[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:15

Kimmie25501 schreef:
Gisteren was de hoefsmid dus geweest. Toen we daar kwamen was hij nog wel een beetje aan het snurken, dus besloten hem vast te houden. Daarom heb ik ook geen foto's of filmpjes. Hij was verder wel heel braaf. De hoeven zijn mooi bekapt. Wat me wel opviel, was dat ze wit waren! Heel grappig en apart. Aan het einde schrok hij wel een paar keer van niks, maar dat gewoon genegeerd. Ik merk wel dat hij me steeds meer begint te vertrouwen, aan het begin zocht hij steeds bevestiging, heel schattig.
Vandaag wordt hij gelongeerd door een stalgenootje die hem even zal doen tot Sophie weer beter is.

Paarden met witte benen hebben vaak witte voeten :) Ook heb je paarden met deels wit en zwarte hoeven, soms mooi gestreept. Kijk er maar eens naar bij andere paarden.

Dit is mijn oude merrie en die had dus achter witte hoeven en voor zwarte :)
Afbeelding

Verder leuk om te lezen dat het steeds beter gaat, moest ook enorm lachen om je filmpjes met het vrijspringen en dan vooral hoe je tegen je verzorgstertje praat, heerlijk!

Myrth97

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:22

Bailey (mijn veulen) heeft ook witte voetjes en dan op 2 een zwarte streep, is ook heel grappig.

Fijn dat ie je meer gaat vertrouwen! Dan komt het helemaal goed met jullie :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:12

Die van ons heeft 4 gestreepte hoeven, echt heel apart! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 17:53

Marjan, oh wat grappig zeg! Ik had de filmpjes niet met geluid bekeken, eigenlijk nu pas :') Ik moest er zelf ook wel een beetje om lachen, ik denk vaak niet na over wat ik zeg. Maar ik wilde niet dat ze ging rennen, voordat ze straks der andere arm ook zou breken. haha.
Myrth, dankjewel! Klein dingetje, heb jij toevallig op de Roosberg gereden of iets? ik ging net namelijk in je profiel kijken, en je gezicht komt me echt heel bekend voor. Zo niet, heb ik niks gezegd haha.
Wat schattig Isabel!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:25

Um heeft linksvoor ook een gekleurde hoef. Aan de binnenkant van zijn voet heeft hij een klein wit stukje. Aan die kant is de hoef ook wit, aan de andere kant zwart.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:53

Ja klopt! Is al wel weer een aantal jaartjes geleden

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 09:12

karijn, oh grappig!
Myrth, ah dan had ik het toch goed!

Gisteren even kort losgewerkt wat ik van Nikki had geleerd. Ik vind alsnog dat hij duidelijk rechtsvoor korter loopt. Heeft het nut om hier wat filmpjes te plaatsen dat jullie kunnen beoordelen?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:38

Heeft ie het alleen op het harde? Of ook op het zachte?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:34

Als je dat liever niet wilt, laat mensen dan via de PB erom vragen en dan ook via de PB een reactie te geven. Een eventuele conclusie en/of wat je ermee gaat doen, kan je in je topic plaatsen

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:26

De oorzaak kan ook ergens anders liggen ipv in de hoef. Aangezien je zelf zegt dat hij op rechts het allemaal veel moeilijker vindt, kan het bv zijn dat hij rechtsvoor overbelast door scheefheid. Dat hij op zijn rechterbeen meer gewicht draagt dan de bedoeling is, waardoor hij het op de duur overbelast. Dan ligt de oplossing in het rechtrichten en het gewicht gelijkmatig over de 4 benen te verdelen en niet in de hoef zelf. Ik zeg niet dat het zo is, maar het is wel even goed mogelijk dan dat het probleem de hoef zelf is. En zo zijn er nog wel wat andere mogelijke oorzaken van korter lopen op de ene kant dan op de andere.
Zie je iets aan zijn hoef? Is ze warmer dan de andere 3 of zo? Is de vorm van beide voorhoeven hetzelfde of is de ene platter of wijder dan de andere ...
Loopt hij op rechts ook korter als je hem rijdt? Of doet hij het dan niet omdat je hem belet te scheef te worden? Allemaal dingen die je zelf even moet bekijken. Met rijden kan je bv je instructrice vragen of zij hem op rechts korter vindt lopen dan op links.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 18:51

Myrth, Ik heb het tot nu toe alleen gezien op het zachte.
abc, voor mijn gevoel zie ik niets aan zijn hoef. Volgens mij is het ook niet warmer. Voor mijn gevoel is de vorm niet anders. Rechts loopt hij volgens mij niet korter tijdens het rijden, mijn instructrice zag namelijk niet iets anders.
Toch even de filmpjes:

Deze is niet zo heel duidelijk haha

Oke conclusie, ik kan niet multitasken :')

Vandaag wilde ik eigenlijk gaan rijden. Maar aangezien het vannacht iets te gezellig was (wilde om 5 uur naar huis gaan, maar was om half 8 nog in de stad bij glazen huis) en daarna moest ik overigens ook nog naar school.) ging ik toch maar grondwerken. Ik heb twee vraagjes. Bij het volgen stapte hij heel netjes naast me, maar eigenlijk zou ik het liefst schuinvoor hem willen lopen. Hoe doe ik dat?
En bij het wijken van de voorhand had ik de manier van Nikki gebruikt. Bij rechtsom lukte het wel, maar linksom echt niet. Hij ging echt gigantisch tegen mijn druk in en ik kreeg zelfs een pijnlijke arm. En aangezien mijn lichamelijke toestand :') , even besloten niet verder te gaan. Iemand nog tips hiervoor?
Morgen gaat een ervaren stalgenootje Shan rijden en ikzelf ook even.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:46

Ik zie zo in stap niet echt iets bijzonders aan z'n lopen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 20:32

En in draf? Dan kan het zijn dat ik ook gewoon spoken zie hoor. Maar voor mijn gevoel is het echt heel duidelijk haha

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:41

Ik dènk dat ik zie wat jij ziet, alsof hij rechts anders steunt, zijn gewicht iets anders ontlast. Bij mijn paard zie ik dat ook, of denk ik het te zien. Ben er nog niet achter wat t is. Zelf vermoed ik n overbelasting of iets dat in het lijf vastzit. Als hij namelijk goed Door t lijf loopt is het weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:50

Ik zie het ook, maar ik denk dat als hij (een stuk) actiever gaat lopen dat het een stuk minder is. Hij sjokt namelijk. Daarom zie je het in draf niet (zo goed).

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 09:27

EW, ah, dus zou iets van osteopaat hem kunnen helpen? Of echt goed laten lopen?
Danique, dan ga ik kijken of hij het ook doet als hij doorloopt. Filmen en hem laten doorlopen was niet zo'n succes haha

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:09

Kimmie25501 schreef:
EW, ah, dus zou iets van osteopaat hem kunnen helpen? Of echt goed laten lopen?
Danique, dan ga ik kijken of hij het ook doet als hij doorloopt. Filmen en hem laten doorlopen was niet zo'n succes haha

Dat zou zeker best kunnen helpen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:10

Je kunt hem ook eens gaan longeren met longeerhulp (Google maar eens of kijk bij divoza). Dan moet hij wat meer over de rug gaan lopen en kun je ook weinig aan verprutsen. Dat is met bijzetten weer wat anders.

Ik zag geen filmpje van rechtsom in draf.. hij loopt wat te sjokken dus denk niet dat er wat is maar niet echt in balans oid en houdt zich wat stijf in z'n bovenlijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:28

suikermeisje schreef:
Je kunt hem ook eens gaan longeren met longeerhulp (Google maar eens of kijk bij divoza). Dan moet hij wat meer over de rug gaan lopen en kun je ook weinig aan verprutsen. Dat is met bijzetten weer wat anders.

Ik zag geen filmpje van rechtsom in draf.. hij loopt wat te sjokken dus denk niet dat er wat is maar niet echt in balans oid en houdt zich wat stijf in z'n bovenlijn.

Ik zou d'r ook even een logeerhulp aan knopen ja. En hem even los laten maken in zijn lijf door een Osteo. Verder blijf ik erbij dat je heel veel kan hebben aan iemand die hem twee keer per week rijd voor je en hem losmaakt en los houd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:05

Ik kan het niet heel erg goed zien maar ik zie geen echte onregelmatigheid. Wel vind ik, voor zover ik het kan zien, zijn beenzetting achter wat afwijkend. Hij lijkt zijn achterbenen vanuit zijn heupen wat te verdraaien en daardoor lijkt hij wat zwabberend te lopen. Nogmaals, het is lastig zien op het filmpje. Daarom zou ik hem graag eens in het echt willen zien lopen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:48

Komt hij wel buiten? Sterkte met je hersenschudding! Hoop dat je snel herstelt :(:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 17:51

Ja zeker. Hij staat elke dag buiten. (behalve soms op zaterdag en zondag, maar dan neem ik hem vaak mee naar buiten). Dankjewel!

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:53

Zo wat heftig!!!
Heel veel sterkte, ik hoop dat je snel weer hersteld.

Heeft hij niet teveel energie of iets dergelijks? Dat hij daarom af en toe zich zo druk maakt? Wat voor voer krijgt hij en hoeveel beweging staat hier tegenover?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 17:58

Dankjewel!
Ik weet dat ze hem wel net wat meer hooi zijn gaan voeren. Omdat hij erg dun is nu. We hadden hem wel vantevoren gelongeerd, dus als het goed is wat zijn meeste energie al weg. Maar meestal wordt hij vier keer in de week gereden (straks vijf) en een dag gelongeerd. Verder grondwerk etc. Ook komt hij elke dag buiten. (behalve weekend). Maar deze week heeft hij idd wel wat minder beweging gehad. Wel elke dag longeren, maar wat minder rijden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:04

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel!
Ik weet dat ze hem wel net wat meer hooi zijn gaan voeren. Omdat hij erg dun is nu. We hadden hem wel vantevoren gelongeerd, dus als het goed is wat zijn meeste energie al weg. Maar meestal wordt hij vier keer in de week gereden (straks vijf) en een dag gelongeerd. Verder grondwerk etc. Ook komt hij elke dag buiten. (behalve weekend). Maar deze week heeft hij idd wel wat minder beweging gehad. Wel elke dag longeren, maar wat minder rijden.

Van hooi worden ze niet wakker, dus lekker veel hooi er in stoppen! Zou brok maar twee keer per dag een kwart geven. Hij werkt niet hard dus zou echt genoeg moeten zijn.