[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 18:09

Ah oke mooi! Ik weet niet precies hoeveel brok hij krijgt, zal ik vragen aan de stalhouders. Ik weet wel dat hij twee keer per dag wat krijg idd. Maar wat bedoel je met een kwart?

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:45

Oh wat heftig! Hersenschudding is geen pretje.. Beterschap en hopelijk gaat het snel weer beter als er wat meer ervaren mensen op Shan rijden.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:47

Las net op Facebook dat je gevallen was?? Hoop dat je hersenschudding snel minder is.

Het is wel weer iets kouder, misschien ook daardoor? Of weet je hoe het kwam?

Beterschap!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:11

Afgaand op de eerdere verhalen van hem vrees ik dat dit geen betrouwbaar paard is. 9 x braaf de 10 x niet. Hoe meer het paard in het werk komt, hoe meer conditie hij krijgt hoe erger dit wordt. Onbetrouwbaarheid los je niet op met minder voeren. Ligt niet aan het weer, ligt niet aan het voer.
Bij TS op stal weten ze echt wel wat ze doen. Kimmie ik wens je veel wijsheid, maar ga je nek niet breken op een paard om iets te willen bewijzen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:10

Jeetje Kim wat ontzettend klote. Beterschap!
Maar idd wat hier al gezegd wordt, vraag eens na hoeveel brok hij krijgt. En ik denk ook niet dat Shan betrouwbaar genoeg is voor een onervaren persoon/gevorderde manegeruiter. Wees voorzichtig met jezelf. Je hebt er niks aan als je kapot valt.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:33

hmm. dat is niet zo mooi! sterkte met je hersenschudding!
ik herinner me die reactie van iemand waar werd gezegd dat Shan onbetrouwbaar was. toen werd daar nogal hard op gereageerd. misschien was het toch niet helemaal verzonnen?
ik wil alleen meedenken hoor :) excuses als ik iets heel stoms zeg. dat is niet mijn bedoeling :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:59

Ik denk dat hij onbetrouwbaar is bij mensen waar hij bij voelt die niet stevig in hun schoenen staan. Ik pak een paard wel degelijk een x aan. Ze weten de grens en dan poeslief. Ik hoef maar 1x aan te geven wie de baas is (en dan echt geen mishandeling hoor). Dit moet je kunnen. Want genoeg meiden in m'n omgeving kunnen het niet of niet oo de juiste manier en die hebben dan al heel wat meer ervaring dan Kim (niet rot bedoeld Kim, maar je gaf zelf ook al aan de ervaring te missen).

Mijn super lieve en brave grote KWPN ruin is een draak bij personen waar hij niets mee heeft of die doen alsof het een gelijke is van ze. Dan neemt ie de benen bv naar huis en liggen ze samen gewond op straat.. een paard heeft een leider nodig en indien ze het niet hebben kunnen sommige erg link worden. Het is een gevoel hebben bij zo'n dier. Op tijd aanvoelen wat hij wil gaan doen en dan een 'waarschuwing' geven. Bv in een ophouding op de manier van: 'ik waarschuw je maatje; ik voel dat je nu wil gaan klieren en dat gaan we mooi niet doen'..
Kim ik wens je veel wijsheid en vind het onwijs jammer.

Ook ik maak nogsteeds genoeg mee met de paarden. Ben geen alwetende maar zou als je dichtbij had gewoond je kunnen helpen. Heb al een hoop meiden zoals jij nu bezig bent kunnen helpen. Laten zien, uitleggen wat je doet en niet alleen maar op aai paardje aai manier.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:04

Wat vervelend dat je eraf bent gevallen zeg! Beetje rustig aan doen hè :)

Ik zou Shan persoonlijk niet onbetrouwbaar noemen. Ik denk dat hij niet genoeg vertrouwen/leiding krijgt van jou, waardoor hij zelf een eigen plan gaat trekken. Je bent -van wat ik zie en lees uit je reacties- een erg lief meisje, maar voor Shan te lief. Je doet alles heel erg voorzichtig en ik denk dat hij iemand nodig heeft die gewoon zegt 'en nou is het klaar, stel je niet aan'. Als hij 'schrikt' niet zeggen van ah gossie, doe maar rustig! Maar gewoon kom op, er langs! Hij werd toch gereden door een meisje van 12 hiervoor? Hij kan het dus wel, maar je moet wel sterk in je schoenen staan en je niet laten kennen :)

Ik zou het voor nu lekker rustig aan doen (jij hè!), laat iemand anders hem maar een tijdje goed rijden en dan kan jij even bijkomen en vanaf de grond met hem aan de gang. Daarna zou ik privélessen nemen (groepslessen zijn imo meer voor de gezelligheid) als je dat niet al deed en vooral trainen op ballen kweeken :D Je komt er echt wel, ik heb vertrouwen in je! Shan lijkt me echt geen gemeen paard (zo van de foto's) :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 10:49

Myrth, ik weet het niet zeker. Maar ik denk dat het kwam doordat ik iets te lomp mijn benen aanlegde ofzo. Het is allemaal een beetje apart, omdat ik het dus niet meer weet. Er zitten wat gaten in mijn herinnering haha.
Babootje, nee zeker niet. Ik ga kijken hoe we dit kunnen oplossen. Want ik wil hem supergraag houden. Maar als hij dit blijft doen, is dit natuurlijk geen doen voor ons.
suikermeisje, ik heb het gevraagd! Ik wil hem natuurlijk wel goed aanpakken, dat kan ik ook wel. Maar de vorige keer dat we hem op zijn plek zetten, bokte hij me er ook af :') En hij bokt gewoon zo hard en hoog, dat je niet kunt blijven zitten. Hij gaf het ook helemaal niet aan dat hij ging (denk ik, weet ik niet meer zo precies). Oh, ik had even opgezocht waar Tiel lag, voor mijn gevoel lag het dichterbij :') Maar dat is natuurlijk wel jammer.
Jeika, nee natuurlijk! Snap het helemaal! Dit sloeg natuurlijk nergens op, en we moeten weten waar dit vandaan komt. Misschien kan Nikki daar weer mee helpen, we moeten gewoon op zoek gaan naar een goede oplossing.
gerpiegorp, ik ben nu niet meer zo voorzichtig meer hoor! Dat heb ik al snel afgeleerd en helpt beter. Ik was hem nu gewoon aan het behandelen als Oreo. En hij schrok nog wel eens, maar veel minder vaak. Maar dat meisje van 12 was wss een stuk beter dan ik gok ik. Ik ga zeker rustig aan doen (maar ik wil er wel zsm weer op haha, weet iemand wanneer dat kan met een lichte hersenschudding?), dat ga ik zeker doen, wordt nu geregeld. Privélessen heb ik elke week sws al, dus dat is heel fijn. Hoe moet ik eigenlijk trainen op ballen kweken haha? Dankjewel! Shan is zeker niet gemeen, hij is juist heel lief. Alleen ontzettend onzeker. Heb je daar trouwens ook geen cursussen in ofzo?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:59

Wat vervelend dat je bent gevallen TS, beterschap! :(:)

Ik volg al een tijdje en heb niet alles meegelezen, maar is er nu al een zadelmaker bij geweest zodat je zeker weet dat dit allemaal niet door een niet fijn passend zadel komt?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 10:59

Ja, de zadelmaker is geweest en het zadel past nu perfect.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:03

Wat naar!
Direct zo bokken bij het opstappen klinkt mij eerder als pijn (misschien zat er iets niet goed, prikte in zijn buik/rug?) dan als onzekerheid.
Wel verstandig om hem eerst een poosje te laten rijden door een ervaren iemand, hopelijk kom je zo ook meer bij de oorzaak van het gedrag.
En jij moet nog niet gaan rijden hoor..! Met een hersenschudding moet je heeeeel rustig aan doen, anders blijf je (hele vervelende) klachten houden en dat wil je echt niet. Gebruik de zoekfunctie hier op bokt maar eens, genoeg ervaringen van mensen met een hersenschudding.
Beterschap!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:05

[quote="Kimmie25501"aar dat meisje van 12 was wss een stuk beter dan ik gok ik. [/quote]

Sommige ruitertjes van 12 zijn heel handig. Maar laat je niet misleiden door foto's van een brave Shan. Ook dat zijn maar momentopnames.
Zoals je nu zelf merkt is hij misschien 9 x braaf en de 10e x kan hij uit zijn pan gaan om voor jou onduidelijke redenen.
Wat zegt jouw instructrice er eigenlijk van?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-12-16 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:06

Majabeestje schreef:
Wat naar!
Direct zo bokken bij het opstappen klinkt mij eerder als pijn (misschien zat er iets niet goed, prikte in zijn buik/rug?) dan als onzekerheid.

Hij doet het de ene x wel en de andere x niet, dus dat lijkt me niet.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 11:06

Maar het was niet direct na het opstappen. We waren al een stukje (half rondje ongeveer) aan de hand gestapt, en ik was net losgekoppelt. Toen ben ik een volte gaan rijden en ging hij ineens bokken. Ik was dus al een tijdje op pad. Oh jammer! Hoe lang denk je dat het ongeveer duurt? Ik kan er echt niks tegen als ik niks kan doen haha. Ik ga vandaag al wel weer naar Shan samen met mijn nichtje. Dan mag zij hem lekker poetsen en daarna even stappen met hem.

Babootje, ze vond het wel heel apart. En vond het een goed idee om hem door anderen te laten rijden. Maar verder heb ik niet veel met haar gesproken, ik was op dat moment namelijk een beetje wazig haha

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 11:41

Ik wil trouwens nog wel even specifiek vermelden dat ik Shan niet van Nikki heb gekocht. Zij trainde hem alleen, hij was dus niet van haar. Haar (en haar zusje) valt dus niets kwalijk te nemen.
Van mijn moeder mag ik eigenlijk niets meer zeggen in dit topic. Er komt alleen maar ellende van. Mensen gaan gemene berichten naar de verkopers sturen. En er gebeuren dingen die het niet waard zijn. Ik zit nu in de problemen, vanwege dit topic. Ik denk dat ik hier maar een tijdje niks zal zeggen, en daarna kijken we wel weer verder. Eigenlijk mag ik van mijn moeder nooit meer iets op bokt zetten, ik weet het allemaal niet meer. Iedereen is boos op mij en ik kan er niks aan doen. Alles is nu verpest.
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 25-12-16 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:48

Fijne kerst kimmie!

Pebbles was soms ineens ook helemaal niet braaf toen ee iets in haar rug niet goed zat. Andere keren was ze wel weer heel braaf, dus misschien toch zoiets... het kunnen zoveel dingen zijn.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:50

Brr dit zou zo geen paard voor mij zijn. Doe je wel een bodyprotector aan? Mss is een bokriempje voor je zadel wat? Heb ook even een twijfelperiode gehad dat ik onzeker was en reed 'k gewoon met mijn duim achter dat riempje. Uiteindelijk nooit nodig gehad en nu hangt het er nog steeds voor de mentale steun :p 't houdt in ieder geval je handjes netjes laag :')

Ach, je zet wel door, dus zo'n slapgekookt spaghettisliertje ben jij volgens mij ook al niet meer :p

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:51

Ik denk niet dat dit pijn is, dit klinkt als ontploffen. Of teveel voer of te weinig ei kwijt kunnen of gewoon niet braaf..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:02

Hij wordt 4 x per week gereden, gelongeerd en gaat daarnaast nog los. Genoeg mogelijkheden om zn ei kwijt te kunnen. Voordat Kim ging rijden is hij ook nog gelongeerd. Dus ik vrees het laatste.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:05

Kim, ik wil best van de week of volgende week langskomen om eens te observeren. Hij is heel stout. Je kan anderen er wel op laten rijden en dan moet hij braaf genoeg zijn voor jou? Dat is niet genoeg. Het klinkt misschien hard maar het zoeken naar excuses voor zijn lompe gedrag helpt je niet (meer) om een leider te worden. Hij heeft nu laten zien graag een loopje met je te nemen. Tijd dat hij eens echt aan het werk gezet wordt. Wij zeggen altijd dat hij met zijn tong op de knieën uit de bak moet komen als hij degelijk lomp gedrag vertoont. En vooral geen sukkeltempo meer. Werken! Ik heb het zelf ook moeten leren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 13:08

Hoi allemaal, ik zit heel erg te twijfelen over dit topic. Ik vind het zelf erg leuk om updates te plaatsen over hoe het gaat. Ik vind het alleen NIET leuk dat er zelfs berichten worden gestuurd naar andere mensen met allerlei aannames! Ik wil jullie dus gewoon vragen om dit topic gezellig te houden. Ook als er dingen gebeuren die wat minder leuk zijn. Jullie zijn bijna allemaal volwassen, en ik hoop dat jullie dit begrijpen. Ga dus GEEN mailtjes en/of berichtjes naar de oude eigenaars sturen. Dat heeft helemaal geen zin. Als je iets wil gaan zeggen, denk dan eerst eventjes na of dat mensen niet voor het hoofd gaat stoten, en post het dan pas. Ik wil nog even aankijken hoe dit topic loopt. Maar ik vind het erg jammer dat dit nu gebeurt, terwijl ik het alleen maar leuk vindt om dingen te delen. Ik hoop dat jullie dit begrijpen, en denk voortaan eventjes na voordat je reageert.
Wel heb ik even een jaaroverzicht gemaakt, om reclame te maken! :')
[JITP] Mijn jaar met Oreo en Shan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:16

Dat mensen berichten naar de oude eigenaar gaan sturen is inderdaad not done, maar ik snap wel dat je topic soms een beetje escaleert; je staat niet stevig in je schoenen en dat wordt nu gewoon levensgevaarlijk. Een hersenschudding is echt geen normaal gevolg van van een paard af vallen en Shan heeft dusdanige onduidelijkheid dat hij dit gedrag gaat vertonen, maar er lijkt steeds maar weinig te veranderen. Mensen bieden hulp aan, geven tips en vervolgens komt er weer een update dat hij 'een beetje schrok' van iets wat helemaal niet 'topic waardig' is, hij moet gewoon niet zo z**ken om het even op zijn Rotterdams te zeggen en gewoon blijven staan als jij op wilt stappen. Niet schrikken. En hij kan het wel want het is bij het proefrijden ook gelukt, en bij de vorige eigenaar/trainer ook. Het topic heeft een hoog koetjie-koetjie gehalte maar daar heeft Shan duidelijk geen baat bij en dan gebeuren er gevaarlijke dingen die wij allemaal willen voorkomen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:26

Ik vind mailtjes sturen naar de oude eigenaren toch ook wel grensoverschrijdend.

Ik denk dat iedereen wel weet dat het gedrag van een paard kan veranderen in bepaalde omstandigheden. Veel paarden slagen volledig om als ze niet genoeg leiding krijgen. Wij kunnen onmogelijk weten of er bij de verkoop iets is misgegaan of in de training van Kim en dus trek je beter geen conclusies. Daar komt nog eens bij dat het gewoon onze zaken niet zijn. We kunnen Kim tips geven en daar stopt het.

Ik denk ook dat het aan leiderschap ligt (ik DENK het, ik weet niets zeker)
Hij wordt zo te horen behoorlijk eng wanneer hij niet het gevoel heeft dat iemand anders baas is. Jij moet weten wat je ermee wilt doen, maar ik denk dat er of iets volledig moet veranderen in de manier waarop je met hem werkt of je hem uit handen moet geven, al dan niet permanent.

Zoals Babootje zegt: hij is anders dan verwacht. Het is geen 'braaf' paard. Dat betekent niet dat hij niet kan gehoorzamen natuurlijk, maar uit zichzelf is hij duidelijk niet braaf.

Het kan zelfs zijn dat hij altijd sporadisch gek gaat blijven doen, dat dat in zijn karakter zit (al denk ik dat ook dan het paard gehoorzamer kan gemaakt worden). Als zijn ruiter die sprongen kan uitzitten, hoeft dat geen probleem te vormen, maar in dit geval is het niet veilig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:34

Nou zeg, iedereen valt toch wel eens van z'n paard, is dat paard dan meteen "levensgevaarlijk" ? Ik heb hier niets over de omstandigheden van het bokken gelezen (misschien was het wel uit frisse vrolijkheid), blijkbaar heeft er iets op Facebook gstaan, maar daar heb ik geen account, dus dat weet ik dan verder ook niet.
Dat TS geen gehaaide, doorgewinterde ervaren amazone is, is wel duidelijk, al een tijdje, maar Shan is mij al die tijd toch overgekomen als een welwillend, zachtaardig en opmerkzaam paard, dat wellicht TS (die hem nog maar zo kort heeft) natuurlijk nog niet helemaal begrijpt, en vice versa. Laat staan dat dit een 'gevaarlijk" paard is, dat vind ik nu echt een beetje over the top dramatiseren.

Ze zijn elkaar nog een beetje aan het ontdekken.

Dan gaat er wel eens iets niet volgens wens (miscommunicatie), maar dat hoort er ook wel een beetje bij.

Wat vindt je instructrice, TS, was die er bij, bij Shan z'n actie en jouw val?