al een betere houding heeft, dus onafhankelijke zit, niet bang is, dus niet meteen huilt als hij een pasje verkeerd doet dan zal dit een heel ander paard zijn.
Dit is dus niet om je af te zeiken, maar juist andersom om je paard goed te praten en niet als levensgevaarlijk te bestempelen. Want dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard.

Ik had wel verwacht door de hulp die jij kreeg, door je enorme doorzettingsvermogen, want echt als iemand dat heeft heb jij dat wel, je er wel doorheen zou komen. Echt petje af voor je.
Maar ik denk heel eerlijk dat hij een maatje te groot voor je is, en daarbij bedoel ik niet zijn schofthoogte. :D
Hij voelt jou onzekerheid, zelfs op de momenten dat je denkt dat je best flink bent.
Mijn tip, verkoop hem. Want nergens zie ik echt geluk met hem. Overal is toch de angst.
Er zijn ruiters die net wat steviger in de schoenen staan en die passen wel bij hem.
En jij hebt een paard nodig die het wel prima vind als de ruiter die geen leiding geeft en die zijn er ook.

En dan kan jij weer vrij en blij zelfstandig rijden, zonder continue hulp. En dat gun ik je.

Beterschap.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:03

Een klein paard zou echt wel groot genoeg zijn. Ze zijn niet allemaal super smal. Maar goed dat is je eigen keuze. Ik denk dat je er eens goed over na moet denken wat je wil en hoe je dat voor je ziet.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:21

TS, ga alsjeblieft geen verantwoording aan bokkers afleggen. Als je tips wilt van bokkers vraag het dan gerust maar ik vind niet dat jij moet verantwoorden waarom je iets niet doet. Je hebt al meerdere malen verteld dat je begeleiding hebt. Dat die er niet continue naast staan om je bij elke scheet die Shan laat te vertellen wat je moet doen geeft echt niet.

Dat je nu door het bokken een hersenschudding hebt gebeurt meerdere mensen (hopelijk/gelukkig niet al te vaak). Belangrijk is echter wel erachter komen of het voor Shan een blije frisse bok was, een te veel opgekropte energie bok of gewoon een vuile bok was. Het zou kunnen dat jij m te kalm houdt met longeren en rijden omdat je dat gewend bent van Oreo maar dat vergt dan aanpassing aan Shan's tempo voor jou. Dat kan opgekropte energie tot gevolg hebben en hij wilt toch graag zijn energie kwijt. Dat kan ook aan de hoeveelheid voer icm de hoeveelheid en soort beweging liggen.

Nu jij toch even niet kan rijden en een stalgenoot dat gaat doen kan je kijken of die hem wat actiever kan rijden, eens zien wat voor resultaat dat geeft. Als ie dan makkelijker te handelen wordt en minder "schrikt" weet jij genoeg voor wanneer jij weer kan rijden. Zou die stalgenoot dat jouw lessen met je instructie laten overnemen zodat die ook hulp kan bieden. En kijk vooral zelf daarnaar. Daar leer je ook enorm van.
Laatst bijgewerkt door friendly op 26-12-16 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:22

Waarom 1.75? Omdat je dat mooi vind of omdat dat praktisch is? Want ik ben 1.75 en ik pas met gemak op een haflinger van 1.45...

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:31

TS weet volgens mij wel zelf wat ze wilt, maar het is de vraag of dit wel het beste is voor haar. Ze heeft Shan nu en ze gaat even moeten doorbijten ipv gelijk aan verkopen denken. Of ze nu voldoende kennis en ervaring heeft voor Shan? Dat betwijfel ik, maar ze heeft het beste voor met hem en er zal vroeg of laat wel vorderingen komen, ze moeten nog een team worden. Ik denk ook dat je er best aan doet om hem even te laten rijden door iemand met meer kennis en ervaring, want op de filmpjes zie ik telkens een paard die braaf doet wat je vraagt, maar meer ook niet..hij moet aan het werk gezet worden. Door zo te rijden en trainen ga je heus niet alle energie eruit krijgen, net zoals spieren opbouwen..hij moet actiever gereden worden en ja, dat is ook mogelijk met zo'n groot paard. Je verzorgster op dit moment vind ik dan ook absoluut te klein en te onervaren voor zo'n groot dier, zeker omdat hij er nu een soort van misbruik van maakt.

Ik wens je nog veel succes, maar wees niet te lief en durf goed voorruit te laten rijden.