[Centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony deel 21!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Sofie

Re: [Centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony deel 21!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:13

Vorige is aan de lange kant

DeletedX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:55

Past nog wel ! :j
Wat ik me alleen afvraag, wat is het verschil tussen een buitenritje of in de bak rijden? ;s Het kost een paard allemaal even veel kracht, maar ik zou niet meer intensief galoperen.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:56

Vorige is niet mooi meer voor het plaatje. :n

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:59

De laatste vind ik nog nét kunnen, maar dan moet je niet meer te veel groeien ;)

anouk97x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:13

AntonyGold schreef:
Wat ik me alleen afvraag, wat is het verschil tussen een buitenritje of in de bak rijden? ;s Het kost een paard allemaal even veel kracht, maar ik zou niet meer intensief galoperen.

Nou als de bak zwaar is dan is dat veel zwaarder als je op het gras loopt,

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:25

AntonyGold schreef:

Die discussie heb ik al eens geplaatst en mijn conclusie: niks. Je zit op de rug van het paard en daar gaat het om.

vosje123m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:40

past :)

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:45

Ik vind buitenritten zelfs nog zwaarder, omdat ik dan vaak veel langer rij en vaak gaan we dan naar de duinen bij ons en die bestaat voor een groot deel uit witzandvlaktes. Bovendien draaf en galoppeer ik langer en vaker buiten dan in de bak. Dus nee vind inderdaad de redenering van t is maar voor een buitenrit niet van toepassing.
Rij je veel buiten gewoon op de weg is t voor een paard ook zwaarder omdat je dan vaak op de weg rijdt zonder demping en in de bak heeft een paard demping.

Verder vind ik je nog wel passen :D

DeletedX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:45

dancer_ schreef:
AntonyGold schreef:

Die discussie heb ik al eens geplaatst en mijn conclusie: niks. Je zit op de rug van het paard en daar gaat het om.

Ja dat dacht ik dus ook al.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:56

Jammer dat in veel gevallen het een mode verschijnsel is dat men denkt dat men te groot is voor het paard of pony.....zeker ziet het minder mooi uit als je benen wat eronderuit steken maar dit wil niet zeggen dat je te groot bent.
Denk eens na met je gezond verstand en luister naar je paard of pony...wat geeft deze aan....en niet altijd naar de commentaren van anderen luisteren.....want zeker in de paardensport staan de "beste" stuurlui aan de kant. Laat staan de onderlinge afgunst....bah! :(

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:02

dancer_ schreef:
AntonyGold schreef:

Buitenritten zijn wel degelijk een stuk minder zwaar dan in de bak aan het werk.
Buiten is vaak recht toe recht aan = minder zwaar voor spieren.
Bak is veel bochtenwerk en de paarden worden vaak nageeflijk gereden en gevraagd hun achterhand onder de massa te plaatsen, dat belast de spieren veel meer en zul je als je te zwaar/groot bent het paard meer in de weg zitten om zijn spieren te gebruiken. Daarom wordt ook vaak aangeraden om jonge paarden mee te nemen op buitenritten, veel kilomters recht toe recht aan. :)

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:16

Nebraska schreef:
Jammer dat in veel gevallen het een mode verschijnsel is dat men denkt dat men te groot is voor het paard of pony.....zeker ziet het minder mooi uit als je benen wat eronderuit steken maar dit wil niet zeggen dat je te groot bent.
Denk eens na met je gezond verstand en luister naar je paard of pony...wat geeft deze aan....en niet altijd naar de commentaren van anderen luisteren.....want zeker in de paardensport staan de "beste" stuurlui aan de kant. Laat staan de onderlinge afgunst....bah! :(

Jammer dat paarden het niet meteen aangeven als ze pijn hebben.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:18

Vorige past nog (vrij) makkelijk.

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:19

xVerax schreef:

Nou, makkelijk zal ik niet zeggen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:34

Maar als je je paard goed rijd in de bak, lijkt het mij even zwaar als een lange buitenrit

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:53

Maar als je echt te lang/te zwaar bent, en je zit je pony/paard in de weg, maakt het niet uit waar je rijd.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:16

Inderdaad :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:38

Nebraska schreef:

Nou hier ben ik volledig mee eens en heb ik een aanvulling voor.

Je kunt merken dat je te lang word voor je pony doordat je hem uit evenwicht brengt. Probeer maar eens op zei te hangen naar binnen bijvoorbeeld, kijk bijvoorbeeld naar zijn hoofd of mond. Als je paard dan extreem aan de kant moet, dus niet 1 klein pasje. Maar meerdere passen om jou er op te laten zitten, dan word je te lang.
Als jij recht op je pony kunt blijven zitten, kun je uitsteken boven je pony. Als jou benen niet in de weg zitten van de voorbenen? Ben je niet te lang.
Je lijkt te lang, of het lijkt niet mooi meer.
Er zijn ook arabieren van 1.48 met ruiters van krap aan 1.70 die uit evenwicht worden gebracht, die zijn te lang.
Er zijn ook grovere pony's zoals fjorden, van bijvoorbeeld 1.38 en een ruiter van 1.75. En die passen dan weer goed. Ondanks dat voeten er onder uit komen.

Zie vaak ook liever filmpjes met wendingen om te zien of de pony uit evenwicht word gebracht.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:54

Bo_Bessie schreef:
xVerax schreef:

Nou, makkelijk zal ik niet zeggen.

Wat vind jij er niet aan passen dan?

Ik zie een leuke breedgebouwde shet met een meisje erop die niet te zwaar is en ook (nog) niet te lang.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:05

kan mischien nog net maar mooi in verhouding vind ik het niet

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:21

Ik heb even geen foto maar ik ben 1.75 en ong 50 kilo en mijn (nog iets groeiende) paard is 1.48 en een tinker (oftewel erg sterk) kan dit?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:21

Ik vind de shet ook gewoon passen hoor :j het beeld vertekent denk door die jas, maar het past prima hoor :j

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:23

xLisaMaxime schreef:
Ik heb even geen foto maar ik ben 1.75 en ong 50 kilo en mijn (nog iets groeiende) paard is 1.48 en een tinker (oftewel erg sterk) kan dit?

ik vind dit denk zeker wel kunnen.. tinkers zijn een sterk ras en je ben hartstikke licht met je 50 kilo..

anouk97x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:26

Tuurlijk gaat dat passen op de tinker joh, daar hoef je echt niet over te denken lekker doorgaan ermee

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:29

Oke bedankt :)