[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:12

Ja dat kan wij zijn wel opzoek naar een nieuw zadel maar echt alles schuift naar voor :( (zeker springzadels) en deze schuift dan nog maar het minste…

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:07

Ik vind je prima passen hoor :) qua lengte is het vaak een kwestie van balans, als jij het paardje niet in de weg zit is het imo prima, qua gewicht ben je nog lang niet bij die 20% richtlijn dus geen zorgen :) voor het zadel zou je een zadelpasser kunnen laten komen, kun je er gelijk meerdere testen

Jacolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:22

Afbeelding

Afbeelding

Soms twijfel ik een beetje. Past dit goed? Ze kan het prima aan. Het gaat meer om het zicht :).

mcjv

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:35

Ik vind het er persoonlijk niet gek uit zien hoor. :)

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 16:49

Hoi! Ik twijfel of ik nog wel goed op mijn pony pas.. ik heb 1,5 jaar niet gereden door angst en vandaag met een goed en vertrouwd gevoel weer opgestapt. Als dit goed blijft gaan wil ik alleen eens in de 1/2 weken een bos ritje maken en voor de rest niks. Ik rijd met een boomloos zadel. Ik weet niet precies hoe groot mijn Tinker is maar hij is wel breed (en wat te dik..) en sterk.

Ik ben 1,73 en weeg 68 kg. Is dit voor alleen bos ritjes prima? Of toch wel te groot?
Afbeelding

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:06

Ik vind je boven lichaam wat lang ogen op deze pony, maar verder kan het wel hoor

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:48

Ik vind je helaas toch wel te lang.

Hoe intensief zullen je ritjes zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:51

Ik vind je ook wel te lang voor het oog, maar vanaf een foto is het lastig beoordelen of je pony daar last van heeft. Ik ben zelf in een vergelijkbare situatie gestopt met rijden op m'n pony

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 18:13

Je voeten komen wel tegen de voorbenen aan.
Eigenlijk ben je wel te groot en is de kans er dat je de pony in de weg zit.
Tegelijkertijd denk ik dat de pony sterk genoeg is om je te dragen met bosritjes.
Het is dan wellicht wel juist goed hem tussendoor ook te trainen aan de longe, of voor een sulky ofzo. Misschien ga je sulky wel zo leuk vinden dat je er al niet eens meer op hoeft.

Maar fijn dat je je angst wat overwonnen hebt en een positieve ervaring hebt opgedaan. Dat is ook wat waard!

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:24

Bowo schreef:
Ik vind je helaas toch wel te lang.

Hoe intensief zullen je ritjes zijn?

Niet super intensief, ik denk 1/1,5 uur waarin vooral gestapt wordt en korte stukjes draven en een enkel gallopje.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:31

Gewoon lekker doen hoor.
Die een keer per week lekker samen genieten.

Mijn pony is 34 geworden en heeft daar nooit last van gehad.
En daar zat ik nog wel wat vaker op.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:57

Wat fijn dat je weer durft te rijden. Ik vind het kiele kiele. Voor het mooie en wellicht verstandige ben je sowieso te lang, je beugels heb je al vrij kort en toch zitten je voeten al op het voorbeen. Daarentegen denk ik dat de pony je gewicht moet kunnen dragen.

Hoe is de rug? Hij lijkt op deze foto's iets week, maar dat kan natuurlijk makkelijk vertekenen. Maar het zou wel verschil maken of hij een mooie sterke rechte rug heeft, of meer model badkuip is.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:11

Ik denk dat het plaatje er al heel anders uit zou zien met een ander zadel er op. Voor wat niet intensieve buitenritjes kan het prima vind ik.

micaela_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:49

hey ik vroeg me af of dat ik te groot lijk voor een van deze pony's? (zijn niet mijn pony's) De donkere is irish cob x welsh cob van ongeveer 151 cm, de lichtere is ongeveer 143 cm. Ik was op beide foto's 170/171cm en 65 kg.
Afbeelding

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:54

Beetje lastig te beoordelen van deze foto's. Foto's zijn niet heel scherp en je staat.

Op die onderste foto ligt het zadel iig niet echt lekker.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:57

Myponyhoward schreef:
Hoi! Ik twijfel of ik nog wel goed op mijn pony pas.. ik heb 1,5 jaar niet gereden door angst en vandaag met een goed en vertrouwd gevoel weer opgestapt. Als dit goed blijft gaan wil ik alleen eens in de 1/2 weken een bos ritje maken en voor de rest niks. Ik rijd met een boomloos zadel. Ik weet niet precies hoe groot mijn Tinker is maar hij is wel breed (en wat te dik..) en sterk.

Ik ben 1,73 en weeg 68 kg. Is dit voor alleen bos ritjes prima? Of toch wel te groot?
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Je bent voor het oog best lang. Of je pony er last van heeft, kan je alleen zelf aanvoelen. Daarnaast kan het juist voor een ongetraind paard moeilijk zijn om dan ineens 1,5 uur "aan de bak" te moeten. Dus het kan wel, maar blijf eerlijk luisteren naar je pony.

Donny_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:29

Deze Tinker is bijna 3, en zal dus nog groeien. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:48

Best ok denk ik, mooi dier!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:52

Myponyhoward: Past prima, maar snap je twijfel, ik en mijn tinker hebben ongeveer dezelfde verhouding. (en die is helaas nog niet zo breed...) Je word ook wel een beetje in een stoelzit gedrukt; maar lekker gaan rijden. Een brave tinker doet wonderen tegen angst (heb ervaring), :D
Vind de bovenste 3 foto's prima passen, :j

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:37

Qua lengte past het wel, maar om nu op een paard van nog geen 3 te gaan zitten. :x :n

Donny_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:46

fohadie schreef:
Qua lengte past het wel, maar om nu op een paard van nog geen 3 te gaan zitten. :x :n

Hij wordt over een paar dagen al 3 en wordt verder echt nog niet ingereden al. Is puur om langzaam te laten wennen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:55

Wacht er gewoon even mee, helemaal als je twijfelt of je er op past

Laat het dier nog een half jaar/jaar wat uitzwaren

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:51

Te lang denk ik niet, maar een passend zadel op een (voor zover ik uit de foto kan opmaken) korte rug vinden, die zowel het paard als de ruiter goed passen zou de uitdaging kunnen worden met deze combi.
Ik denk dat een deel van het ‘gevaar’ of het ‘nadeel’ van rijden op een pony waar je twijfels hebt over of het past, niet altijd persé in de lengte hoeft te zitten maar (ook) in het passen van het zadel. En ook het gewicht. En qua lengte is het niet alleen de benen (idd tenen tm knieën, niet verder als stelregel kan ik me in vinden), maar ook lengte bovenlichaam ivm hefboom effect.

Een (bijna) driejarige zal nog wel doorgroeien en uitzwaren, uiteindelijk zal het vast wel een passende combi zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:14

Amber_anne schreef:

Die trend om pas op 4 te beginnen inrijden heb ik nooit begrepen, ook wetenschappelijk geen voordeel voor te vinden. Puur het eigen idee :o
Rustig beginnen op 3 kan prima.

Donny_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:31

Poekkie schreef:
Amber_anne schreef:

Die trend om pas op 4 te beginnen inrijden heb ik nooit begrepen, ook wetenschappelijk geen voordeel voor te vinden. Puur het eigen idee :o
Rustig beginnen op 3 kan prima.

Klopt, ik heb zelfs al veel gelezen dat het juist voordeel heeft om je pony/paard “jong” te gaan belasten. Als het maar op een manier gebeurt die passend is bij de leeftijd en het paard. Spieropbouw op jonge leeftijd hebben ze als ouder paard profijt van, net als mensen. Maar je moet alles met beleid en gezond verstand doen uiteraard. Vroeger was 3 jaar ook altijd de norm