Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tendance schreef:Je weet pas meer als voldoende als je HEEL veel ervaring hebt en daar ben je sorry, dat ik het zeg, maar erg jong voor.
En goede basis, betekent het beheersen van de basissport en dat is Z dressuur of Z springen.
Sees schreef:Electra, wie zegt dat? Wie heeft dat bepaald?Electra, ik zie dat persoonlijk als een gemis. Er zijn namelijk zeer kundige mensen op Bokt die al dan niet Z-niveau beheersen, de kunst is echter om de juiste adviezen er uit te pikken en die kunst beheerst niet iedereen
.
In mijn ogen surf je op internet als tijdsverdrijf maar ga je niet serieus in op de inhoud van de site en reageer je dus ook niet op fora als je het louter als tijdsverdrijf ziet...
Electra63 schreef:ls je niet weet dat (tegenwoordig) tot ZZ-licht tot de basissport behoort, dan weet ik genoeg, dat zegt mij genoeg over je kennis van de dressuur- en/of springsport
Electra63 schreef:Als ik een deskundige nodig heb, dan huur ik die in: vee-arts, instructeur, zadelmaker, tandarts, hoefsmid enz. Die mijn paard IRL kan zien en beoordelen.
Electra63 schreef:Als ik een bokker overal op Bokt bitloos zie prediken en op haar eigen site aangeeft al vanaf haar manegetijd niets te hebben met aanleuning, dan zegt dit IMO genoeg.
Electra63 schreef:Daarom vond ik de bijdrage in dit topic van Fayafemke ook zinvol. Dat is iemand die bitloos wedstrijden rijdt en het niveau is bevestigd door een jury. Het valt mij dan op, dat zij niet zo stellig is in haar beweringen, zij rijdt immers ook met bit, volgens haar berichten.
Electra63 schreef:Volgens mij, Sees, voel jij je een beetje persoonlijk aangesproken, dat is/was niet mijn bedoeling.
Het ging mij in algemene zin.
Ik zag een opmerking voorbij komen, dat B de basis is en volgens de KNHS behoort de B t/m ZZ-licht tot de basissport, als je het daar niet mee eens bent, richt je tot de KNHS.
Iemand die bijv. ZZ-licht heeft gereden (wedstrijden, dus niveau bevestigd, we kunnen allemaal thuis wel de piaffe enz. rijden), daar zou ik eerder rijtechnisch advies van aannemen als van een meisje van 14 met een verzorgpony. Zij heeft nl. wel de ervaring in de praktijk en niet alleen in theorie.
Wat betreft het niveau op wedstrijden, daar zijn pas hele topics op Bokt over geweest, die waren ook heel gezellig.![]()
En natuurlijk kunnen deskundigen fouten maken, wie niet? Ik ga af op een deskundige, mijn eigen gevoel/kennis (en eventueel van iemand in mijn kennissenkring die hetzelfde probleem/ervaring heeft).
Ik bedoelde natuurlijk alle topics op Bokt die geopend worden als: help mijn paard heeft koliek, is bevangen, loopt kreupel enz. Als mijn paard koliek heeft, roep ik direct een DA. Misschien zoek ik later wat achtergrondinformatie op het internet op.
Laatst vroeg iemand iets over een zadel, dan komt als antwoord, neem een Wintec, die kan je zelf even aanpassen. Dat lijkt mij dus niet verstandig. Het meisje die de vraag stelde, was jong en kan zelf waarschijnlijk helemaal niet beoordelen hoe het zadel wel juist ligt. Dat soort vragen kan je IMO niet serieus beantwoorden via internet.
Of de vele discussies op Bokt, waarbij het oordeel/advies van een DA/kliniek in twijfel wordt getrokken. Als zoveel DA's en Klinieken het fout hebben, dan mankeert er heel wat aan het niveau van de diergeneeskunde.
En dan nog over Fahyafemke, die ik als voorbeeld gaf, die heb ik geen filmpjes/foto's zien plaatsen van spring/dressuurruiters enz. en die kom ik niet overal tegen op Bokt, schoppend tegen bit, ijzers, dressuur/springruiters enz. Zo'n bokker vind ik leuk om mee te discussiëren en ervaringen uit te wisselen, de anderen, neem ik niet zo serieus.
Met stellig bedoelde ik, dat zij geen dingen plaatst als: met bit, sjorrend, met kin op de borst getrokken, zagend en trekkend. Als ik nl. een bericht zie, met dit soort opmerkingen, dan neem ik het bericht niet meer serieus, dat bericht zit dan al zo vooroordelen, dat je dan toch niet meer normaal met elkaar kan/wil discussiëren.
Nou, ik vind mijn bericht lang genoeg, ik ben meer van kort en bondig.
Sees schreef:Magda, dan moet ik tóch even flauw doen. Kan dat boek wel objectief zijn als ze de schrijfster er geld mee verdiend? En komen er louter feiten aan het licht? Flauw natuurlijk maar gezien eerdere posts in dit topic niet geheel onterecht...
Ben overigens wel geïnteresseerd.
magda_90 schreef:Ik reageer hier niet meer inhoudelijk, maar voor de geinteresseerden onder ons heb ik wel een tip. Zojuist is het boek 'Fabels en feiten over bitloos rijden' geschreven door Lisanne Thomas binnengekomen en dat ben ik nu aan het lezen.
Lisanne voert geen kruistocht tegen het bit maar ze werpt enkel licht op de vage gebieden rondom bitloos rijden (uit de inleiding).
Ik heb het doorgebladerd en het ziet er veelbelovend uit.
Het is overigens uitgegeven in 2010 dus zeer recent.