Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:21

@ Xiniee: Als jij trouwens zo tegen het bit bent hè?
Waarom wil jij het dan wel op je geweten hebben, dat straks iemand voor een prikkie met jou oude bit gaat rijden?
Dan moet je dat toch niet willen verkopen?
Volgens mij hoort die dan toch ergens bij het oud ijzer?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:23

*knipknip dat stukje over bitten met veeldruk:*
En daarmee kom ik uit op dat dit bit een ongeveer 8 maal directe signaalversterking ingebouwd heeft, nog afgezien van werkingen die in het verhemelte prikken, of draaien, of nog anders. En dit was dus een als "vriendelijk" beschouwd bit.
Geen wonder dus dat de bediening, zoals ik dat in paardenboeken door historisch en internationaal erkende experts beschreven heb gezien, een verfijnde behoort te zijn. Echter ook hier is de praktijk vaak anders; zelfs bij "moderne dressuur van het hoogste niveau" werd mij een basis-teugeldruk van 1 KILO als heel normaal opgegeven. Oplopend tot 3 - 10 kilo zelfs (andere mondelinge bron) en dan hebben we het nog steeds over gewaardeerde FEI-dressuurruiters. Ook dat heb dus maar eens in literatuur geverifieerd, en volgens metingen van Clayton "standard rein tension would be five pounds, but once a horse throws up its head that can instantly increase to 30 pounds" (pound = 453.5924 gr = 0.4535924 kg), standaard druk dus al ruim 2,25 kilo met pieken naar 13,5 kilo (dat is een volle krat bier in iedere hand!). Maar zelfs die geaccepteerde 2,25 kilo basis-trekspanning wordt echter al (x8) 18 kilo druk in de paardemond.
Als we aan dit plaatje ook nog eens een extra hefboomwerking toevoegen (bijv. dressuurstang), moet de signaalversterking uiteraard vermenigvuldigd worden met de verhouding van de hefboom in de stangwerking. Als we, gewoon als niet al te extreem gemiddeld voorbeeld, een stang (wereldwijd in gebruik) nemen met 3x hefboomwerking dan verkrijgen we:

nominale teugelspanning 2,25
(verhouding handdruk/monddruk) x8
(hefboom) x3
TOTAAL 54 kilo!!!

En dan vindt men nog niet eens dat eraan getrokken wordt.... Dit is naar mijn mening niets anders dan een voor het paard onontsnapbare vorm van tortuur; bij verschil van mening met het ruitertje kan op deze manier de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo.... Een perfect voorbeeld van "geleerde hulpeloosheid", en als zodanig bevestigd door de vele paarden die ten einde raad ontdekt (en gedurfd!) hebben dat ze toch wél "door het bit heen kunnen lopen".

Tortuur ook die niets te maken heeft met efficiëntie in communicatie, maar juist contraproductief is vanwege de sensorisch ongevoelig makende werking er van. Wat er in feite overal gebeurt is dat paarden maar wijs moeten zien te worden uit vage instructies vol ruis ("The data indicate that tension in the reins is constantly changing and there are spikes in the tension profile that occur in rhythm with the horse's footfalls. These appear to be the result of the almost imperceptible nodding motion of the horse's head. The peak tension and the relationship between inside and outside reins seems to differ between riders." - Clayton c.s.) en zware aversieve prikkels.
[/quote]
Danique_G schreef:
Mag ik hier iets aan toevoegen? Volgensmij klopt dit natuurkundig gezien niet helemaal.
Als ik er vanuit ga dat er werkelijk 54 kilo in de mond van het paard komt te staan kan ik er vanuit gaan dat er ook 54 kilo in mijn handen komt. Net zoals met touwtrekken als iemand daar met een kracht van 54 kilo (540 newton) aan trekt valt die gene zelf om naar achteren. Trekt de tegenpartij ook met een kracht van precies 540 newton dan blijven beide partijen staan. En dat gebeurd er ook met het paardenhoofd, die blijft staan. Als er alleen maar 54 kilo in de mond van het paard komt dan zou het paard alleen maar achterwaarts gaan. 54 kilo is echt heel veel dat is nog meer als ik weeg, als dat werkelijk in de mond kwam zou geen paard meer willen lopen.
.

---------------------

das een goeie!
maar, heb je 54 kilo in je handen met rijden? ik niet.. want dan zou het paard zijn hoofd op de nek moeten klappen: want het paard wijkt voor druk. en de druk ligt op de onderkaak, dus trekt het de onderkaak hier van weg richting de hals.
dit gebeurd volgens mij alleen bij ruiters die TREKKEN in de mond. Als je met losse teugels rijdt, hangt het hoofd......in een ontspannen houding!!
Ik geloof dat stukje ook niet meer nu..

ik snap het stukje van het meningsverschil met het ruitertje alleen niet. Want als het bit dan zo'n pijn doet, waarom zou die pony dan in godsnaam nog zn kop naar voren steken ook met nog MEER druk in de mond en de andere kant op rennen? Ik zeg niet dat het GEEN pijn doet, maar als het daarwerkelijk zoveel pijn zou doen bij een paard/shetlander, zou geen enkel paard dit soort fratsen meer in zijn hoofd halen.
Dat zijn gewoon shetlanderstreken bv. Ik geef iemand les op een shetlandertje, bitloos. en ook tijdens deze lessen gaat de pony plots linksaf terwijl het ruitertje rechtaf vraag. kop naar voren en lopen maar! met of zonder bit, maakt dus hierin niks uit. met bit paktie t bit misschien vast en loopt dan gewoon door...zonder bit zettie de hals er op en loopt gewoon door..
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 02-09-11 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:27

Xiniee schreef:
Oke, dan zijn we het daar niet mee eens.
Ik denk dat ofwel geeft een paard aan dat hij pijn ondervindt en vindt de ruiter daar wel iets op. (sperriem bv)
Ofwel geeft het paard geen pijn aan uit schrik voor gestraft te worden.

Waneer je aan je teugels trekt stopt het paard om van de druk te ontkomen.
Maar bij een bit is er zowiezo druk door te bakstukken.

Het touwhalster is vind ik een enorm goed hoofdstel.

Zoals de titel vraagt "Is bitloos wel zo goed ?" ;

Bitloos is vriendelijker.
Ook vind ik een bitloos hoofdstel duidelijker voor een paard.

Er worden altijd niewe dingen gezegt in dit topic, en zoals vele het al hebben opgegeven om te blijven beschrijven hoe een bit werkt, ga ik het nu ook opgeven omdat ik het niet echt meer leuk vind aan deze discussie deel te nemen.

En ik ben inderdaad erg jong, en qua voeding, rijden enzo beheers ik maar een goede basis.
De enige dingen die me echt interesseren en waar over ik meer dan voldoende weet is over het onderhouden van een wei, en het bit of bitloos gedeelte.

Volgens mij waren we het al de hele tijd niet eens!
En over jezelf in meervoud praten, mag alleen de koningin.

Ieder paard met pijn geeft het aan. Iemand met een steentje in zijn schoen kan uit angst voor straf wel doorlopen, maar je blijft het aan zijn houding zien!

En je trekt niet aan een teugel om te stoppen. Onder trekken versta ik niet wat ik met mijn teugels doe. Plus ik rijd een overgang terug op mijn zit.

Je weet pas meer als voldoende als je HEEL veel ervaring hebt en daar ben je sorry, dat ik het zeg, maar erg jong voor.
En goede basis, betekent het beheersen van de basissport en dat is Z dressuur of Z springen.

Tendance

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:29

@Fahyafemke:

Ik zou het in ieder geval niet volhouden hoor! 54 kilo 3kwartier lang en dan ook nog 2 keer (2paarden).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:34

Xiniee schreef:
Ik denk dat ofwel geeft een paard aan dat hij pijn ondervindt en vindt de ruiter daar wel iets op. (sperriem bv)

getsie wat ben jij nog slecht in discussieren, want je blijft gewoon herhalen wat je denkt. Terwijl wij daar PRAKTIJK ervaringen tegen aangooien waarin jou argumenten niet van toepassing zijn en toch geen pijnaanwijzingen zijn, blijft jij TOCH vinden dat iedereen er wat op vind zoals een sperriem of straffen. Ik heb verdorie toch net gezegd dat ik dat niet doe? dat ik paarden zonder enige tegenspraak een bit in doe, die nog nooit van straf, sperriem of zweep gehoord hebben dus ALLE mogelijkheid nog hebben om zich te uiten als ze pijn hebben?

Xiniee schreef:

wanneer je aan de teugels trekt van een bitloos hoofdstel doet een paard dit ook.
en bij een kaakgekruist bitloos hoofdstel heb je ook constante druk onder de kaak bv.
Geen goede tégen argumenten dus.....

Xiniee schreef:
Het touwhalster is vind ik een enorm goed hoofdstel.

waarom? onderbouw je mening dan tenminste

Xiniee schreef:
Zoals de titel vraagt "Is bitloos wel zo goed ?" ;

Bitloos is vriendelijker.

dat is per definitie niet waar. het is de ruiterhand die vriendelijk of onvriendelijk is.
Xiniee schreef:

als dat paard dat aangeleerd is wel. gooi een paard wat altijd met bit gereden is een bitloos hoofdstel om en geef dan nog eens je mening.Nee wacht dat zeg ik verkeerd: ga HEEL VEEL paarden rijden die altijd met bit gewend zijn, en dan ineens bitloos rijden: dan zul je je mening MOETEN veranderen...

Xiniee schreef:
Er worden altijd niewe dingen gezegt in dit topic, en zoals vele het al hebben opgegeven om te blijven beschrijven hoe een bit werkt, ga ik het nu ook opgeven omdat ik het niet echt meer leuk vind aan deze discussie deel te nemen.

En ik ben inderdaad erg jong, en qua voeding, rijden enzo beheers ik maar een goede basis.
De enige dingen die me echt interesseren en waar over ik meer dan voldoende weet is over het onderhouden van een wei, en het bit of bitloos gedeelte.

Ik vind het alleen niet zo leuk om met jou te discussieren geloof ik, omdat je er niet goed in bent. Met de rest gaat het prima!
en als ik jou was, zou ik me nog maar dieper gaan verdiepen in de paarden.....zoals voeding wat prioriteit 1 is...? Of heb jij zo'n wei waar je paard het hele jaar door van kan eten zonder zelf nog wat toe te voegen, want dan kom ik ook in belgie wonen, hier in NL is dat namelijk niet het geval.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:37

Tendance schreef:
@Fahyafemke:

Ik zou het in ieder geval niet volhouden hoor! 54 kilo 3kwartier lang en dan ook nog 2 keer (2paarden).

hihi nee ik rijd soms het dubbele aantal op een dag. weet je hoe gespierd ik dan zou zijn 8-)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:38

Tendance : Denk je dat doordat ik mijn bit ga verkopen dat er 1ruiter extra met bit gaat rijden ?
Jullie hebben veel commentaar op mijn leeftijd, maar zelf voor deze 14jarige vind ik de opmerking wat dom-

Je hebt het wel juist en goed gezien dat ik tegen het bit ben.

Maar hier volgt dus mijn afscheids speech;
Duidelijkst : bitloos, als je je teugels lost is er geen druk meer bij paard.
Vriendelijkst : bitloos
Geen pijnlijke bijwerkingen mits correct gebruik : bitloos
Aangenaamst voor paard : bitloos

Vergeet ik er enkele ? Waarsscheinlijk wel.
Nog veel plezier met het praten over welke wedstrijden jullie hebben gewonnen, natuurlijk wel met 10kilo ijzer en 2meter sporen.
Maar dat is bijzaak he !

Het was me wel een eer met jullie volwassene te discusieren, ik merkte duidelijk verschillen in onze niveaus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:39

Xiniee schreef:

Dus een paard heeft dus altijd pijn maar kan of durft het niet te laten zien??
Ik vind het jammer dat jij denkt al deze paarden met angst (voor oa het bit) worden beleerd.

Natuurlijk moeten paarden wennen aan een bit, zo ook aan het halster (maar doe wordt vaak al snel na de geboorte om gedaan waardoor ze er direct aan wennen).
Net zoals een paard moet leren met je mee te lopen, vast te staan, geborsteld en bekapt te worden.
Dit heeft alles met (wijken en wennen aan) druk te maken.

Wat dacht je aan een zadel met singel? Deze geeft ook continu druk (en deze druk wisselt ook nog eens door de ademhaling van het paard).
Maar daar wennen ze ook snel aan. Ook de ruiter op de rug van het paard geeft continu druk, ook als je stil staat.

Allemaal dingen waar paarden (snel) aan wennen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:41

Ik ga je toch nog even tegenspreken FahyaFemke :P

FahyaFemke schreef:
Xiniee schreef:

wanneer je aan de teugels trekt van een bitloos hoofdstel doet een paard dit ook.
en bij een kaakgekruist bitloos hoofdstel heb je ook constante druk onder de kaak bv.

Dit is niet hetgeen wat je wil bij een kaakgekruist hoofdstel, de release moet goed zijn, dus wanneer er geen druk op de teugels staat moet de druk bij de riempjes ook weg zijn.

FahyaFemke schreef:
Xiniee schreef:

als dat paard dat aangeleerd is wel. gooi een paard wat altijd met bit gereden is een bitloos hoofdstel om en geef dan nog eens je mening.Nee wacht dat zeg ik verkeerd: ga HEEL VEEL paarden rijden die altijd met bit gewend zijn, en dan ineens bitloos rijden: dan zul je je mening MOETEN veranderen...

Niet waar, zeer veel paarden maken moeiteloos de overstap, mits al correct gereden en mits het juiste hoofdstel voor dat paard.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:42

@ Xiniee: Jij gaat, ook al is het maar een klein bedrag, verdienen op iets waar je volledig tegen bent! Dat verkoop je dan toch niet? Dat gooi je in de prullenbak.
Het gaat er niet om, wie het koopt, maar dat jij het verkoopt, terwijl je het verafschuwt!

Sorry, maar nu niet zielig gaan doen als je geen gelijk krijgt, daar wordt je een grote meid van!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:44

Air schreef:
FahyaFemke schreef:

Niet waar, zeer veel paarden maken moeiteloos de overstap, mits al correct gereden en mits het juiste hoofdstel voor dat paard.

Ik heb ook geen moeite om mijn (en andere) paarden zowel met bit als bitloos te rijden.
Natuurlijk moeten ze (niet allemaal trouwens) even wennen (vaak maar 15 minuten), maar dat is hetzelfde als je bv met een ander bit/hoofdstel gaat rijden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:01

Air schreef:
Ik ga je toch nog even tegenspreken FahyaFemke :P

kom maar op ;)

Air schreef:
FahyaFemke schreef:

Dit is niet hetgeen wat je wil bij een kaakgekruist hoofdstel, de release moet goed zijn, dus wanneer er geen druk op de teugels staat moet de druk bij de riempjes ook weg zijn.

Aha! Dan heb ik een kaakgekruist hoofdstel gehad dat of misschien niet paste bij een paard,of van slechte kwaliteit was. want ik en de eigenaar waren toen nog zo ontevreden omdat die stomme kaakriempjes strak bleven zitten! Paard snapte er niks meer van!
als dit dus niet zo hoort, moet ik die uitspraak terugtrekken. Maar constante druk héb je bv wel met bitloos dressuurrijden... dus mijn argument dat er ook bitloos constante druk is blijft. En daarbij vind ik de druk vd bakstukken onzin bij een bit, als die druk leveren dan zit je hoofdstel te strak.
Air schreef:
FahyaFemke schreef:

Hier heb ik mezelf niet goed in verwoord : ik bedoelde eigenlijk meer dat niet alle paarden die overstap zo makkelijk maken, dus niet voor elk paard is een bitloos hoofdstel duidelijker zoals Xiniee beweerd. Ook deze mening heb ik omdat ik dit ervaren heb bij paarden dit bit gewend waren, en echt niet uit de voeten kwamen met mijn bitloze hoofdstel (een sidepull!!), en dan in de bak dressuren,dus niet buitenrijden o.i.d.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:06

nou Xiniee met deze afscheidspeech heb je je niveau in ieder geval opgekrikt hoor......zeker met de opmerking betreft wedstrijden haha. Vooral aangezien IK die enkelt bitloos rijd :P maargooeehh. ik hoop dat je nog veel ervaringen op doet, en over een paar jaar om je laatste uitspraken hier lacht. Dan doe ik t nu alvast ;) houdoe :wave:

ik stop voor nu ook met bokten. want mn bedje roept. wellicht kan ik mij morgen er weer niet van weerhouden hier te reageren! :) :wave:

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:13

Xiniee schreef:
Tendance : Denk je dat doordat ik mijn bit ga verkopen dat er 1ruiter extra met bit gaat rijden ?
Jullie hebben veel commentaar op mijn leeftijd, maar zelf voor deze 14jarige vind ik de opmerking wat dom-

Je hebt het wel juist en goed gezien dat ik tegen het bit ben.

Maar hier volgt dus mijn afscheids speech;
Duidelijkst : bitloos, als je je teugels lost is er geen druk meer bij paard.
Vriendelijkst : bitloos
Geen pijnlijke bijwerkingen mits correct gebruik : bitloos
Aangenaamst voor paard : bitloos

Vergeet ik er enkele ? Waarsscheinlijk wel.
Nog veel plezier met het praten over welke wedstrijden jullie hebben gewonnen, natuurlijk wel met 10kilo ijzer en 2meter sporen.
Maar dat is bijzaak he !

Het was me wel een eer met jullie volwassene te discusieren, ik merkte duidelijk verschillen in onze niveaus.

Nou een beetje respect voor ouderen zou mogen of je het nou met ze eens ben of niet.
Dankjewel, dat gaat wel goedkomen. Ik ga morgen trouwens met stang en trens rijden omdat mijn paard niet in een krul wil lopen *\o/*

Sorry dat laatste moest er even uit, maar dat mag ik van mijzelf ook wel in mijn een na laatste dag als 16 jarige.

Oke, ik dwaal af. We waren tussen het hoofdstel en het zadel. Denken jullie dat een slecht zadel het ruggebruik kan benadelen waardoor een paard niet volledig kan loslaten in het lichaam en dus ook niet in de kaken wat dus het contact tussen ruiter en paard kan benadelen? En zou dat met bitloos heel anders zijn?
Laatst bijgewerkt door Raineri op 03-09-11 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:15

Bij het met bit rijden hoef je opzich helemaal niet aan de kilo's te komen.
Zolang jouw paard vanuit de achterhand gedragen loopt, bekken gekantelt, nageeflijk en onder je blijft, zijn die teugels overbodig.
Een paard dat sterk is, is in de basis niet correct gereden. Een sterk paard bestaat niet, die wordt gemaakt. Sterk in de mond wel te verstaan.
Ga dan niet gewichtheffen, maar leer je paard eens op de achterhand gedragen te lopen. Dan kan je verder praten.

Ik vind het echt vervelend dat er zo in gewichten gemeten wordt, natuurlijk zijn dit onderzoeken en zullen het ook feiten zijn, maar gewichten heb je niet nodig.
En ik denk dat het bitloos rijden voor veel mensen juist de ultieme 'test' kan zijn om uit te vinden of hun paard correct gereden is, en of je zelf correct rijdt. :)

Met een bit kan je onbewust wel degelijk een hoop problemen verdoezelen..Paard buigt niet, ach dan pak je je binnenteugel toch wat korter?
Paard wil niet halthouden, dan maar even strenger doorkomen met je handen?
Sorry, maar hoe absurd is die gedachten gang?
Ja zo kan ik nog 100 voorbeelden geven, onbewust kan een bit heeel veel rijtechnische dingen verdoezelen.
Mijn mening is dat dit door de bijkomende 'pijn' prikkel komt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:25

Danique_G schreef:
Oke, ik dwaal af. We waren tussen het hoofdstel en het zadel. Denken jullie dat een slecht zadel het ruggebruik kan benadelen waardoor een paard niet volledig kan loslaten in het lichaam en dus ook niet in de kaken wat dus het contact tussen ruiter en paard kan benadelen? En zou dat met bitloos heel anders zijn?

Beetje lastige zin, dus ik hoop dat ik hem goed begrepen heb.
Ik denk, dat een slecht passend zadel net zo kan zitten als niet passende schoenen bij mensen. Als je daar maar lang genoeg op loopt, dan gaat je hele lijf pijn doen, iedere dag een beetje eerder, iedere dag een beetje meer.
Maar of daar bitloos of met bit verschil in zit? Nee naar mijn idee totaal niet!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:28

Tendance schreef:
Danique_G schreef:

Beetje lastige zin, dus ik hoop dat ik hem goed begrepen heb.
Ik denk, dat een slecht passend zadel net zo kan zitten als niet passende schoenen bij mensen. Als je daar maar lang genoeg op loopt, dan gaat je hele lijf pijn doen, iedere dag een beetje eerder, iedere dag een beetje meer.
Maar of daar bitloos of met bit verschil in zit? Nee naar mijn idee totaal niet!

Wel als je ook een slecht passend hoofdstel hebt.
Of bijv. met slechte release.

Verder ben ik het met je eens, natuurlijk benadeeld een slecht zadel het ruggebruik.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:29

daNiielle_ schreef:
Met een bit kan je onbewust wel degelijk een hoop problemen verdoezelen..Paard buigt niet, ach dan pak je je binnenteugel toch wat korter?
Paard wil niet halthouden, dan maar even strenger doorkomen met je handen?
Sorry, maar hoe absurd is die gedachten gang?
Ja zo kan ik nog 100 voorbeelden geven, onbewust kan een bit heeel veel rijtechnische dingen verdoezelen.
Mijn mening is dat dit door de bijkomende 'pijn' prikkel komt.

Binnenteugel strakker pakken zorgt niet voor buiging! Maar juist voor een strakke starre hals of een gekanteld hoofd.
Als je strenger doorkomt, dan gaat het paard op spanning stilstaan, dat is geen halthouden.

Een beetje basisruiter zal bovenstaande dus niet doen.

daNiielle_

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:30

Toch zie ik dit op wedstrijd, of tijdens lessen. :j
En als je de gedachtengang van een mens nagaat, is dat niet heel vreemd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:31

daNiielle_ schreef:
Wel als je ook een slecht passend hoofdstel hebt.

Ja maar dat zei ze niet!
Ze had het over een bitloos hoofdstel, niet over een slecht passend bitloos hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 03-09-11 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:31

Wat ik me ineens afvraag,is of iedereen zich wel realiseerd ,dat eigenlijk iedereen bitloos bezig is.....als je je paard aan t halster begeleid.en een rukje aan het touw geeft,geef je ook druk op de neus riem......dus eigenlijk beginnen we allemaal bitloos......

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:32

Tendance schreef:
Ja maar dat zei je niet!
Je had het over een bitloos hoofdstel, niet over een slecht passend bitloos hoofdstel.

Ik zei dat zoiezo niet, dat was Danique_G die het vroeg. Of bedoel je dat niet?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:32

daNiielle_ schreef:
Toch zie ik dit op wedstrijd, of tijdens lessen. :j
En als je de gedachtengang van een mens nagaat, is dat niet heel vreemd.

Dat ligt dan aan de manier van rijden, maar dat zou betekenen, dat de ruiterhand niet op een vriendelijke/ juiste manier gebruikt wordt. En of je dan bitloos of met bit rijdt, als je je ruiterhand niet juist gebruikt, dan heeft het paard er naar mijn idee sowieso last van.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:35

papagroom schreef:
Wat ik me ineens afvraag,is of iedereen zich wel realiseerd ,dat eigenlijk iedereen bitloos bezig is.....als je je paard aan t halster begeleid.en een rukje aan het touw geeft,geef je ook druk op de neus riem......dus eigenlijk beginnen we allemaal bitloos......

Dat is niet hetzelfde als bitloos rijden. De druk verschilt nog al tussen als je erop of ernaast loopt. Alleen de richting van de druk al.
Sorry, maar vind dat je dat niet kunt vergelijken.

Overigens doe ik mijn paard wel een hoofdstel op als hij mee de kar op moet. Heb daar zo mijn redenen voor.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:36

daNiielle_ schreef:
Tendance schreef:
Ja maar dat zei je niet!
Je had het over een bitloos hoofdstel, niet over een slecht passend bitloos hoofdstel.

Ik zei dat zoiezo niet, dat was Danique_G die het vroeg. Of bedoel je dat niet?

Ik heb het zelf verkeerd opgeschreven. Het moest ZE zijn.
Ik zal het even veranderen.