Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danique_G schreef:Mag ik hier iets aan toevoegen? Volgensmij klopt dit natuurkundig gezien niet helemaal.
Als ik er vanuit ga dat er werkelijk 54 kilo in de mond van het paard komt te staan kan ik er vanuit gaan dat er ook 54 kilo in mijn handen komt. Net zoals met touwtrekken als iemand daar met een kracht van 54 kilo (540 newton) aan trekt valt die gene zelf om naar achteren. Trekt de tegenpartij ook met een kracht van precies 540 newton dan blijven beide partijen staan. En dat gebeurd er ook met het paardenhoofd, die blijft staan. Als er alleen maar 54 kilo in de mond van het paard komt dan zou het paard alleen maar achterwaarts gaan. 54 kilo is echt heel veel dat is nog meer als ik weeg, als dat werkelijk in de mond kwam zou geen paard meer willen lopen.
.
Xiniee schreef:Oke, dan zijn we het daar niet mee eens.
Ik denk dat ofwel geeft een paard aan dat hij pijn ondervindt en vindt de ruiter daar wel iets op. (sperriem bv)
Ofwel geeft het paard geen pijn aan uit schrik voor gestraft te worden.
Waneer je aan je teugels trekt stopt het paard om van de druk te ontkomen.
Maar bij een bit is er zowiezo druk door te bakstukken.
Het touwhalster is vind ik een enorm goed hoofdstel.
Zoals de titel vraagt "Is bitloos wel zo goed ?" ;
Bitloos is vriendelijker.
Ook vind ik een bitloos hoofdstel duidelijker voor een paard.
Er worden altijd niewe dingen gezegt in dit topic, en zoals vele het al hebben opgegeven om te blijven beschrijven hoe een bit werkt, ga ik het nu ook opgeven omdat ik het niet echt meer leuk vind aan deze discussie deel te nemen.
En ik ben inderdaad erg jong, en qua voeding, rijden enzo beheers ik maar een goede basis.
De enige dingen die me echt interesseren en waar over ik meer dan voldoende weet is over het onderhouden van een wei, en het bit of bitloos gedeelte.
Ik denk dat ofwel geeft een paard aan dat hij pijn ondervindt en vindt de ruiter daar wel iets op. (sperriem bv)
Xiniee schreef:Waneer je aan je teugels trekt stopt het paard om van de druk te ontkomen.
Xiniee schreef:Het touwhalster is vind ik een enorm goed hoofdstel.
Xiniee schreef:Zoals de titel vraagt "Is bitloos wel zo goed ?" ;
Bitloos is vriendelijker.
Xiniee schreef:Ook vind ik een bitloos hoofdstel duidelijker voor een paard.
Xiniee schreef:Er worden altijd niewe dingen gezegt in dit topic, en zoals vele het al hebben opgegeven om te blijven beschrijven hoe een bit werkt, ga ik het nu ook opgeven omdat ik het niet echt meer leuk vind aan deze discussie deel te nemen.
En ik ben inderdaad erg jong, en qua voeding, rijden enzo beheers ik maar een goede basis.
De enige dingen die me echt interesseren en waar over ik meer dan voldoende weet is over het onderhouden van een wei, en het bit of bitloos gedeelte.
FahyaFemke schreef:Xiniee schreef:Waneer je aan je teugels trekt stopt het paard om van de druk te ontkomen.
wanneer je aan de teugels trekt van een bitloos hoofdstel doet een paard dit ook.
en bij een kaakgekruist bitloos hoofdstel heb je ook constante druk onder de kaak bv.
Geen goede tégen argumenten dus.....
FahyaFemke schreef:Xiniee schreef:Ook vind ik een bitloos hoofdstel duidelijker voor een paard.
als dat paard dat aangeleerd is wel. gooi een paard wat altijd met bit gereden is een bitloos hoofdstel om en geef dan nog eens je mening.Nee wacht dat zeg ik verkeerd: ga HEEL VEEL paarden rijden die altijd met bit gewend zijn, en dan ineens bitloos rijden: dan zul je je mening MOETEN veranderen...
Air schreef:FahyaFemke schreef:als dat paard dat aangeleerd is wel. gooi een paard wat altijd met bit gereden is een bitloos hoofdstel om en geef dan nog eens je mening.Nee wacht dat zeg ik verkeerd: ga HEEL VEEL paarden rijden die altijd met bit gewend zijn, en dan ineens bitloos rijden: dan zul je je mening MOETEN veranderen...
Niet waar, zeer veel paarden maken moeiteloos de overstap, mits al correct gereden en mits het juiste hoofdstel voor dat paard.
Air schreef:Ik ga je toch nog even tegenspreken FahyaFemke
Air schreef:FahyaFemke schreef:wanneer je aan de teugels trekt van een bitloos hoofdstel doet een paard dit ook.
en bij een kaakgekruist bitloos hoofdstel heb je ook constante druk onder de kaak bv.
Geen goede tégen argumenten dus.....
Dit is niet hetgeen wat je wil bij een kaakgekruist hoofdstel, de release moet goed zijn, dus wanneer er geen druk op de teugels staat moet de druk bij de riempjes ook weg zijn.
Air schreef:FahyaFemke schreef:als dat paard dat aangeleerd is wel. gooi een paard wat altijd met bit gereden is een bitloos hoofdstel om en geef dan nog eens je mening.Nee wacht dat zeg ik verkeerd: ga HEEL VEEL paarden rijden die altijd met bit gewend zijn, en dan ineens bitloos rijden: dan zul je je mening MOETEN veranderen...
Niet waar, zeer veel paarden maken moeiteloos de overstap, mits al correct gereden en mits het juiste hoofdstel voor dat paard.
Xiniee schreef:Tendance : Denk je dat doordat ik mijn bit ga verkopen dat er 1ruiter extra met bit gaat rijden ?
Jullie hebben veel commentaar op mijn leeftijd, maar zelf voor deze 14jarige vind ik de opmerking wat dom-
Je hebt het wel juist en goed gezien dat ik tegen het bit ben.
Maar hier volgt dus mijn afscheids speech;
Duidelijkst : bitloos, als je je teugels lost is er geen druk meer bij paard.
Vriendelijkst : bitloos
Geen pijnlijke bijwerkingen mits correct gebruik : bitloos
Aangenaamst voor paard : bitloos
Vergeet ik er enkele ? Waarsscheinlijk wel.
Nog veel plezier met het praten over welke wedstrijden jullie hebben gewonnen, natuurlijk wel met 10kilo ijzer en 2meter sporen.
Maar dat is bijzaak he !
Het was me wel een eer met jullie volwassene te discusieren, ik merkte duidelijk verschillen in onze niveaus.
Danique_G schreef:Oke, ik dwaal af. We waren tussen het hoofdstel en het zadel. Denken jullie dat een slecht zadel het ruggebruik kan benadelen waardoor een paard niet volledig kan loslaten in het lichaam en dus ook niet in de kaken wat dus het contact tussen ruiter en paard kan benadelen? En zou dat met bitloos heel anders zijn?
Tendance schreef:Danique_G schreef:Oke, ik dwaal af. We waren tussen het hoofdstel en het zadel. Denken jullie dat een slecht zadel het ruggebruik kan benadelen waardoor een paard niet volledig kan loslaten in het lichaam en dus ook niet in de kaken wat dus het contact tussen ruiter en paard kan benadelen? En zou dat met bitloos heel anders zijn?
Beetje lastige zin, dus ik hoop dat ik hem goed begrepen heb.
Ik denk, dat een slecht passend zadel net zo kan zitten als niet passende schoenen bij mensen. Als je daar maar lang genoeg op loopt, dan gaat je hele lijf pijn doen, iedere dag een beetje eerder, iedere dag een beetje meer.
Maar of daar bitloos of met bit verschil in zit? Nee naar mijn idee totaal niet!
daNiielle_ schreef:Met een bit kan je onbewust wel degelijk een hoop problemen verdoezelen..Paard buigt niet, ach dan pak je je binnenteugel toch wat korter?
Paard wil niet halthouden, dan maar even strenger doorkomen met je handen?
Sorry, maar hoe absurd is die gedachten gang?
Ja zo kan ik nog 100 voorbeelden geven, onbewust kan een bit heeel veel rijtechnische dingen verdoezelen.
Mijn mening is dat dit door de bijkomende 'pijn' prikkel komt.
daNiielle_ schreef:Toch zie ik dit op wedstrijd, of tijdens lessen.
En als je de gedachtengang van een mens nagaat, is dat niet heel vreemd.
papagroom schreef:Wat ik me ineens afvraag,is of iedereen zich wel realiseerd ,dat eigenlijk iedereen bitloos bezig is.....als je je paard aan t halster begeleid.en een rukje aan het touw geeft,geef je ook druk op de neus riem......dus eigenlijk beginnen we allemaal bitloos......
daNiielle_ schreef:Tendance schreef:Ja maar dat zei je niet!
Je had het over een bitloos hoofdstel, niet over een slecht passend bitloos hoofdstel.
Ik zei dat zoiezo niet, dat was Danique_G die het vroeg. Of bedoel je dat niet?