[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:06

Ah bedankt! Ga ik voor de volgende keer proberen!
Morgen heb ik met iemand afgesproken om te gaan springen. Ik ben benieuwd!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 19:01

Vandaag heb ik dus gesprongen. Het was heel leuk en ging enorm goed! Eerst wat balkjes en een cavaletti gedaan, en daarna wat kruisjes en een stijltje. Uiteindelijk iets van 40 cm gesprongen. Hij tilde zijn benen nog niet heel goed op, maar dan moet hij nog leren. Ook nog een filmpje, ik zit hierbij wel een beetje achter de beweging, omdat ik niet verwacht had dat hij zou gaan springen.

Morgen ga ik weer gewoon rijden en even dressuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:02

Ziet er relaxed uit! Probeer je ellebogen wat meer te buigen, je zit nu met strakke ellebogen waardoor je handen ook met iedere pas op en neer gaan, en het bit dus niet stil in Shan's mond ligt. Op die manier kan je Shan echt 'bij je houden' ipv meeliften op zijn rug.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:03

goed gedaan hoor! idd zoals je zelf al zei wat meer meebewegen :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:05

Ik zie dat je je armen altijd (ook op de andere filmpjes) zo stijf houdt waardoor je handen erg mee gaan met het lichtrijden. Probeer je ellebogen in een knik te laten. Handen voor het zadel en dan je ellebogen mee bewegen en handen dus stil te houden. Kun je evt oefenen met een klein riempje of touwtje voor aan je zadel. Van lieverlee wordt het wel makkelijker.

Opstappen is weer goed gegaan? Fijn dat jullie aan elkaar wennen!

Hij doet het springen wel erg braaf zeg!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 19:30

Danique, ja klopt. Ik vind dat echt supermoeilijk. Mijn instructrice hamert er ook altijd op. Ik heb met Oreo ook een keer met stok gereden. Dat hielp wel echt enorm! Maar met Shan is dat niet zo'n goed idee haha. Maar als ik met het ene bezig ben, let ik niet meer op het andere. Maar ik moet er idd echt op letten.
jeika, dankjewel!
suikermeisje, probeer ik idd altijd wel. Riempje aan het zadel is wel een slimme idd.
Opstappen ging heel goed. Nu hield het meisje wat me hielp hem vast, en bij haar was hij ook heel braaf. Nog wel wat rillerig, maar hij bleef vrij goed staan.
Ja, het ging heel goed! Hij was veel rustiger dan normaal. Maar dat kwam denk ik omdat we een keer alleen in de bak waren. Ik ging maar een keertje buitenrijden haha. Het was wel erg leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:42

Ik herken dat alleen in de bak wel, als ik met anderen rijd (en dan vooral mensen die Z oefeningen doen en dus kriskras door de bak gaan) cijfer ik mezelf gigantisch weg en ben alleen maar bezig met niemand in de weg rijden. Als ik dan de buitenbak opzoek en alleen rijd is er niks aan de hand en loopt paard ook de sterren van de hemel.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 19:43

Oh, maar daar heb ik geen last van hoor. Ik duw me er wel tussen hoor haha. Het is meer dan Shan nog wel enorm moet wennen aan andere paarden, en dan veel harder gaat lopen. Ook al moet ik het natuurlijk niet uit de weg gaan, want daar heb ik dan later niks aan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 10:07

Gisteren weer even gereden. Tijdens het poetsen vond ik toevallig dan vervelende beest weer, deze keer wel kunnen pletten en uit zijn vacht gehaald. Het rijden verder ging best goed. Bij het opstappen was hij weer even vervelend, maar toen even doorgezet en snel opgestapt. Wel een beetje lomp, maar hij deed het heel braaf. Ik had niet zo'n zin om te rijden, dus heb ik kort even op mijn houding gelet. Daarna ben ik wel voor het eerst helemaal alleen afgestapt! Supertrots op mezelf en het ging heel goed. Daarna lekker afgezadeld en weer op stal gezet. Het viel me wel op bij het longeren dat hij in stap op de volte rechtsvoor korter loopt. Maar in draf en galop is er niks te zien. Rechtuit ook niet. Maar dat moet ik wel even in de gaten houden. Ik kreeg gisteren wel te horen dat mijn verzorgster haar arm heeft gebroken. Super sneu natuurlijk. Ik ga vandaag even gezellig bij haar langs. Vandaag heb ik ook weer les in de groep.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 14:56

Les in de groep ging ook weer goed. Vooral op houding gelet. Mijn benen moet ik leren niet ervan af te steken, maar als ik ze op de goede plek houd, gaat hij heel hard lopen. Dus dat moet hij ook nog leren. Daarna ook weer zelf afgestapt, ging heel fijn.
Morgen gaan Sophie en ik wel even samen vrijspringen. Hoewel Sophie van mij alleen maar in het midden mag staan en de zweep mag vasthouden haha.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:53

Meer is er ook niet echt te doen bij vrijspringen haha. Maar fijn dat het goed ging!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:25

Mooi! Het gaat wel goed komen met jou en Shan!
Ik denk dat hij harder loopt omdat je al die tijd je benen hebt afgestoken, daar is hij nu niet aan gewend. Je doet (denk ik dan) normaal alleen je benen op die plek als hij harder moet :) maar als hij harder gaat lopen, niet weer je benen afsteken!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 20:59

suikermeisje, sprongen bouwen, hem in het begin over de sprong leiden (ik weet niet wat hij kent). Maar we gaan eerst eens kijken hoe Sophie de nacht doorkomt.
Jeika, kan wel kloppen. Ik ga er echt proberen op te letten. Maar ik vind het nog wel lastig hoor!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:00

Dat is niet erg, komt vanzelf :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 12:28

Weer een nieuw topic gemaakt!
Kimmie25501 @ [JITP] Grondwerk met Shan
Ik ben ook bezig om een afspraak met de hoefsmid te maken, want hij krijgt enorm lange tenen. In de winter laat ik hem nog zonder ijzers staan, maar in de zomer wil ik er sws voor ijzers onder zetten.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:16

Even tussendoor, ik raad je aan om je paard niet op ijzers te zetten als hij dat niet echt nodig heeft. Je blokkeert heel het natuurlijke hoefmechanisme daardoor. Ik ben echt geen hoevenfreak, maar vaak worden er ijzers onder gezet omdat de eigenaar denkt dat dat moet of heel goed is, of omdat iedereen het doet enz. Met de beste bedoelingen dus, maar je doet er vaak meer kwaad dan goed mee, op de lange duur. Ik wil hier absoluut geen discussie mee op gang zetten in dit topic, maar ik wou je er gewoon even attent op maken, omdat je mogelijk zelf daar de kennis nog niet van hebt. Kijk eens op www.paardenhoeven.info, daar is veel info te vinden. Op deze link kan je lezen waarom ijzers niet goed zijn : http://paardenhoeven.info/blog/2015/03/ ... oefijzers/ En op deze link http://paardenhoeven.info/blog/2012/12/ ... echanisme/ kan je lezen hoe het hoefmechanisme werkt (en dat niet meer kan als er ijzers onder komen) Als je gewoon af en toe op buitenrit gaat over harde grond, dan kan dat ook heel goed zonder ijzers, dat is zelfs goed voor gezonde hoeven. Voila, dat wou ik gewoon even ter info meegeven, aan jou zelf om te beslissen wat je ermee doet. Ik hoop dat je het leest, want het is wel belangrijk om te weten.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:17

Waarom zou je er ijzers onder zetten Kim?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:32

Eigen keuze toch? Neem aan dat zij in overleg met de smid de juiste keuze maakt. Wellicht is dat geen ijzer maar misschien ook wel. Vind niet dat wij daar iets over te vinden hebben. Wat je met je eigen paard doet moet je zelf weten.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:47

Advies mag worden gegeven toch?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:36

Het is inderdaad alleen maar goed bedoeld en ik meld het enkel zodat ze er weet van heeft. Dat staat er toch duidelijk bij dacht ik? Wat ze ermee doet moet ze zelf weten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 16:44

Dat wil ik doen, omdat ik vond dat hij daar een beetje gevoelig liep op het harde. Ook hebben we meerdere steenpaden in het bos, en ik wil niet dat hij pijn heeft.

Gisteren dus vrijgesprongen. Eerst eventjes losgegooid zodat hij lekker warm werd. Hij loopt niet erg door, maar voor Sophie was het ook vrij lastig met een gebroken arm.

Daarna een paar sprongetjes gemaakt. Ik had eigenlijk wel een balk te weinig, ach ja.
Mijn plan was om een kruisje te bouwen met ongeveer 7 meter daarvoor een grondbalk, voor de afstand. Hij wilde alleen niet over de balk :') Liep er de hele tijd langs, dus dat volgende keer beter.

Op dit filmpje zie je de balk aan de andere kant liggen, ik wilde er aan deze kant ook eigenlijk een, maar ik had dus geen balken meer. We hebben natuurlijk ook langs de andere kant gesprongen. Al met al deed hij het best goed, maar we moeten nog wel iets bedenken dat hij echt over die balk moet, en nog een balk regelen haha.
Vandaag heb ik weer les. En morgen komt gelukkig de hoefsmid al, dus dat is wel heel fijn.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:39

Les goed gegaan?

Wat je kan doen is een paar hindernispalen en daartussen rood wit lint of schriklint doen waardoor hij een rechte lijn moet lopen.

Evt de balk 3 of 1.3meter ervoor leggen. Dan moet hij er dus ook eerder overheen. Wat actiever achteraan lopen en met de zweep de goede kant opsturen.

Wat heeft Sophie met haar arm gedaan?

Draadje zoals op deze foto bedoel ik. Afbeelding

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:57

Toen hij gevoelig liep op harde ondergrond was hij kort daarvoor naar hoefsmid geweest?
Dit heeft mijn shet best erg. Nergens last van dan is de hoefsmid geweest om haar te bekappen en dan loopt ze 2/3 daagjes heel gevoelig op harde ondergrond.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 16:21

suikermeisje, ja! We zijn nu echt bezig om hem te leren om eigen benen te lopen. En linksom veel gebroken lijnen rijden, en rechtsom vooral grote voltes. Verder zijn we ook bezig met de galopovergangen. Niet teveel galopperen, maar echt de overgangen oefenen. Alleen met het opstappen was hij weer vervelend. Hij sprong ineens weer twee meter weg uit het niets, terwijl hij verder de dagen ervoor niet bang was geweest. Beetje apart dus. Afstappen ging wel supergoed alleen.
Oh dat is wel slim. Waar kan ik dat lint halen?
Sophie heeft haar arm gebroken doordat ze van de fiets is gevallen helaas.
xhereisanne, geen idee. Toen stond hij nog bij de oude eigenaar.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 10:18

Gisteren was de hoefsmid dus geweest. Toen we daar kwamen was hij nog wel een beetje aan het snurken, dus besloten hem vast te houden. Daarom heb ik ook geen foto's of filmpjes. Hij was verder wel heel braaf. De hoeven zijn mooi bekapt. Wat me wel opviel, was dat ze wit waren! Heel grappig en apart. Aan het einde schrok hij wel een paar keer van niks, maar dat gewoon genegeerd. Ik merk wel dat hij me steeds meer begint te vertrouwen, aan het begin zocht hij steeds bevestiging, heel schattig.
Vandaag wordt hij gelongeerd door een stalgenootje die hem even zal doen tot Sophie weer beter is.