Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

papagroom

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 00:03

toerledokie..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:37

Ik denk dat mensen van elke leeftijd open moeten blijven staan voor de mening van andere mensen van alle leeftijden. Net zo goed als er tachtigjarigen zullen zijn met een enorme dosis verstand en kennis, zijn er minstens zoveel tachtigjarige compleet vastgeroest in oude patronen. En net zo goed als er veertienjarige zijn wiens toppunt van paardenkennis bestaat uit het zo hoog mogelijk laten steigeren van de verzorgpony, zijn er ook veertienjarige met verrassende goede feeling voor paarden en een verfrissende kijk op het omgaan met, waar menig ouder van kan leren.

Het ervan uitgaan dat alleen ouderen de wijsheid in pacht hebben, vind ik dan ook een utopie.

Ervan uitgaan dat je minstens in de Z de nodige lintjes moet hebben behaald om iets zinnigs te zeggen, vind ik ook kul.
Over subjectiviteit gesproken....

De mensen van wie ik altijd het meeste opsteek, zijn niet per definitie ouder dan ik (dan zou ik onderhand wel heel erg beperkt worden).
Lintjes en bekers zeggen mij in deze totaal niets.

Waar ik naar kijk, is de manier waarop iemand met zijn/haar paarden omgaat, met andere paarden omgaat, in het leven staat, hoe zijn/haar dieren/paarden eruit zien (ook qua bespiering) en hoe goed die persoon kan beargumenteren wat hij/zij doet en waarom.
Want dat laatste is een vraag die ik altijd tot in den treure stel.
Waarom???
En voor mij winnen de mensen die mij daarop een zeer duidelijk en goed onderbouwd antwoord kunnen geven, die niet nog meer vragen oproept.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:18

Tendance schreef:
Je weet pas meer als voldoende als je HEEL veel ervaring hebt en daar ben je sorry, dat ik het zeg, maar erg jong voor.
En goede basis, betekent het beheersen van de basissport en dat is Z dressuur of Z springen.

Ik ben blond en daarom zal ik het nog steeds niet begrijpen ;). Ik kreeg de indruk dat je aangaf dat basiskennis voor jou betekent dat je Z dressuur of springen moet beheersen?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:33

Volgens mij gaat het niet over basiskennis, maar over basissport?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:37

Morganya schreef:
Volgens mij gaat het niet over basiskennis, maar over basissport?

Dan nog vind ik Z springen en dressuur beide geen basis sport. Basis sport is (als je het dan persé in niveaus moet uitdrukken) B en misschien L, als gaat dat al weer verder dan basis.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:39

Morganya, dan nog...Heb ik het dan goed begrepen als ik de post van tendance zo opvat dat je pas de basis beheerst als je Z-niveau bent?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:46

@ sees: Dat denk ik wel. Weet het niet zeker hoor, maar zo vat ik het op. :D

En in zekere zin is het ook gewoon zo, dat Z nog steeds basissport is. Boven de Z begint de topsport.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:50

Maar dan heb je dus alleen zwart-wit en niets daartussen. Het is OF basis OF topsport. Dat klopt imo ook niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:53

Morganya, nou misschien kan Tendance uitleggen wat ze bedoelde. Nogmaals ik hoop van harte dat ze het niet zo heeft bedoeld als ik het opgevat heb. Dan zou namelijk 90% van Bokt de basis niet beheersen en kunnen we dit forum wel opheffen ;).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:20

Volgens mij is t/m het ZZ-licht tegenwoordig basissport.
Ik zie Bokt ook niet voor de "kennis", maar als leuk tijdverdijf m.b.t. mijn hobby.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:38

Electra, wie zegt dat? Wie heeft dat bepaald?

Electra, ik zie dat persoonlijk als een gemis ;). Er zijn namelijk zeer kundige mensen op Bokt die al dan niet Z-niveau beheersen, de kunst is echter om de juiste adviezen er uit te pikken en die kunst beheerst niet iedereen ;).

In mijn ogen surf je op internet als tijdsverdrijf maar ga je niet serieus in op de inhoud van de site en reageer je dus ook niet op fora als je het louter als tijdsverdrijf ziet...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:53

Sees schreef:
Electra, wie zegt dat? Wie heeft dat bepaald?Electra, ik zie dat persoonlijk als een gemis ;). Er zijn namelijk zeer kundige mensen op Bokt die al dan niet Z-niveau beheersen, de kunst is echter om de juiste adviezen er uit te pikken en die kunst beheerst niet iedereen ;).

In mijn ogen surf je op internet als tijdsverdrijf maar ga je niet serieus in op de inhoud van de site en reageer je dus ook niet op fora als je het louter als tijdsverdrijf ziet...

Als je niet weet dat (tegenwoordig) tot ZZ-licht tot de basissport behoort, dan weet ik genoeg, dat zegt mij genoeg over je kennis van de dressuur- en/of springsport.

Als ik een deskundige nodig heb, dan huur ik die in: vee-arts, instructeur, zadelmaker, tandarts, hoefsmid enz. Die mijn paard IRL kan zien en beoordelen.

Als ik een bokker overal op Bokt bitloos zie prediken en op haar eigen site aangeeft al vanaf haar manegetijd niets te hebben met aanleuning, dan zegt dit IMO genoeg.
Daarom vond ik de bijdrage in dit topic van Fayafemke ook zinvol. Dat is iemand die bitloos wedstrijden rijdt en het niveau is bevestigd door een jury. Het valt mij dan op, dat zij niet zo stellig is in haar beweringen, zij rijdt immers ook met bit, volgens haar berichten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:19

Oei gevoelige snaar geraakt...;)

Electra63 schreef:
ls je niet weet dat (tegenwoordig) tot ZZ-licht tot de basissport behoort, dan weet ik genoeg, dat zegt mij genoeg over je kennis van de dressuur- en/of springsport

Nogmaals, wie zégt dat dat de basis is? Wie heeft dat bepaald? En hoe zit het dan met Western? Mennen etc. En beheers je dan niet de basis als je een groen paard heb dat zulks zware oefeningen nog niet aankan? Of als je in een ver en grijs verleden dat niveau heb gereden maar tegenwoordig je meer toelegt op andere disciplines? En wanneer beheers je de Z? Pas als je je winstpuntjes hebt gereden? Dus als je thuis GP niveau zou beoefenen maar geen wedstrijden (meer) rijdt, beheers je dan de basis niet?

Beetje kortzichtige post dus in mijn ogen.

Ik heb mogen zien wat er in het Z gepresteerd wordt en durf te beweren dat er in de lagere niveaus mensen rijden die meer verstand van zaken hebben dan sommige 'topsporters'. Uiteraard geldt dit overigens voor alle klassen, disciplines etc. Er zijn ook zat ruiters die hun sporen wel degelijk verdiend hebben.

Electra63 schreef:
Als ik een deskundige nodig heb, dan huur ik die in: vee-arts, instructeur, zadelmaker, tandarts, hoefsmid enz. Die mijn paard IRL kan zien en beoordelen.

Ook een 'deskundige' kan er naast zitten. Het zal niet de 1e keer zijn dat een DA een verkeerde diagnose stelt of een zadelmaker niet ziet dat een zadel nét niet lekker ligt. Vergissen is menselijk. Ik vertrouw, naast me te laten informeren door in mijn ogen deskundige mensen, nog steeds het liefst op mijn eigen gevoel. Een papiertje zegt ook niet alles...

Electra63 schreef:
Als ik een bokker overal op Bokt bitloos zie prediken en op haar eigen site aangeeft al vanaf haar manegetijd niets te hebben met aanleuning, dan zegt dit IMO genoeg.

Ik weet niet op wie dit slaat maar dat zal niet op mij zijn ;).

Electra63 schreef:
Daarom vond ik de bijdrage in dit topic van Fayafemke ook zinvol. Dat is iemand die bitloos wedstrijden rijdt en het niveau is bevestigd door een jury. Het valt mij dan op, dat zij niet zo stellig is in haar beweringen, zij rijdt immers ook met bit, volgens haar berichten.

Oh fijn dus je vindt mijn bijdrage ook nuttig omdat ik bitloos start én niet stellig ben in mijn beweringen, gelukkig ;) ik hoef daar echter niet met bit voor te rijden. Ik heb namelijk al meerdere malen gepost dat eenieder zelf moet weten wat hem/haar het beste lijkt echter dat ik door ervaring, inlezen, kijken, voelen, ondervinden etc soms een andere mening ben toegedaan.

Ik zal nooit lukraak dingen beweren als ik me niet eerst uitgebreid heb ingelezen en zelf heb ervaren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:24

Volgens mij, Sees, voel jij je een beetje persoonlijk aangesproken, dat is/was niet mijn bedoeling.
Het ging mij in algemene zin.
Ik zag een opmerking voorbij komen, dat B de basis is en volgens de KNHS behoort de B t/m ZZ-licht tot de basissport, als je het daar niet mee eens bent, richt je tot de KNHS.
Iemand die bijv. ZZ-licht heeft gereden (wedstrijden, dus niveau bevestigd, we kunnen allemaal thuis wel de piaffe enz. rijden :D ), daar zou ik eerder rijtechnisch advies van aannemen als van een meisje van 14 met een verzorgpony. Zij heeft nl. wel de ervaring in de praktijk en niet alleen in theorie.

Wat betreft het niveau op wedstrijden, daar zijn pas hele topics op Bokt over geweest, die waren ook heel gezellig. :D

En natuurlijk kunnen deskundigen fouten maken, wie niet? Ik ga af op een deskundige, mijn eigen gevoel/kennis (en eventueel van iemand in mijn kennissenkring die hetzelfde probleem/ervaring heeft).
Ik bedoelde natuurlijk alle topics op Bokt die geopend worden als: help mijn paard heeft koliek, is bevangen, loopt kreupel enz. Als mijn paard koliek heeft, roep ik direct een DA. Misschien zoek ik later wat achtergrondinformatie op het internet op.
Laatst vroeg iemand iets over een zadel, dan komt als antwoord, neem een Wintec, die kan je zelf even aanpassen. Dat lijkt mij dus niet verstandig. Het meisje die de vraag stelde, was jong en kan zelf waarschijnlijk helemaal niet beoordelen hoe het zadel wel juist ligt. Dat soort vragen kan je IMO niet serieus beantwoorden via internet.
Of de vele discussies op Bokt, waarbij het oordeel/advies van een DA/kliniek in twijfel wordt getrokken. Als zoveel DA's en Klinieken het fout hebben, dan mankeert er heel wat aan het niveau van de diergeneeskunde.

En dan nog over Fahyafemke, die ik als voorbeeld gaf, die heb ik geen filmpjes/foto's zien plaatsen van spring/dressuurruiters enz. en die kom ik niet overal tegen op Bokt, schoppend tegen bit, ijzers, dressuur/springruiters enz. Zo'n bokker vind ik leuk om mee te discussiëren en ervaringen uit te wisselen, de anderen, neem ik niet zo serieus.
Met stellig bedoelde ik, dat zij geen dingen plaatst als: met bit, sjorrend, met kin op de borst getrokken, zagend en trekkend. Als ik nl. een bericht zie, met dit soort opmerkingen, dan neem ik het bericht niet meer serieus, dat bericht zit dan al zo vooroordelen, dat je dan toch niet meer normaal met elkaar kan/wil discussiëren.

Nou, ik vind mijn bericht lang genoeg, ik ben meer van kort en bondig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:49

Electra63 schreef:
Volgens mij, Sees, voel jij je een beetje persoonlijk aangesproken, dat is/was niet mijn bedoeling.
Het ging mij in algemene zin.
Ik zag een opmerking voorbij komen, dat B de basis is en volgens de KNHS behoort de B t/m ZZ-licht tot de basissport, als je het daar niet mee eens bent, richt je tot de KNHS.
Iemand die bijv. ZZ-licht heeft gereden (wedstrijden, dus niveau bevestigd, we kunnen allemaal thuis wel de piaffe enz. rijden :D ), daar zou ik eerder rijtechnisch advies van aannemen als van een meisje van 14 met een verzorgpony. Zij heeft nl. wel de ervaring in de praktijk en niet alleen in theorie.

Wat betreft het niveau op wedstrijden, daar zijn pas hele topics op Bokt over geweest, die waren ook heel gezellig. :D

En natuurlijk kunnen deskundigen fouten maken, wie niet? Ik ga af op een deskundige, mijn eigen gevoel/kennis (en eventueel van iemand in mijn kennissenkring die hetzelfde probleem/ervaring heeft).
Ik bedoelde natuurlijk alle topics op Bokt die geopend worden als: help mijn paard heeft koliek, is bevangen, loopt kreupel enz. Als mijn paard koliek heeft, roep ik direct een DA. Misschien zoek ik later wat achtergrondinformatie op het internet op.
Laatst vroeg iemand iets over een zadel, dan komt als antwoord, neem een Wintec, die kan je zelf even aanpassen. Dat lijkt mij dus niet verstandig. Het meisje die de vraag stelde, was jong en kan zelf waarschijnlijk helemaal niet beoordelen hoe het zadel wel juist ligt. Dat soort vragen kan je IMO niet serieus beantwoorden via internet.
Of de vele discussies op Bokt, waarbij het oordeel/advies van een DA/kliniek in twijfel wordt getrokken. Als zoveel DA's en Klinieken het fout hebben, dan mankeert er heel wat aan het niveau van de diergeneeskunde.

En dan nog over Fahyafemke, die ik als voorbeeld gaf, die heb ik geen filmpjes/foto's zien plaatsen van spring/dressuurruiters enz. en die kom ik niet overal tegen op Bokt, schoppend tegen bit, ijzers, dressuur/springruiters enz. Zo'n bokker vind ik leuk om mee te discussiëren en ervaringen uit te wisselen, de anderen, neem ik niet zo serieus.
Met stellig bedoelde ik, dat zij geen dingen plaatst als: met bit, sjorrend, met kin op de borst getrokken, zagend en trekkend. Als ik nl. een bericht zie, met dit soort opmerkingen, dan neem ik het bericht niet meer serieus, dat bericht zit dan al zo vooroordelen, dat je dan toch niet meer normaal met elkaar kan/wil discussiëren.

Nou, ik vind mijn bericht lang genoeg, ik ben meer van kort en bondig.

Electra thanks voor de uitleg. Ik dacht eigenlijk meer dat jij je persoonlijk aangesproken voelde gezien het feit dat je post daarna iets vijandiger was dan wat ik gewend was van je in dit topic. Dat had dan weer een bepaalde uitwerking op mij en aldus...het circkeltje is rond;). Zo zie je maar weer, Internet blijft een moeilijk medium ;).

Dat de KNHS iets vindt (een organisatie die haar geld verdiend hiermee en dus niet objectief kán zijn ;)) zegt mij helemaal niets. De KNHS is misschien de gevestigde orde maar zéker niet almachtig en niet per definitie gevestigd vanwege resultaten. Nu komt dit misschien over alsof ik heel negatief over de organisatie KNHS denk, dat is niet zo. Ik verbaas mij echter wel over bepaalde standpunten die zij inneemt in bepaalde onderwerpen zoals bijvoorbeeld de aanleuning van bitloze combinaties.

Ik deel je bovenstaande mening over deskundigen en je eigen gevoel hierin.

Overigens blijf ik óók openstaan voor de meningen van een 14-jarige met een verzorgpony. Dat iemand ZZ rijdt zegt namelijk niet per se dat diegene enorm goed kan rijden. Iemand van 14 die is opgegroeid tussen de paarden, altijd privé les heeft gehad en meerdere paarden op een dag rijdt maar toevallig geen zin heeft in wedstrijden kán namelijk veel meer ervaring hebben dan ik of wie dan ook (bijvoorbeeld dan hè). Jongere mensen hebben me al vaker versteld doen staan ;).

Iedereen die in dit topic post is in zekere zin bevooroordeeld of hoe je het ook wil noemen. Als je dat namelijk niet bent, ben je neutraal en heb je er geen mening over. Hoe je eea post is een andere discussie.

Ik rij bitloos maar ik heb nergens gezegd dat dat de enige goede manier is en dat iedereen over moet stappen op bitloos. Ik loop bitloos wel eens tegen dingen aan waarvan ik denk dat ik ze mét bit wel op kan lossen. Alleen vind IK dat niet de goede manier omdat het schort aan MIJN rijden als ik dat niet bitloos kan oplossen en dus kies ik liever voor de langere en moeilijke weg door tóch datzelfde resultaat te proberen te behalen onder begeleiding maar dan wel bitloos ;).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:03

Het kan best zijn, dat sommige van mijn posts wel eens wat vijandig kunnen zijn. Dit topic is al 39 blz. lang en sommige bokkers kom je ook in andere topics tegen. En je krijgt wel eens PB's. :D
En soms komen mensen zo'n langlopend topic binnen vallen, zonder bij te lezen en begint de hele discussie weer opnieuw.
Sommige dingen valt moeilijk uit te leggen, omdat het dan persoonlijk wordt genoemd door Bokt en daar dan een sanctie op volgt.
Het is altijd moeilijk om zulke topics algemeen te houden.
Wat dat voorbeeld van dat 14-jarige meisje betreft. Als iemand van alles predikt op Bokt, maar uit foto's/filmpjes in haar profiel dan blijkt dat zij dit zelf niet in de praktijk brengt, dan wekt dit bij mij wel vraagtekens op en kan ik haar niet serieus nemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:44

Electra, dat begrijp ik. Ik ben blij dat je de moeite neemt eea toe te lichten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:52

Sees schreef:
Electra, dat begrijp ik. Ik ben blij dat je de moeite neemt eea toe te lichten.

Graag gedaan hoor :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:26

Ik reageer hier niet meer inhoudelijk, maar voor de geinteresseerden onder ons heb ik wel een tip. Zojuist is het boek 'Fabels en feiten over bitloos rijden' geschreven door Lisanne Thomas binnengekomen en dat ben ik nu aan het lezen.

Lisanne voert geen kruistocht tegen het bit maar ze werpt enkel licht op de vage gebieden rondom bitloos rijden (uit de inleiding).

Ik heb het doorgebladerd en het ziet er veelbelovend uit.

Het is overigens uitgegeven in 2010 dus zeer recent.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:34

Magda, dan moet ik tóch even flauw doen. Kan dat boek wel objectief zijn als ze de schrijfster er geld mee verdiend? En komen er louter feiten aan het licht? Flauw natuurlijk maar gezien eerdere posts in dit topic niet geheel onterecht...

Ben overigens wel geïnteresseerd ;).

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:36

Elke onderzoeker verdient (direct of indirect) geld aan zijn of haar onderzoek. Laten we alles wat er tot noch toe onderzocht is dan ook maar af doen als subjectief.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:44

Ondertussen een hoofdstuk verder: nee de schrijfster is niet uiterst objectief, haar eigen mening is ook aanwezig.

Er worden bv diverse bitten beschreven, waarvan de mening van de schrijfster duidelijk mee vermengd is.

Maar net als al mijn boeken, probeer ik zoveel mogelijk over de eigen mening heen te lezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:44

Sees schreef:
Magda, dan moet ik tóch even flauw doen. Kan dat boek wel objectief zijn als ze de schrijfster er geld mee verdiend? En komen er louter feiten aan het licht? Flauw natuurlijk maar gezien eerdere posts in dit topic niet geheel onterecht...

Ben overigens wel geïnteresseerd ;).

Wetenschappelijke onderzoekers en hoogleraren krijgen toch ook (door)betaald voor hun onderzoeken?
Ik hoop dat deze dan echt wel objectief zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:47

Weer een stukje verder gelezen: de fabels worden mooi weerlegd met feiten, positief dus!

*gaat ijverig verder lezen, is overigens te bestellen via Bol.com*

[edit] Studieboeken van échte wetenschappers zijn louter feiten (geschiedenisboeken, biologie etc.) daar mag je dus van aannemen dat alles klopt. Maar er zijn ook zat boeken van mensen die geen échte wetenschappers zijn, maar wel gespecialiseerd of deskundig op een bepaald gebied. Wanneer zij boeken schrijven, is hun mening er vaak bij aanwezig (onbedoeld of bedoeld). Beide soorten boeken heb ik hier liggen (ben gek op medische boeken (diergeneeskunde) en de andere informatieve boeken) en wanneer ik aan het lezen ben in een boek waarbij een duidelijke mening aanwezig is, dan heb ik voor mijzelf een soort filter, ik lees daarover heen en ben alleen geïnteresseerd in de neutrale stukken tekst (feiten dus). Vooral als ik deze stukken tekst elders ook heb gelezen en de inhoud dus overeen komt.

Daarnaast heb ik helaas dus ook boeken liggen waarbij de mening van een schrijfer/ster zo overheersend is dat ik twijfel of de inhoud wel correct is of niet. En dat vind ik persoonlijk erg jammer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:10

magda_90 schreef:
Ik reageer hier niet meer inhoudelijk, maar voor de geinteresseerden onder ons heb ik wel een tip. Zojuist is het boek 'Fabels en feiten over bitloos rijden' geschreven door Lisanne Thomas binnengekomen en dat ben ik nu aan het lezen.

Lisanne voert geen kruistocht tegen het bit maar ze werpt enkel licht op de vage gebieden rondom bitloos rijden (uit de inleiding).

Ik heb het doorgebladerd en het ziet er veelbelovend uit.

Het is overigens uitgegeven in 2010 dus zeer recent.

Een recensie over dat boek blerde alsnog dat ze bevooroordeeld was bla bla bla.