[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love123abc

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:48

Ik vind het nog wel passen maar 8k begrijp het commentaar helemaal

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:29

Ik vind het prima passen qua gewicht. Lengte ietsje richting lang, maar geen probleem denk ik.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:31

Past nog net mi

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:52

Ik ben eens met Avalanche. Ik vind het niet meer passen. Heel soms een klein rustig rondje opzich wel, maar daar zou ik het echt bij laten.

flinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:58

Past prima toch!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:45

Ik zou het niet past prima willen noemen, maar ik vind wel dat je er nog op kan. Voor de mooi lijk je misschien iets aan de lange kant, maar ik denk niet dat je pony hier moeite mee heeft. Blijf wel opletten, groei je, dan houd het op.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:20

DayDream21 schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie van mij en mijn pony vinden, want ik twijfel soms wel. Een tijdje terug kreeg ik tijdens een buitenrit commentaar van een voorbijganger die mij echt veel te groot vond en dan ga ik meteen weer meer twijfelen.

Mijn pony is 1.32 en ik ben 1.60.

[ [url=m/ScIegH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pgWulw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding
Ik vind het kunnen. Jij bent met 23 jaar vast uitgegroeid en je pony is geen iel jong/onbespierd paardje meer, maar zit goed in d'r lijf spieren en vetjes. Je past prima in het zadel, het zadel lijt prima op de pony te passen en je voeten/benen steken niet onder je pony uit. Ja, je bovenlijf is lang, maar nog niet zo lang dat het onbalans zal geven en je hebt geen overgewicht, die je eigen balans kan verstoren.

Afbeelding
De tweede foto vertekend iets wat door de hoek waaruit die genomen is en je rijdt hier met een barebackpad die, waarschijnlijk door de buik van je pony, wat ver naar voren geschoven is, daardoor lijkt het allemaal niet passend als je op een vlugge blik denkt een zadel te zien in plaats van een BBP. Je pony gaat bovendien lekker hard, waardoor die strekt en ogenschijnlijk dichter naar de grond zakt en dat samen vertekend het plaatje. Maar ik vind het zeker geen slecht beeld, op een BBP doe ik je dit tempo niet na, je balans is duidelijk prima en die van jullie als combinatie ook.

Dus al met al vind ik jullie een passende combinatie

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:34

Bedankt allemaal voor jullie mening! Dan blijf ik voorlopig lekker met hem rijden, zolang hij zo voorwaarts en enthousiast blijft als hij nu is (en ik niet zwaarder wordt) :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:18

Past prima. Stevige pony en jij bent niet zwaar en voor het plaatje gaat het ook nog wel.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:40

Past prima!

Roos0605

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:57

ik ben zelf 1,70 en ik ben 50 kilo. zou ik op een pony passen van 1.44?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:01

Ligt aan de bouw van de pony. :)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 10:43

Zonder foto is dat lastig te beoordelen helaas

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:45

Met foto ook tenzij je het gewicht van de pony weet. De Max is 20% inclusief zadel. Op een foto kun je alleen beoordelen hey voor het oog nog past :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:12

Van een foto kan je ook al gauw zien of iemand te zwaar is, of niet. We moeten ons soms niet zo blind staren op getallen. Ze kan nog 40 kilo wegen, te lang is te lang. Als je heel klein bent en toch zwaar, past het soms ook niet. Ook niet als je binnen die 20% zit.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:38

prugelpiet schreef:
Van een foto kan je ook al gauw zien of iemand te zwaar is, of niet. We moeten ons soms niet zo blind staren op getallen. Ze kan nog 40 kilo wegen, te lang is te lang. Als je heel klein bent en toch zwaar, past het soms ook niet. Ook niet als je binnen die 20% zit.

Eens een paard dat overgewicht heeft zou volgens de formule meer kunnen dragen, maar kan in praktijk juist minder dragen!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:00

prugelpiet schreef:

Zou ik niet te snel zeggen, ik zie er ook veel zwaarder uit dan dat ik ben. En het is echt niet zo tof als mensen met hun weegschaal blik gaan bepalen of ik te zwaar ben ja of nee van een foto af, terwijl ze er vrijwel altijd echt dik naast zitten.

Er zijn natuurlijk heel erg overduidelijke gevallen, maar zou dat niet zo gauw durven roepen hoor.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:49

Duality schreef:
prugelpiet schreef:

Zou ik niet te snel zeggen, ik zie er ook veel zwaarder uit dan dat ik ben. En het is echt niet zo tof als mensen met hun weegschaal blik gaan bepalen of ik te zwaar ben ja of nee van een foto af, terwijl ze er vrijwel altijd echt dik naast zitten.

Er zijn natuurlijk heel erg overduidelijke gevallen, maar zou dat niet zo gauw durven roepen hoor.

Hoezo weegschaal blik? Er wordt hier (volgens mij) nergens in het topic bij een foto een letterlijke inschatting gemaakt van het gewicht van de ruiter of het paard, maar altijd gekeken of het complete plaatje past, dus of de ruiter in het zadel past, het zadel op het paard/ pony past en het totaal plaatje van paard en ruiterverhoudingsgewijs klopt. Die drie factoren samen maken doorgaans hier de onderbouwde meningen van de bokkers, heeft niets met een weegschaal te maken.

Het blijven nog wel altijd meningen en die kunnen verschillen, maar ik heb nog niemand hier afgekraakt zien worden omdat iemand met een “weegschaal blik” aan het beoordelen is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:37

Duality schreef:
prugelpiet schreef:

En dat is dus precies waarom ik heel erg mijn twijfels heb bij het beoordelen aan de hand van een foto.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:40

prugelpiet schreef:

Dat is het punt dus. Dat kan je niet. Paarden en ponies worden heel vaak veel zwaarder ingeschat dan ze daadwerkelijk zijn en mensen lichter.
Van een foto kan het lijken of een bepaalde combinatie prima kan, terwijl als je naar getallen gaat kijken het soms een heel ander verhaal kan zijn. Je kan je wel niet blind willen staren op getallen, maar over het algemeen geven die vrij wat meer informatie dan een foto.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:35

Avalanche schreef:
prugelpiet schreef:

Dat is het punt dus. Dat kan je niet. Paarden en ponies worden heel vaak veel zwaarder ingeschat dan ze daadwerkelijk zijn en mensen lichter.
Van een foto kan het lijken of een bepaalde combinatie prima kan, terwijl als je naar getallen gaat kijken het soms een heel ander verhaal kan zijn. Je kan je wel niet blind willen staren op getallen, maar over het algemeen geven die vrij wat meer informatie dan een foto.

Juist de getallen kloppen voor mij niet zonder het plaatje erbij. Jij noemt eerder 20% en daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

Ik heb paarden van meer dan 800 kg, Duke zit nu op 820 (na de winter, normaal meer richting de 840 wat gezond gewicht voor hem is) en mijn jonkie Pleun zat voor de winter nog onder de 800, maar is mega gegroeid, heeft Duke ingehaald en ik verwacht dat ze nu rond de 830-840 kg zit. Met 20% mag daar een ruiter (met tuig) van ruim 160 kg op als ik 20% aanhou. Nou ik kan je garanderen dat zoiets nooit gaat passen.

Dus cijfers zeggen mij minder dan het plaatje.
Ik ben lang en stevig en weeg inclusief tuig ongeveer 109,5 kg op deze foto met Pleun.

Afbeelding

We kwamen hier net terug van een buitenrit en mijn beugels zijn 2 gaatjes korter dan normaal, waardoor ik iets een stoelzit heb en achter in mijn zadel zit.

Wat gewicht en percentages betreft past het prima, met tuig zit ik rond de 13%, maar het plaatje past maar net. Op dit paard gaat nooit een ruiter passen die tussen de 15-20% gewicht van het paard heeft.

Cijfers zijn leuk, maar een foto zegt mij veel meer over de verhouding tussen ruiter en paard. Hoe de ruiter zit in het zadel, of het zadel ruiter en paard past. Welke bouw een ruiter heeft en welke bouw een paard heeft. Factoren die voor mij belangrijker zijn dan puur en alleen de cijfers.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:55

Daphara schreef:
We kwamen hier net terug van een buitenrit en mijn beugels zijn 2 gaatjes korter dan normaal, waardoor ik iets een stoelzit heb en achter in mijn zadel zit.

Maar je geeft hier zelf al een aantal condities waardoor ik de foto anders bekijk..... en zo goed zijn foto's helemaal niet te beoordelen. Wat op de ene foto een perfect plaatje kan zijn, is het op de andere foto totaal niet. Hoe kan een foto dan ooit een goed beeld geven?

Stel het paard is veel te dik, dat vertekent ook enorm. Dan kan het voor het plaatje goed passen, maar als jij weet dat het paard 50 kg te zwaar is, kan het voor het plaatje super mooi lijken, juist door het extra gewicht, maar als je gewoon kille wiskunde gebruikt wordt het heel duidelijk dat het niet meer kan. Dan zijn die getallen toch veel betrouwbaarder?

En die 160 kg zal waarschijnlijk niet passen voor het plaatje, maar jouw paard zal dat idd zonder klachten kunnen dragen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:03

Je gaat mij niet wijs kunnen maken dat regelmatig 160 kilo dragen niet schadelijk is voor een paardenrug. Het zijn wel zware paarden, maar dat maakt ze niet meteen onverwoestbaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:08

Daar heb je wel gelijk in :D

Punt is dat het gewoon niet zo simpel te beoordelen is vanaf een foto imo.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:22

Avalanche schreef:
Daphara schreef:

Maar je geeft hier zelf al een aantal condities waardoor ik de foto anders bekijk..... en zo goed zijn foto's helemaal niet te beoordelen. Wat op de ene foto een perfect plaatje kan zijn, is het op de andere foto totaal niet. Hoe kan een foto dan ooit een goed beeld geven?

Ik zeg niet dat een foto het perfecte beeld geven, ik zeg dat een foto mij doorgaans meer zegt dan getallen, want zelfs als een getal zegt dat het past, hoeft dat feitelijk niet zo te zijn.

De stoelzit was vanaf bovenstaande foto minder goed te beoordelen dan vanaf een andere foto, daarom noemde ik het (voordat mensen beweren dat ik niet in mijn zadel pas). Kortere beugels en flinke wrongen vertekenen het beeld, maar ik heb nog maar weinig foto’s van mij op mijn jonkie en ik had wat nodig als voorbeeld

Afbeelding

Maar de discussie gaat niet om mij, maar om dat getallen in sommige gevallen niet zeggen of het past. Ik zou ruim moeten passen en dat is al niet het geval.

Avalanche schreef:
Stel het paard is veel te dik, dat vertekent ook enorm. Dan kan het voor het plaatje goed passen, maar als jij weet dat het paard 50 kg te zwaar is, kan het voor het plaatje super mooi lijken, juist door het extra gewicht, maar als je gewoon kille wiskunde gebruikt wordt het heel duidelijk dat het niet meer kan. Dan zijn die getallen toch veel betrouwbaarder?

Dat argument geld andersom ook, aan de hand van cijfers kan jij niet zien of een paard te zwaar is of niet, dat is eerder van een foto in te schatten dan van een paar getallen, immers zegt een getal niets over ras en bespiering van het paard, van een getal kun je niet een inschatting maken of het spieren of vet is.

Avalanche schreef:
En die 160 kg zal waarschijnlijk niet passen voor het plaatje, maar jouw paard zal dat idd zonder klachten kunnen dragen.

Je hebt meestal valide punten, ik heb doorgaans geen probleem in een discussie met jou en vaak ga ik een heel eind met je mee, maar in dit geval sla je de plank helemaal mis. 160 kg? Kom op zeg, dat geloof je zelf niet eens.

Wetenschappelijk is al aangetoond dat de beweging van een gemiddelde maat paard (1.55-1.65) verstoord wordt vanaf 15% gewicht ruiter & tuig en dat paarden vanaf die combinaties vaker pijn indicatoren laten zien. Dus nee, mijn paarden zullen nooit ruiters van 160 kg zonder klachten kunnen dragen.

Mijn punt is, het ene sluit het andere niet uit, getallen kunnen een indicatie zijn of iemand binnen de marges valt of niet. En ik ben het er mee eens dat als een ruiter (inclusief tuig) boven de 20% gewicht zit in verhouding, de ruiter niet past, maar ook bij minder percentages is het belangrijk naar het totaal plaatje te blijven kijken. Meer factoren tellen mee dan alleen de getallen en in mijn opinie zijn die factoren belangrijker dan de getallen.

Past de ruiter in het zadel, past de zadel op het paard, is het paard in goede conditie, klopt de balans tussen paard en ruiter?