.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:40

Dan vind je moeder dat wel heel snel! Bloos! Nagelbijten / Gniffelen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:46

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:55

Blesje_love: Past prima!

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:59

x_Marr schreef:
Dan vind je moeder dat wel heel snel! Bloos! Nagelbijten / Gniffelen

jhaa idd Sigaar

Liset_Diffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:59

Past makkelijk hoor, mooi pony ook trouwens!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 20:01

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:02

Blesje_love: past idd nog Ja Leuke combi zijn jullie, ook qua grootte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:09

Softijs schreef:
Blesje_love: past idd nog Ja Leuke combi zijn jullie, ook qua grootte!

Je haalt me de wooren uit m'n mond Nagelbijten / Gniffelen

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:15

Heee, ik had eigenlijk een vraagje.. mijn vriend wil heel graag leren paardrijden, super leuk natuurlijk..! alleen nou komt het probleem.. hij is 2 meter lang.. en weegt iets meer als 100 kilo.. hij is niet echt super dik omdat het door zijn lengte verdeelt is.. maar nou zag ik op verschillende sites, en op de manege waar ik laatst een x heb meegereden dat er een maximum was van 90, ergens anders was dat geloof ik weer 100... kan hij het echt vergeten om te rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:31

ChantalSmook schreef:
Heee, ik had eigenlijk een vraagje.. mijn vriend wil heel graag leren paardrijden, super leuk natuurlijk..! alleen nou komt het probleem.. hij is 2 meter lang.. en weegt iets meer als 100 kilo.. hij is niet echt super dik omdat het door zijn lengte verdeelt is.. maar nou zag ik op verschillende sites, en op de manege waar ik laatst een x heb meegereden dat er een maximum was van 90, ergens anders was dat geloof ik weer 100... kan hij het echt vergeten om te rijden?

Natuurlijk niet! Er zijn vast wel manege's waar ze mensen tolaten met +100 Kg. Alleen moet je vriend dan niet op een sportpaard ofso Knipoog . Meestal worden het dan belgishe trekpaarden. Lekker zoeken , en hij hoeft het niet te vergeten hoor!
En je kan ook afvallen , tot de 90 na veel werken en je kan erop Lachen

MarisJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:42

Jorine_ilysm schreef:
ChantalSmook schreef:

Natuurlijk niet! Er zijn vast wel manege's waar ze mensen tolaten met +100 Kg. Alleen moet je vriend dan niet op een sportpaard ofso Knipoog . Meestal worden het dan belgishe trekpaarden. Lekker zoeken , en hij hoeft het niet te vergeten hoor!
En je kan ook afvallen , tot de 90 na veel werken en je kan erop Lachen

Sorry als dit bot over komt maar dat bedoel ik niet zo.

Ik vind die reactie dus nergens op slaan dat het dan een trekpaard wordt. Ik ben ook niet een van de dunsten en ik rijd ook op gewone paarden en heus niet op trekpaarden!
Vind het dus echt werkelijk nergens op slaan.

@ChantalSmook:
Je moet gewoon een keer naar een manege gaan om te informeren. Zijn vast wel maneges die je kunnen helpen! Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:48

dat is idd echt onzin dat het een trekpaard zou moeten worden. gewoon een normaal gelders paard kan makkelijk 100 kg dragen hoor. met zoijn lengte zou ik m niet op een haf of fjord zetten maar een 'gewoon'paard wat ze op elke manege wel hebben van minimaal 160m kan echt wel hoor!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:57

Nou dan moet je wel echt flinke paarden hebben die 100 kilo mogen dragen. Dan kom je al snel bij een grote tinker of een grove (niet dikke!) gelderse of iets dergelijks. Het kan zeker wel, maar op bijv. een KWPN-er zal het niet goed kunnen. Grote paarden kunnen niet meer dragen. Steviger gebouwde paarden wel.

Hier een heel artikel erover:
http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=495

Ik hoop dat je er wat aan hebt ChantalSmook!

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:35

Ik rijd op een shet van ongeveer 1.17cm en ben zelf 50 kilo, ik pas er nog gewoon op kan niet met mn benen op de grond ofzo
Volgens de eigenaresse kan ik nog gewoon op haar rijden
en ze gaat er soms nog steeds met me vandoor
wat vinden jullie ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:39

hoe lang ben je zelf en hoe is de pony zijn bouw?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:39

zonder foto is het lastig te beoordelen vind ik... de laatste paar vind ik allemaal nog prima kunnen, afgezien van marielle_p, dat kan echt niet meer. 3x per week 3 kwartier zeker niet. gewoon niet meer erop stappen.

enne, over het overgewicht: een veulen in de buik is óók overgewicht, nl gewicht dat het dier bovenop zijn eigen gezonde gewicht mee moet zeulen. daar valt zo'n veulen dus ook onder, een een shetveulen in de buik (incl alles, vruchtwater en noem maar op) weegt al snel 40 kilo, vergis je niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:57

Bokkenrijder schreef:
Ik rijd op een shet van ongeveer 1.17cm en ben zelf 50 kilo, ik pas er nog gewoon op kan niet met mn benen op de grond ofzo
Volgens de eigenaresse kan ik nog gewoon op haar rijden
en ze gaat er soms nog steeds met me vandoor
wat vinden jullie ?

je wilt toch niet pas stoppen als je mee kan lopen?
je voeten op kniehoogte van de pony vind ik echt het max en dan moet je niet te zwaar zijn. (en niet de beugels kort ofzo, want met kortere beugels zit je te ver naar achter op een pijnlijke plek van de rug )
Wanneer je lang bent, krijg je het hefboomeffect, waardoor je de pony regelmatig niet meer evenredig belast. Daardoor worden delen van de pony overbelast en zo meer kans op blessures en slijtage.

Ookal is 50 kg niet zwaar, maar voor de pony kan het wel zwaar zijn, zéker als je ook nog vrij lang bent.

Zelf zul je het het beste weten. Zoek info op, trek je eigen conclusies en maak een besluit.
Je bent verantwoordelijk voor je eigen akties. Zet ook een max voor jezelf. Denk erover na hoe de pony moet aangeven dat het (te) zwaar is etc etc.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:16

Ik vind 50 kilo zwaar voor een stokmaat 1.17. Ik zelf ben 57 kilo en ik vind mijnzelf eigenlijk iets aan de zware kant voor ons NRPS pony van stokmaat 1.40,6, zeker na het lezen van dat artikel in De Hoefslag. Het gewicht van de harachament komt n.l. er ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:12

nikki160287 schreef:
Nou dan moet je wel echt flinke paarden hebben die 100 kilo mogen dragen. Dan kom je al snel bij een grote tinker of een grove (niet dikke!) gelderse of iets dergelijks. Het kan zeker wel, maar op bijv. een KWPN-er zal het niet goed kunnen. Grote paarden kunnen niet meer dragen. Steviger gebouwde paarden wel.

Hier een heel artikel erover:
http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=495

Ik hoop dat je er wat aan hebt ChantalSmook!

Dát bedoelde ik dus ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:19

Citaat:

Ik vind die reactie dus nergens op slaan dat het dan een trekpaard wordt. Ik ben ook niet een van de dunsten en ik rijd ook op gewone paarden en heus niet op trekpaarden!
@ChantalSmook:
Je moet gewoon een keer naar een manege gaan om te informeren. Zijn vast wel maneges die je kunnen helpen! Lachen

Zou jij iemand die een beetje gewicht heeft dan wel op een klein en dun paard zetten?
Ook ik bedoel dit niet bot Knipoog .
Maar je zult zeker 1 van de zwaardere types nodig hebben, anders nemen veel manege's je niet aan .

MarisJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:57

Jorine_ilysm schreef:
Citaat:

@ChantalSmook:

Zou jij iemand die een beetje gewicht heeft dan wel op een klein en dun paard zetten?
Maar je zult zeker 1 van de zwaardere types nodig hebben, anders nemen veel manege's je niet aan .

Ik zou iemand met een beetje gewicht niet op een klein en dun paardje zetten nee... Maar het hoeft niet gelijk een trekpaard te worden.... Ik rijd op grote paarden die heus niet super dik zijn! Je moet gewoon een groot paard hebben die hoeft niet gelijk dik zijn ofzo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:12

en wat heeft dik zijn met trekpaarden te maken? een trekpaard hoort ook gewoon slank en op gewicht te zijn. al het gewicht dat een paard extra meesleept moet van het ruitergewicht af, dus een te dik trekpaard mag ook niet zo'n zware ruiter dragen... dat ze 'dik' ogen vergeleken met een KWPN-er heeft niks te maken met daadwerkelijk dik zijn of niet. het is gewoon een heel ander type paard.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:41

Jorine_ilysm schreef:
Citaat:

@ChantalSmook:

Ik zou iemand met een beetje gewicht niet op een klein en dun paardje zetten nee... Maar het hoeft niet gelijk een trekpaard te worden.... Ik rijd op grote paarden die heus niet super dik zijn! Je moet gewoon een groot paard hebben die hoeft niet gelijk dik zijn ofzo.[/quote]

Een zwaarder type is geen dik paard. Een paard dat te dik is kan sowieso minder dragen, die moeten al extra gewicht meezeulen. Een zwaarder type is anders qua anatomie. Een dichtere groffere botstructuur en vaak compacter dan een grote kwpn'er, dat is heel wat anders als dik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:57

Wanneer je het je paard makkelijk wilt maken, en zelf ook wilt groeien als ruiter kan het geen kwaad wat kilo'tjes te verliezen.
Waar in onze huidige maatschappij mensen steeds meer overgewicht hebben, worden onze paarden niet sterker... ze groeien niet mee natuurlijk.
Door overgewicht kun je ook minder soepel bewegen; de bewegingen van je paard volgen. Soms kan het dan zijn dat je meer functioneert als ballast. Dat komt het paard niet ten goede, en jullie samenwerking ook niet.
Wanneer je voor een dergelijke hobby kiest, train dan zelf ook... net zoals jij wilt dat het paard traint.
Er zitten zo vreselijk veel ongetrainde ruiters op getrainde paarden die deze paarden eigenlijk in de weg zitten. Het is een mooie stok achter de deur om voor je paardje iets lichter en soepeler te worden toch?
Hoef je ook niet zo snel om te kijken naar wat anders, en minder bang te zijn voor rugklachten....

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:14

Ok ik ga het toch doen. Ookal is er altijd veel kritiek na het plaatsen van een foto van rijden op een shetlander. Het gaat niet om mijn eigen pony, maar ik rijd wel af en toe op hem. Af en toe lees ik in dit topic en vraag me af of jullie vinden of het kan. De eigenaresse vindt dat het makkelijk kan. Ik ben 49 kilo en 1.60 groot. Pony is 1.12 meter groot. Geen idee hoe zwaar hij is, dus die 20% regel kan ik niet toepassen.

En de foto:

Afbeelding