Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:24

Arabesk schreef:
Ja dat klopt helemaa. Ik zat even met een ander verhaal in mijn hoofd.

Dusss, als natuurkundige, kan ik me helemaal vinden in het verhaal van Egon. Gelukkig toch nog iemand die wat opgestoken heeft van z'n middelbare school :D

Het probleem is, dat jij dan weer niet objectief bent :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:27

Electra63 schreef:
Arabesk schreef:
Ja dat klopt helemaa. Ik zat even met een ander verhaal in mijn hoofd.

Dusss, als natuurkundige, kan ik me helemaal vinden in het verhaal van Egon. Gelukkig toch nog iemand die wat opgestoken heeft van z'n middelbare school :D

Het probleem is, dat jij dan weer niet objectief bent :D

Goh gek toch dat een algemeen geldend natuurkundig principe dan ineens weer niet objectief is? Gooi dan ook maar je flessenopener, schaar en tang in de prullenbak, want die werken ook via hefbomen.

Ik heb toch écht mijn papiertje gehaald volgens dezelfde regels als alle andere natuurkunde studenten die óók de hefboomwet moeten leren en de wetten van Newton.

Ja als je natuurkundige wetten in twijfel gaat trekken kunnen we wel ophouden denk ik.

Maar het staat je natuurlijk vrij om een docent natuurkunde die je zelf uitzoekt die niets van paarden weet dit verhaal voor te leggen. Want als ik mijn collega natuurkunde vraag is het natuurlijk ook niet objectief omdat hij mij kent. :+

Electra63

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:31

Haha,
Ik stond toch onder de Foei bij jou?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:33

Electra63 schreef:
Haha,
Ik stond toch onder de Foei bij jou?

Is dat alles wat je kunt toevoegen aan deze discussie? -O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:39

Ja, want ik heb wel eens vragen aan jou gesteld (ook in andere topics) en dan stuur jij mij een PB, dat ik onder je Foei sta en jij mij geen antwoord geeft op mijn vragen. :D
Maar als jij alleen ja-knikkers om je heen wilt hebben is dat prima hoor, alleen lees je hier soms zulke domme uitspraken, dat het wel eens moeilijk is, om die te negeren.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:43

ik mis mijn optie:

Ik rij met bit en bitloos..

In de bak met bit, aanleuning vind ik met bit fijner te rijden, zonder bit krijg ik dat niet voor elkaar.
Buiten zonder bit, lange teugel, handig want dan kan hij lekker grazen tijdens de pauzes

Ik heb de laatste tijd bijna niet in de bak gereden dus ik heb er dit jaar hooguit tien keer een bit ingehad denk ik..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:48

rakni schreef:
Buiten zonder bit, lange teugel, handig want dan kan hij lekker grazen tijdens de pauzes

Het heeft zeker ook een praktische kant. Gister zag ik weer mensen aan de slag met aparte halsters om hun paard vast te zetten in het bos. Ben ik ff blij dat ik een alles in één optoming heb :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:10

Arabesk schreef:
rakni schreef:

Het heeft zeker ook een praktische kant. Gister zag ik weer mensen aan de slag met aparte halsters om hun paard vast te zetten in het bos. Ben ik ff blij dat ik een alles in één optoming heb :D

Het is ook nog eens praktisch. In deze tijd moet een hoofdstel ook kunnen multitasken, ik blijf er bij: wij zijn niet de moderne ruiters maar jullie! :)

Maar Arabesk, bij de hand van de ruiter en de mond van het paard is er toch een krachtenevenwicht? Waardoor alles wat in de paardenmond komt ook in de ruiter hand komt omdat het hoofd op de zelfde plek blijft staan? Even er van uitgaan dat het paard goed nageeflijk loopt en de contact met de ruiterhand houd. Toen ik dat verhaal namelijk las over dat zoveel kilo/newton in de paardenmond las, moest ik direct aan dit plaatje denken: Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:11

rakni schreef:
In de bak met bit, aanleuning vind ik met bit fijner te rijden, zonder bit krijg ik dat niet voor elkaar.

Als je even terugbladert en -leest in dit topic, dan kun je lezen dat aanleuning niets met een bit te maken heeft.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:07

Moderatoropmerking:
Graag ontopic en met respect reageren. Het is niet nodig om persoonlijk te worden, ook al heb je een andere mening. Bedankt voor de medewerking.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:37

Danique_G schreef:
Het is ook nog eens praktisch. In deze tijd moet een hoofdstel ook kunnen multitasken,

multitasken :D :') _/-\o_

Citaat:
Maar Arabesk, bij de hand van de ruiter en de mond van het paard is er toch een krachtenevenwicht? Waardoor alles wat in de paardenmond komt ook in de ruiter hand komt omdat het hoofd op de zelfde plek blijft staan? Even er van uitgaan dat het paard goed nageeflijk loopt en de contact met de ruiterhand houd. Toen ik dat verhaal namelijk las over dat zoveel kilo/newton in de paardenmond las, moest ik direct aan dit plaatje denken: Afbeelding

Ja omgekeerd geldt het ook, als je paard op het bit gaat 'hangen' dan voel je dat ook terug in je handen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:11

papagroom schreef:
Vroeger,,,toen papagroom nog een groompje was,was hij punker,,,,lekker puberaal tegen de gevestigde orde schoppen....niets mis mee.....maar als je daar als volwassene mee doorgaat wordt het niets in de maatschapij....
Deze discussie lijkt hier wel wat op........met bitloos is op zich niets mis....met het bit,en ook S&T ook niet...
maar dat laatste is wel de standaard,of jullie het daar nou mee eens zijn of niet....en het getuigd van puberaal gedrag om de gevestigde orde af te wijzen.....ik zie de lozen club dan ook eigenlijk een beetje als de punkers van toen.....je kan er op de lange termijn best gelukkig mee worden ,maar zult nooit een plaatsje vinden in de gevestigde orde.

En ik durf te beweren dat je hierin de plankvolledig mis slaat ;). En gelukkig maar anders zouden innovatieve veranderingen/verbeteringen nooit een kans van slagen houden. Gelukkig denkt zelfs het KNHS er zo over en bieden zij inmiddels de mogelijkheid binnen die gedoodverfde gevestigde orde tóch met iets 'nieuws' te starten. Helaas nog niet volledig maar dit is uiteraard slechts een kwestie van tijd. Als er genoeg volgelingen zijn, zal de gevestigde orde uiteindelijk ook volledig overstag moeten gaan willen zij nog bestaansrecht behouden ;).

Overigens zeg ik niet dat het een het ander uiteindelijk uit zal sluiten maar het kan goed zo zijn dat het straks 50/50 is, of 60/40 of wat dan ook. Het kan ook zijn dat de 'hype' overwaait maar dat geloof ik zelf niet zo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:27

Tendance schreef:
Xiniee schreef:
Ik vraag me vaak af of jullie verder denken dan een bit in de mond met 2rimpeltjes aan zij mondhoeken (wat overgins ook fout is).
Maar, hier ga ik weer, dat een bit pijn kan doen zonder druk van de ruiter.
Ik blijf er op doordrukken, maart niemand die hier zegt "Ja, een bit doet pijn ook zonder druk van der ruiter..." Maar dat iedereen hier blijft zeggen dat een paard het bit aanvaard etc etc.
Een paard aanvaard de druk en leert er me leven, maar daardoor is de druk, het geprik het geduw op gevoellige plekken in de mond niet weg.

Als een paard zou moeten wennen aan de druk, waarom doen ze dan in het begin niet lastig op het bit?
Je zou toch zeggen, dat als een paard er eerst aan moet wennen, het in het begin tegengas geeft?
Nou dat heb ik nog nooit gemerkt.

Ik blijf gewoon volhouden, dat als het paard het erg vond, het dan wel in opstand zou komen.
Dat doen ze met een niet passend zadel, een te hard gebruik van de spoor enz. Dus waarom niet op het bit....
Zijn ze dan ineens te goed voor deze wereld? Daar geloof ik niet in.

Sommige paarden laten dingen ook écht gelaten over zich heenkomen zonder in verzet te komen. Bovendien durf ik te beweren dat er meer dan genoeg ruiters zijn die de zeer subtiele hints van hun paard als uiting van onvrede verkeerd of niet uitleggen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:33

Tendance schreef:
Je weet pas meer als voldoende als je HEEL veel ervaring hebt en daar ben je sorry, dat ik het zeg, maar erg jong voor.
En goede basis, betekent het beheersen van de basissport en dat is Z dressuur of Z springen.

Ik mag toch hopen dat je dit gedeelte niet serieus meent? Als dat wel zo is vrees ik dat ik je posts niet meer serieus kan nemen en dat zou ik jammer vinden want ik vond je een zeer goede discussiepartner...

verapony88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:27

ik heb een verzorgshetlander die eerst erg lief was en ook heel makkelijk daarom reed ik haar zonder bit. niet met een echt bitloos hoofstel maar met een lijtouw aan het hoofdstel geknoopt dat ging erg goed ik ging daarmee zelfs op buitenrit en sprong 30 cm. steiltje... :) maar na een tijdje werd ze niet lief en ging als ik wou draven bokken. nu rijd ik toch maar weer met bit en dit gaat een stuk makkelijker.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:06

Sees schreef:
Tendance schreef:
Je weet pas meer als voldoende als je HEEL veel ervaring hebt en daar ben je sorry, dat ik het zeg, maar erg jong voor.
En goede basis, betekent het beheersen van de basissport en dat is Z dressuur of Z springen.

Ik mag toch hopen dat je dit gedeelte niet serieus meent? Als dat wel zo is vrees ik dat ik je posts niet meer serieus kan nemen en dat zou ik jammer vinden want ik vond je een zeer goede discussiepartner...

Als het over paarden gaat, dan nee, maar over levenservaring en natuurkundige kennis, ja, dan meen ik het wel.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:19

Dat jij jezelf meer waard vind aan kennis omdat je ouder bent, kun je misschien ook bekijken als "je kijkt niet naar nieuwe mogelijkheden ómdat je ouder bent" 't hangt dus helemaal van de context af of het GOED is wat mij betreft gaat het hier om het tweede geval.

Wat betreft basis sport. WAAROM beheers je de basis alleen goed als je een door de KNHS bevestigd papiertje hebt (of wat het dan moge zijn)? De KNHS is achterhaald en vertegenwoordigd maar een heel klein deel van de ruiters die tegenwoordig rondlopen. Wat mij weer brengt bij het afdoen van alle onderwerpen als "subjectief", de KNHS kan je in dat geval ook niet objectief noemen, en dat is weer waar jij je "bevestigde basis" vandaan haalt. Gaat het lampje branden?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:11

*onderwerpen=onderzoeken

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:38

Shahazai schreef:
Dat jij jezelf meer waard vind aan kennis omdat je ouder bent, kun je misschien ook bekijken als "je kijkt niet naar nieuwe mogelijkheden ómdat je ouder bent" 't hangt dus helemaal van de context af of het GOED is wat mij betreft gaat het hier om het tweede geval.

Wat betreft basis sport. WAAROM beheers je de basis alleen goed als je een door de KNHS bevestigd papiertje hebt (of wat het dan moge zijn)? De KNHS is achterhaald en vertegenwoordigd maar een heel klein deel van de ruiters die tegenwoordig rondlopen. Wat mij weer brengt bij het afdoen van alle onderwerpen als "subjectief", de KNHS kan je in dat geval ook niet objectief noemen, en dat is weer waar jij je "bevestigde basis" vandaan haalt. Gaat het lampje branden?

Volgens mij begrijp jij niet hoe ik mijn post bedoelde.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:44

Het gaat me niet alleen om die specifieke post, maar om wat er (niet alleen door jouw) in dit hele topic gezegd word.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:46

Shahazai schreef:
Het gaat me niet alleen om die specifieke post, maar om wat er (niet alleen door jouw) in dit hele topic gezegd word.

Dat geldt andersom ook.

Conclusie: wij zijn het niet met elkaar eens :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:47

Ik denk dat leeftijd wel degelijk een rol speeld......ik zat al in het zadel toen de meesten van jullie nog geboren moesten worden....ik wil niet zeggen dat de ouderen altijd gelijk hebben,maar ervaring speeld natuurlijk wel degelijk een rol.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:50

papagroom schreef:
Ik denk dat leeftijd wel degelijk een rol speeld......ik zat al in het zadel toen de meesten van jullie nog geboren moesten worden....ik wil niet zeggen dat de ouderen altijd gelijk hebben,maar ervaring speeld natuurlijk wel degelijk een rol.

Ach, wat is oud? Tendance is halverwege de 20, als men dit al oud noemen, dan kunnen wij PPG wel een subforum veteranen oprichten. :D
Ik neem wel eerder iets van iemand aan van 30 met een bepaald niveau en ervaring in de paardenwereld dan van een meisje van 14 met een verzorgpony.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:53

zou wat wezen naast young riders een ouwe banketstaaf hoekje.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 00:01

papagroom schreef:
zou wat wezen naast young riders een ouwe banketstaaf hoekje.

Inclusief rollators? :D
Ach, misschien gaat het er daar dan wel wat gemoedelijker aan toe? Of we laten alleen gelijkgestemden toe? Dan blijft de sfeer ook relaxed.
Nou deze ouwe taart gaat haar schoonheidsslaapje doen :wave: